Varning för Solresors hotell Acacia Resort och Fiesta Resort på norra Sicilien.
Hotellen marknadsförs f.n. av Solresor som nytt resmål. (maj 2008)
Vi reste till Sicilien med Solresor som erbjöd hotell 16 km från Cefalù vilken enl bl.a. Fyris reseguider är en intressant stad både historiskt och med hänsyn till närheten till stora nationalparken i Madoniemassivet med sina vilda klippor och pitoreska byar.
På plats fick vi reda på att Acacia Resort och Fiesta Resort bara har tre bussar per dag in till Cefalù, (fyra från 1 juni). Solresors försäljare har uppgivit ”flera bussar går per dag, både hotellets egen och lokalbuss” vilket vi uppfattat som förbindelse varje 1 – 2 timme. Vidare ligger hotellen mitt på landsbygden utan något att se, eller butik inom promenadavstånd. Solresor har i prospekt uppgivit att hotellen ligger precis utanför en by, Campofelice (där butiker och marknader finns) och per tel uppgivit att lokalbuss går till byn. Det verkliga var att avståndet till byn var 5 km, och att ingen bussförbindelse fanns alls. Bussen till Cefalù stannar inte på vägen. Hotellen är i och för sig bra med placering vid strand med bra bassäng och hyggligt bra havsbad (mindre sten). Men de obefintliga kommunikationerna gör att man inte heller kan åka till närbelägna berg och vandra. Solresor har både lämnat felaktig information om förbindelserna och uteslutit upplysningar som för oss var av avgörande betydelse vid val av vårt resmål. Om Solresor alls vill ha kvar dessa hotell i sitt sortiment bör de informera att hotellen i första hand är tillför dem som vill sola och bada inom hotellen. Alla de gäster jag talade med kände sig isolerade.
Jag vet också att många gäster har klagat på att Solresor lämnat felaktig information om hotell Costa Verde, vilket ligger närmare Cefaù.
Richard Allard och Sofia Johansson som reste 3 - 10 maj 2008
Vi reste till Sicilien med Solresor som erbjöd hotell 16 km från Cefalù vilken enl bl.a. Fyris reseguider är en intressant stad både historiskt och med hänsyn till närheten till stora nationalparken i Madoniemassivet med sina vilda klippor och pitoreska byar.
På plats fick vi reda på att Acacia Resort och Fiesta Resort bara har tre bussar per dag in till Cefalù, (fyra från 1 juni). Solresors försäljare har uppgivit ”flera bussar går per dag, både hotellets egen och lokalbuss” vilket vi uppfattat som förbindelse varje 1 – 2 timme. Vidare ligger hotellen mitt på landsbygden utan något att se, eller butik inom promenadavstånd. Solresor har i prospekt uppgivit att hotellen ligger precis utanför en by, Campofelice (där butiker och marknader finns) och per tel uppgivit att lokalbuss går till byn. Det verkliga var att avståndet till byn var 5 km, och att ingen bussförbindelse fanns alls. Bussen till Cefalù stannar inte på vägen. Hotellen är i och för sig bra med placering vid strand med bra bassäng och hyggligt bra havsbad (mindre sten). Men de obefintliga kommunikationerna gör att man inte heller kan åka till närbelägna berg och vandra. Solresor har både lämnat felaktig information om förbindelserna och uteslutit upplysningar som för oss var av avgörande betydelse vid val av vårt resmål. Om Solresor alls vill ha kvar dessa hotell i sitt sortiment bör de informera att hotellen i första hand är tillför dem som vill sola och bada inom hotellen. Alla de gäster jag talade med kände sig isolerade.
Jag vet också att många gäster har klagat på att Solresor lämnat felaktig information om hotell Costa Verde, vilket ligger närmare Cefaù.
Richard Allard och Sofia Johansson som reste 3 - 10 maj 2008
Hej det låter ju som att Solresor borde rekommenderat de boende en hyrbil för då hade det väl knappast varit något problem? under förutsättning att man har körkort eller av princip vägrar köra bil under sin semester då förståss, jag har själv bott på liknande boende men med hyrbil så blir man ju inte fullt så isolerad som du beskriver.låter väl inte direkt som att man behöver varna folk för att resa dit under förutsättning att man vet om förutsättningarna i förväg och det är ju bolagets uppgift att ge info. om det.
mvh. Bosse.
mvh. Bosse.
Kommentar till Laplander:
Det är helt riktigt vad Du säger. Vi ställde därför frågan till Solresor om bussförbindelser. Jag har senare framhållit för Solresor att de borde upplysa att hotellets läge förutsätter körkort, taxi eller Solresors egna utflykter. Felet är att Solresor säljer resa på för vissa kunder felaktiga upplysningar. Förhoppningsvis görs en uppdatering av säljarnas kunskaper framledes.
