Tamnanpar (Classic Forest) Restaurant - en fantastisk restaurang i Ban Phe, Rayong, Thailand 12 år sedan |
Bildspel från vår Barcelonaresa 13 år sedan |
Konsten att flyga med Ryainair... 13 år sedan |
Reseguidens slogan... 14 år sedan |
Bildspel från Kanchanaburi 14 år sedan |
Ang. Fritidsresors nya resort så tillhör det Sai Kaew Beach Resort som redan fanns på plats, så det har alltså inte tillkommit ännu en resort, de har bara "utökat lite"... Så går det till i Thailand, det finns kryphål till allt.
Personligen tycker jag också att det är tråkigt om det kommer för många turister och man exploaterar för mycket. Då försvinner charmen med ön. Bara på 7-8 månader i år hade det hänt mycket och Sai kaew Beach formligen kryllade av ryssar mitt på den långa stranden. Då var det skönt att dra sig tillbaka till lugnet i vår nord-östra hörn men nu så ligger Fritidsresor granne med "vår" resort så vi lär inte känna igen oss där heller nästa gång.
Man betalar för övrigt ca. 40-50 SEK i nationalparksavgift när man kommer i land på ön. Om man är farang (utlänning) vill säga. Tror thaiarna bet. ca. 10 SEK. Avgiften är en engångsavgift / besök på ön.
Vet att många fuskar med detta genom att ta speedboat direkt till resortens strand men tar man färjan och betalar avgiften (vilket jag tycker man ska göra) så blir det iallafall billigare än för de som åker med speedboat direkt till resorten,
Ingemar
Tips! Googlar du en thaiort, prova med flera likanande stavningar. Tex. Ban Phe, Ban Pae, Pattaya, Pathaya osv.
Förvirrande? Ja! Men så är det.
Kram Marika
Tänk också på att vissa stränder blir obadbara pga blåst, maneter kan komma in, farliga strömmar etc. OBS! Vill absolut inte avskräcka bara upplysa så ni inte blir besvikna.
Hoppas det var till någon hjälp.
Kram Marika
:) Mats