Delhi
Enligt alla planer skall våra cyklar vara klara idag, vi skall bara få levererat våra reservdelar och verktyg. Det visar sig att listan över reservdelar är på 181 rader, de flesta delar har vi 2,4 eller 8 av. Totalt är det över 500 delar. Vi börjar inse att vi förmodligen skall resa ganska långt när man plockar fram 10 st oljefilter, det är vad man bedömer att det kommer att gå åt vid våra serviceintervall på vägen hem.
Vi plockar med en hel komplett förgasare, en hel tändplatta, en komplett kolv, ett par packningssatser alla andra väsentliga delar i elsystemet, lite extra backspeglar och annat som kan råka illa ut vid en kullkörning.
Några specialverktyg åker också med, tillsammans med en packe "normala" verktyg. En liten hammare, slippapper, en liten skål att samla upp motorolja i, en stor packe trasor, en tvål, ett stort antal fasta nycklar, det är både tum och millimeter som gäller, på lite olika ställen. Fett, snabblim, araldit, ljuddämparmassa samt gänglåsningssmet packas ned. Vanlig motorolja, kopplingsolja, växellådsolja samt oljan till stötdämparna finns ju att köpa efter vägen så det behövs inte här.
Allt numreras noggrannt, så det matchar servicemanualens reservdelslista, innan vi packar allt. Först i plastlådor som vi märker med vilka nummer som ligger i vilken, sedan ned i de plåtlådor som vi fått monterat bakpå cyklarna. Till slut så monterar vi de vackert rosa trunkarna som Bert sytt till skydd för våra ryggsäckar. En stor svensk flagga pryder baksidan av varje ekipage. Tankväskor har vi köpt, dessa monterar vi på, Det visar sig att tanken är lite för bred för att de skall passa perfekt, vi får knyta lite snören för att de skall sitta kvar. Vi får nog fixa detta lite bättre senare.
När allt är färdigpackat så är det dags för avslutningscermonien. Lallis medarbetare, som vi inte kommer ihåg vad han heter, börjar med att placera ut små dekaler med heliga figurer på olika ställen på våra motorcyklar, därefter sätter han fast rökelsepinnar i handbroms och kopplingshantagen. Slutligen placerar han en bit godis på hastighetsmätaren, hänger en blomkrans runt framlyktan och börjar sjunga på sitt språk. Vi förstår att han tillber Ganesha, en av de indiska gudarna ( den med snabel ), och ber om vårt beskydd under färden.
Hela personalen kommer upp och beundrar våra nypolerade cyklar som glänser i eftermiddagssolen. Alla bjuds på godis och vi tackar Lalli för allt jobb han lagt ned på att fixa allt åt oss. Det bär iväg längs de fullpackade gatorna i Karol Bahg, med all packning på cykeln känns det som om framhjulet befinner sig en bit över marken. Nu har vår resa hem faktiskt börjat, Bert plåtar både sin och Bertil:s mätarställning, så vi har en referenspunkt.
Vi har faktiskt fegat lite och behållit nyckeln till lägenheten, vi visste ju inte hur lång tid allt skulle ta idag. När vi kommer fram till vårt hem senaste veckan så har klockan hunnit bli 5, det är inte någon större idé att köra längre ikväll, det är bara ljust i 1,5 timmar till. Första dagsetappen på vår hemresa blev alltså 7 km lång.
Vi plockar med en hel komplett förgasare, en hel tändplatta, en komplett kolv, ett par packningssatser alla andra väsentliga delar i elsystemet, lite extra backspeglar och annat som kan råka illa ut vid en kullkörning.
Några specialverktyg åker också med, tillsammans med en packe "normala" verktyg. En liten hammare, slippapper, en liten skål att samla upp motorolja i, en stor packe trasor, en tvål, ett stort antal fasta nycklar, det är både tum och millimeter som gäller, på lite olika ställen. Fett, snabblim, araldit, ljuddämparmassa samt gänglåsningssmet packas ned. Vanlig motorolja, kopplingsolja, växellådsolja samt oljan till stötdämparna finns ju att köpa efter vägen så det behövs inte här.
Allt numreras noggrannt, så det matchar servicemanualens reservdelslista, innan vi packar allt. Först i plastlådor som vi märker med vilka nummer som ligger i vilken, sedan ned i de plåtlådor som vi fått monterat bakpå cyklarna. Till slut så monterar vi de vackert rosa trunkarna som Bert sytt till skydd för våra ryggsäckar. En stor svensk flagga pryder baksidan av varje ekipage. Tankväskor har vi köpt, dessa monterar vi på, Det visar sig att tanken är lite för bred för att de skall passa perfekt, vi får knyta lite snören för att de skall sitta kvar. Vi får nog fixa detta lite bättre senare.
När allt är färdigpackat så är det dags för avslutningscermonien. Lallis medarbetare, som vi inte kommer ihåg vad han heter, börjar med att placera ut små dekaler med heliga figurer på olika ställen på våra motorcyklar, därefter sätter han fast rökelsepinnar i handbroms och kopplingshantagen. Slutligen placerar han en bit godis på hastighetsmätaren, hänger en blomkrans runt framlyktan och börjar sjunga på sitt språk. Vi förstår att han tillber Ganesha, en av de indiska gudarna ( den med snabel ), och ber om vårt beskydd under färden.
Hela personalen kommer upp och beundrar våra nypolerade cyklar som glänser i eftermiddagssolen. Alla bjuds på godis och vi tackar Lalli för allt jobb han lagt ned på att fixa allt åt oss. Det bär iväg längs de fullpackade gatorna i Karol Bahg, med all packning på cykeln känns det som om framhjulet befinner sig en bit över marken. Nu har vår resa hem faktiskt börjat, Bert plåtar både sin och Bertil:s mätarställning, så vi har en referenspunkt.
Vi har faktiskt fegat lite och behållit nyckeln till lägenheten, vi visste ju inte hur lång tid allt skulle ta idag. När vi kommer fram till vårt hem senaste veckan så har klockan hunnit bli 5, det är inte någon större idé att köra längre ikväll, det är bara ljust i 1,5 timmar till. Första dagsetappen på vår hemresa blev alltså 7 km lång.
Skriv kommentar