Tanzania, safari + Zanzibar. Safari från Arisha eller Dar es Salam ?

Av Viko70
23 jan. 2018 22:43
Visningar: 1976
Hej,
vi ska till Tanzania i slutet på december, över julen/nyårsafton.
Vi börjar fundera på hur vi ska organisera resan på bästa sätt förstås.
En enkel fråga men viktig för oss, till och börja med:
är det smidigare/billigare med att landa i Arisha och börja 5 dagar safari därifrån eller från Dar es Salam?
Sen tänkte vi åka vidare till Zanzibar ca 9 dagar och tillbaka till shlm därifrån.

Smidigare kanske boka flygbiljett till och från Dar es Salam isåfall?
vad tycker ni? Tips?

h viko
Av Basta
24 jan. 2018 08:37
Om ni ska på safari i de norra delarna (Serengeti, Ngorongoro, Lake Manyara, Tarangire, Arusha NP) är det bäst att flyga till Arusha. Men om ni ska till Selous, Ruaha i de södra delarna är Dar es Salaam bättre utgångspunkt. Från Zanzibar är det billigast att ta sig med färja till DSM. Det är inget problem att boka flyg till Arusha och retur från DSM.
24 jan. 2018 13:11
Hej :)

Jag gjorde en liknande resa hösten 2014. Vi flög från Kastrup med 2 mellanlandningar till Arusha. Där hämtade vår chaufför oss och vi besökte Tarangire, Ngorongoro och Serengeti (hade tyvärr inte tid för Lake Manyara även om vi körde förbi). Sedan flög vi från Serengeti med mellanlandning i Arusha ut till Zanzibar för att spara tid och slippa så många timmar i bilen. På hemvägen flög vi ifrån Zanzibar med två mellanlandningar till Kastrup.

Ha en bra resa :)
24 jan. 2018 18:07
Du fick väldigt bra svar av ovan skribenter.
Jag vill bara påpeka att det troligen är bäst/skönast att ta Zanzibar i slutet av resan, safari-delen brukar bli mycket tider att passa och mycket åka, lika bra att ha det överstökat i början.
Av Viko70
25 jan. 2018 09:46 (redigerad)
Tack för svaret !
så tänkte vi efter liten research

- landa i Killimanjaro (JRO),
- 4/5 dagar safari i Arusha område
- internflyg till Zanzibar.
- 8/9 dagar i Zanzibar.
- Tillbaka till STHLM från Dar es salam (billigare än att flyga från Zanzibar)

synpunkter?
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Basta
25 jan. 2018 12:37
så tänkte vi efter liten research

- landa i Killimanjaro (JRO),
- 4/5 dagar safari i Arusha område
- internflyg till Zanzibar.
- 8/9 dagar i Zanzibar.
- Tillbaka till STHLM från Dar es salam (billigare än att flyga från Zanzibar)

synpunkter?
Om ni är nöjda med fördelningen safari - badsemester så låter det som en bra plan. Jag håller med Marywood om att 4-5 dagar safari är i kortaste laget.
Av Viko70
25 jan. 2018 14:30 (redigerad)
Om ni är nöjda med fördelningen safari - badsemester så låter det som en bra plan. Jag håller med Marywood om att 4-5 dagar safari är i kortaste laget.
Det är nog en bra idé att förlänga perioden i norra Tanzania.
Ska fundera på detta.

Vi har trots allt ca 13 dagar på oss (och två barn (13 och 9 år) som gillar att bada förstås)
26 jan. 2018 08:11
Jag har för mig att vi hade en natt i Arusha och sen 6 nätter ute på safari och sju dagar på Zanzibar. Tyckte det var en bra uppdelning då det var skönt med lite vila efter alla intryck under safarin. Vi delade upp det så här:

En natt i Arusha innan vi åkte vidare mot Tarangire, där sov vi en natt men hade nästan två dagars safari. Sov gjorde vi andra natten på safarin utanför Lake Manyara då det var på väg mot Ngorongoro. I Ngorongoro hade vi en dags safari och sov uppe på kraterkanten. Sedan sov vi tre nätter i Serengeti och jag rekommenderar er att nog ha minst tre dagar där då området är gigantiskt och vi bara han se en liten del.

