Vågar man boka med Norwegian nu?

Av Birgere
27 mars 2018 13:46
Visningar: 18974
För något år sedan flaggades det här på RG om riskerna med AirBerlin som efter en fantastisk utveckling bara gick utför och som vi vet gick bolaget i konkurs förra året trots potentiella oljepengar i ryggen. https://www.reseguiden.se/diskussioner/vagar-man-boka-med-air-berlin-nu-49212

En liknande tendens ser vi nu hos Norwegian som har haft en sagolik utveckling i antal nya rutter, nya plan och antalet passagerare. Men ser man finansiellt så verkar börsvärdet halverats på 2 år och bara sista året så har det gått ner med en tredjedel. Som extra krydda så gick bolaget ut med en kraftig vinstvarning för en vecka sedan beträffande första kvartalet 2018. Typiska tecken på växtvärk.

Analytiker menar att det inte skall vara några problem nu och över sommaren, men därefter flaggas det för en möjlig kris. https://www.va.se/nyheter/2018/03/21/experten-om-norwegians-small-klarar-sig-genom-sommaren--men-thats-about-it/

Hur ska man då som resenär tänka?
Att boka i närtid ska ju inte vara några problem men på lite längre sikt ska man nog fundera på om man behöver någon form av konkursskydd. Att köpa resan med kreditkort sägs ju ge en viss trygghet men det verkar förekomma en hel del oklarheter här.

Låt oss hoppas att denna kris löser sig och att vi slipper uppleva tusentals resenärer strandsatta över halva jorden.
28 mars 2018 06:27
Helt klart intressant analys. Hoppas de får ordning på siffrorna, men det är inte allt för förvånande heller. Det verkar ju som att bolaget har finansierat sig genom att konstant öppna nya rutter. Har en kompis som tidigare jobbat på Norwegian och han nämnde oro för det redan för ett antal år sedan.

Är inte allt för orolig för egen del. Jag brukar inte boka så långt i förväg och det finns ju alltid en risk att något kan hända. Men det är klart att man kommer hålla ett öga på hur det går för Norwegian när jag bokar nästa gång.
Av Birgere
28 mars 2018 18:52
Själv kommer jag iaf att agera med Norwegian som jag gjorde med AirBerlin förra året... att inte boka fast AirBerlin hade kanonpriser till Florida förra året. Har förvisso en bokning i sommar med Norwegian men så snabbt verkar det inte gå.

Skulle dom kursa så betyder det förhoppningsvis inte tvärstopp i flygningarna men vissa rutter kan säker läggas ner både före och under en period med inställda betalningar och sedan får man se om det finns några potentiella köpare.
Kanske RyanAir som även har pratat om långdistans samt har även dom en Boing flotta men även Virgin Atlantic skulle kunna vara en potentat för långdistansflygen.
Av Evoline
28 mars 2018 20:22
Kanske dags att använda sina poäng/kronor och boka ett flyg =)
Av Birgere
28 mars 2018 22:09
Citerat från Evoline:
Kanske dags att använda sina poäng/kronor och boka ett flyg =)
När det gick som alla sämst för SAS tömde jag mitt Eurobonus och startade upp Miles&More eftersom analyserna som då gjordes om tex Lufthansa skulle köpt SAS så skulle Eurobonus bli värdelöst. Nu gick det ju aldrig så långt med SAS som tur var.
Av Mcenroe
29 mars 2018 11:11
Väldigt intressant. Läste själv samma artikel som du refererar till i VA´s nyhetsbrev. Så här går mina tankegångar kring detta:

- Den förste att komma med detta påstående var ... Michael O´Leary som är VD för Ryanair. Vad han har att vinna på att fälla det uttalandet är uppenbart.
- "Experten" som uttalar sig i artikeln är analyschef på Norne Securities - en norsk investmentbank. Dessa kan mycket väl ha intressen i blankning av Norwegianaktien, dvs de vill tjäna pengar på att aktien sjunker i värde.
- Ett dylikt uttalande kan också vara en del i Nornes PR/marknadsföring. Ett sätt att sticka ut på en marknad där aktörer slåss om att få ta hand om småsparares pengar. Och vissa journalister är aldrig sena att haka på ett domedagsscenario ...

