Äntligen i Grekland!
bPalermo - Cefalu/b
31/7 - 1/8
Logg: 30 Nm.
30 Nm. Halva sträckan med motor sista biten riktigt fin segling i platt vatten, bra start med vår nya besättning. Lägger oss på svaj utanför stadens badvik, ser trevligt ut. Tar dingen in på kvällen för att äta och kolla in staden, positivt överraskade, en av dom trevligare städerna, trångt, mysigt, rikt utbud av fräscha restauranger, otroligt mycke folk (turister). Äter en god middag på stans plaza. På skepparmötet bestämmer vi oss för att nästa dag gå hela vägen (45Nm.)till dom Lipariska öarna och kolla in vulkaner och heta källor. Beslutar att kasta loss 06:00.
bVulkaner och stinkande lerinpackning/b
2/8Cefalu - Lipariska öarna
Logg 45 Nm.
Kastar loss 06:00 kommer fram klockan 14:00 lägger oss på svaj inne i den vik vi tycker ser mysigast ut, Cala del Formaggio på ön Isola Vulcano. Det blir en mycket trevlig dag med mycke bad, utforskning av omgivningarna. Märkligast är nog dom heta stinkande lerkällorna där människor betalar för att smeta in sig i leran och gå omkring som gråa krackelerande mumier. Tydligen ska leran och stinkande svaveloset bota det mesta. Nu börjar det bli lite spännande igen, hur lägger vi upp nästa etapp, den genom Messinasundet? Kollar med all litteratur och övrigt, det visar sig att vi ska ha medström genom sundet 4,5 timme efter högvattet i Gibraltar, vindarna pekar på nordligt hela dagen så det är ok. Med lite beräkningar och diskussion så beslutar vi oss för att kasta loss vid midnatt för att komma till Messinasundet klockan 06:30.
bMessinasundet/b
3/8 Isola Vulcano - Reggio di Calbrio
Logg 65Nm.
Svaga vindar och motorgång, rundar udden Capo Peloro, norra delen av Messinasundet, glider lugnt genom hela sundet, vattnet är alldeles platt, ingen vind och minimalt med strömmar, vars är problemet? detta var hur enkelt som helst! Får mina gliringar att jag överdriver planeringen och är orolig i onödan. Nu är planen att gå ner till Taromina, bunkra Diesel och mat, därifrån ta skuttet över till Grekland. Vi passerar hamnen i Messina och börjar läsa in oss på Taromina, upptäcker att där saknas möjlighet att bunkra diesel, snabbt beslut vi viker av 90 grader och går över till Italienska fastlandet och Reggio Di Calabria. För första gången ska vi trampa södra Italiens fastland, det ska bli spännande, till saken hör att jag just läst boken om Comorran (Maffinan som härjar i Napoli och södra Italien) och deras konstiga värderingar när det gäller människoliv och hänsyn till naturen. Utförliga redogörelser över deras narkotikaaffärer, korruption av politiker, skumma sophanteringsaffärer som innebär dumping av miljöfarligt avfall och hänsynslös människoslakt. Det är ingen historisk beskrivning det som beskrivs sker i nutid, läser boken med förfäran, och enligt boken och våran Italian Waterpilot så är också Reggio di Calabrio en av dom starkaste fästena och rekryteringsområdena för Comorran. Så det är med viss reservation som jag närmar mig hamnen och staden.
bSaverio the Taxidriver/b
Vi lägger till vid den skitiga kajen, över 30 grader varmt och stank från kloak slår emot. Vi får betala resans dyraste diesel, väldigt tveksam om kvaliten är ok.
Här kommer vi i kontakt med Saviero, han visar stolt upp att han är omnämnd i våran waterpilot, mycket riktigt författaren Rod Heikell verkar ha en bra relation till Saviero, nämner i boken att han är att lita på, väldigt hjälpsam och bra kontakter. Bengt stannar kvar och vaktar båten, Kerstin och jag hoppar in i hans taxi, vi ska proviantera inför det stora språnget. Innan vi åker iväg så letar han fram en 2,5 kilos utmärkt iParmigiano Reggiano/i ur bagaget i bilen och slänger över till Bengt på båten, sedan bär det iväg. Vi tror att vi ska till Supermarket, men det blir en vådlig färd till hans ”kontor” där bjuder han på Espresso och ur ett plåtskåp plockar han fram etikettlösa vinflaskor och erbjuder oss ett superpris plus att vi ska få en flaska gratis. OK vi köper några flaskor, kanske några för många. Efter Supermarket bär det iväg till Fruktmarknaden, han stannar bilen på vänster sida mitt i körbanan, och det är en mycket livlig trafik, han hoppar ut, själv undrar jag bara när ska det smälla, med fara för livet hoppar jag ut och rusar upp på trottoaren, han är redan i färd med att plocka på oss grönsaker och frukt. Nämner om hans parkering, att den verkar farligt, han lugnar mig och kallar sig själv för Schumacher, jag blir inte lugnare av den informationen. När vi åker iväg håller han skämtsamt för mina ögon så jag ska slippa se hans körning, det är kanske italienarnas sätt, man blundar för risker, problem, brister, korruption, mm.
