Turkish Airlines SE HIT!!

Av Vegasus
22 aug. 2016 15:33
Visningar: 1444
Idag 22/08/-16
Tänkt flyga med Turkish Airlines? SE HIT!!!!!!!!
Jag och min flickvän bokade vår semester via ett resebolag med Turkish Airlines. En tur & retur biljett för 2. Flyget gick 10.55, dom såg att man skulle vara på plats senast 9.55 Väl på flygplatsen imorse var vi en knappa 5(!) minuter sena pga trafik. När vi kommer fram till gaten möter vi en kvinna som satt i samma situation, hon berättar att dom kallat på en värdinna som är påväg för att hjälpa oss med bagage och check-in. När värdinnan kommer, väger kvinnans väska för mycket och hon blir därför nekad flyget. (kvinnan beklagar sig för oss och säger att hon ringt Turkish Airlines 3 gånger innan för att försäkra sig om att detta INTE ska hända då hon köpt ett bagagetillägg som tillåter 30kg) ISTÄLLET för att hjälpa oss vidare så stänger värdinnan gaten. Vid detta tillfälle kommer ytterligare två resenärer från trafiken. Vi alla blir nekade check-in & ombordsstigning och blir bortvisade från gaten till Turkish Airlines "kontor". På det lilla kontoret försöker vi så gott vi kan med att få hjälp och påpekar på att det är hela 50 (!!!) minuter kvar tills planet lyfter och att det är praktiskt fullt möjligt för dom att hjälpa oss på planet men dom hänvisar till regler och paragrafer.. Så mycket för Service. Men HÄR börjar det riktigt obehagliga! När vi väl inser att det är lönlöst att komma med planet så dubbelkollar vi ang våran hemresa (för vi hade köpt tur & retur biljett) och meddelar att vi tänkt åka hem med den oavsett, och att vi får lösa alternativ resa ner. Här meddelar dom oss att vi får kontakta resebolaget som vi köpte biljetten via, för att det låg bortom deras kontroll (!) (det var samma flygbolag Turkish Airlines på hemresan). Vi sitter i lång telefonkö på 50 minuter hos Resebyrån, för att få meddelat att vår hemresa är Avbokad (!!!!) och att dom kan erbjuda sig boka ny resa om vi betalar en ersättningsavgift på 2500:- per person. En helt orimlig summa som är dyrare än själva resan. Vi undrar hur detta är möjligt att hemresan är avbokad då¨den inte är förns 3e sept och dom svarar att Utreseplanet hunnit lyfta, och att eftersom inte vi fanns på planet blir vi automatiskt avbokade från hemresan. Resebyrån hänvisar tillbaka till Turkish Airlines och påstår att vi skulle kontakta dom. Vi förklarar att det är precis det vi gjorde men dom hänvisat oss till er. Turkish Airlines nämnde heller inget om att Hemresan blir avbokad när Utreseplanet väl lyft. Dom köpte sig mer tid helt enkelt för att dröja på så vi stod kvar chanslösa. För att runda av historian; Turkish Airlines vägrar ta något som helst ansvar, inte heller Resebyrån (som är ReseCentrum Gruppen f.ö) och bara lämnade oss i skiten. Att vi förlorade Utresan kan vi ta, men att dom Avbokar och vägrar ersätta oss för Hemresan som inte ens skett är bara rent av Bedrägeri. Sämsta servicen jag någonsin varit med om, har aldrig blivit behandlad så dåligt av något flygbolag någonsin. Dom få andra gånger man varit en smula sen har det ALDRIG varit något problem men här så går man miste om hela semestern. OCH får inte tillbaka ens en krona. Usch, Fy och TVI på sådana som er, Turkish Airlines.

Jag har underlag på allting i min mail som jag kan skicka om någon inte tror mig. Faktumet att jag ens sitter och skriver här bevisar det då jag annars hade landat just nu i Istanbul.

Bojkotta skiten.
Av Vegasus
22 aug. 2016 15:33
Jag som skrev inlägget ovan. Min mail är (Logga in för att se e-postadress) om någon har några frågor.
22 aug. 2016 15:51
Vill ju inte strö salt i såren men det är ju alltid så att om man inte använder en flygning i bokningen så makuleras de övriga och finns en tid man senast ska vara vid incheckningen så är det ju den som gäller och man bör vara ute i så god tid att man helst hinner trots trafik, punkteringar, strulande tåg eller vad det nu kan vara. Tror inte du kommer någon vart med detta tyvärr även om de kanske kunnat vara lite mer hjälpsamma.
Möjligtvis om du har en reseförsäkring som täcker denna typ av problem.....
Av Birgere
22 aug. 2016 16:27
Ser inte heller att vare sig resebyrån eller flygbolaget gjort fel.
Sådana är reglerna och då ni verkar gjort det till en vana att komma sent till flyget så får ni tyvärr nog ta detta som läropengar. Visst kan man väl hoppas på att dom kan rucka på reglerna men absolut inget man kan kräva.
Har ni betalat med ett kreditkort så kan ev den försäkringen täcka missat flyg som Floridasidan påpekar.
22 aug. 2016 16:43
Jag antar att du menar checkin när du skriver "gaten"?
Men det är som övriga skriver. Man kan inte komma 55 minuter innan avgång och anta att man kommer med.
Att utresan avbokas är också naturligt då man köper en ToR-biljett. Gäller det flesta bolag. Lågprisbolag undantagna.
Av Hille2
22 aug. 2016 18:31
Instämmer i de övrigas svar. Dessutom har de flesta försäkringsbolag som villkor att man har 3-4 timmar till godo när man anländer till flygplatsen för att reseskyddet ska gälla vid ev. försening.
Av Bibby
22 aug. 2016 19:13
Ytterligare ett exempel på att man ska boka direkt via flygbolaget, resebyråns roll gjorde det inte enklare.
Hade ju inte hjälpt här iofs då de var sena till incheckningen och fick en no-show men ändå...