Så - det enda vi VET är att Norwegian vinstvarnade för någon vecka sedan. Och att de har expanderat i en rasande takt. Så visst bör man hålla utkik efter fler varningssignaler. Men övriga aktörer som tror sig veta något om Norwegians affärer tycks inte överdrivet oroade. Börsvärdet har sjunkit med c:a 6% under den senaste tremånadersperioden. Och jag hittar inga andra oroande uttalanden från andra analytiker. Vilket iofs inte behöver betyda någonting ...

Fortsättning följer!

Glad påsk!
Av Birgere
29 mars 2018 14:19
Citerat från Mcenroe:
Väldigt intressant. Läste själv samma artikel som du refererar till i VA´s nyhetsbrev. Så här går mina tankegångar kring detta:

- Den förste att komma med detta påstående var ... Michael O´Leary som är VD för Ryanair. Vad han har att vinna på att fälla det uttalandet är uppenbart.
- "Experten" som uttalar sig i artikeln är analyschef på Norne Securities - en norsk investmentbank. Dessa kan mycket väl ha intressen i blankning av Norwegianaktien, dvs de vill tjäna pengar på att aktien sjunker i värde.
- Ett dylikt uttalande kan också vara en del i Nornes PR/marknadsföring. Ett sätt att sticka ut på en marknad där aktörer slåss om att få ta hand om småsparares pengar. Och vissa journalister är aldrig sena att haka på ett domedagsscenario ...

Så - det enda vi VET är att Norwegian vinstvarnade för någon vecka sedan. Och att de har expanderat i en rasande takt. Så visst bör man hålla utkik efter fler varningssignaler. Men övriga aktörer som tror sig veta något om Norwegians affärer tycks inte överdrivet oroade. Börsvärdet har sjunkit med c:a 6% under den senaste tremånadersperioden. Och jag hittar inga andra oroande uttalanden från andra analytiker. Vilket iofs inte behöver betyda någonting ...

Fortsättning följer!

Glad påsk!
Sant som du skriver men det finns ju faktiskt mer fakta:
- Pga bristande likviditet så tvingas dom nu till en nyemission
- Vinstvarning betyder ju att det går mycket sämre än väntat efter nyår.
- Börsvärdet har halverats på 2 år
- Det skrivs ganska mycket i både "flygpress" och engelska finanstexter inkl Financial Times om Norwegians problem.

En ganska intressant analys är denna https://www.aviationanalytics.com/2018/01/09/norwegian-overstretched/ där man även analyserat på rutt/flygplatsnivå var Norwegian tjänar och förlorar pengar på atlantflyget och här sticker dom skandinaviska flygplatserna ut rejält i negativ bemärkelse. Tar vi tex Arlanda så menar dom att Norwegian gör en förlust på 170€ per säte, lägg sedan på flygskatten så i princip skulle Norwegian behöva öka sina priser med mer än 2000kr för att gå break even.
Skulle inte förvåna mig om svenska "kvällstidningar" tar upp Norwegians kris i samband med att kvartalsrapporten släpps, men det kan även hända att dom ligger lågt ett tag till..... Det finns ju populära företag som man ogärna skriver negativt om, tex Volvo, HM (förutom denna vecka), Ikea osv och Norwegian hamnar nog i den klubben.

O´Learys uttalande förra sommaren att Norwegian skulle konka innan jul har ju helt klart sin egen agenda😁
31 mars 2018 12:53
Jag upplever det som att Norwegian kör väldigt hårt på marknadsföring just nu, annonser överallt, men det behöver klart inte vara desperation ;-)

Visst har de stora problem, rapporterna talar sitt tydliga språk och det kan ju innebära att ägare inte direkt känner för att pytsa in pengar i bolaget.

Ju mer som skrivs om problem ju mer blir det också en självuppfyllande profetia. Att de ska "se över" sitt bonusprogram, känns som ett svaghetstecken, man börjar så klart tvivla och tveka om att boka.

