Stöd Ukraina

Perrs blogg

Torsdag 19 Oktober 2006 - Nederländerna

En tripp till Haarlem

Har ännu inte använt mitt nya paraply, även om jag skulle behövt det igår natt när jag cyklade hem från Concordia. Var skapligt blöt när jag klev in genom dörren.
Annars tog jag och Vidmantas en tur till Haarlem igår. Ja det stämmer. Harlem heter det men med två a då. Ligger alldeles brevid Amsterdam. Åkte dit för att jag skulle vara med i Inhollands alldeles egen radio FeelIn (Feel-in). Dom har en liten avdelning även i Rotterdam (som gör en timme i veckan). När vi anlände till Haarlem central hade vi gått om tid så vi skulle hinna se stan också. Gick till turistbyrån där dom bara sa hur dyra kartorna över Haarlem var och att vi nog allt borde se kyrkan för den var ju vacker. Snacka om att hon i turistbyrån var felplacerad. Men när vi gick in i prylboden precis brevid kyrkan så träffade vi istället på en riktig Haarlem ambassadör. Hon berätta allt hon visste och lite till. Bl.a. att vi måste testa den speciella kakan vad den nu hette. Verkar som om Holland har specialicerat sig på kakor.
Fick också reda på att vi ABSOLUT måste kolla in i huset på Barteljorisstraat 19 där i centrum av Haarlem, det så kallade The Hiding Place. Hade amerikanarna två timmars håltimme när de mellanlandade i Amsterdam var det dit de åkte, berättade den hela tiden tok-leende damen. På Barteljorisstraat 19 låg förr en juvelarbutik ägd av familjen Ten Boom. Numera var det bara tant Corrie Ten Boom som levde. Grejen med den familjen var att, ända tills att Gestapo avslöjade dem användes detta hus som göställe för motståndsrörelsen och för judarna. Även väggarna gröptes ur. Bland annat i tant Corries sovrum.
Vi hann aldrig gå dit men det gör inget. Vi fick ju berättelsen ändå.
Intervjuven då. Den gick strålande tror jag. Faktum är att hela Holland kunde höra mig de dryga 20 minuterna jag var "on the air". Men tror inte att Nederländernas 15-16 miljoner vet hur man hittar radiostationen FeelIn på nätet. DJ:n undrade hur många gånger större Sverige var än hans land. Och så vart han väldigt förvånad när jag sa att The Hives kom från Sverige.
Oj, tiden springer iväg och det måste jag också. Ska hämta Christer på Schiphol. Tjing.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet