Vilket av bolagen skall betala ersättning för försenat flyg?
Min mor var bokad till Thailand i Februari, biljetten köptes hos British Airways, men själva flygningen sköttes av Turkish Airlines. Flyget blev försenat 16 timmar och bolagen skyller på varandra och säger att det är till den andra parten man skall vända sig med sina ersättningsanspråk.
Nån som vet vad som gäller? Är det BA eller Turkish som är motpart, eller båda?
Nån som vet vad som gäller? Är det BA eller Turkish som är motpart, eller båda?
Jag skulle ringa Konsumentverket om jag var du i o m att det gäller en internationell flygning med ett bolag som är hemhörande utanför EU.
Det borde vara Turkish som är ansvariga då det är de som är "carrier" under förutsättning att det rör sig om en reguljärflygning så vitt jag vet. Verkar lite udda med en codeshare dock då dessa bolag tillhör olika allianser!?
Är det någon typ av paketresa/charter bör dock BA vara ansvariga.
Det borde vara Turkish som är ansvariga då det är de som är "carrier" under förutsättning att det rör sig om en reguljärflygning så vitt jag vet. Verkar lite udda med en codeshare dock då dessa bolag tillhör olika allianser!?
Är det någon typ av paketresa/charter bör dock BA vara ansvariga.
Rutten gick GOT, Heatrow, Heathrow-BKK. Det var turkish plan/flygning som strulade, de blev kvar i England över natten. Det var en reguljär flygning utan några hotell bokade. Ja hon kanske får väl rikta sig emot Turkish då, jag gissade detsamma jag med. BA har ju egentligen ingenting med den delen av flygninen att göra (förutom att det är de som tagit betalt för hela resan)
Illa när de skyller på varandra. Det är Konsumentombudsmannen som vill veta vilket av bolagen hon vill rikta sin anmälan emot. Man kan ju tycka att HAN borde veta!
Illa när de skyller på varandra. Det är Konsumentombudsmannen som vill veta vilket av bolagen hon vill rikta sin anmälan emot. Man kan ju tycka att HAN borde veta!
Jodå, en liten uppdatering samt en rättelse:
Det var British Air och QUANTAS, inget annat, förlåt min virrighet!
Konsumentombudsmannen hjälpte till och kraven ställdes mot Quantas, vars plan förorsakade förseningen, och i fredags kom beskedet att det INTE blir tal om någon ersättning. Jag har ännu inte hört om det det går att överklaga till en högre instans. (min morbror som också var med på resan är den som håller på att strida med dem).
Dåligt att de skall behöva bråka om en sån sak som (verkar) gå med automatik hos många andra bolag!
//Mattias
Det var British Air och QUANTAS, inget annat, förlåt min virrighet!
Konsumentombudsmannen hjälpte till och kraven ställdes mot Quantas, vars plan förorsakade förseningen, och i fredags kom beskedet att det INTE blir tal om någon ersättning. Jag har ännu inte hört om det det går att överklaga till en högre instans. (min morbror som också var med på resan är den som håller på att strida med dem).
Dåligt att de skall behöva bråka om en sån sak som (verkar) gå med automatik hos många andra bolag!
//Mattias
hej.
att det inte kommer utbetalas ngn ersättning förvånar mig inte. Flygbolag brukar inte göra det vid denna typ av förseningar. Så som jag förstått det betalar de logi och i vissa fall mat för de som blivit strandsatta på en destination pga flyget. Min fru lyckades få 100 EUR i kompensation från KLM en gång, men då hade hon blivit strandsatt hela 6 dagar i Bogota (som inte var hennes destination).
/F
att det inte kommer utbetalas ngn ersättning förvånar mig inte. Flygbolag brukar inte göra det vid denna typ av förseningar. Så som jag förstått det betalar de logi och i vissa fall mat för de som blivit strandsatta på en destination pga flyget. Min fru lyckades få 100 EUR i kompensation från KLM en gång, men då hade hon blivit strandsatt hela 6 dagar i Bogota (som inte var hennes destination).
/F
Citerat från bonanza:
Jodå, en liten uppdatering samt en rättelse:
Det var British Air och QUANTAS, inget annat, förlåt min virrighet!
Konsumentombudsmannen hjälpte till och kraven ställdes mot Quantas, vars plan förorsakade förseningen, och i fredags kom beskedet att det INTE blir tal om någon ersättning. Jag har ännu inte hört om det det går att överklaga till en högre instans. (min morbror som också var med på resan är den som håller på att strida med dem).
Dåligt att de skall behöva bråka om en sån sak som (verkar) gå med automatik hos många andra bolag!
//Mattias
Hej! Blev själv försenad från Köpenhamn med SAS så vi fick övernatta i Washington. De ordnade övernattning efter enormt mycket strul men inte mer. Ersättning kan Ni få via reseförsäkring om det ingår där. När jag råkade ut för det (hade försäkring hos Folksam via visakort) var deras regler så galna att det bara gällde om man var ett visst antal timmar försenad vid utresa (om avgången var sen) men det spelade ingen roll om man så var veckor försenad till destinationen, vet att de ändrat detta sen dess. Så kolla om Ni har någon försäkring som täcker försening.
Jodå, en liten uppdatering samt en rättelse:
Det var British Air och QUANTAS, inget annat, förlåt min virrighet!
Konsumentombudsmannen hjälpte till och kraven ställdes mot Quantas, vars plan förorsakade förseningen, och i fredags kom beskedet att det INTE blir tal om någon ersättning. Jag har ännu inte hört om det det går att överklaga till en högre instans. (min morbror som också var med på resan är den som håller på att strida med dem).
Dåligt att de skall behöva bråka om en sån sak som (verkar) gå med automatik hos många andra bolag!
//Mattias
Bästa sättet är enligt min erfarenhet att lösa det på plats. Vi missade Miamiplanet när vi hade ett stopp i Washington. Skulle bli strandsatt i 3 dagar från julafton och framåt (men bagaget hade gått till Miami!). Efter mycket ångest och köer (som var enorma!) bad vi att få prata med någon med ansvar. Fick tillslut en natt på lyxhotell m mat samt att det nu helt plötsligt fanns plats på första morgonplanet Washington-Miami som i ett trollslag. Dessutom 600 dollar var i en bankcheck (dollarn låg betydligt högre då).
Tror att det är svårare att kräva något efteråt när sådant händer. Nu var inte mitt exempel helt lika med TS men ändå.
Tror att det är svårare att kräva något efteråt när sådant händer. Nu var inte mitt exempel helt lika med TS men ändå.