Sitter äntligen på Cathays Airbus A350-1000 till Auckland. Klockan är 18.35 och vi står fortfarande vid gaten. Middagen avklarad. Nu är det bara att sova eller se på film i 8 timmar. Framme i Auckland 10.26 lokal tid. Prognosen säger sol och 24 grader. Blir bra det.
Torsdag 12/12
05.00.
Flyger in över norra Australien. Fem timmar kvar. Kollar dokumentär om David Crosby. Den var bra. Lite nostalgi. Lämnar australiska kusten och styr kosan mot
Nordön. Tasmanska havet 11 889 m ner. Hastigheten? 970 km/h.
Äntligen framme. Drygt på slutet. Landar på utsatt tid fast tre timmar försenade. Gick snabbt att ta sig igenom passkontroll och tull. Sue stod och väntade på oss. Bytte till shorts eftersom temperaturen låg på härliga 26 grader! Sue skjutsade oss till Britz, där vi hämtade ut husbilen, en Frontier på Mercedeschassi. Allt gick snabbt och en knapp timme senare svängde vi ut på Richard Pearse Drive. Sue åkte hem och vi körde till Remuera Motor Lodge, där vi förbokat första natten. 70 NZD för två vuxna och två ”barn”. Billigt. Enkel men helt ok camping. Trivsam. På vägen stannade vi på Countdown Airport och handlade. Alltid lika roligt att handla utomlands. En massa saker som inte finns hemma! Countdown är emot livsmedelskedja. Vi handlar oftast på Countdown eller på Pak n’ Save.
Jättetrötta åt vi lite, duschade och slappade en stund. Jag satte mig i solen (så klart). Kl 6 kom Sue och Peter. Vi bytte julklappar och gick sedan upp till The Corner på Remuera Rd och åt och tog en öl. Fisk n’ chips, hamburgare, sallad, Red chicken curry. Steinlager Classic 8.5 dollar= 52 SEK. Tidig kväll. Stupade i säng. Nu 06.20 har jag varit klarvaken i ett par timmar. Ljummet ute. Tua-fågeln tutar oförtröttligt sin sorgsna sång. Idag är planen färja till Devonport och ikväll ev. One Tree Hill här i närheten.