Stöd Ukraina

Emelierssels blogg

Fredag 31 Maj 2013 - Cody

Dag 33

Så här ser det ut i Cody.
William Frederick "Buffalo Bill" Cody byggde upp staden som blev uppkallad efter honom. De har ett museum som heter Historic Wyoming Territory, gratis att gå in utan det hette "donation av valfri summa"...
Sen har dom Old Trail Town.
De har byggt upp den av gamla byggnader från Wyoming och Montana.
Johan Jeremiah "Liver Eating" Johnston 1824-1900 levde i Old Trail Town. En film är baserad om hans liv och Robert Redford spelar Jeremiah.
Cody har även Buffalo Bill Historical Center där det finns museum om Buffalo Bill, indianmuseum, Firearmmuseum och naturmuseum.
Buffalo Bill fick sitt namn för att han var så duktig på att skjuta bufflar. När han var 16 år red han Ponnyexpressen och tjänstgjorde senare i kavalleriet där han fick medalj för sin insats.
Han var övertygad om att kvinnor kunde, och skulle, göra samma saker som männen, inklusive rösta! Tänk att det fanns kloka män för över 100 år sedan!
Låt mig citera denna kloka man år 1898: "Every year, every month, every day, sees new fields opening up to women, and it does me good. They deserve what they can get. If a woman does the same work a man does and just as well, she should have the same pay. I pay the women in my show just as much as I do the men, to be sure I do the square thing".

Annie Oakley var prickskytt i Buffalo Bills Wild West Show som tonåring.
Buffalo Bill reste runt i USA och Europa med sin show
En välgjord och tung westernsadel
Så kom jag till detta roliga museum!
Efter ett tag hittade jag samma modell som jag har (den i mitten) :)
Kostade $18 att gå in men det tog ett tag att gå igenom alla museum.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 7 - 8
7 år sedan
Dag 5 - 6
7 år sedan
Dag 1 - 4
7 år sedan
Dag 83