Hoppas det kan hjälpa er lite i planeringen :)
Av Viko70
26 jan. 2018 09:08
Jättebra tack, nu har jag fått en bra bild av det hela.
Nästa steg är att boka Safari.
Kom gärna med tips om detta om ni haft bra erfarenhet.
Budget runt 1200 USD / person

Boka helst arrangören som INTE sitter i Sverige utan ska vara på plats. Blir ju billigare.
Snabba tips?
27 jan. 2018 11:16
Citerat från Viko70:
Jättebra tack, nu har jag fått en bra bild av det hela.
Nästa steg är att boka Safari.
Kom gärna med tips om detta om ni haft bra erfarenhet.
Budget runt 1200 USD / person

Boka helst arrangören som INTE sitter i Sverige utan ska vara på plats. Blir ju billigare.
Snabba tips?
Vi åkte med Andersons och det fungerade jättebra. Vår chaufför/guide kom själv ifrån området men pratade utmärkt engelska (Pascal heter han). Kommer dock inte ihåg vad det kostade.

Våra boenden:
Tarangire: Tarangire Safari Lodge
Lake Manyara: Lake Manyara Hotel
Ngorongoro: Ngorongoro wildlife lodge
Serengeti: Seronera Wildlife Lodge och Kati-Kati (tältcamp)

Jag är mycket nöjd med alla boenden.

Hoppas det kan hjälpa dig lite i planeringen :)
Medlemmen har tagit bort svaret
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Viko70
31 jan. 2018 15:54
Nu har jag kollat ordentligt med resebolag och safari.
Vi har valt safari 6 dagar. Sen flyger vi till Zanzi.
De flesta föreslår följande route :
Arusha - Tarangire - Serengeti - Ngorongoro - Arusha , den Klassiska routen.
Men detta innebär en del bilkörning på väg tillbaka till Arusha förstås. Typ 40 mil tillbaka!

MEN ett bolag föreslog faktiskt att göra Tarangiri - Ngorongoro - 3 dagar i Serengeti och sen flyga till Zanzi direkt ! Det lät bra men lite dyrare med flyget tillbaka. Vi skulle så där skippa onödig bilkörning/transfert tillbaka.
Jag tycker att detta är ett bra förslag fast lite dyrare

Vad tycker ni som har varit där?
31 jan. 2018 16:14
Hej,

Rutten som ett bolag föreslår är exakt den rutt jag hade när jag var där (Tarangire - Ngorongor - Seregeti, med start ifrån Arusha). Jag flög och även om det var dyrare tyckte jag det var värt det. Från Serengeti till Arusha hade vår chaufför ca 8h på skumpiga vägar tillbaka vilket det var väldigt skönt att slippa och vi sparade tid. Planen är dock ganska små - tror vårt var för 14 personer så ni vet om det. Vi hade heller inte allt vårt bagage med på safarin utan när vi mellanlandade i Arusha stod våra väskor där och väntade så det var smidigt.

Så jag tycker den rutten är bäst men då jag inte gjort den som de flesta resebolag föreslagit kan jag inte jämföra. Men då man åker runt i bilen hela dagarna på safarin så är mitt tips rutten som ett bolag föreslog :)
Av Asok
31 jan. 2018 16:55
Vill ni hinna med så mycket som möjligt tycker jag det är en bra plan att flyga från Serengeti direkt till Zanzibar. Tänk på att packa förnuftigt då man inte får plats med hur stora väskor som helst i jeeparna. Jag hade en Northface bag modell medium när vi var iväg och då hade vi 10 dgr safari.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Basta
31 jan. 2018 22:22
Jag skulle skippa Lake Manyara, men be researrangören lägga in ett par timmars stopp i närheten av Mto wa Mbu mellan Tarangire och Ngorongoro. Man kan bli guidad i byn och även besöka en genuin maasai marknad.
Definitivt värt att flyga från Serengeti! För oss var det samma pris att boka flyg via researrangör som själva.
Av Emmat90
14 maj 2018 21:10
Hej!

