Stöd Ukraina

Hakanmags blogg

Torsdag 18 Juni 2009 - Hanoi
Resealbum: Vietnam 2009

Gamla staden mm

Hellu eller Xiang Chao som de säger här!
Idag har vi vandrat runt i den gamla staden med allt vad det innebär. Full rulle som de sa på TV för några år sedan. Allt är kaos. Bilar, folk, mopeder, ja allt men kul. Vi gick efter wilmaguidens karta i 3 timmar och det var faktiskt lättare än vad man tror. Gatorna är väldigt bra skyltade i varje gatuhörn.
Många historiska platser som man ser på vägen. Gatorna är faktiskt uppkallade efter vilket hantverk eller vad man utförde för sysslor på just den gatan.

God mat har de här oxå! Soppa, kallas faaa samt ris med olika tilltugg. Smaskigt. Två rätter samt 4 öl blev det til lunch och kostade 70 kronor och då var det ölen som var dyrast. Ölen kostar mer om man ej köper Vitnamesisk.. Heiniken är dyrast...

Efter lunch så åkte vi till Ho chi ming mausoleet. Spännande stora byggnader och parker.Här vandrade vi runt vid 2-3 tiden och det var väl inte det smartaste med tanke på värmen. Tror det snuddade vid 40 grader i skuggan så man var lite varm kan man lungt säga.

Lurad nr 3: Tog en taxi til Ho chi minh Mausoleet och det var väl ok. 8 kronor. Tillbaka så tog vi en ny taxi och han fippla med taxametern så vipps kostade det 50 kronor, Hjälper inte att säga til att det var fel på mätaren, då skulle han ge mig fel växel tillbaka. Pust och suck!!!!. Då sa jag i all välmening några fula ord. Kan sådana oxå. Hoppas inte han råkar ut för de för då går det riktigt illa för han:-))
Nä, sådana finns det väl hemma hos oss oxå så det är väl bara att lägg det bakom sig. Turist som man är:-)))

Nu är det återhämtning på hotellet så man inte får värmeslag de första dagarna,som ja sa 40 grader!!

Imorgon drar vi tidigt till Halong Bay..
Dela med andra:    

Kommentarer
Sierra säger:
Det är roligt att "följa med" på din resa Håkan.
Jag kan meddela att här i Lidköping har vi nu på midsommaraftonens morgon mest blå himmel, blåsigt och ca +14. Molnen växer väl till under dagen men regnet håller sig nog på avstånd. På em efter sillunchen med tillbehör blir det en sväng ner till Skogshyddan..:-)
Postat 2009-06-19 08:11  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Nu är det nära!
6 år sedan
Hemma
9 år sedan
Jimbaran
9 år sedan
Kuta