Söndag 23 Februari 2014 - Coron
Coron
Idag har det varit dykning. Carina har varit på resorten och solat och läst. Hmm brunare (röd) än mig nu. Får ta igen det. Jo, Dykningen som jag gjorde var de svåraste och djupaste dyken här på Coron. Irako som var en försörjningsbåt till Japanarna samt Kogyo-Muru som var ett lastfartyg till Japanerna. Båda sänktes av amerikanarna den 24 september 1944 då amerikanarna låg med ett hangarfartyg utanför bukten här vid Calamianöarna. Irako låg som djupast på 42 meter. Här var vi inne i mekanikerns verkstad och såg en gammal stor borrmaskin samt vi åkte runt i någon hytt. Kogyo-Maru låg på dryga 30 meter. Den var lastad med cement i säckar samt en stor dumpers i maskinrummet. Vi åkte även in i styrhytten osv. Båda dyken var korta men ändå fick jag deccotid på extra minuter på uppstigningen. Vi fick alltså hänga i en lina på 5 meters djup och invänta uppstigningen till kvävet andats ut. Vi hade även en säkerhetstub hängande i en lina om någon fick slut på luft under uppstigningen. Det tredje dyker var ett vanligt koralldyk på max 10 meter. Vi ville inte gå ner djupare på grund av de två tidigare dyken. Nä nu är det kväll och vi har betalt resorten och dykningen för i morgon bär det av norrut i 2 timmar. Skall till en resort med pol, strand. Känns lyxigt nu när vi levt lite enklare standard de senaste dagarna.
I går kväll så firade vi våran ”lilla” på vårt håll. Vi åt gott och tog en drink efter maten (Grattis-skål). De var ett ställe som serverade hummer men tyvärr den dagen blev det ingen hummer för den var slut men väl Blå Marlin som var grillad och utsökt god. Vi hade även kontakt med Sverige vilket bara de är fantastiskt via internet och va roligt de är nu när man kan ses och prata via video.