Hur har det gått med era Tanzaniaresor? Jag är just nu uppe i sista finliret av höstens resa men blir inte riktigt klok på flygplatserna och vad som egentligen blir smidigast. Vi köper ingen paketresa utan pysslar ihop den själv.

Jag och en kompis planerar att åka till Tanzania för ungefär en veckas safari för att därefter ha två veckor på Zanzibar. Då vi främst vill besöka Serengeti och Ngorongoro har jag förstått att de flesta safaris utgår från Arusha. Dock verkar det vara betydligt enklare att flyga från Köpenhamn till Kilimanjaros flygplats jämfört med om man flyger till Arusha vilket är dyrare, man mellanlandar två gånger istället för en och det blir således också längre restid. Enligt mina sökningar är det lite mer än en timmes bilfärd mellan Kilimanjaros flygplats och Arusha, hade inte det kunnat vara något man kan ta en taxi mellan, alternativt prata med bolaget vi bokar safarin med och höra om de kan hjälpa till att ordna något? Sedan får vi se hur vi tar oss från Tanzania till Zanzibar. Har kollat upp era förslag om att flyga från Serengeti och visst, det är kanske lite dyrare men jag betalar gärna lite mer för att effektivisera resan. Undviker gärna en åtta timmars skumpig bilfärd tillbaka till Arushas/Kilimanjaros flygplats!

Något annat vi ska tänka på? Ser verkligen fram emot denna resan! Vi hade egentligen först tänkt börja resan med några dagar i Kapstaden också men det blir för stressigt då mycket tid går åt på flygplatser etc. Det besöket får vänta! Jag var i Mocambique och tog mitt dive master-dykcertifikat för några år sedan och tyckte det var fantastiskt. Jag är verkligen redo för Afrika igen!

Tacksam för svar och några kommentarer på mitt inlägg, ha det så gott!

/Emma
Av Emmat90
14 maj 2018 21:27
Citerat från Basta:
Jag skulle skippa Lake Manyara, men be researrangören lägga in ett par timmars stopp i närheten av Mto wa Mbu mellan Tarangire och Ngorongoro. Man kan bli guidad i byn och även besöka en genuin maasai marknad.
Definitivt värt att flyga från Serengeti! För oss var det samma pris att boka flyg via researrangör som själva.
Hej! Var någonstans bokade ni era flygbiljetter mellan Serengeti och Zanzibar? Den enda hemsida jag hittar är costal.com, men den kanske är bra! Det fanns en del att välja på när man skulle välja att flyga från Serengeti, vilken ort/plats valde du?När jag valde Serengeti (Seronera) till Zanzibar visade det sig att det kostar 510 dollar (amerikanska, förmodar jag?), men mellan samma orter på flygresor.se kostar det 3500 kronor.

Har ni kommit iväg på er resa ännu? Några tips och råd?

Tack på förhand!
Av Basta
15 maj 2018 08:37
Hej! Var någonstans bokade ni era flygbiljetter mellan Serengeti och Zanzibar? Den enda hemsida jag hittar är costal.com, men den kanske är bra! Det fanns en del att välja på när man skulle välja att flyga från Serengeti, vilken ort/plats valde du?När jag valde Serengeti (Seronera) till Zanzibar visade det sig att det kostar 510 dollar (amerikanska, förmodar jag?), men mellan samma orter på flygresor.se kostar det 3500 kronor.
Vi bokade med arrangören som sydde ihop vårt safaripaket, det var samma pris som att boka på flygets hemsida. Vi flög Air Excel. Jag skulle tro att de flesta ligger på $500 från Seronera till Zanzibar. 3500 kr låter som ett bra pris, du får kolla upp det finstilta.

