Många åker till
Rom för att uppleva staden ur olika anledningar. En del är helt inne på det antika Rom och romarriket, andra är där för att kolla på fotboll och en del vill bara shoppa.
Det finns i alla fall en sak som alla brukar ha gemensamt, det är att alla älskar den italienska glassen eller gelato som det heter på italienska.
Den italienska glassen skiljer sig normalt väldigt mycket mot den svenska motsvarigheten både i konsistens och smak. De svenska tillverkarna har en lång väg kvar för att komma upp i samma standard.
När jag varit i Rom så har jag provat lite olika ställen. Ett som jag gillade var Giolitti som är ett känt glasställe men det var så mycket turister där.
Sen blev jag tipsad av den svensktalande guiden Roberto Di Giulio som jobbar i Rom och han föreslog att jag skulle gå till Frigidarium istället och det var en lyckoträff. Inte så stort utbud men smakerna var nog bland det bästa som går att hitta i Rom. Ett riktigt höjdarställe.
Det ligger i centrala Rom och de har bara egentillverkad glass av naturliga råvaror där. Rekommenderas till er alla !