Nästa projekt är att köpa ny gasoltub och pumpa några fendrar, han lovar fixa det också. Vill att jag följer med, vi drar iväg, som jag tror till en bensinstation men det är fel! Efter en lika vådlig färd så stannar vi mitt i en rondell, Saveiro hoppar ut, otroligt mycke trafik själv sitter jag kvar och undrar när kommer smällen? måste ut ur bilen! hoppar upp på trottoaren. Saveiro står borta vid en bil som står parkerad på streckat område i rondellen och skäller ut stackaren, han talar också med en polis, själv undrar jag vad som händer? Troligtvis är det hans inofficiella parkeringsplats men hur ska den stackarn veta det? Efter ett tag kommer det ett par och dom ska tydligen åka taxi med oss! han har alltså en bokad körning. Vi kör dom dit dom ska, jag som trodde vi skulle fylla gasol!
Därefter bär det iväg till hans garage, där bjuder han på öl, vi sitter och kollar in dom som badar han visar mig runt, innan vi åker så startar han kompressorn och vi pumpar fendrarna ur nån gömma trollar han fram en ny gasoltub. På vägen tillbaka visar han mig taxametern och hur han med jämna mellanrum nollställer den-: bra att den står på en liten summa ifall jag blir stoppad av polisen och blir kollad. Får känslan att trafikljus och taxametrar är rekommendationer, man kan stanna om man vill man kan använda taxametern om man vill.
bSista stora språnget/b
3-5/8 Reggio Di Calabria - Kefalonia
Logg 250Nm.
Kommer tillbaka till båten och den kloakstinkande hamnen, vad ska vi göra? ligga kvar eller gå vidare till Grekland, själv ser jag gärna att vi stannar kvar, har väderinformation som redan är två dagar gammal och vi ska vara ute på havet mer än två dygn i sträck. Dvs. det blir fyra dagar gammal väderprognos innan vi är framme, ytterst osäkert. Hittar inget internet, får muntlig information att vädret ska vara bra. Den prognos jag har visar på svaga men bra vindar, något ökande sista dygnet. Lite orolig också hur min ovana besättning ska klara sig, vi har redan varit ute mer än ett halvt dygn. Dom står på sig och vill åka. Beslutet blir att vi kastar loss och ställer siktet mot Grekland och Kefalonia. Det är väldigt lät att lämna resans skitigaste och otrevligaste hamn, samma intryck jag får om hela stan. Troligtvis är jag färgad av boken men en sak är säker hit vill jag inte återvända.
Ett dygn med motor sedan hyfsad segling i slör 5-10 m/s. otroligt fuktigt, aldrig under 30 grader nere i kajutan. alla är indelade i tvåtimmars skiftgång, med två personer i varje skift, barnen gör ett jättebra jobb, ingen klagan alla biter ihop i värmen, fukten och kampen mot tröttheten på nattskiften.
bGrekland/b
Vi angör Kefalonia på förmiddagen, äntligen hissar vi den Grekiska flagga. Det är precis så bra som jag fantiserat om, ligger med aktern mot strandpromenaden, den som hjälper oss med tilläggningen äger också baren mittemot, han har dusch, internet och billig öl. Kan det bli bättre? Joggingturen runt staden visar på en fräsch stad (helt återuppbyggd efter den stora jordbävningen 1952) med mycket trevliga shoppingstråk och framför allt, hela ön är full med underbar skog och cikador som spelar.
Kerstin fixar till en mycket god middag på båten, därefter drar ungarna ut på stan, Adam gör det han kallar för en “clubrunda“, dansar till 5-6 på morgonen. Tjejerna klär upp sig, shoppar och glider fram längs gågatorna och spanar in killar. Imorgon blir det en lugn dag, ev. går vi till Zakyntos 35 Nm. Eller så ligger vi kvar.
Äntligen i Grekland!
/Thomas
31/7 - 1/8
Logg: 30 Nm.