Just den enorma expansionen med massor av nya maskiner och rutter som känns lite svåra att få ihop för ett "lågprisbolag", Argentina, Singapore, Oakland o.s.v. känns våghalsigt och om de ens kan få lönsamhet så kan det ta allt för lång tid. De konkurrerar inte om de köpstarkaste kunderna och samtidigt är de sällan billigast på långrutterna. Mest konkurrenskraftiga är de ju ofta där de har direktflyg och slipper för mycket konkurrens från andra lågprisbolag.

Vi har några flyg bokade och hoppas (och tror tills vidare) de överlever men man får helt klart vara beredd på att behöva leta alternativ......
Av Birgere
31 mars 2018 13:03
Det osunda med ett expansivt företag är att dom lever på betalningarna för framtida tjänster.
Även jag har noterat att dom är väldigt aggressiva just nu i sin marknadsföring för att få folk att boka nu så att dom kan betala ut löner till personalen nu. Ett företag som inte expanderar så kraftigt lånar inte av sig själva så att säga för att klara löpande utgifter. Detta med bonusprogrammet ger ju även det signaler samt att dom börjar sälja av sin andel i Norwegian bank för att får in kontanter i balansräkningen är ju inte så värst sunt.
Av Birgere
13 apr. 2018 08:34
Nu börjar det hända saker.
IAG SA, ägarna till BA o Iberia (läs One World) köpte närmare 5% av aktierna i Norwegian igår och aktien steg med nästan 50%!
Fler intressenter ska ju finnas därute... affärspressen uttrycker det som att gamarna cirkulerar runt o väntar på konkursen.
Oklart om intresset enbart gäller long distance eller om även Norwegians Europeiska nätverk är i focus.
Skulle "OneWorld" kliva in här och köpa hela Norwegian så får vi en väldigt konstig situation i Skandinavien med 2 dominerande bolag SAS o "Norwegian" som tillhör två olika allianser. Knappast hållbart i längden.
Av Asa7805
13 apr. 2018 09:54
Är det någon som vet vad som händer med köpta biljetter vid en ev försäljning?
13 apr. 2018 10:59 (redigerad)
Citerat från Asa7805:
Är det någon som vet vad som händer med köpta biljetter vid en ev försäljning?
Februari 2012 hade vi bokat en resa (till Florida på hösten) där det var Continental som skulle utföra flygningen. United tog dock över bolaget och Continental fusionerades in så flygsträckan som vi skulle ta "försvann" från tidtabellen.Vad jag kommer ihåg fick jag mail om att flygningen hade ändrats. Jag fick kontakta United som hittade en ny sträcka. Hade lite tur för vi slapp betala extra samt fick flyga SAS över till USA. Problemet är väl ifall den flygning som du bokat tas bort
13 apr. 2018 11:35
Fast så länge bolaget inte likvideras, dvs går i konkurs, så gäller ju fortfarande ditt och bolagets avtal. Dvs de har skyldighet att transportera dig dit du köpt en biljett enligt de villkor som gäller. I vart fall ska du få dina pengar tillbaka.
Av Birgere
13 apr. 2018 12:53
Iom gårdagens aktieköp så skulle jag som bokad Norwegianresenär känna mig lugnare än hur situationen var tidigare i veckan. Att just BA går in känns inte heller helt orimligt då dom behöver ett lågprisbolag att fronta med på samma sätt som tex Lufthansa gör med German Wings eller Iberia med Iberia express osv.
Roligaste vore väl ändå om SAS köpte Norwegian😁
13 apr. 2018 18:03
Det svänger fort i flygbranschen. Det var inte många år sen Norweigans grundare i en tv-intervju nästan hånade SAS för att de var illa ute och trodde Norweigan skulle bli störst i norden.
Av Asa7805
13 apr. 2018 22:35
Tack nu blev jag lite lugnare! Vi har fem resor inbokade så varit lite orolig sista veckorna.
13 apr. 2018 23:03
Känns inte helt fel om Norwegian blir B.A Express.
Vi flyger mer med BA, Iberia Express och Norwegian än SAS så dessa tre i samma alian och möjlighet att flytta Avios dem emellan vore nog positivt.

