Turkish Airlines no more.

Av Psudde
21 okt. 2012 13:54
Visningar: 8834
Hej!

Råder er att inte flyga med Turkish Airlines!

Vi fick kliva av planet när vi redan satt i våra säten med vårt spädbarn och vår femåriga dotter.

Orsaken var att min fru frågade flygvärdinna om de serverade mat eller dyl med jordnötter så hon kunde välja att inte äta dessa på flighten mellan Istanbul och Arlanda. Därefter kom en annan flygvärdinna och anställd och bad oss lämna planet.

Vi förklarade att hon inte är sjuk, utan mest för att slippa rinnande ögon osv.
Nej, vi fick inte åka med utan måste ta ett annat flyg. Vi fick inte chansen att berätta att vi måste kliva av planet för den familj vi reste med som satt längst bak i planet. (De såg ut igenom flygplanets fönster hur våra väskor plockades ur och vart givetvis oroliga). I samma veva vart ett barn sjuk som hämtades av ambulans. (Hoppas det inte var allvarligt).

Våra bekanta fick sedan höra då de frågade flygvärdinna om vart vi tagit vägen, att vårt spädbarn hade hämtats av ambulans p.g.a. allergichock! De vart ju givetvis väldigt oroliga där de satt i luften på väg hem till Arlanda.

Själva fick vi ta bussen tillbaks till transit informationen med våra barn.
Där fick vi väldigt dålig respons. Vi frågade hur det kom sig att vi bara sådär blir avplockad från flygplanet. Fick inget svar på den frågan.
Då vi ville ha någon form av intyg på detta så hade de inte det. De gav oss nya flygbiljetter. Därefter fick vi vänta i sju timmar på nästa avgång kl 21:00 på kvällen. Vi kom hem 25 timmar efter det vi startat vår resa hem från Alanya.

Även då min fru grät och bad om ett papper på varför vi hade blivit avkastad så fick hon ingen respons från sk, chef på plats vid transit informationen.
Hon försökte berätta att kostnaden höjs för vår resa och att vi behöver papper som täcker ev. försäkringar.

Hon sa sedan att det var sista gången hon flyger med Turish Airlines.
Svaret var. Woman,,, It's a free country. You can do what ever you want,,,

Tror ni att vårt bagage fanns med då vi kom till Arlanda.. ? Nää!
Hade vi fått ett intyg så kunde vi tagit in på ett hotell på vägen hem i stället för att sova efter vägen i bilen med barnen.

Turkiet är härligt.. men Turkish Airlines är skit!
Av Annl
21 okt. 2012 14:14
Så riktigt tråkigt att läsa om detta exempellösa beteende.

Jag gillar Turkish och har bokat en del flygresor med dem men man börjar ju dra öronen åt sig efter sådana här berättelser.

Dessutom har vi på nytt drabbats av att Turkish bokat om oss utan vår vetskap; vi var sedan väldigt länge inbokade på en morgonflight från Istanbul till Göteborg efter att vi landat i Istanbul efter en 13 timmar lång resa från Kapstaden. Plötsligt hade vi bokats om till ett annat flyg som går först klockan 14.00. Hur kul kommer man att känna sig då man flugit 13 timmar och kommer fram till Istanbul halv sex på morgonen och sen ska tvingas vänta till klockan två på eftermiddagen? Bedrövligt dåligt.

Och nej, Göteborgskärran på morgonen är inte inställd men nu säger de att den är fullbokad...

Som sagt, man börjar dra öronen åt sig!
Citerat från psudde:
Hej!

Råder er att inte flyga med Turkish Airlines!

Vi fick kliva av planet när vi redan satt i våra säten med vårt spädbarn och vår femåriga dotter.

Orsaken var att min fru frågade flygvärdinna om de serverade mat eller dyl med jordnötter så hon kunde välja att inte äta dessa på flighten mellan Istanbul och Arlanda. Därefter kom en annan flygvärdinna och anställd och bad oss lämna planet.

Vi förklarade att hon inte är sjuk, utan mest för att slippa rinnande ögon osv.
Nej, vi fick inte åka med utan måste ta ett annat flyg. Vi fick inte chansen att berätta att vi måste kliva av planet för den familj vi reste med som satt längst bak i planet. (De såg ut igenom flygplanets fönster hur våra väskor plockades ur och vart givetvis oroliga). I samma veva vart ett barn sjuk som hämtades av ambulans. (Hoppas det inte var allvarligt).

Våra bekanta fick sedan höra då de frågade flygvärdinna om vart vi tagit vägen, att vårt spädbarn hade hämtats av ambulans p.g.a. allergichock! De vart ju givetvis väldigt oroliga där de satt i luften på väg hem till Arlanda.

Själva fick vi ta bussen tillbaks till transit informationen med våra barn.
Där fick vi väldigt dålig respons. Vi frågade hur det kom sig att vi bara sådär blir avplockad från flygplanet. Fick inget svar på den frågan.
Då vi ville ha någon form av intyg på detta så hade de inte det. De gav oss nya flygbiljetter. Därefter fick vi vänta i sju timmar på nästa avgång kl 21:00 på kvällen. Vi kom hem 25 timmar efter det vi startat vår resa hem från Alanya.

Även då min fru grät och bad om ett papper på varför vi hade blivit avkastad så fick hon ingen respons från sk, chef på plats vid transit informationen.
Hon försökte berätta att kostnaden höjs för vår resa och att vi behöver papper som täcker ev. försäkringar.

Hon sa sedan att det var sista gången hon flyger med Turish Airlines.
Svaret var. Woman,,, It's a free country. You can do what ever you want,,,

Tror ni att vårt bagage fanns med då vi kom till Arlanda.. ? Nää!
Hade vi fått ett intyg så kunde vi tagit in på ett hotell på vägen hem i stället för att sova efter vägen i bilen med barnen.

Turkiet är härligt.. men Turkish Airlines är skit!
Av Pelle77
21 okt. 2012 17:38
Jag har också lite liknande erfarenhet av Turkarnas säkerhetstänk och de strulade dessutom enormt med ändrade flighter. För mig är flygtid den viktigaste parametern och att få en avångstid kl 0050 med stop kl 04 på natten var ingen hit. Undermålig info via mail (gick ej att få tag på via tel).

Väl ombord är det den klart godaste maten jag ätit på ett flygplan och väldigt bra service i övrigt men som Annl drar man öronen åt sig när liknande historier händer om o om igen.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Annl
22 okt. 2012 03:52
Antee,

Naturligtvis kan inte Turkish anpassa sina tidtabeller efter en enskild resenärs schema - den kommentaren förtjänar ju knappast att kommenteras.....

Min poäng var bara att det är trist att de ändrar och strular eftersom jag ju köpt en tjänst av dem (=den aktuella flygbiljetten) och innan jag gjorde det så valde och jämförde jag med vad andra bolag hade att erbjuda och inför att jag skulle bestämma mig så var förstås restiden en viktig faktor.
Citerat från anteee:
Jo, men å andra sidan tror jag inte Turkish Airlines lägger sina tidsscheman efter dina semesterrutter och hur lång tid just du ska ha på varje flygplats.

Du missgynnades. Andra kanske gynnades.

Däremot håller jag med om att ombokning utan info är bedrövligt men att bli just ombokad är ju inget konstigt i den här branschen. Händer ju mest hela tiden.

Turkish Airlines har ju växt något kopiöst de senaste åren och uppenbarligen har organisationen inte hängt med riktigt.
Det finns ju även några citat från deras egna piloter förra året där dom aldrig hade rekomenderat sin egna anhöriga att flyga med bolaget.

http://www.svd.se/resor/flygbolag-beskylls-for-dalig-sakerhet_6706213.svd

Dock ska tilläggas att Turkish faktiskt blev utsedd som Europas bästa flygbolag förra året. Men utvecklingen har nog gått lite snabbt om man läser de kommentarer om bolaget som börjar strömma in.
Citerat från annl:

Så riktigt tråkigt att läsa om detta exempellösa beteende.

Jag gillar Turkish och har bokat en del flygresor med dem men man börjar ju dra öronen åt sig efter sådana här berättelser.

Dessutom har vi på nytt drabbats av att Turkish bokat om oss utan vår vetskap; vi var sedan väldigt länge inbokade på en morgonflight från Istanbul till Göteborg efter att vi landat i Istanbul efter en 13 timmar lång resa från Kapstaden. Plötsligt hade vi bokats om till ett annat flyg som går först klockan 14.00. Hur kul kommer man att känna sig då man flugit 13 timmar och kommer fram till Istanbul halv sex på morgonen och sen ska tvingas vänta till klockan två på eftermiddagen? Bedrövligt dåligt.

Och nej, Göteborgskärran på morgonen är inte inställd men nu säger de att den är fullbokad...

Som sagt, man börjar dra öronen åt sig!
Citerat från psudde:
25 dec. 2012 00:58
Jag vill heller aldrig resa med turkish airlines igen!
Jag bokade en biljett samma dag som jag skulle resa iväg, jag skulle åka på natten från Kastrup till Diyarbakir.
När jag skulle checka in fanns jag inte med, det hade blivit något fel med min bokning och det var inte deras fel då jag bokade biljetten från en svensk resesida.
Men jag blev uppskickad på kontoret, där han förklarade att jag inte fanns med. Okej, fine. Men då ska han hjälpa mig att köpa en ny biljett. Men detta tar sån jävla lång tid för det kommer flera upp dit och han skiter fullständigt i mig. En 23årig tjej som reser ensam, ingen respekt alls.
Efter över en timme, och jag börjar bli stressad då biljetten måste vara bokad en timme innan avresa, annars är det försent. Jag skulle bara vara borta fem dagar, och detta var min chans att träffa min pojkvän innan han åkte in i den turkiska armén.
När vi går ner och ska köpa biljetten är biljetterna så jävla dyra, och jag förklarar för honom att min mamma har hittat billigare biljetter på internet så varför är hans dyrare?
Han skiter i det, stänger ner sitt jävla kontor igen och sticker iväg.
Väntat helt i onödan, ingen jävla respekt här inte.
Min underbara mamma hinner iallafall boka denna biljetten till mig cirka 10 minuter innan det är en timme kvar till avresa.
När jag checkar in frågar jag flera gånger om bagaget åker direkt till Diyarbakir eller om jag måste ta det i Istanbul. Det åker direkt säger hon. Och det har det gjort innan men då reste jag med Pegasus ( = BÄST!!!)
När jag landar i Diyarbakir på morgonen, och jag ska alltså stanna där i fem dagar, är mitt bagage inte där, då är det i Istanbul.
Alltså jag blev så jävla förbannad på allt med den resan alltså, jag har aldrig haft problem med något annat flygbolag innan och jag har rest till Diyarbakir två gånger innan och till andra platser i Turkiet flera gånger.
Efter den resan tänker jag aldrig mer resa med turkish airlines, dessutom tycker jag deras biljetter är skyhöga, och maten är lika äcklig som på de andra flygplanen.
25 dec. 2012 13:42
1. Ja precis som jag skrev så är det inte deras fel att det blev fel i resesajten som jag bokade med. Det skrev jag också, eller hur?

2. Ja självklart är biljetten dyr, men jag har stått och väntat på hjälp i över en timme, och ja, det är precis innan avgång, så självklart är dom svindyra. Det skrev jag ingenting om, jag frågade honom varför vi har hittat en billigare biljett och han svarade inte ens på frågan utan bara stängde ner och stack. Vad jag menar är att jag själv fick fixa biljetten för att inte behöva betala 1-200 kronor mer än vad jag betalt från början. Vilket JAG anser är dålig service. Om jag visste det från början hade jag inte ens stått och väntat på honom. Då hade jag fixat det själv.

3. Detta är ganska intressant. Jag visade ingen attityd på att jag stod där själv, 23 år gammal och ville ha någon form av speciell behandling? Jag stod där tyst och väntade på min hjälp som jag sedan ändå inte fick. Medan alla andra fick hjälp och kunde fortsätta sin resa utan stress och problem. Så ja, JAG anser att det var respektlöst.

Det är väl inte så konstigt att jag blev missnöjd och inte vill resa med dom igen.
Medlemmen har tagit bort svaret
25 dec. 2012 15:55
Ja precis, en kölapp hade varit bra ;)
Nej jag är en väldigt tyst och blyg person, så jag sa inte mycket :)
Jag blev bara ledsen och stressad då jag visste att jag bara hade fem dagar, och hade jag inte hunnit att köpa en ny biljett så hade en dag försvunnit och fem dagar är så lite, och fyra dagar är ännu mindre.
Men det viktiga är ju att det löste sig iallafall, och jag kom iväg, och fick mitt bagage dagen efter!
Mvh
Kristina
4 feb. 2013 19:52
När man bokar sina biljetter , frågas det om man har speciella önskemål ang mat. då har man möjlighet att skriva ifall man har allergi.

Kom ni på att ert barn har svår nöt-allergi efter att ni klev ombord ?
Ni fick ju nya biljetter , förmodlingen vid första bästa flygtillfälle. fanns det inga nötter på det planet ?

det ni skriver låter inte logiskt. dessutom tilltalas inte kvinnor med ordet "women" i Turkiet.

Då vi flög med Turkish Airlines sist ,blev jag irriterad över alla småbarns-föräldrar som inte höll koll på sina barn. flygvärdinnorna fick oavbrutet lyfta undan ungar som sprang runt . De tjafsade med personalen om maten. - finns det inget utan ärter? Linus gillar inte ärter osv. Deras ungar blev kissnödiga och skulle prompt gå på toaletten när matvagnarna kördes ut.

Vi beundrade personalens tålamod. Skärp er småbarns-föräldrar !
Av Psudde
4 feb. 2013 22:45
Elmsdotter: Min fru som har en mild nötalergi, frågade bara om det fans nötter i maten så hon kunde välja att INTE äta maten.
Våra barn har INTE allergi.
Våra barn skötte sig otroligt bra både på hemresan och nedresan.

Behöver inte vara speciellt smart för att räkna ut att du inte har några barn.
Ingen förälder kan styra över huruvida deras barn blir kissnödiga.
Tror inte du kan det själv. Skillnaden som du verkar HELT ovetande är att barn inte kan hålla sig som vuxna.
Tycker de allra flesta småbarnsföräldrar gör det bra som reser med sina barn.

Hoppas verkligen att du bara är ung och dum och att du också får barn någon gång.
Om du inte är ung längre så kan jag förstå din frustration, då av andra orsaker.
19 juli 2013 10:02
vi flyger oftast med turkish airlines när vi flyger till vårt hus i Akbuk /turkiet men det har varit mycket strul men vet man om det så är det ok.
bla har dom ett bokningsystem som gör att man, trots att man checkar in samtidigt, inte hamnar bredvid varandra. Vid ett tillfälle hade dom spridit ut en familj på fyra, inklusive två småbarn, på olika platser över hela planet. nu ordnade det upp sig pga välvilliga passagerare som förstod problemet, personalen på planen var dock helt oförstående till att ett barn på tre år nog gärna sitter bredvid sina föräldrar
Sen har dom bort bagage,. Två gånger av tre kommer något av våra bagage inte med från mellanlandningen i Istanbul men det är nog inte turkish airlines fel, har även hänt med Lufthansa men då på hemvägen så det var till mindre besvär.
Lite positiv. Till skillnad från SAS så får man både mat och dricka till maten, maten är klart den bästa och slår Lufthansas mat med hästlängder.
19 juli 2013 20:33
Det är inget flygbolag som sprider ut en barnfamilj över hela flyget medvetet. Bokningssystemet har heller ingenting med detta att göra för platserna tilldelas vid incheckningen (det går också att välja platser i förväg på nätet, men de kan ändra sig när det bytas flygtyp etc).
Så om en barnfamilj kommer till check-in när det finns t.ex. 10 platser kvar, så är det inte speciellt troligt att det finns fyra platser tillsammans.
Alltså, vill man komma lite senare till check-in och det är viktigt att sitta ihop - checka in på Internet!
20 juli 2013 09:45
Tyvärr Marie så har du fel när det gäller ( gällde turkish). Antar att du aldrig har flugit med dom men du vet väl ändå hur det fungerar.
Fast det var väl knappast det som tråden handlade om så inga fler kommentarer från meig.
24 juli 2013 21:28
Psudde, Jag har visst barn. Väluppfostrade sådana !! Visst är det svårt för barn att hålla sig men man kan som förälder erbjuda barnet att gå på toa innan man kliver på planet. Är de så små att de inte kan vänta en stund då har man blöja på dem. Allt handlande på taxfree gjorde kanske att ni inte hann med toabesök ? Har du använt samma språk och tonfall mot personalen som du gör i dina svar , förstår jag deras behandling.
24 juli 2013 21:45
Nej Bergman.

Att hamna bredvid varandra eller inte har inget med nått bokningssystem att göra.
Vare sig på Turkish Airlines eller nått annat bolag.

Läs på innan obefogad kritik ges till flygbolag som inte ska ha det.

Kan verkligen inte vara lätt att vara flygbolag med okunniga och opålästa kunder dagarna i ända som hänger över disken. Ja, Marie vet väl :)
24 juli 2013 22:39
earthtravleler.
ok, du har rest med dom och vet vad det handlar om? Lätt att ha en arrogant översittar attityd när man gömmer sig bakom ett alias. Så, om du ska bete dig som du gör i ditt mail så skriv under ditt eget namn eller var helt enkelt tyst. så trött på folk som vet allt utan att ens har varit där. har du överhuvudtaget rest med Turkish, klart du har, du vet ju hur det har fungerat. du har säkert också stått på ett plan innan avgång och försökt få tre åringar att sitta med sina föräldrar, du har säkert tröstat flygrädda passagerare som kommer tjugo platser ifrån varandra fast dom bokat in i god tid, du har säkert tom varit med om att konstruerar bokningssystemet.. nästa gång jag har en fråga om flyg så vänder jag mig självklart till dig, vem du nu är...
24 juli 2013 22:49
Jag har rest med Turkish Airlines ja. Helt rätt.

Jag har de faktum rest med nånstans mellan 40-50 flygbolag runt om i världen.

På varje flight förekommer det att personer som vill sitta bredvid varandra inte kan det och tvärtom. Man får sitta bredvid någon som man inte vill...

Återigen, det har INGET med något bokningssystem att göra.

Det här sköts vid check in och inte vid någon bokning.
Du vet väl att långt ifrån alla flighter ens har en platstilldelning på flygplanet. Du får alltså sitta vart du vill där det finns plats.

Har dessa flygbolag/flighter inget bokningssystem då menar du? Hur kunde man då köpa biljetter?

Nä, du har ingen aning om vad du pratar om och ger kritik som är helt obefogat.

Om du är så livrädd att hamna bredvid någon okänd person ett par timmar, så varför checkar du inte in på nätet?

/Andreas Jonsson
Av Psudde
25 juli 2013 09:16
Elmasdotter:

Igen kommer du med helt ovetande påståenden. Läs tråd starten igen som du skulle gjort från början.
Du säger nu att våra barn skulle vart i behov av toa besök, pga taxfree?

Tidigare säger du att de är nöt allergiker,,

Du som en del av personalen vi mötte på den resa är inte uppmärksam på vad som sägs eller skrivs.
Starta en ny tråd om du har behov att prata om barn eller deras föräldrars beteende, på eller utanför flygplan.

Sist vi reste, gjorde vi set med apollo till playitas, fuerteventura.
Min fru berättade vid beställning att hon var känslig mot nötter och frågade om de serverade nötter i mat eller på planet.
Hon vart hänvisad till det flygbolag vi skulle resa med.
Dom svarade glatt att vi skulle nämna det till flygvärdinnorna då vi kliver ombord.
De skulle ordna det utan problem.
Då vi tidigare hade försökt med det på TA, så ville vi inre riskera att bli avkastad.
Hon hade aldrig hört något liknande.
Ni kan vara lugna fick vi som svar.

Vi hade en trevlig resa igen med hela familjen.
Gällande toa besök på den resan, som du elmasdottet är mer inne på att diskutera, så hade lillan en incident då tyvärr blöjan inte höll allt inne. Sådant som kan hända med eller utan besök på taxfree. Inget som vi störde någon värdinna för ivf.

Slutar nu med att vidare diskutera denna resa med TA. Jag har i trådstarten sagt det jag ville säga.
Har ingen lust att lägga energi på att svara ej igenom tänkta inlägg.
25 juli 2013 11:02
till andreas, trevligt med ett namn.
du har uppenbart inte läst vad jag skrivit. Här handlar det inte om mig utan vid tre tillfällen har man placerat ut hela planet helt slumpmässig. Vid ett tillfälle hamnade en treåring längst fram, fyraåring längst bak och mamman och pappan utspridda mitt i planet. Inte första gången det hände, tror liknande har hänt tre gånger när vi rest. Om vi är hemma checkar vi självfallet in via nätet men det är inte alltid möjligt när man är bortrest.
När vi har frågat så har dom skyllt på bokningssystemet och av någon anledning verkar problemet ha upphört senaste året. Vi åker med dom ungefär två till tre gånger om året. Annars är vi mycket nöjda med TA, klart bäst mat av de bolag som jag rest med.
Nu lägger jag ner detta. Min uppmaning är att när man checkar in på flygplatsen var uppmärksam på hur ni placeras i planet
Av Daquiri
25 juli 2013 11:23
Finns det överhuvudtaget något flygbolag som är allt igenom perfekt? Om man reser mycket kommer man förmodligen förr eller senare vara med om något man inte tycker om.
25 juli 2013 11:53
Om ALLA passagerare sitter spridda i hela planet så låter det som om man bytt flygtyp vid ett sent tillfälle (t.ex. ett mindre plan då många sätet inte ens finns i det nya). Då kan det bli så att platserna totaländras och det är ett helsike att få rätt på det.
Men att det skulle hända tre gånger är nog inte så sannolikt.
25 juli 2013 13:45
Nej, jag tror du har rätt, byta av flygplanstyp och det kan ha hänt fler gånger. men, som jag skrev, probleme har faktiskt upphört.
I övrigt rekommenderar jag faktiskt Turkish. Bra mat och måltidsdricka ingår alltid. Att dom sen har haft bort vårt bagage 4 gånger av 9 möjliga är knappast deras fel utan handlingsbolaget i Istanbul. Lufthansa har också haft bort vårt bagage vid två tillfällen så inom det området är det nog ingen skillnad.
25 aug. 2014 22:01
Tråden startades för länge sen men måste ändå säga att TA är det bästa bolaget jag åker med trots vi åker en del tex 11ggr till turkiet förra året. varav några ggr mellanlandning ist och nytt plan dagen efter. Och med dem ungefär hälften av alla ggr. Har bokat sent ändå fått sitta ungefär där jag bett om vid incheckningen de har kollat och sett om det gått om det funnits ledig stol ungefär där i början av planet. Maten klassar ut de andra bolagens totalt ena gången fanns det tom en kock på planet jag kan ej äta ägg , kocken kom ut pratade med mig sa han fixade ngt annat åt mig och kom ut med personligen. Vill man ha en grogg kan man få det personligen dricker jag ej så ofta men ena gången bad jag om en grogg inga problem. Allt ingår i priset mat,dricka , kaffe,te what ever. Personalen har varit mkt trevlig tycker de har en klass upp om jag jämför många andra svenska flygbolag. Där de kan vara snäsiga. Stå och vänta om man ej hittar en krona helt sanslöst så man känner stressen man letar hysteriskt i plånboken , väskan. Aldrig varit snåla vid incheckning med bagage kg har man några kg över tillåten vikt så kan de låta det passera medans de flesta andra gnäller om 2kg så får man betala hutlösa priser. Men detta är bara min personliga åsikt erfarenhet av dem + de varit punktliga alla ggr jag åkt med dem.
Av Amel
29 jan. 2015 18:38
Har flugit med otroligt många flygbolag och utan tvekan måste jag säga att TA är den bästa.