Onsdag 4 Juli 2012 - Skanör med Falsterbo
En solig dag i Skanör
Genom slithålet i den blå gardinen väcker solstrålen mig, och det en härlig morgon med frukost på innergården. Det lilla huset blir snabbt iordningsställt, och motionsrundan kan ta fart. När den är avklarad, packar jag ryggsäcken, tar på cykelhjälmen och trär solstolen över pakethållaren. Trampar iväg på min "gula hyrvän" med solen i ögonhöjd och en stilla bris i nacken.
Efter hand befolkas stranden i sakta mak och barnfamiljer tar plats ända ner i vattenbrynet. Min randiga solstol får stå lite längre upp i vasslä. Ska jag eller ska jag inte? Hm. Kanske doppa tårna bara, eller vada efter bärnsten. En liten en rullar upp vid mina fötter, och den får förenas med de andra därhemma. Många önskningar blir det! :-)
Timmar går härligt sakta, men snart kurrar magen, och det blir dags för "sillamacka" i hamnen. Keps, solglasögon och hög skyddsfaktor. Sitter en bra stund på träbänken på Fiskaffärens uteservering. Kaffemiss vid sidanomkiosken, som inte tycks ha mycket hum om, hur man gör en äkta cappucino. Får återgå till fabvoritstället Da Aldo i morgon.
Förmiddagens strömavbrott slog ut datorfunktionen på gården, men nu är den tillbaka. En liten stund i skrivarlyan, det varma vindsrummet med utsikt över havet. Förbereder mig för kvällens besök i Skanör Kyrka "Tankar och Toner".