Förmodligen innebär det ändrade rutter och långlinjerna tvivlar jag på överhuvudtaget. Ett syfte är nog som skrivits att minska konkurrensen på London, undrar om det gör så mycket när det finns andra lågprispolag son antagligen roffar åt sig.

Ska bli spännande att se, allt utom konkurs ser jag som bra ;)
18 apr. 2018 21:59
Törs man boka flyg med Norweigan på höstlovet?
19 apr. 2018 03:17 (redigerad)
Hela livet är ju en enda stor risk för att dö. Det finns inga garantier för något, allra minst flygbolagskonkurser. Man får väl väga nyttan med att ha bokade biljetter för ett bra pris mot risken för att de blir värdelösa vid en konkurs och utifrån det värdera om man vill lägga på ett par hundralappar för en konkursförsäkring, som de flesta resebyråer erbjuder. Känner man att risken för att de skulle kursa är alldeles för hög, utifrån hur mycket pengar man riskerar att förlora, köp då en konkursförsäkring. I vissa kritiska lägen kan en sådan försäkring vara värt pengarna, även om jag själv aldrig köpt en sådan. Men hade jag haft en stor familj så hade jag kanske gjort det. Någon gång.

Norwegian säljer dock ingen konkursförsäkring (hade ju varit himla kul om de gjort), men via resebyråer går det att teckna en sådan. Många hotell har generösa avbokningsregler, så skulle det värsta hända kan man gå relativt skadelös ur det.
Av Birgere
19 apr. 2018 08:37
Det finns ju 3 typer av risker, finansiellt att man förlorar sina pengar, ingen resa...att man får stanna hemma på höstlovet samt att man blir strandsatt på destinationen.
Med hängslen o livrem så köper man resan med norwegiankortet och avbetalar minimum, kryddar med en konkursförsäkring samt ser till att man inte har några superviktiga saker som man är uppbunden till veckan efter planerad hemkomst.
Som jag har uppfattat det så hade dom en extrainsatt bolagsstämma förra veckan och beslut togs om nyemissioner i flera steg, mao att dom lånar pengar av sina aktieägare. Dom fortsätter att vara väldigt aggressiva i sin marknadsföring och "årets rea" dyker nu upp var o varannan vecka, syftet här är ju att låna pengar av sina framtida resenärer för att kunna betala löner o flygfotogen nu i april/maj.
Att låna pengar till löpande utgifter är ju inte så bra men så fungerar oftast starkt expanderande företag.
Av Birgere
5 maj 2018 09:40
Nu har budgivningen startat på riktigt. Norwegians styrelse har avböjt två bud från IAG för ett komplett övertagande av Norwegian. https://www.di.se/nyheter/norwegian-faller-tungt-efter-nobbat-bud/
För alla som bokat med Norwegian är detta nog bra då det finns seriösa potentiella ägare som iaf kortsiktigt är intresserade av att driva verksamheten vidare.
Av Marulk
7 maj 2018 06:44
Spännande rapport i morgon mao...
Citerat från Birgere:
Nu har budgivningen startat på riktigt. Norwegians styrelse har avböjt två bud från IAG för ett komplett övertagande av Norwegian. https://www.di.se/nyheter/norwegian-faller-tungt-efter-nobbat-bud/
För alla som bokat med Norwegian är detta nog bra då det finns seriösa potentiella ägare som iaf kortsiktigt är intresserade av att driva verksamheten vidare.
Av Evoline
8 maj 2018 22:53
Undrar vad som händer med cashpoints man har, ska man boka en resa nu bara för att använda de =)
Hur mycket cashpoints har ni?
Själv har jag nästan 4000, räcker till en weekendresa i europa iaf.
Av Birgere
10 maj 2018 10:42
Citerat från Evoline:
Undrar vad som händer med cashpoints man har, ska man boka en resa nu bara för att använda de =)
Hur mycket cashpoints har ni?
Själv har jag nästan 4000, räcker till en weekendresa i europa iaf.
Osäker på hur det är med Norwegian men som jag har förstått ligger ofta flygbolagens bonusprogram i ett separat bolag. Det är en synnerligen attraktiv databas av lojala kunder.
När SAS höll på gå omkull, det handlade visst bara om några timmar för några år sedan så diskuterades Eurobonus som ett separat objekt som skulle kunna säljas. Liknande med AirBerlin vars bonusprogram har förvaltats faktiskt fram till någon vecka sedan då det visst gick i KK.
Av Birgere
14 nov. 2018 19:14
Nu har Norwegian dragit igång en sparkampanj på 2 miljarder för att bla täcka kostnadsökningar på bränsle och kostnaderna för alla claims för förseningar o inställda flyg, kostnaderna för ersättning till passagerarna uppskattas bli 1 miljard 2018.
Inte så konstigt att dom vrider o vänder på varje ersättningsanspråk.
Inställda flyg är i första hand Dreamliners som är grounded pga RR-motorerna.
http://www.travelweekly.co.uk/articles/315910/norwegian-to-cut-routes-to-offset-oil-and-engine-costs?fbclid=IwAR0ygrvHlo_eEIphSJkApLy-wP-rpgmyKN-qoAzVBv53bKGymOhhv393GuU

