Stöd Ukraina

Greklands blogg

Måndag 11 Februari 2008

Det grekiska språket och att samla på öar

Jag klarade ju tentan i höstas och är nu inne på nästa termin med nygrekiskan.
Nu börjar det bli riktigt svårt!
Denna termin innefattar även en praktikvecka i Aten. Tråkigt nog kan jag inte medverka. Det skulle innebära en vecka i Aten i maj, hem och jobba en vecka för att sedan åka till Grekland på tre veckor igen. De tre veckor som är bokade tillsammans med min sambo.
Vi kommer att flyga till Aten och vidare med inrikesflyg till Mykonos. Därifrån tar vi oss nog till Tinos och Syros, åtminstone. Jag märker att jag börjat "samla" på öar. Vill prova nya hela tiden men märker att jag fått vissa favoriter som jag vill återkomma till. Hur ska jag hinna?

En av mina medstuderande på kursen i grekiska samlar på språk. Lite kul!
Han berättade att han, innan han besökte ett land, skulle lära sig prata språket hjälpligt istället för att ta sig fram med knagglig engelska. Jag tycker det är en mycket trevlig inställning. Nu ville hans fru åka till Grekland så "det var bara att ta sig an dessa språkstudier", sa han. Han höll med mig om att det grekiska språket inte är helt lätt att lära sig i jämförelse med andra. Även om mycket, mycket kommer från grekiskan i våra andra språk har jag förstått nu.

Jag samlar på öar. Vill ständigt se nya och jag blir lika hänförd varje gång jag anländer till en ny.
De små har fallit mig mest i smaken men det har nog mer att göra med hur exploaterade de är än storleken har jag förstått. Ju mer genuint grekiskt desto bättre trivs jag. Fast det är ju där jag märkt att det grekiska språket är praktiskt att kunna, ute på landsbygden.

Praktikveckan i Aten skulle innehålla olika kulturella besök så att vi praktisk skulle använda språket för att köpa biljetter, ta oss med buss och tunnelbana och kunna allmänt samspråka med greker om vardagliga ting.
Jag känner mig inte alls på den nivån ännu.
Jag kommer under mina tre veckor i juni att prata med små barn och gamla tanter och farbröder!

Hur som helst kommer det att bli jättespännande att återkomma till Grekland med ett (om än litet) ordförråd med grekiska ord. Jag kommer suga i mig som en svamp!

På tal om favoritöar så är Santorini en av dem. Se så vackert där är!
Bästa restaurangen hittills, på Amorgos i Katapola, både för maten och mysfaktorn.
Bästa och mest annorlunda stränder, på Milos. Här Paleoshori beach.
Bästa utsikten, nja i alla fall en av dem. Det är prio 1 för mig när jag letar boende. Här hotel Seaview på Folegandros.
Det är nåt visst med den grekiska övärlden.
Havet, folket, byggnader och hus, fiskebåtar och de dofter som blandas som timjan mm till ljudet av cikador och för att inte glömma den härliga grekiska musiken.
Dela med andra:    

Kommentarer
Grekland säger:
Jag tror Tanzania och Zanzibar är en helt annan upplevelse. Fast Grekland vill man ju gärna återkomma till, eller hur?
Postat 2008-05-13 08:34  Anmäl
Emida säger:
Dejlige billeder.Jag har varit på Sifnos två gånger och håller med hvor fint och mysigt det är.I år blir det Tanzania och Zanzibar 3 veckor.Så jag for väntar til nästa år med Grekland.
Postat 2008-05-13 08:30  Anmäl
Maitan säger:
Underbara bilder o intressant läsning. Ja man längtar verkligen till Grekland när man får sådana här fina smakprov.
Postat 2008-05-10 00:12  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Karinlorvik
Karinlorvik säger om Greklands bild "Oia":
Så grekiskt! Mycket vackert!
23 oktober 2009 10:17
Sirapp
Sirapp säger om Greklands bild "Seaview Folegandros":
Där ser du ut att ha det bra!
17 februari 2009 10:19