Stöd Ukraina

Femtioplus blogg

Måndag 21 Januari 2008

Glasögon

Någon som vill/kan svara på detta med att köpa glasögon i Thailand ( Bangkok 3 övernattningar hinner vi? och så Cha Am/Hua Hin 1 vecka ). Seriös optiker finns säkert! men prismässigt hur ligger dom i förhållande till Sverige?
Detta samt förhoppningsvis oxå fixa något hos skräddaren tänkte vi ordna med under vår semester i Thailand!
Dela med andra:    

Kommentarer
Candy säger:
Hej! jag och min man fixade glasögon. Jag närsynt med brytningsfel. 800:- för synkontroll (säga bokstäverna på engelska) glas, båge med antireflex och alles. Min man 1700:- synkontroll och progresssiva glasögon hela kittet.Petnoga optiker. Så alltså behövdes inget recept. Jag hade iof sig med recept på linser och betalade 1/4 del av priset i Sverige för endagslinser. jag skall fixa solglasögon med styrka nu i mars när jag åker. Ofarligt, proffsigt, bra service och billigt. Lycka till
Postat 2008-01-21 22:36  Anmäl
Ingemar_e säger:
Hej, har precis varit på "ögonkontroll" sbåde jag och min fru ska köpa nya glasögon i Pattaya. Viktigt att det är en optiker och att du känner trygghet i butiken. Jag tror man ska välja en större butik som verkar välbesökt.
Din andra fråga om kläder: jag har en kontakt i Bangkok som heter Dave´s Collection
The four Wings Hotel
40 Sukhumvit Soi 26
Bangkok 10110
Men, kolla kläder även om de inte är skräddasydda.
Good luck
Postat 2008-01-21 18:59  Anmäl
Marika säger:
Köp glasögonen i Hua Hin! Beställ dem första dagen, för det tar ett par dagar att få dem gjorda. Vi har köpt både linser och glasögon och det har varit mycket lägre priser än i Sverige + mycket mer schyssta bågar att välja på.

Gör ett syntest hos en optiker hemma och ta med till den thailändska optikern. De gör givietvis tester där men det kan vara lite knepigt med språket. Tycker iallafall att det känns tryggare med ett svenskt "recept"

Det finns 3 kvaliteter av glas att välja på och det är: thailändskt, japanskt och tyskt. Tysk kvalitet är den bästa (och dyraste), sen japansk och sist thailändsk. Min man valde japansk kvalitet och köpte sina glasögon 2006 och de är lika bra än!

När det gä'ller skräddare så gäller samma sak där, var ute i god tid för det ska ta ett par dagar om det ska göras väl, annars är det inte seriöst. Glöm inte att se er omkring och kolla priser med flera. När ni väl bestämt er så pruta!

Någon sa en gång att om det är äkta thaisiden så blir tyget inte skrynkligt om man "knosar" det i handen. Kanske någon annan som känner till om detta stämmer?

Trevlig resa till LOS (land of smile)!

Linser (samma märken som hos svenska optiker) finns också till betydligt lägre priser.

Har ni aldrig varit i Bkk förut och vill shoppa rekommenderar jag MBK Center. Där finns allt och till låga priser =)

Lycka till!
Postat 2008-01-21 01:19  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Uppta vara inne på Reseguiden 😊
7 år sedan
HEMMA
13 år sedan
ALCATRAZ
13 år sedan