Väntetid i USA?
Den optimala bytestiden i USA hur lång ska den vara för att hinna med immigrationsgöremålen? För att få en någotsånär billig biljett till Florida så är bytestiden rätt kort i de flygningar jag tittat på. Någon pratade om byte i Europa men då blir det väl rätt dyra biljetter o vi har inte den möjligheten. Tips tack
Beror helt o hållet på vilken flygplats man väljer att mellanlanda på. Jag skulle aldrig välja Chicago om anslutningstiden är under 2 timmar. Vi har mellanlandat i London o kommer att göra det igen i dec o vi fick tag på biljetter med väldigt bra priser. Sen vet ju inte jag vad du tycker är billigt eller dyrt för en biljett? Dom gånger vi bokat har priserna legat på mellan 3600-6200/pers.
Vi är 4 vuxna som ska åka till Orlando i dec och en av oss ska åka hem tidigare i januari. Jag söker på söksajterna men det kanske är bättre att söka på flygbolagen direkt. Trodde att vi kanske skulle få biljetter för 6500 men det verkar inte så. Är väl optimist???
Citerat från Kerstinmork:
Vi är 4 vuxna som ska åka till Orlando i dec och en av oss ska åka hem tidigare i januari. Jag söker på söksajterna men det kanske är bättre att söka på flygbolagen direkt. Trodde att vi kanske skulle få biljetter för 6500 men det verkar inte så. Är väl optimist???
Vilka datum är det som är aktuella? Ju närmare jul ni kommer destå dyrare blir det. Vi åker 11 dec-9jan med BA o vi fick ett kanonpris, 29100.- för 4 vuxna o 4 barn. Vi kommer att byta i London där vi har 4 tim o sen direkt till Miami. Jag brukar bla använda mig av reseguidens sökmotor, flygresor där du kan sätta på prisbevakning, SAS/United o BA
Vi är 4 vuxna som ska åka till Orlando i dec och en av oss ska åka hem tidigare i januari. Jag söker på söksajterna men det kanske är bättre att söka på flygbolagen direkt. Trodde att vi kanske skulle få biljetter för 6500 men det verkar inte så. Är väl optimist???
Norwegian? Nu flyger vi alltid från Köpenhamn, men om man inte har en exakt datum så tror jag du får en resa för under 6500 t/r både till Orlando och Ft Lauderdale.
Kolla även priserna till Miami, brukar vara mycket billigare. 3,5-4h körning upp till Orlando.
Har ni köpt en genomgående biljett med kort bytestid kan ni få lite hjälp i immigration och skulle ni missa planet så är det flygbolagets skyldighet att hjälpa er. Dom kan boka om er på nästa flight några timmar senare. Men ni kommer aldrig upp i Norwegian standard med tex 44h försening nu senast från Orlando.
Har ni köpt en genomgående biljett med kort bytestid kan ni få lite hjälp i immigration och skulle ni missa planet så är det flygbolagets skyldighet att hjälpa er. Dom kan boka om er på nästa flight några timmar senare. Men ni kommer aldrig upp i Norwegian standard med tex 44h försening nu senast från Orlando.
Upprepar frågan: Vilka datum vill ni flyga?
Prissättningen på biljetter är en vetenskap. Den som försökt att följa priserna för att försöka förstå när de kan bokas till ett bättre pris blir snart frustrerad. Det här är mina findings:
FLYGPRISER HÄNGER IHOP MED:
- tillgång och efterfrågan (när många vill flyga samtidigt, t ex vid storhelger, går priserna upp).
- flygplanstyper som trafikerar sträckan (det finns en massa avgifter som inget flygbolag kan påverka; stora plan = bra ekonomi, små plan = högre pris per stol). Det också detta som gjort att Norwegian kunnat sätta så låga priser på sina långdistansflygningar – att deras Dreamliners sedan verkar vara måndagsexemplar som krånglar konstant, tja... det är ett helt unikt kapitel i resehistorien...
- kampanjer och lågprisbolag som konkurrensutsätter en viss rutt kan hålla priserna nere.
- mixen mellan affärsresenärer (inte flexibla med datum; villiga att betala mer) och semesterresenärer (ofta flexibla med datum; priskänsliga).
TIMINGEN ÄR VIKTIG:
Är det tidigt i december? I så fall kan det bli dyrt. Thanksgiving är en resehelg minst i klass med jul och nyår.
- dagarna innan jul blir det nästan automatiskt dyrt. Jämför gärna priserna i januari. Något händer, eller hur?
- tänk också på att en resehelg också innefattar returresor (söndagen efter en storhelg = folk vill/måste komma hem till en ny arbetsvecka = svindyra biljetter).
VAR SKA MAN BYTA?
Att det skulle bli dyrare att byta i Europa stämmer inte. Exempelvis är London/Heathrow en av de dyrare flygplatserna att landa på, men volymen av resenärer och konkurrensen gör att priserna ändå hålls på en sansad nivå.
- i ert fall skulle jag kolla flighter via Paris, Bryssel, Amsterdam och Frankfurt.
Vill ni känna er riktigt kreativa, kolla även flighter via Helsingfors och Moskva (jag har själv aldrig begripit varför man vill flyga åt fel håll för att tjäna 300 spänn, men om ni tycker att det är värt det...).
- alternativt skulle jag leta efter flighter via Newark (New York); en 'liten' och enkel flygplats för byten. Konkurrensen om passagerarna till NYC är dessutom mördande = lägre priser.
GLÖM INTE VÄDRET!
Förutom att vara en väldigt stor flygplats som kräver långa transittider (håller helt med Anna7506), så är Chicago dessutom en plats som är ökänd för förseningar på grund av snöoväder.