Flyg från Europa till Kilimanjaro, det är den internationella flygplatsen.
25 sep. 2018 12:57
Hej!

Vi har precis kommit hem från Tanzania och Zanzibar. Vi bokade safari med en lokal resebyrå från Arusha som jag verkligen kan rekommendera. Han ordnade de bästa 7 dagarna i mitt och min mans liv som vi någonsin har upplevt.

Han är relativ nyöppnad och har jobbat som guide i 7 år men två år tillbaka har han startat eget. I och med att han är relativ ny egen företagare så har han mycket rimliga priser. Han är själv en Massai och besitter all information som man behöver i en guide.

Företaget heter Brown Parrot Safaris och ni hittat honom på Facebook men han är enklast att komma i kontakt med via whatsapp. Hans nummer är +255755652097.

Vi kom även i kontakt med en byrå i Zanzibar som ordnade alla utflykter och transfer till och från flygplatsen. Han heter Asaed och ni når även honom på whats app på nummer 00255655846082.

Hoppas informationen kommer till nytta vid planeringen av resan.
Av Evatez
1 okt. 2018 18:17
Tack för tips!
Jag tittar på safaris i Tanzania i dec.
Letar efter info om Brown Parrot Safaris på TripAdvisor men hittar 0 omdömen, vad kan detta bero på?
1 okt. 2018 20:15
Citerat från Evatez:
Tack för tips!
Jag tittar på safaris i Tanzania i dec.
Letar efter info om Brown Parrot Safaris på TripAdvisor men hittar 0 omdömen, vad kan detta bero på?
Hej!

Amani som är ägare av Brown Parrot har precis öppnat sin resebyrå och därför finns han inte på TripAdvisor. Vi precis som ni var väldigt oroad över just det innan vår resa speciellt när vi skulle föra över dispositionen men jag lugnade mina känslor genom att faktiskt skriva till de personer som har gett han recensioner på Facebook. Så det var lite av en chansning men vi träffade helt rätt.

Men Asaed (taxi chauffören i Zanzibar) finns det information om på TripAdvisor. Om du söker på Asaed Zanzibar/Taxi Zanzibar så finns det många trådar om honom.
Av Evatez
1 okt. 2018 22:43
Tack!
Ja, lite orolig blir man allt, med tanke på att det varnas för o-organiserade safari-operatörer.
Tack för tips!
Av My76
20 mars 2019 11:32
Citerat från Viko70:
Nu har jag kollat ordentligt med resebolag och safari.
Vi har valt safari 6 dagar. Sen flyger vi till Zanzi.
De flesta föreslår följande route :
Arusha - Tarangire - Serengeti - Ngorongoro - Arusha , den Klassiska routen.
Men detta innebär en del bilkörning på väg tillbaka till Arusha förstås. Typ 40 mil tillbaka!

MEN ett bolag föreslog faktiskt att göra Tarangiri - Ngorongoro - 3 dagar i Serengeti och sen flyga till Zanzi direkt ! Det lät bra men lite dyrare med flyget tillbaka. Vi skulle så där skippa onödig bilkörning/transfert tillbaka.
Jag tycker att detta är ett bra förslag fast lite dyrare

Vad tycker ni som har varit där?
Funderar själv på att resa till Zanzibar och åka på safari med familjen. Våra barn är 10 och 12 år gamla. Skulle gärna vilja veta vem ni bokade allt med/genom (både flyg, hotell och safarin), var ni var/bodde och om ni var nöjda.
Av Viko70
20 mars 2019 11:57
Hej,
Kontakta Jessica från MISELE SAFARIS.
Ni kommer inte att ångra er .
<(Logga in för att se e-postadress)>
De sitter i Arusha. Bra priser och fantastisk service.
22 juni 2019 19:20
Hej Viko! Hur blev er resa? Bokade ni flyg för sig, hotell för sig och safari via agent eller hur gjorde ni? Vi funderar över kombo safari och sol+bad med våra barn (12 och 16 vid restillfällfället)). Tar tacksamt emot tips för att komma igång med planeringen. Har hyfsad koll på de byråer som säljer färdiga paket.
Av Evatez
22 juni 2019 19:37
Hej,

