WIZZ AIR! Varning!

22 apr. 2008 12:18
Visningar: 26080
Hej,

Åkte med detta lågprisbolag och förlorade en väska på vägen hem, detta skedde 10 mars.
Jag har mailat dem fem gånger och ringt tre, de svarar inte. Telefonnumret går till ett callcenter där de inte kan hjälpa till, och via mail kommer bara automatreply.

Det är en sådan pissdålig service att inte ens svara att bagaget ÄR borta, ingenting!

Nu skickar jag ersättningskrav, kommer att anmäla dem till Konsument europa, samt på vart enda forum jag hittar på nätet som diskuterar sånt här.
Kan inte rekommendera någon att åka med dem, om man inte är beredd att förlora sitt bagage och ingen ersättning få.

Fortsättning följer...
Av Sierra
22 apr. 2008 12:28
Hoppas att det fixar sig så småningom även om det verkar vara svårt.
Det är bra att du sprider denna info om WIZZ AIR vilket tydligen är ett bolag som gömmer sig i skuggorna...!
Av Nickeb
22 apr. 2008 16:31
Har själv bara positiva erfarenheter vad gäller wizzair, har åkt med dom några ggr, dock verkar det som det lätt blir problem med lågprisbolag typ ryanair o wizzair då någonting krånglar till sig, det verkar som om det inte finns marginaler till det liksom.

Dock är det lite som så att man får vad man betalar för, vill man ha service som håller fem stjärnor så är nog inte lågprisbolagen dom bästa alternativen, jag har som sagt själv åkt lågpris flera ggr och därmed valt att ta risken med inställda flyg, trängsel i avgångshallarna och dyl.

Hoppas dock dom tar sitt ansvar och löser det åt dig.
Av Homman
22 apr. 2008 20:33
Bah!
Bagage försvinner då och då. Har hänt mig emellanåt under åren. Det är inte bara skumma lågpris Air-lines som klantar sig. Även SAS, Sabena, Alitalia med flera som drabbat mig under åren. Men i slutändan har bagaget kommit fram – även om jag hunnit hem långt innan.
Du ska veta, det är aldrig bolaget, utan det som händer nere på rampen (lasttningsplatsen på den flygplats du startar från) där risken är som störst. Men, om du köpt biljetten på något av de större kreditkortsmärkerna, så har du rätt att handla in det du förlorat i transporten. Och om jag inte har helt fel, så finns det en IATA (flygbolagens internationella branschorganisation ) bestämmelse som säger att du har rätt att att komplettera ditt nödvändigaste bagage för en viss summa. Ta kvitto på det du köper och kräv ersättning från flygbolaget.
Det har jag gjort – och det har altid funkat (även om bagaget dykt upp någon dag senare.
Problemet med försnillat bagage är störst när man är ute på en "viktig" snabbresa (i affärssammanang).

Slutklämmen är: Det är alltid lika tråkigt och pinsamt när bagaget försvinner. För det är just då man behöver det som bäst – eller hur.
Ciao
Bobby
Av Nickeb
22 apr. 2008 20:38
mmmm, men bemötandet mellan olika bolag kan skilja, där tror jag dom större bolagen är mer service-minded..........
Av Zentra
22 apr. 2008 21:30
Tja

Om du nu inte får tar på Wizz så är ett annat tips från mig att du skall ta kontakt med själva handlingbolaget för det är trots dem som har slarvat bort väskan. Det är då viktigt att du har kvar ditt bagage kvitto.
Många gånger funkar det bättre och snabbare för det är så flygbolagen gör när någon vänder sig till dem.
Alltid viktigt att anmäla förlusten på plats.

Hoppas det löser sig
Av Sierra
23 apr. 2008 14:11
Citerat från zentra:
Tja

Om du nu inte får tar på Wizz så är ett annat tips från mig att du skall ta kontakt med själva handlingbolaget för det är trots dem som har slarvat bort väskan. Det är då viktigt att du har kvar ditt bagage kvitto.
Många gånger funkar det bättre och snabbare för det är så flygbolagen gör när någon vänder sig till dem.
Alltid viktigt att anmäla förlusten på plats.

Hoppas det löser sig
Absolut, jag håller med.
Men, om hon nu inte fixade detta på plats, tycker åtminstone jag att WIZZ AIR, om de är ett seriöst företag, skall svara i telefon och informera om vad handligbolaget heter och telefonnummer till detta. Det finns fler än ett handlingbolag på många av de större flygplatserna och det är intressant att veta vilket bolag man skall kontakta.
24 apr. 2008 08:47
Jag vet att jag åkt med lågpris, visst accepterar man lägre service (som att vi betalade för extra benutrymme men aldrig fick det tex;-)), men det som gör mig så j-a förbannad är att de inte svarar och när jag ringer Callcenter så säger de rent ut att de inte kan hjälpa mig då de bara har två mailadresser att ge (vilka jag redan mailat, i mars).

Hur som helst, jag vet inte hur jag skulle kunna ta detta med handlingsbolaget, jag lämnade in väskan i Budapest, och flög till GBG, i GBG fanns ingen väska, och sen anmälde jag det direkt på flygplatsen.