Mina erfarenheter från New York den senaste vintern är inte heller så roliga. Vädret har varit en bitch. Lösningen? Ett byte i Europa, om du frågar mig.
OCH FÖR ATT SVARA PÅ DIN FRÅGA:
- den optimala bytestiden beror på flygplatsens storlek = kapacitet i immigration och security + timing vid landning (ej när en massa andra plan landar). Det är alltså inte ett specifikt antal timmar.
- Birgere har redan hintat om en lösning; köp biljett med ETT flygbolag. Då ökar deras ansvar att pussla ihop fungerande anslutningstider + hjälpa er att hinna till nästa flight. Har ni byggt ihop resan helt själva, så är ni on your own.
Lång, lång utläggning på en fråga som inte har något entydigt svar. Hoppas att det rätat ut en del frågetecken, hälsar
:: hkn ::
PS. Ibland är immigration i avgångslandet. När jag flög till USA från Dublin nu senast, så gick jag igenom alla rutiner/kontroller vid avgång. När jag landade var det som att landa efter en amerikansk inrikesflygning = inga kontroller. Skitsmidigt.
Prissättningen på biljetter är en vetenskap. Den som försökt att följa priserna för att försöka förstå när de kan bokas till ett bättre pris blir snart frustrerad. Det här är mina findings:
FLYGPRISER HÄNGER IHOP MED:
- tillgång och efterfrågan (när många vill flyga samtidigt, t ex vid storhelger, går priserna upp).
- flygplanstyper som trafikerar sträckan (det finns en massa avgifter som inget flygbolag kan påverka; stora plan = bra ekonomi, små plan = högre pris per stol). Det också detta som gjort att Norwegian kunnat sätta så låga priser på sina långdistansflygningar – att deras Dreamliners sedan verkar vara måndagsexemplar som krånglar konstant, tja... det är ett helt unikt kapitel i resehistorien...
- kampanjer och lågprisbolag som konkurrensutsätter en viss rutt kan hålla priserna nere.
- mixen mellan affärsresenärer (inte flexibla med datum; villiga att betala mer) och semesterresenärer (ofta flexibla med datum; priskänsliga).
TIMINGEN ÄR VIKTIG:
Är det tidigt i december? I så fall kan det bli dyrt. Thanksgiving är en resehelg minst i klass med jul och nyår.
- dagarna innan jul blir det nästan automatiskt dyrt. Jämför gärna priserna i januari. Något händer, eller hur?
- tänk också på att en resehelg också innefattar returresor (söndagen efter en storhelg = folk vill/måste komma hem till en ny arbetsvecka = svindyra biljetter).
VAR SKA MAN BYTA?
Att det skulle bli dyrare att byta i Europa stämmer inte. Exempelvis är London/Heathrow en av de dyrare flygplatserna att landa på, men volymen av resenärer och konkurrensen gör att priserna ändå hålls på en sansad nivå.
- i ert fall skulle jag kolla flighter via Paris, Bryssel, Amsterdam och Frankfurt.
Vill ni känna er riktigt kreativa, kolla även flighter via Helsingfors och Moskva (jag har själv aldrig begripit varför man vill flyga åt fel håll för att tjäna 300 spänn, men om ni tycker att det är värt det...).
- alternativt skulle jag leta efter flighter via Newark (New York); en 'liten' och enkel flygplats för byten. Konkurrensen om passagerarna till NYC är dessutom mördande = lägre priser.
GLÖM INTE VÄDRET!
Förutom att vara en väldigt stor flygplats som kräver långa transittider (håller helt med Anna7506), så är Chicago dessutom en plats som är ökänd för förseningar på grund av snöoväder.
Mina erfarenheter från New York den senaste vintern är inte heller så roliga. Vädret har varit en bitch. Lösningen? Ett byte i Europa, om du frågar mig.
OCH FÖR ATT SVARA PÅ DIN FRÅGA:
- den optimala bytestiden beror på flygplatsens storlek = kapacitet i immigration och security + timing vid landning (ej när en massa andra plan landar). Det är alltså inte ett specifikt antal timmar.
- Birgere har redan hintat om en lösning; köp biljett med ETT flygbolag. Då ökar deras ansvar att pussla ihop fungerande anslutningstider + hjälpa er att hinna till nästa flight. Har ni byggt ihop resan helt själva, så är ni on your own.
Lång, lång utläggning på en fråga som inte har något entydigt svar. Hoppas att det rätat ut en del frågetecken, hälsar
:: hkn ::
PS. Ibland är immigration i avgångslandet. När jag flög till USA från Dublin nu senast, så gick jag igenom alla rutiner/kontroller vid avgång. När jag landade var det som att landa efter en amerikansk inrikesflygning = inga kontroller. Skitsmidigt.
Jag har heller aldrig märkt att det skulle vara dyrare med byte i Europa. På många sätt smidigare at ta det där. Då slipper man en flygning till efter immigration.
Som redan nämnts, kolla även flyg till andra flygplatser. Miami och Jacksonville ligger på liknande avstånd. Tampa en bit närmare. Kan också vara värt att kolla lite på Open-Jaw, dvs land på en flygplats och flyga hem från en annan. Annars är det nog så att det är datumen som spelar in mest. Det blir automatiskt dyrare runt jul när många vill flyga.
Nämner det igen: Vilka datum är aktuella, så kanske vi kan ge lite förslag?
Som redan nämnts, kolla även flyg till andra flygplatser. Miami och Jacksonville ligger på liknande avstånd. Tampa en bit närmare. Kan också vara värt att kolla lite på Open-Jaw, dvs land på en flygplats och flyga hem från en annan. Annars är det nog så att det är datumen som spelar in mest. Det blir automatiskt dyrare runt jul när många vill flyga.
Nämner det igen: Vilka datum är aktuella, så kanske vi kan ge lite förslag?