14 nov. 2018 20:31 (redigerad)
Citerat från Birgere:
Nu har Norwegian dragit igång en sparkampanj på 2 miljarder för att bla täcka kostnadsökningar på bränsle och kostnaderna för alla claims för förseningar o inställda flyg, kostnaderna för ersättning till passagerarna uppskattas bli 1 miljard 2018.
Inte så konstigt att dom vrider o vänder på varje ersättningsanspråk.
Inställda flyg är i första hand Dreamliners som är grounded pga RR-motorerna.
http://www.travelweekly.co.uk/articles/315910/norwegian-to-cut-routes-to-offset-oil-and-engine-costs?fbclid=IwAR0ygrvHlo_eEIphSJkApLy-wP-rpgmyKN-qoAzVBv53bKGymOhhv393GuU
Inga positiva tongångar där, inga "det går på rätt håll", "vi håller på att vända" mycket de kämpar med, bäst hade kanske varit att ta ett av uppköpsbuden?

Visserligen ersätter förhoppningsvis kreditkortsutgivarna vid konkurs men det börjar kännas olustigt att boka med dem. Inte superkul att bli strandad någonstans...
Av Birgere
23 dec. 2018 09:59
Nu rapporterar norsk media om att Norwegian kan få problem att betala lån som förfaller i årskiftet och detta skulle leda till att omedelbar konkurs vilket skulle innebära att tiotusentals semesterfirare skulle bli strandade över halva världen.
Som grädde på moset så har Gatwickincidenten kostat otroliga pengar plus nödlandningen i Iran där den sprillans nya Boing 737MAX hålls kvar som gisslan skapat ytterligare turbulens i företaget.
https://www.newsinenglish.no/2018/12/20/norwegian-air-lands-in-more-trouble/
Av Evoline
23 dec. 2018 22:35
Hoppas det löser sig, har ett flyg bokat om en månad.