Men jag skall leta nu efter ett telefonnummer så jag kan få tala med bolaget och inget callcenter. får la se hur det går (egentligen har jag bara lust att skita i allt, orka liksom, men det tänker jag inte, detta blir min personliga vendetta (som hade kunnat undvikas med ett svar och en mindre ersättning).
Av Yvi63
8 juni 2009 11:26
Åkte med WIZZAIR från GBG till Budapest.Det var inget problem vid utresan.Hemresan vid flygplatsen började helvetet.Vid incheckningsdicken 2 tykna kvinnor har bråkat med ca 20 passagerare och de påstodde att våra handbagage är för storVi får inte ta med oss upp på planet vi ska lämna in den och betala extra ! När vi kunde resa ut från GBG med samma handbagage hur kommer det sig att det blir stor vid hemresan???De har sagt att även jacka eller kavaj ska in i handbagaget kvinnorna ska trycka in sina handväskor i handbagaget för endast 1 st handbagage får vi ta med.DETTA VAR LÖGN då vid hemkomsten kollade jag med Wizzair och de sa att detta gäller endast vid resor mellan London - Budapest.Eftersom vi var 20 passagerare som krävde att chefen för incheckningen ska komma ut för en diskussion så till slut kom han och låt oss komma med planet.Annars skulle var och en av oss betala för att skicka våra handbagage som extra paket.Vilket bra sätt att tjäna extra pengar!!!Så jag VARNAR ER!Var försiktigt med handbagage mät jätenoga att det ska passa in i deras specialtillverkade ram i Ungern!Även hjulen ska vara inräknad i måttet!!
Det ska vara max 50x40x20!!! Det står en helt annat mått på Wizzairs hemsida men ramen vid incheckningen i Budapest är denna dimension!Har du större bagage får du bråka eller betala!!!Märkas bör att de har tillkallat polis och vakter också:)Löjligt som bara den.Det var min första och sista resa med Wizzair jag betalar hellre lite mer och åker med MALEV eller SAS så slipper jag detta eländet.
Av Harni
24 juli 2009 13:16
Har bara goda erfarenheter
Av Tubbe
24 juli 2009 14:48
Jag har också bra erfarenheter.
Dock har jag bara erfarenhet när det gäller Polen resor. Som redan nämnts innan så får man "delvis " för vad man vill pröjsa för resan.
Däremot så gör jag det så enkelt som möjlig ...tar t.ex. endast handbagage med mig ,och läser "regelverket" väldigt noga innan jag betalar resan.

Men kommer ihåg min resa till Cap Verde i våra med SAS, där flygvärdinnorna nog ätit taggtråd och råbiff innan starten. De var riktigt oförskämda och neka bland annat en liten sjuk flicka vatten, eftersom dryckvagnen inte var ute i gången. De försökte också luras med betalningen av taxfri varor genom felaktiga kurser . Så det kan även hända tråkigheter med de stora drakarna

Såklart tycker jag att Du ska stå på dig, lycka till.

/ Tubbe
Av Grethe1
24 juli 2009 22:32
Trisst att du blev av med bagage på din resa.
Jag har goda erfarenheter från Wizzair. Jag var i Gdansk i Polen och när vi skulle åka hem blev jag bestulen på bussen till flygplatsen.
Plånbok, pass, körkort mm tog de. Efter diverse turer med polis, polisförhör, flygpbolag och konsulat fick vi senare samma dag åka
med ett flyg till Malmö.
Flygbolaget beklagade allt som hänt och lät oss flyga med utan att betala något för den biljetten. De gjorde vad de kunde för att vi skulle
komma hem till Sverige. Att vi sedan fick ta tåg från Malmö för att komma hem är en helt annan historia. Då var vi i alla fall i Sverige.
1 dec. 2009 04:36
Har rest med Wizzair ett flertal gånger och det har fungerat bra. Men nu sist var det riktigt uselt. Skulle mellan Malmö-Budapest. Planet blev 6 timmar försenat. Dålig information och ingen att fråga. De bjöd på 4 Euro direkt till fika och sen efter 4 timmar 4 Euro till. Har inte drabbats av sådana här förseningar innan. Men visst tusan är det väl otroligt snålt med 80 spänn för att kompensera att halva min semesterdag fick tillbringas på flygplatsen.
Men det sämsta är deras totala omöjlighet till kontakt. De har en sida som det ska skrivas klagomål på. Men den fungerar inte. När man fyllt i alla uppgifterna och ska skicka kommer det fram "misslyckades" gång efter gång. Vill få ett intyg på att planet var försenat för att sen kunna få ut ersättning från Visas reseförsäkring.

Så jag kommer nu inte att resa med Wissair fler gånger. När de behandlar sina kunder så nonchalant att de inte ens går att få kontakt med väljer jag hellre ett större och förvisso dyrare bolag. Men frågan är om det inte blir dyrare i slutänden. Skulle något hända som typ en försvunnen väska eller annat strul så är de omöjliga att få kontakt med och då blir den billiga resan väldigt tidskrävande då man ska sitta och försöka få någon som helst kontakt med detta bolaget.

Så min rekommendation är att åk inte med Wizzair
7 dec. 2009 11:10
Jag kom nyss hem från Budapest och flög dit med Wizz Air - det fungerade jättebra! Har absolut inget att anmärka på, planen avgick i tid, servicen på flyget var som med vilket flygbolag som helst. Det var inga svårigheter med att checka in heller, allt var bra... Skulle absolut rekomendera detta flygbolag, det kändes som sagt som vilket flygbolag som helst, dessutom är det inte fel med förmånliga priser på flygbiljetter! :-) Åk med Wizz Air, kan själv tänka mig att åka med detta bolag ännu en gång.