30 Nm. Halva sträckan med motor sista biten riktigt fin segling i platt vatten, bra start med vår nya besättning. Lägger oss på svaj utanför stadens badvik, ser trevligt ut. Tar dingen in på kvällen för att äta och kolla in staden, positivt överraskade, en av dom trevligare städerna, trångt, mysigt, rikt utbud av fräscha restauranger, otroligt mycke folk (turister). Äter en god middag på stans plaza. På skepparmötet bestämmer vi oss för att nästa dag gå hela vägen (45Nm.)till dom Lipariska öarna och kolla in vulkaner och heta källor. Beslutar att kasta loss 06:00.
bVulkaner och stinkande lerinpackning/b
2/8Cefalu - Lipariska öarna
Logg 45 Nm.
Kastar loss 06:00 kommer fram klockan 14:00 lägger oss på svaj inne i den vik vi tycker ser mysigast ut, Cala del Formaggio på ön Isola Vulcano. Det blir en mycket trevlig dag med mycke bad, utforskning av omgivningarna. Märkligast är nog dom heta stinkande lerkällorna där människor betalar för att smeta in sig i leran och gå omkring som gråa krackelerande mumier. Tydligen ska leran och stinkande svaveloset bota det mesta. Nu börjar det bli lite spännande igen, hur lägger vi upp nästa etapp, den genom Messinasundet? Kollar med all litteratur och övrigt, det visar sig att vi ska ha medström genom sundet 4,5 timme efter högvattet i Gibraltar, vindarna pekar på nordligt hela dagen så det är ok. Med lite beräkningar och diskussion så beslutar vi oss för att kasta loss vid midnatt för att komma till Messinasundet klockan 06:30.
bMessinasundet/b
3/8 Isola Vulcano - Reggio di Calbrio
Logg 65Nm.
Svaga vindar och motorgång, rundar udden Capo Peloro, norra delen av Messinasundet, glider lugnt genom hela sundet, vattnet är alldeles platt, ingen vind och minimalt med strömmar, vars är problemet? detta var hur enkelt som helst! Får mina gliringar att jag överdriver planeringen och är orolig i onödan. Nu är planen att gå ner till Taromina, bunkra Diesel och mat, därifrån ta skuttet över till Grekland. Vi passerar hamnen i Messina och börjar läsa in oss på Taromina, upptäcker att där saknas möjlighet att bunkra diesel, snabbt beslut vi viker av 90 grader och går över till Italienska fastlandet och Reggio Di Calabria. För första gången ska vi trampa södra Italiens fastland, det ska bli spännande, till saken hör att jag just läst boken om Comorran (Maffinan som härjar i Napoli och södra Italien) och deras konstiga värderingar när det gäller människoliv och hänsyn till naturen. Utförliga redogörelser över deras narkotikaaffärer, korruption av politiker, skumma sophanteringsaffärer som innebär dumping av miljöfarligt avfall och hänsynslös människoslakt. Det är ingen historisk beskrivning det som beskrivs sker i nutid, läser boken med förfäran, och enligt boken och våran Italian Waterpilot så är också Reggio di Calabrio en av dom starkaste fästena och rekryteringsområdena för Comorran. Så det är med viss reservation som jag närmar mig hamnen och staden.
bSaverio the Taxidriver/b
Vi lägger till vid den skitiga kajen, över 30 grader varmt och stank från kloak slår emot. Vi får betala resans dyraste diesel, väldigt tveksam om kvaliten är ok.
Här kommer vi i kontakt med Saviero, han visar stolt upp att han är omnämnd i våran waterpilot, mycket riktigt författaren Rod Heikell verkar ha en bra relation till Saviero, nämner i boken att han är att lita på, väldigt hjälpsam och bra kontakter. Bengt stannar kvar och vaktar båten, Kerstin och jag hoppar in i hans taxi, vi ska proviantera inför det stora språnget. Innan vi åker iväg så letar han fram en 2,5 kilos utmärkt iParmigiano Reggiano/i ur bagaget i bilen och slänger över till Bengt på båten, sedan bär det iväg. Vi tror att vi ska till Supermarket, men det blir en vådlig färd till hans ”kontor” där bjuder han på Espresso och ur ett plåtskåp plockar han fram etikettlösa vinflaskor och erbjuder oss ett superpris plus att vi ska få en flaska gratis. OK vi köper några flaskor, kanske några för många. Efter Supermarket bär det iväg till Fruktmarknaden, han stannar bilen på vänster sida mitt i körbanan, och det är en mycket livlig trafik, han hoppar ut, själv undrar jag bara när ska det smälla, med fara för livet hoppar jag ut och rusar upp på trottoaren, han är redan i färd med att plocka på oss grönsaker och frukt. Nämner om hans parkering, att den verkar farligt, han lugnar mig och kallar sig själv för Schumacher, jag blir inte lugnare av den informationen. När vi åker iväg håller han skämtsamt för mina ögon så jag ska slippa se hans körning, det är kanske italienarnas sätt, man blundar för risker, problem, brister, korruption, mm.
