Stöd Ukraina

Marikas blogg

Tisdag 2 Mars 2010

Fler flyg, billigare biljetter och nytt Blue Village Exotic på Koh Samed

Nu händer det grejer även på Koh Samed, Fritidsresor har byggt ett Blue Village Exotic på Sai Kaew, läs mer här (kopiera hela länken och klistra in i din webbläsare föra tt komma till rätt sida):

http://www.facebook.com/home.php#!/group.php?gid=295677150369&ref=ts

Dela med andra:    

Kommentarer
Marika säger:
Ingemar! Det stämmer, hela ön är en nationalpark sedan 1981 och alla strandtomter ägs av den Thailändska flottan. Eftersom folk redan bodde där nä det beslutet togs fick de bo kvar. 1990 försökte man plötsligt följa sina egna regler ang. nationalparker men efter 12 år strid (bla. demonstrationer i Bkk) kom man överens om att alla som byggt hus och resorter (48 st) fick ha kvar dem men måste betala hyra för marken till flottan och inga nya får tillkomma.

Ang. Fritidsresors nya resort så tillhör det Sai Kaew Beach Resort som redan fanns på plats, så det har alltså inte tillkommit ännu en resort, de har bara "utökat lite"... Så går det till i Thailand, det finns kryphål till allt.

Personligen tycker jag också att det är tråkigt om det kommer för många turister och man exploaterar för mycket. Då försvinner charmen med ön. Bara på 7-8 månader i år hade det hänt mycket och Sai kaew Beach formligen kryllade av ryssar mitt på den långa stranden. Då var det skönt att dra sig tillbaka till lugnet i vår nord-östra hörn men nu så ligger Fritidsresor granne med "vår" resort så vi lär inte känna igen oss där heller nästa gång.

Man betalar för övrigt ca. 40-50 SEK i nationalparksavgift när man kommer i land på ön. Om man är farang (utlänning) vill säga. Tror thaiarna bet. ca. 10 SEK. Avgiften är en engångsavgift / besök på ön.
Vet att många fuskar med detta genom att ta speedboat direkt till resortens strand men tar man färjan och betalar avgiften (vilket jag tycker man ska göra) så blir det iallafall billigare än för de som åker med speedboat direkt till resorten,
Postat 2010-03-02 23:47  Anmäl
Ingemar_e säger:
Det är väl en av öarna som är kraftigt reglerade och naturskyddade. Så sas det iaf. för tre år sedan. Tror till å med att det var en miljöskatt för att få komma dit!I så fall tycker jag det är märkligt att man får exploatera så mycket.
Ingemar
Postat 2010-03-02 23:21  Anmäl
Marika säger:
Froderberg! Koh Samed och Koh Samet är samma ö. I Thailand är de inte så någa med den engelska stavningen utan man ser ofta många olika varianter. Själv håller jag mig till att kalla det Koh Samed för det är det som står på öns välkomstskylt, båtbiljetten m.m.
Tips! Googlar du en thaiort, prova med flera likanande stavningar. Tex. Ban Phe, Ban Pae, Pattaya, Pathaya osv.

Förvirrande? Ja! Men så är det.

Kram Marika
Postat 2010-03-02 23:02  Anmäl
Marika säger:
Raketost! Tror du ska satsa på Koh Samui dessa månader. I snitt är det 16 regnfria dagar i både Juli ioch augusti. Regn får ni räkna med vart ni än åker i Thailand men forhoppningsvis mest korta skurar på em. Googla "climate + Thailand" och surfa runt själv.
Tänk också på att vissa stränder blir obadbara pga blåst, maneter kan komma in, farliga strömmar etc. OBS! Vill absolut inte avskräcka bara upplysa så ni inte blir besvikna.

Hoppas det var till någon hjälp.

Kram Marika
Postat 2010-03-02 22:59  Anmäl
Raketost säger:
Har du ngt tips, Marika, på vart man kan åka i Tailand under juni-aug. Dvs där det inte är regnperiod?
:) Mats
Postat 2010-03-02 22:37  Anmäl
Hej bara en liten fråga: Är Koh Samed samma som Koh Samet eller är det 2 öar på 2 skilda platser??? Kram Birgit
Postat 2010-03-02 21:43  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Ingemar_e
Ingemar_e säger om Marikas bild "Barnsligt roligt":
Oj, där hade jag kunnat varit med, jag var Jomtiens lekfarbror som inte backade för något när barnen ville leka. Hur kul...
27 november 2008 00:42