Vilket rek. för långflygning - KLM eller Quantas?
Hej,
Jag ska boka en resa till Australien/Darwin med stopover i Singapore till sommaren. Har börjat söka lite efter olika flyg.. Verkar finnas 2 alternativ på flygbolag, KLM eller Quantas.. Skiljer inte så värst mkt i pris.. Så jag undrar om ngn har erfarenhet av att flyga med ngn av dessa så långt? Singapore Airlines har ju tvskärm per stol har jag hört.. men hur är de andra två?
Tack på förhand!
Jag ska boka en resa till Australien/Darwin med stopover i Singapore till sommaren. Har börjat söka lite efter olika flyg.. Verkar finnas 2 alternativ på flygbolag, KLM eller Quantas.. Skiljer inte så värst mkt i pris.. Så jag undrar om ngn har erfarenhet av att flyga med ngn av dessa så långt? Singapore Airlines har ju tvskärm per stol har jag hört.. men hur är de andra två?
Tack på förhand!
Hejsan!
Jag flög med Quantas från Nya Zeeland till Chile. Riiiiiktigt grymt!! Bekämt och med egen liten tv-skärm på sätet framför och egen fjärrkontroll där man kan välja om man vill kolla på film,teckant, komediserie, spela spel.. tja mycket mer... hann inte ens testa allt på den långa resan.... aldrig vart med om att en långflygning gått så fort =) STORT +
Mvh // A
Jag flög med Quantas från Nya Zeeland till Chile. Riiiiiktigt grymt!! Bekämt och med egen liten tv-skärm på sätet framför och egen fjärrkontroll där man kan välja om man vill kolla på film,teckant, komediserie, spela spel.. tja mycket mer... hann inte ens testa allt på den långa resan.... aldrig vart med om att en långflygning gått så fort =) STORT +
Mvh // A
Först och främst så flyger varken KLM eller Qantas mellan Singapore och Darwin. Qantas har dock codeshare med Jetstar däremellan.
Jag vet ju inte skälet till att du har begränsat dig till just KLM/Qantas, fast skulle nog säga att KLM's 747'or är inte de fräshaste, och att undvika Heathrow är skäl nog att undvika Qantas.
Singapore Airlines är en klass bättre, och kan ta dig till Singapore direkt (från Köpenhamn) sedan vidare därifrån med Jetstar eller Tiger Airways.
Alla andra alternativ, kommer att kräva 3 byten(exempelvis från Stockholm)
Jag skulle titta på Arlanda-KualaLumpur-Singapore, med Malaysian Airlines+ Tiger Air/Jetstar vidare till Darwin.
Alla priser går upp under sommarmånaderna, fast Malaysia brukar ligga bra till.
Lycka till.
/millicom
EDIT: 2 byten... inte 3
Jag vet ju inte skälet till att du har begränsat dig till just KLM/Qantas, fast skulle nog säga att KLM's 747'or är inte de fräshaste, och att undvika Heathrow är skäl nog att undvika Qantas.
Singapore Airlines är en klass bättre, och kan ta dig till Singapore direkt (från Köpenhamn) sedan vidare därifrån med Jetstar eller Tiger Airways.
Alla andra alternativ, kommer att kräva 3 byten(exempelvis från Stockholm)
Jag skulle titta på Arlanda-KualaLumpur-Singapore, med Malaysian Airlines+ Tiger Air/Jetstar vidare till Darwin.
Alla priser går upp under sommarmånaderna, fast Malaysia brukar ligga bra till.
Lycka till.
/millicom
EDIT: 2 byten... inte 3
Hej,
Tackar för inläggen! Egen skärm låter ju inte helt fel alls.. :-) 1 - 0 till Quantas!
Anledningen till att jag endast kollat på KLM och Quantas var att de var de enda som kom upp då jag sökte på resa från Göteborg till Darwin på nätet. Då var det mellanlandning i antingen Frankfurt eller Amsterdam på vägen. Ska testa att söka från Köpenhamn då istället och se om Singapore Airlines kommer upp :-) Att åka via Sthlm känns ungefär likvärdigt som att flyga via Frankfurt/Amsterdam.
Tackar för inläggen! Egen skärm låter ju inte helt fel alls.. :-) 1 - 0 till Quantas!
Anledningen till att jag endast kollat på KLM och Quantas var att de var de enda som kom upp då jag sökte på resa från Göteborg till Darwin på nätet. Då var det mellanlandning i antingen Frankfurt eller Amsterdam på vägen. Ska testa att söka från Köpenhamn då istället och se om Singapore Airlines kommer upp :-) Att åka via Sthlm känns ungefär likvärdigt som att flyga via Frankfurt/Amsterdam.
