Fredag 7 Juli 2006 - Sverige
Bra tips om Syd Afrika?
Jag har långsiktiga planer på att åka till Syd Afrika med min sambo.
Tänkte åka dit i slutet av januari och resa runt där i en månad
Vet inte var vi ska börja någonstans
Ska man börja i kapstaden eller någon annanstans?
Hur tar man sig runt i Syd Afrika?
Finns det bussar man kan åka med?
Vad ska man se?
vad är häftigast att se?
Har du något att tipsa om - lägg gärna in en kommentar.
Jag har arbetat i Sydafrika för många år sedan i en liten stad som heter Umkomaas. Garanterar att det är ett mycket intressant land. Rio de Janeiro och Kapstaden är ju betraktade som världens två vackraste storstäder. Det som jag minns som facinerande var bl. a. en tur genom naturreservatet. Alla tånkbara djur finns där, men stig inte ur bilen. Om ett lejon hoppar upp på motorhuven så rör inte bilen förrän lejonet ger sig av.
Johannesburg och Pretoria, som var huvudstad åtminstone när jag var där, är naturligtvis också sevärt liksom Durban där man kan surfa.
Johannesburg är väldigt högt beläget, 3000 m vill jag minnas, vilket man lätt konstaterar om man är ute och springer. Det är så pass tunn luft där att passagerarflygplanen inte kan starta med fulla tankar, när de lämnar för Europa, vilket har till följd att de måste göra en mellanlandning för att fylla på bränsle. I mitt fall var det Cap Verdi öarna. Vill man se så mycket som möjligt av landet är det hyrbil som gäller, så att man kan stanna överallt där det finns något intressant att se och det finns det massor av
Hälsningar
Kjell.
Den första har jag själv gjort med Which Way och den andra vill jag gärna göra inom en inte alltför avlägsen framtid. Såklart finns också Rosa Bussarna om man vill ha sällskap av många svenskar men då blir det några tusenlappar dyrare totalt sett.
Tipsar om min hemsida där du kan läsa lite mer om själva resan.