Stöd Ukraina

Yessies blogg

Söndag 1 Juli 2012 - Paleochora

Första anhalten Paleochora/Kreta

Öluff i Grekland

I tre veckor ska vi luffa runt i Kykladerna, den 30/6 landar vi på Kreta där vi också flyger tillbaka hem den 21/7. Vi bestämde oss för att spendera de första nätterna i Paleochora pga att det låg närmast Elefonissi som ska ha den finaste stranden på Kreta. Vi landade kl 20:00 och senaste bussen till Paleochora gick kl 16 så jag bokade hyrbil som man endast kunde hyra enkelväg alltså lämna i Paleochora av företaget Notos, det var dyrt pga att man lämnar på annan plats än upphämtning, 60 euro och tankning ca 7 euro. Andra alternativet hade varit taxi för 100 euro annars hade vi fått stanna första natten i Chania och det är ju skönast att vakna på plats. På kvällen när vi kom fram ca 22:30 begav vi oss intill byn för att köpa vatten, det tog ca fem minuter att gå. Vi blev helt hänförda över hur mysigt det var, men det var endast restaurangerna som hade öppet fortfarande. Vi gick förbi ett litet glasshak där vi såg några sitta och äta en sån riktigt tjock fluffig våffla, åh det vill jag ha! Vi hade inte ätit mer än frukost hemma och en varsin lättare rätt på O´learys på flygplatsen samt en baguette i hyrbilen. Så en våffla med Nutella, jordgubbar och chokladglass smakade riktigt bra!

Första morgonen så gick vi intill byn för att lämna bilnycklarna och betala, bilen hade de redan hämtat på morgonen utanför vårt hotell, jättesmidigt. Jag behövde aldrig ens visa mitt körkort eller skriva på nåt kontrakt. Sen åt vi en English breakfast för 6euro var som smakade väldigt bra med färskpressad juice och allt. Beachen nästa, en lång fin sandstrand väntade bara ett stenkast ifrån byn. Där spenderade vi hela dagen, bara solade och badade, vattnet var klart och fint men ganska kallt. Vi köpte frukt till lunch och delade sen på vägen hem på en pitakyckling för 2,50 euro riktigt gott. Vid 17 sitter vi nu på vår terrass och avnjuter ett glas vin och en bit ost!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Siquijor-lugnets ö
11 år sedan
Panglao
11 år sedan
På äventyr
11 år sedan
Koh Ngam
11 år sedan
Koh Rayang
11 år sedan