Använde nästan upp all poäng när jag åkte till New York förra veckan.
24 dec. 2018 07:22
Ska åka hem den 30:e december, om några dagar alltså, från Bangkok, finns det risk att drabbas tror ni? Kommer ev konkurs ske innan det nya året? Det låter ju som att det är årsskiften, dvs january. Vågar man vänta eller dags beställa annan biljett hem
Av Birgere
24 dec. 2018 08:08
Citerat från Swebilbo:
Ska åka hem den 30:e december, om några dagar alltså, från Bangkok, finns det risk att drabbas tror ni? Kommer ev konkurs ske innan det nya året? Det låter ju som att det är årsskiften, dvs january. Vågar man vänta eller dags beställa annan biljett hem
Jag tror o hoppas på att om det behövs så skjuter ägarna till nödvändigt kapital även denna gång.
24 dec. 2018 11:16
Citerat från Swebilbo:
Ska åka hem den 30:e december, om några dagar alltså, från Bangkok, finns det risk att drabbas tror ni? Kommer ev konkurs ske innan det nya året? Det låter ju som att det är årsskiften, dvs january. Vågar man vänta eller dags beställa annan biljett hem
Det låter ju som att det värsta just nu är lånen som man kan få problem med till årsskiftet, 30/12 bör klara sig.
Tror att de klarar ut det denna gången också men i längden måste något radikalt göras för att vända skutan.
Hoppas jag har rätt eftersom vi har hemrese den 6/1.....
24 dec. 2018 22:09
Tur för oss då som nu reser hem 1/1 istället för på nyårsafton, Norwegian ändrade vår hemresa, senarelade den med 1 dygn! Har ju inget emot att stanna nån dag extra i Florida direkt men hade inte velat bli strandad! Så God Jul från ett nu soligt och härligt Florida, första veckan var iskall men nu är ordningen återställd!>Citerat från Birgere:
Som jag trodde o hoppades på så meddelar Kjos på julaftonsmorgonen att finansieringen är säkrad första halvåret 2019😃 https://www.nettavisen.no/na24/norwegian-med-gladnyhet-har-sikret-finansiering-til-flyene-sine/3423572880.html
17 jan. 2019 13:38
Detta har knappast med just de ekonomiska problemen att göra men vi hade senast (TFS - CPH) en ganska absurd upplevelse med dem.

Kort slutsats: När man flyger (oavsett bolag) så måste man boka plats vid gången om man ska vara säker på att kunna gå på toaletten. Är detta något ni visste och tar hänsyn till?
Själv har jag aldrig reflekterat över att man enligt reglerna kan bli tvingad att sitta hela flygresan utan att kunna gå (förutom tillfälligt av säkerhetsskäl vid t.ex. turbulens) då det förefaller helt absurt.

För att göra historien lång ;)

Vi checkar alltid in online ca 24 timmar innan, och det funkar alltid (vi köper sällan platser och gör vi det så är det fönsterplats). Det funkade denna gången också men vi fick säten på olika rader (5A & 6A), lite konstigt men får accepteras...

Vid bordningen möttes vi för det första inte av något leende eller välkomnande som är brukligt, personalen såg bara sura ut (kanske de redan fått besked om indragningarna av baserna på Kanarieöarna).

Frugan satt på 6A och där kom de bärande på en rullstolsburen dam som skulle sitta på C, hennes man/ledsagare på B.

Efter några timmar och att ha hållit sig så länge som möjligt, behövde frugan gå på toa. Inte helt ovanligt att passagerare vill eller behöver det?

Nu började konstigheterna, mannen påstod att hans fru inte kunde flytta sig på något sätt!
Frugan tillkallade flygvärdinnan, denna påstod att hon inte ens kände till att hon hade en rullstolsburen gäst! Hon vägrade göra något utan frugan som själv har svårt att böja knäna skulle klättra över damen på C!
Hon lyckades med detta, förnedrande för båda parter skulle jag tycka. Efter lite diskussion med flygvärdinnan som knappt kunde engelska så fick frugan beskedet att det fanns lediga platser på rad 18 som vi kunde ta.

Där uppstod nya problem, på D E F satt en man med benet i skena som hade tre platser, på A satt en pilotklädd man på B mannens matlåda, på C en plastpåse som inte var mannens. Mannen på A sa att "det satt en dansk man på C tidigare". Samtidigt kommer två andra i personalen med en matvagn och börjar omgående bokstavligen skälla om att de ska fram, "flytta er" "flytta er"! Vi försökte förklara snabbt att vi blivit hänvisade dit av den andra flygvärdinnan, de vägrade lyssna och sa bara "där sitter en barnfamilj" "flytta er!".

Så tillbaka igen, nu får jag som har mindre problem med knäna klättra in på 6A över den rullstolsburna damen! Återigen när vi skulle av.

Hela situationen känns surrealistisk och det är absurt att flygbolag kan göra såhär.

Har t.o.m. frågat Transportstyrelsen och enligt dem så är det tydligen helt okej att man hindras gå på toaletten i upp till över 20 timmar (om man ska hårdra det med de längsta flygningarna som görs)!

Man ska, enl. dem, om man tror sig kanske behöva resa sig under en flygning meddela flygbolaget detta i förväg och helst boka sittplats i förväg, vid gången!

På Norwegian sida står det vid bokning för rörelsehindrad att de när denne behöver gå t.ex. på toa så ska det finnas en rullstol ombord men ledsagaren ska kunna flytta den rullstolsburna till den utan hjälp av personalen, detta gäller alltså inte om andra behöver gå.....

Alltså helt absurd hantering, fruktansvärt dåligt bemötande ombord (detta med har vi inte upplevt förrän det senast halvåret), ingen som helst vilja att hjälpa till, usel kundtjänst där man får vänta ca. en månad på svar på den enklaste fråga, i regel totala nonsenssvar så man måste återkomma och då vänta ytterligare. Oförmåga eller vilja att följa lagar och regler, osäkerhet om de ens kommer överleva.

Nåja, vi kommer iallafall undvika Norwegian om det överhuvudtaget går oavsett om det innebär dyrare biljetter eller längre restid, de har gått från att vara ett bolag vi föredrog till att hela tiden försämras och nu vara ett vi undviker, bra jobbat :(
17 jan. 2019 19:43
Kanske ännu mer ot men... ang Norwegian. Vid en av våra resor så satt jag vid en fönsterplats min man(stackarn) satt i mitten, vid gång satt en blind dam med ledarhund. Hunden vid namn Romeo var helt bedårande och slog sig helt sonika ner ovanpå min mans fötter, där han låg kvar hela resan från Fort Lauderdale till Stockholm. Den blinda damen som berättade att hon varit på konsultation för en ögonoperation i Miami visste absolut ingenting om någonting, bara att hon skulle hem till Sverige. Hon hade inte beställt mat och förstod inte varför de frågade om något så självklart som mat så det skulle hon ha. Vi fixade mat till damen... Men så kom det delikata problemet med att beställa på skärmen, inte lätt för en blind person, vilket hon påtalade för kabinpersonalen ett flertal gånger utan framgång. Så hela natten fick min man agera personlig assistent, vara behjälplig med att beställa, betala, skära mat, hälla upp dricka vid ett antal tillfällen mm mm. Snäll som han är så gjorde han det utan att ens reflektera, men det som var beklämmande var att kabinpersonalen tyckte att det var vårt ansvar som satt bredvid henne och de gjorde inte heller något för att ledsaga henne ut, det gjorde vi med Romeo i släptåg! Kändes sådär.

Nu när vi skulle resa till Orlando över jul nu så fick vi ( samma dag som Norwegian gick ut stort på FB med att de introducerade raka vägen till Orlando! Arlanda-Orlando direktflyg) reda på att tyvärr så flyger vi inte direkt längre till Orlando så vi bokar om er hemresa med mellanlandning på Gatwick! Fast det går ni ut med att ni gör nu och vi bokade det första dagen det kom, säger ni att ni slutar med det nu? Några månader efter vi bokat? Ja tyvärr och ni kan inte heller åka hem på nyårsafton för den flighten är inställd, så ni måste stanna ett dygn extra. Ok, den flighten är inställd, är det så? Japp så är det. Ok men vår dotter har inte fått meddelande om att det är ändrat till 1/1 så hon ska då åka hem med den inställda flighten?
ja det ska hon ser jag svarar damen i telefon. Fast den är ju inställd säger jag, hur ska hon kunna åka med den då? Vi kan ju inte det för att den är inställd? (börjar så smått bli irriterad på ordet inställd) Ja vad konstigt blir svaret. Ja men den kanske inte är inställd då försöker jag, så vi kan också åka med på det planet som vi då har bokat?? Nej det kan ni inte för den är ju inställd...för er! Till slut ber jag henne bara att boka om henne till vår flight så vi kan åka hem tillsammans. Det går bra men ni vet att vi slutat med direktflyg så ni har en mellanlandning i London på hemresan nu, istället för direktflyget ni bokat och dagen efter ni skulle rest hem. Whatever!