Hälsningar Richard
Det är helt riktigt vad Du säger. Vi ställde därför frågan till Solresor om bussförbindelser. Jag har senare framhållit för Solresor att de borde upplysa att hotellets läge förutsätter körkort, taxi eller Solresors egna utflykter. Felet är att Solresor säljer resa på för vissa kunder felaktiga upplysningar. Förhoppningsvis görs en uppdatering av säljarnas kunskaper framledes.
Hälsningar Richard
Denna varning gäller fortfarande!
Dels av anledningen som nämns ovan, men också för den usla inkvarteringen som beskrivs som 4-stjärnig! Och! För Solresors lika usla lokala personal.
Vi reste 11 - 18 aug. 09 till Fiesta Resort med Solresor. vi valde hotellet just för att det var 4-stjärnigt. Rummet var trångt, skitigt och slitet!
Luftkonditioneringen var värdelös och bara väsnades. i badrummet fick man vänta länge bland sprucket kakel, trasig emalj och pubeshår innan varmvattnet äntligen droppade ur kranen... Efter en avskyvärd upplevelse i badrummet tog man en aningen svalkad (egen köpt) dryck ur det mögliga minimala kylfacket och satte sig i rummets enda stol. En gammal sliten utemöbel av plast...
Först bad vi hotellet fixa ett nytt rum, men det var lika illa. Sedan kontaktade vi Solresors egen personal på Sicilien, men de ville knappt komma och hjälpa oss. Vi bad vid upprepade tillfällen att få kontakt med den lokala chef för Solresor, men fick aldrig det. En underhuggare kom och konstaterade att det minsann inte var något fel på vårt rum. Jag har fotat rummet och jag bad Solresors representant skriva under ett intyg att det var ett rum Solresor anser vara 4-stjärnigt. Naturligtvis vägrade hon det...
Till saken hör att hotellet faktiskt har ganska fina och välstädade rum i små hus. Där var andra resande med Solresor inkvarterade. Det var aldrig möjligt att specificera önskemål om boendet, och de som hade de finare rummen hade inte betalat mer än vi. När vi bad om ett sådant rum fick vi det av hotellet, men tvingades betala ett tillägg för boendet. När vi bad Solresor om ersättning för utlägget ignorerades vi och Solresors representant vände oss bara ryggen och försvann.
(Hotellets egen förklaring till pubeshåren och skiten på golvet i det rum vi först vart tilldelat var att det ju var gammalt och slitet, och då är det inte så lätt att hålla rent...)
Dels av anledningen som nämns ovan, men också för den usla inkvarteringen som beskrivs som 4-stjärnig! Och! För Solresors lika usla lokala personal.
Vi reste 11 - 18 aug. 09 till Fiesta Resort med Solresor. vi valde hotellet just för att det var 4-stjärnigt. Rummet var trångt, skitigt och slitet!
Luftkonditioneringen var värdelös och bara väsnades. i badrummet fick man vänta länge bland sprucket kakel, trasig emalj och pubeshår innan varmvattnet äntligen droppade ur kranen... Efter en avskyvärd upplevelse i badrummet tog man en aningen svalkad (egen köpt) dryck ur det mögliga minimala kylfacket och satte sig i rummets enda stol. En gammal sliten utemöbel av plast...
Först bad vi hotellet fixa ett nytt rum, men det var lika illa. Sedan kontaktade vi Solresors egen personal på Sicilien, men de ville knappt komma och hjälpa oss. Vi bad vid upprepade tillfällen att få kontakt med den lokala chef för Solresor, men fick aldrig det. En underhuggare kom och konstaterade att det minsann inte var något fel på vårt rum. Jag har fotat rummet och jag bad Solresors representant skriva under ett intyg att det var ett rum Solresor anser vara 4-stjärnigt. Naturligtvis vägrade hon det...
Till saken hör att hotellet faktiskt har ganska fina och välstädade rum i små hus. Där var andra resande med Solresor inkvarterade. Det var aldrig möjligt att specificera önskemål om boendet, och de som hade de finare rummen hade inte betalat mer än vi. När vi bad om ett sådant rum fick vi det av hotellet, men tvingades betala ett tillägg för boendet. När vi bad Solresor om ersättning för utlägget ignorerades vi och Solresors representant vände oss bara ryggen och försvann.
(Hotellets egen förklaring till pubeshåren och skiten på golvet i det rum vi först vart tilldelat var att det ju var gammalt och slitet, och då är det inte så lätt att hålla rent...)