Stöd Ukraina

Tillylks blogg

En dag i The magic Kingdom (Disney World)

Igår var vi på Disney world, eller The magic kingdom som det heter. Eftersom Disney har flera länder som ligger intill varandra med lite olika inriktning. Men vi var till det klassiska med sagoslottet i mitten
och den stora Disney paraden klockan 15, alla princessor och Musse, Mimmi, Kalle Anka mfl.

Vi hade förberett oss bra (googlat och läst på...) och planerat vilka attraktioner vi skulle gå till först på morgonen och vilka vi skulle boka in oss på via våra tre FastPass+ biljetter (då går man före i kön till tre attraktioner). Bokat via ett konto som jag fick skapa kvällen innan på Disneys hemsida och knyta till vår biljettbokning. Herregud vilket pyssel vi hade inför den här dagen.

Vi gick upp klockan 06.15 på morgonen, hade förberett frukost, packning och matsäck (med säkert 8-9 flaskor vatten, vissa frysta så de skulle vara kalla hela dagen, ombyten till alla barn, kex, solskydd, kepsar m.m.) kvällen innan så vi kunde komma iväg i bilen vid 7:15. Vi bor just nu nära Disney så vi hade bara 10 min att åka till den ENORMA parkeringen vid plats Simba, där vi ställde bilen och tog transfertåget till första entren, från den entren åkte vi sedan hjulångare över vattnet till den RIKTIGA entren till parken.

Vi var på plats i parken straxt efter 8:00 och gick enligt vår plan bort till Frontierland. Vid den här tiden var det 5 min kö till karusellerna så vi hann åka Splash mountain samt Big thunder mountain (den gillade jag och Ellen!) flera gånger. Sen åkte vi Haunted Mansion (spökhuset) med Märtha, hon satt still hela åkturen i mörkret o kollade på spökena med mig och Ellen. Tokhett i parken så det var skönt att sitta inne i mörkret en sväng...

Sen följde dagen som planerat. Det var jättevarmt så allt vatten gick åt och det var riktigt gott att ha frysta flaskor som isen långsamt smälte i under dagen. Det var svårt att hitta bra lunch o middagsmat, tur att vi hade frukt med oss. Märtha var tapper och sov en lång stund i vagnen i värmen under dagen. Denna park är fokus på Disneys klassiker och det fanns mycket som vi kunde göra alla tillsammans med Märtha med oss, tex flera sago-åkturer (klassikern It´s a small World tex som var jättefin).

Tyvärr var köerna till Peter Pans flight och the 7dwarfs goldmine aldrig under 90 minuter och det gick inte att boka via Fast pass så dessa attraktioner missade vi. Till min och Wilmas besvikelse :(

Tänker inte skriva hur mycket som helst om dagen, vi laddar upp bilder... Vi gav upp vid ca 20:00 på kvällen. Då satt Märtha med tom blick i sin vagn och var nog helt färdig, hon somnade i bilen hem sedan. Den här gången skippade vi hjulångaren och tog Monorailen tillbaka över vattnet till parkeringen istället.

När vi kom hem var vi helt slut men överens om att vi hade haft en mycket bra dag (trots värmen) i parken. Nu tar vi två lugna dagar o laddar om inför Kennedy Space Center och Universal Studios senare i veckan.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet