Vågar man boka med Air Berlin nu?
Har flugit mycket med Air Berlin inom Europa och det är ju ett bolag med en riktig succehistoria bakom sig.
Men nu verkar det ju inte gå så bra längre.
Företaget gör miljardförluster
Man tvingas att leasa ut 40 plan till värsta konkurrenten Lufthansa gruppen.
Vågar man i ett sånt läge boka en biljett med längre framförhållning än några veckor?
Men nu verkar det ju inte gå så bra längre.
Företaget gör miljardförluster
Man tvingas att leasa ut 40 plan till värsta konkurrenten Lufthansa gruppen.
Vågar man i ett sånt läge boka en biljett med längre framförhållning än några veckor?
Citerat från Hawaii:
Tror inte det blir några problem. Varken Lufthansa, eller Etihad Airways (som i princip kontrollerar Air Berlin) är intresserade av en skandal typ konkurs med strandsatta resenärer. De kommer att garantera fortsatt verksamhet - hur nu den kommer att se ut,
Vad skulle Lufthansa kunna göra åt en konkurs...o varför skulle dom gråta om värsta konkurrenten försvann?Tror inte det blir några problem. Varken Lufthansa, eller Etihad Airways (som i princip kontrollerar Air Berlin) är intresserade av en skandal typ konkurs med strandsatta resenärer. De kommer att garantera fortsatt verksamhet - hur nu den kommer att se ut,
Etihad äger väl typ 30% och tittar bara på när en stor del av planen leasas ut o rutter läggs ner för att skära kostnader.... ingen hjälp där verkar det som.
Lufthansa och Etihad förhandlar just nu i dagarna om hur Air Berlin kommer att se ut och fungera i framtiden. En stor del av Air Berlins flotta kommer att leasas ut till, och flyga för, Lufthansa. Oavsett hur det framtida samarbetet kommer att se ut kan vi helt säkert utgå från att antingen Lufthansa eller Etihad kommer att vara direkta eller indirekta garanter för fortsatt verksamhet, och att den delen av Air Berlins verksamhet som ska läggas ner kommer att göras på ett organiserat sätt.
Du övertygar mig inte Hawaii ;-)
Sedan glansdagarna för 10 år sedan har kursen sjunkit med 97% och sedan Etihad klev in så har dom förlorat 85% av satsat kapital.
AB är ingen kritisk Europapartner för Etihad då dom har fler olag dom samarbetar med i Europa.
Lufthansa har ju ingen makt i deras styrelse vad jag känner till och EU skulle aldrig godkänna ett övertagande från LHs sida.
Dom som skulle vara mest intresserade av ABs business intereuropa är Ryan och EasyJet, Ryan går bort pga av dom bara kör Boing 737 och AB har väl i princip sålt av alla sina Boing o satsar på Airbus. Långdistans kärrorna kan dom säker kränga av till några större charterbolag.
Nä... jag håller nog fingrarna borta fram tills dom visar att deras nya strategi håller.
Sedan glansdagarna för 10 år sedan har kursen sjunkit med 97% och sedan Etihad klev in så har dom förlorat 85% av satsat kapital.
AB är ingen kritisk Europapartner för Etihad då dom har fler olag dom samarbetar med i Europa.
Lufthansa har ju ingen makt i deras styrelse vad jag känner till och EU skulle aldrig godkänna ett övertagande från LHs sida.
Dom som skulle vara mest intresserade av ABs business intereuropa är Ryan och EasyJet, Ryan går bort pga av dom bara kör Boing 737 och AB har väl i princip sålt av alla sina Boing o satsar på Airbus. Långdistans kärrorna kan dom säker kränga av till några större charterbolag.
Nä... jag håller nog fingrarna borta fram tills dom visar att deras nya strategi håller.
Etihad Airways gjorde ett stort misstag när de investerade i Air Berlin och det inser de givetvis nu (och har otvivelaktigt varit medvetna om ganska länge) och det är säkert därför som James Hogan, Etihad's CEO och President (sedan 2006), har fått sparken. C;a 37 av Air Berlins Airbus maskiner i A320 familjen kommer att leasas till Eurowings genom Lufthansa. Förhandlingarna är i princip i slutskedet och det hela kan nog betraktas som en "done deal" i dagens läge. Hur allt detta kommer att påverka långlinjerna är nog inte helt spikat.
Vågar man satsa på en resa till Asien med Air Berlin och Etihad i februari?