Stöd Ukraina

Laplanders blogg

Torsdag 23 Juli 2009 - Bergby

Då bär det av.

Då var allt packat och inlastat i bilen då och för oss som normalt packar extremt lätt på våra utlandsresor till varma länder käns det konstigt med fyra STORA trunkar på vardera 110 liter plus handbagage när man ska iväg,
men bara tält,,trangiakök/matlagningsgrejer,sovsäckar och liggunderlag är ju 150 liter så tillkommer varma kläder regnkläder,övriga kläder för fyra personer under femton dagar fiskegrejer osv. då blir det minst sagt skrymmande, för övrigt så gick gårdagen åt till ett veterinärbesök för decinficering av fiskegrejer och utskrift av intyg på d:o faktiskt skönt att fixa det redan hemma här så man slipper det på Keflaviks flygplats.

Det tråkiga med den här typen av resor är ju att asa runt på skiten vid flygplatserna, när man väl hämtat ut hyrbilen på resmålet och lyckats stuva in allt i den ordning det kommer att användas så går det ju bra och inte ser jag väl sånt här som ett stort problem när det är dags för en rolig resa.

Jag kan inte trots att jag vet av tidigare erfarenheter från liknande resor komma ifrån att jag nog hellst vill packa så lätt som möjligt men ska man tälta på Island där det trots att det är mitt i sommaren inte är ovanligt med frostnätter som föregåtts av hällregn så allt är blött och kallt redan innan så vill det till att ha rätt grejor med sig om man ska tycka att det är någelunda bekvämt,
en semester ska ju vara kul och inte en allt för stor prövning trots att man ska campa i kallt klimat, detta gäller ju speciellt när barnen är med, även om de är väldigt tåliga så vill man ju att de ska tycka att det är kul att resa.
Var precis inne och kollade vädret och det såg väl ok. ut med Isländska mått mätt, det ser ut att under första veckan bli en blandning av sol och regn om vart annat och dagstemperaturer mellan 8- 15 grader och det är väl ok. sen kan det skifta väldigt från plats till plats även om de ligger ganska nära varandra vilket vi fått erfara tidigare,
jag är nästan säker på att vi får nån frostnatt och även nån dag med högsommarvärme också, det enda som är säkert är att väder blir det alltid och den biten oroar mig inte ett dugg nu är det fokus på äventyr, vackra platser och njuta av varma bad som gäller,film och fotoutrustningen är laddad och packad så nu ska här dokumenteras som aldrig förr.
Kanske går jag in på sidan för att lämna rapport från Island under resan annars kommer resealbum efter hemkomsten.
Bosse.
Dela med andra:    

Kommentarer
Gullsing säger:
Ha nu en trevlig resa och hoppas att bagaget inte blir för jobbigt på flygplatsen. Väntar med spänning på reserapport så småningom.

Gilla
Postat 2009-07-23 19:38  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vilken sommar!
14 år sedan
Fisket avslutat.
14 år sedan
Fisket avslutat.
14 år sedan