Nästa projekt är att köpa ny gasoltub och pumpa några fendrar, han lovar fixa det också. Vill att jag följer med, vi drar iväg, som jag tror till en bensinstation men det är fel! Efter en lika vådlig färd så stannar vi mitt i en rondell, Saveiro hoppar ut, otroligt mycke trafik själv sitter jag kvar och undrar när kommer smällen? måste ut ur bilen! hoppar upp på trottoaren. Saveiro står borta vid en bil som står parkerad på streckat område i rondellen och skäller ut stackaren, han talar också med en polis, själv undrar jag vad som händer? Troligtvis är det hans inofficiella parkeringsplats men hur ska den stackarn veta det? Efter ett tag kommer det ett par och dom ska tydligen åka taxi med oss! han har alltså en bokad körning. Vi kör dom dit dom ska, jag som trodde vi skulle fylla gasol!
Därefter bär det iväg till hans garage, där bjuder han på öl, vi sitter och kollar in dom som badar han visar mig runt, innan vi åker så startar han kompressorn och vi pumpar fendrarna ur nån gömma trollar han fram en ny gasoltub. På vägen tillbaka visar han mig taxametern och hur han med jämna mellanrum nollställer den-: bra att den står på en liten summa ifall jag blir stoppad av polisen och blir kollad. Får känslan att trafikljus och taxametrar är rekommendationer, man kan stanna om man vill man kan använda taxametern om man vill.
bSista stora språnget/b
3-5/8 Reggio Di Calabria - Kefalonia
Logg 250Nm.
Kommer tillbaka till båten och den kloakstinkande hamnen, vad ska vi göra? ligga kvar eller gå vidare till Grekland, själv ser jag gärna att vi stannar kvar, har väderinformation som redan är två dagar gammal och vi ska vara ute på havet mer än två dygn i sträck. Dvs. det blir fyra dagar gammal väderprognos innan vi är framme, ytterst osäkert. Hittar inget internet, får muntlig information att vädret ska vara bra. Den prognos jag har visar på svaga men bra vindar, något ökande sista dygnet. Lite orolig också hur min ovana besättning ska klara sig, vi har redan varit ute mer än ett halvt dygn. Dom står på sig och vill åka. Beslutet blir att vi kastar loss och ställer siktet mot Grekland och Kefalonia. Det är väldigt lät att lämna resans skitigaste och otrevligaste hamn, samma intryck jag får om hela stan. Troligtvis är jag färgad av boken men en sak är säker hit vill jag inte återvända.
Ett dygn med motor sedan hyfsad segling i slör 5-10 m/s. otroligt fuktigt, aldrig under 30 grader nere i kajutan. alla är indelade i tvåtimmars skiftgång, med två personer i varje skift, barnen gör ett jättebra jobb, ingen klagan alla biter ihop i värmen, fukten och kampen mot tröttheten på nattskiften.
bGrekland/b
Vi angör Kefalonia på förmiddagen, äntligen hissar vi den Grekiska flagga. Det är precis så bra som jag fantiserat om, ligger med aktern mot strandpromenaden, den som hjälper oss med tilläggningen äger också baren mittemot, han har dusch, internet och billig öl. Kan det bli bättre? Joggingturen runt staden visar på en fräsch stad (helt återuppbyggd efter den stora jordbävningen 1952) med mycket trevliga shoppingstråk och framför allt, hela ön är full med underbar skog och cikador som spelar.
Kerstin fixar till en mycket god middag på båten, därefter drar ungarna ut på stan, Adam gör det han kallar för en “clubrunda“, dansar till 5-6 på morgonen. Tjejerna klär upp sig, shoppar och glider fram längs gågatorna och spanar in killar. Imorgon blir det en lugn dag, ev. går vi till Zakyntos 35 Nm. Eller så ligger vi kvar.
Äntligen i Grekland!
/Thomas
Skriv kommentar
Visa alla
Senaste inläggen
Rivstart 12 år sedan |
Planeringen klar kaptenerna tar sitt ansvar! 12 år sedan |
Grekland - här är det strejk! 12 år sedan |
Klart skepp och generalstrejk 12 år sedan |
Fest i Grekland 12 år sedan |