Utöver pris, bekvämlighet och antal mellanlandningar, så finns det en annan faktor som kan vara med i beräkningen för reguljärflyg, nämligen bonussystem. På en sådan lång flygning samlar man mycket poäng.
Är själv med i bl.a. Eurobonus och får poäng på alla Star Alliance-flygningar, dvs. SAS, Lufthansa, Thai, Singapore m.fl. - gratis medlemskap, poängen får sparas i fem år och kan lösas in mot gratis-flygningar/-hotellnätter/-hyrbilar.
Är själv med i bl.a. Eurobonus och får poäng på alla Star Alliance-flygningar, dvs. SAS, Lufthansa, Thai, Singapore m.fl. - gratis medlemskap, poängen får sparas i fem år och kan lösas in mot gratis-flygningar/-hotellnätter/-hyrbilar.
Tyvärr har bonussystemet blivit ganska urvattnat de senaste åren, det gäller inte bara Star Alliance. På de billigaste biljetterna (W-klass) får du knappt tillgodoräkna några miles alls, och på en del andra bokningsklasser får du bara 10%.
Om man dessutom räknar med att kunna utnytja lågkostnadsflyg under sin resa, så är min erfarenhet att man inte vinner något på att samla bonuspoäng, som enbart privatresenär.
ziesta: Ahhh, du utgår från Göteborg... då förstår jag att det blir en omväg via Stockholm Arlanda.
Om du vill läsa vad folk som flugit med de olika bolagen säger, så kan du titta på dessa 2 sidor.
http://www.airlinequality.com
http://www.airlinesreviewed.com/
Lycka till,
/millicom
Om man dessutom räknar med att kunna utnytja lågkostnadsflyg under sin resa, så är min erfarenhet att man inte vinner något på att samla bonuspoäng, som enbart privatresenär.
ziesta: Ahhh, du utgår från Göteborg... då förstår jag att det blir en omväg via Stockholm Arlanda.
Om du vill läsa vad folk som flugit med de olika bolagen säger, så kan du titta på dessa 2 sidor.
http://www.airlinequality.com
http://www.airlinesreviewed.com/
Lycka till,
/millicom
Får faktiskt försvara Eurobonussystemet, Millicom.
För knappt tre månader sedan flög jag ekonomiklass med Austrian Airlines, CPH-Wien-Phuket ToR, vilket berättigade mig till 12200 poäng.
12000 poäng behövs för att få gratisflyg ToR inom Skandinavien, Finland och Baltikum.
Ganska shysst tycker jag, att min flygbiljett, som var den billigaste jag kunde hitta, gav mig en gratisresa på köpet.
Att jag sedan kan spara och utöka dessa poäng under hela fem års tid, gör inte saken sämre.
För knappt tre månader sedan flög jag ekonomiklass med Austrian Airlines, CPH-Wien-Phuket ToR, vilket berättigade mig till 12200 poäng.
12000 poäng behövs för att få gratisflyg ToR inom Skandinavien, Finland och Baltikum.
Ganska shysst tycker jag, att min flygbiljett, som var den billigaste jag kunde hitta, gav mig en gratisresa på köpet.
Att jag sedan kan spara och utöka dessa poäng under hela fem års tid, gör inte saken sämre.
Jo, fast bonussystemen har blivit urvattnade... jag hittade 2 bokningsklasser tor till Singapore, med SK/SQ. Den ena var i W-klass och gav 0 miles. Den andra var i Q-klass och skulle ge 11472 miles. W-klass biljetten kostade 5889:- + skatt, och Q-klassbiljetten 7389:- + skatt.
Att man får poäng är väl ingen hemlighet, fast det intressanta är ju hur mycket totalpriset blir.
Menar bara att man måste vara mera på sin vakt nuförtiden, om man som privatresenär ska kunna räkna hem en besparing via bonusprogrammen.
/millicom
Att man får poäng är väl ingen hemlighet, fast det intressanta är ju hur mycket totalpriset blir.
Menar bara att man måste vara mera på sin vakt nuförtiden, om man som privatresenär ska kunna räkna hem en besparing via bonusprogrammen.
/millicom
Håller med om Qantas. I princip självbetjäning.
När det gäller KLM, om man ska til Australien, så samarbetar dom med Malaysian Airways från Kuala Lumpor till OZ. Perfekt service.
När det gäller KLM, om man ska til Australien, så samarbetar dom med Malaysian Airways från Kuala Lumpor till OZ. Perfekt service.