Stöd Ukraina

Marikas blogg

Torsdag 31 Juli 2008

Framtidens resor - propellerplan och luftskepp?

I jakten på att minska kostnaderna rapporteras nu att framtidens flygningar kan komma att ske med propellerplan och - håll i er - luftskepp!
Aldrig att jag sätter mig i ett luftskepp, det säger jag bara! Man har väl den synen allt för klar hur det går med dem -de brinner upp!!

I jakten på att spara bränsle och locka business-class passagerare har även Eithad Airways kommit på den "briljanta" iden att ta bort alla tidnigar från turistklassens stolsfickor (tydligen ca. 2 kg/stol x ca. 500 stolar) och så långt är väl allt väl MEN detta gör de enbart för att kunna installera vattentankar (ca. 1,5 ton vatten beräknas gå åt) så "business-classarna" ska kunna duscha i luften...

Passa på att njuta av er flygresa, snart sitter vi kanske där i ett bullrigt skakigt propellerplan utan något att läsa!
Dela med andra:    

Kommentarer
Raketost säger:
Var inne på Boeings fabrik i Everett, Washington för en vecka sedan o de bygger nya 787:an (Dreamliner) i kompositmatrial o plast för att minska vikten ordentligt...

Detta är på flygbolagensönskemål om bränslesnålare plan. Heja! Annars står kanske hoppet till en ny typ av flygplansmotor som kan ta planen upp till 30-40.000 meter. Då minskar luftmotståndet rejält! Vinsten blir också att flygtiden minskar radikalt på längre sträckor.

Tänk om man kan flyga till Bali på 4h istället för ca 20-24h.

Återstår att se vad tillverkarna kan hitta på...
/Mats
Postat 2008-08-06 02:10  Anmäl
Gullsing säger:
Var har du hört talas om detta? Är det ett skämt?

Gilla
Postat 2008-07-31 23:05  Anmäl
Sierra säger:
Propellerflygplan är inte dåliga de heller...-:)...
Postat 2008-07-31 16:13  Anmäl
Crista säger:
Har de alltså gjort det...herregud..ja vad blir det härnäst.
Visst kan det finnas en del smarta besparingar men inte på bekostnad av dumheter.
Kul skrivet...skrattade gott :-)
Postat 2008-07-31 00:55  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet