Tillräcklig transfertid Survanabhumi Airport
Flyger hem till Sverige med Qatar Airlines kl 20:45 från Survanabhumi Airport i Bangkok.
Kommer från Vietnam.
Funderar på att boka ett flyg med Vietnam Airlines som landar på Survanabhumi Airport kl 17:00.
Eftersom den biljetten köps separat gissar jag att jag behöver checka ut mitt bagage i Bangkok och checka in det igen hos Qatar.
Om allt löper som det skall har jag en transfertid på 3 tim och 45 minuter. Är det tillräckligt?
Kommer från Vietnam.
Funderar på att boka ett flyg med Vietnam Airlines som landar på Survanabhumi Airport kl 17:00.
Eftersom den biljetten köps separat gissar jag att jag behöver checka ut mitt bagage i Bangkok och checka in det igen hos Qatar.
Om allt löper som det skall har jag en transfertid på 3 tim och 45 minuter. Är det tillräckligt?
Om flyget från Vietnam är i tid så är det ju det. Men med en mindre försening så kan det börja bli stressigt. Måste du checka in igen, vilket är troligt eftersom Vietnam Airlines och Qatar Airlines inte är med i samma allians, så måste du dessutom gå igenom passkontroll och tull samt stå i kö till incheckningen och gå igenom säkerhetskontrollen igen.
Missar du anslutningen så kommer du få stå för en ny biljett själv. Hade du rest på andra hållet och du skulle hinna med ett billigt anslutningsflyg, så hade det kanske varit värt att chansa, men missar du flyget till Sverige kommer det bli dyrt.
Missar du anslutningen så kommer du få stå för en ny biljett själv. Hade du rest på andra hållet och du skulle hinna med ett billigt anslutningsflyg, så hade det kanske varit värt att chansa, men missar du flyget till Sverige kommer det bli dyrt.
Citerat från Jensohlsson:
Om flyget från Vietnam är i tid så är det ju det. Men med en mindre försening så kan det börja bli stressigt. Måste du checka in igen, vilket är troligt eftersom Vietnam Airlines och Qatar Airlines inte är med i samma allians, så måste du dessutom gå igenom passkontroll och tull samt stå i kö till incheckningen och gå igenom säkerhetskontrollen igen.
Missar du anslutningen så kommer du få stå för en ny biljett själv. Hade du rest på andra hållet och du skulle hinna med ett billigt anslutningsflyg, så hade det kanske varit värt att chansa, men missar du flyget till Sverige kommer det bli dyrt.
Det kan gå att få bagaget vidareskickat även om bolagen inte ingår i samma allians och man har olika biljetter/bokningar. Det fungerar exempelvis mellan KLM (Skyteam) och Malaysia Airlines (OneWorld). Men är inget du ska räkna med utan att först kolla upp det specifika fallet.
Om flyget från Vietnam är i tid så är det ju det. Men med en mindre försening så kan det börja bli stressigt. Måste du checka in igen, vilket är troligt eftersom Vietnam Airlines och Qatar Airlines inte är med i samma allians, så måste du dessutom gå igenom passkontroll och tull samt stå i kö till incheckningen och gå igenom säkerhetskontrollen igen.
Missar du anslutningen så kommer du få stå för en ny biljett själv. Hade du rest på andra hållet och du skulle hinna med ett billigt anslutningsflyg, så hade det kanske varit värt att chansa, men missar du flyget till Sverige kommer det bli dyrt.
Ja, precis (vad Jens nämnde)! Kommer Vietnam Airlines på rätt tid till BKK kommer du inte att ha några problem, och chansen är ju faktiskt stor att det KOMMER att funka. MEN, med en eventuell försening så kan det ju bli knepigt att hinna med ny incheckning hos Qatar Airways. (Liten detalj - inte "Airlines").
För egen del, i ett fall som detta, med 2 separata bokningar OCH med en kort flygning först och sedan en lång flygning därefter planerar jag normalt in ett nattstopp för att vara på säkra sidan. Vill definitivt inte riskera att missa den längre flygningen. Jag kör med filosofin att jag vill att mina resdagar ska vara så stressfria som möjligt. Det är ju så mycket som man inte har kontroll över som kan gå snett och om jag med god planering kan minska ev. problem, även om det kan kosta lite extra - varför inte?
För egen del, i ett fall som detta, med 2 separata bokningar OCH med en kort flygning först och sedan en lång flygning därefter planerar jag normalt in ett nattstopp för att vara på säkra sidan. Vill definitivt inte riskera att missa den längre flygningen. Jag kör med filosofin att jag vill att mina resdagar ska vara så stressfria som möjligt. Det är ju så mycket som man inte har kontroll över som kan gå snett och om jag med god planering kan minska ev. problem, även om det kan kosta lite extra - varför inte?
Tack för svar, och rättelse. Qatar Airways skall det så klart vara.
Brukar också boka ett nattstopp för att vara på säkra sidan men har ingen större lust att stanna i Bangkok denna gången.
Tar ev ett morgonflyg istället från Da Nang med Air Asia som är framme 11:20. Då får jag visserligen byta flygplats men har massa tid. Skall också kolla om min biljett ev går att boka om från Bangkok till Da Nang.
Brukar också boka ett nattstopp för att vara på säkra sidan men har ingen större lust att stanna i Bangkok denna gången.
Tar ev ett morgonflyg istället från Da Nang med Air Asia som är framme 11:20. Då får jag visserligen byta flygplats men har massa tid. Skall också kolla om min biljett ev går att boka om från Bangkok till Da Nang.