Jag såg din fråga ovan ang safari plus Zanzibar.
Vi gjorde den resan jul/nyår 2018/19, två vuxna, två barn 13 o 15.
Rekommenderar start vår safariguide Amani på Brown Parrot Safari, en lokal guide som driver efter företag. Helt fantastisk kille! En chansning, efter ett tips här, men åh så rätt!
Jsg rekommenderar att undvika Dar Es Salaam (vi gjorde det misstaget) och istället flyga direkt till Arusha.
Amani hämtade oss där och tog oss till Tarangire och Ngorongoro.
Suveränt! Jättefina boenden, en natt på vart ställe (utanför parkerna men toppen!).
Har ni tänkt fler dagar än två så har jag förstått att Serengeti är stort värt ett besök oxå!
Därefter flög vi över till Zanzibar för två veckors semester.
Superhärligt!
Av Viko70
24 juni 2019 11:25 (redigerad)
Hej
jag rekommenderar att flyga till Arusha (eller Killimanjaro flygplats) från Sthlm.
Vi bokade flyg för sig. hotell för sig och safari via agent .
Kombo safari och SEN sol+bad är bäst.
Sthlm Arusha (4/5 dagar safari med MISELE SAFARIS, boka med Jessica, bäst service och kvalité) De fixar allt, boende och mat.
Sen flög vi till Zanz, 8 dagar där. Vi bokade själva, vi bodde på Makofi Guest house i Nungwi (fantasktsk)
och sen lite mer intimt i Bwejuu, på Mustaphas place. Lite Rasta atmosfär och intimt som sagt.

Låt mig veta om du har mer specifika frågor, svarar såsmåningom :)
Av M4sta86
16 okt. 2019 11:06
Hej

Tar gärna emot tips gällande safari.
Vi ska ta Zanzibar i vinter och tänkte flyga över till Tanzania och göra en 2-dagarssafari.

Är det bäst att utgå ifrån Arusha eller Dar Es Salaam? Vill gärna se stora delar av The Big Five.

Vet att man kanske ska ha fler dagars safari, men huvudmålet är Zanzibar, sol och bad och tänkte bara göra en avstickare för att vi vill se de vilda djuren.
16 okt. 2019 11:20
Hej! Jag skulle utgå från arusha. Se gärna mitt svar på tips på safariarrangör.
Av Evatez
16 okt. 2019 11:23
Hej!

Verkar som ni kör samma upplägg som vi gjorde:
Vi flög till Dar es salaam, men, det gör vi inte om, helt onödigt, OM man inte ska till parkerna däromkring.
Mitt råd är, flyg till Arusha.

Vi anlitade en lokal guide, Amani på Brown Parrot Safari, rekommenderar den VARMT! Amani tog med oss till Tarangire dag 1, och Ngorongoro dag 2. Perfekt upplägg, superbra boenden. Amani fixade allt. Jättebra kontakt med honom, via whatsup, han levde upp till alla våra förväntningar, och mer därtill. Otroligt påläst och van guide, kan berätta allt om kultur och djurliv. Han är fd masaii och hade väldigt mkt att berätta runt det. Tog oss även med till en masaii-by, vårt önskemål.

Har ni lite tid till, så skulle jag även åkt till Serengeti, ska visst vara nåt i särklass. Men, vi var supernöjda med våra två parker, eftersom vi bara ville göra två safari-dgr. Speciellt Ngorongoro- otroligt läcker natur, miljö och djurliv.

Sen flög vi till Zanzibar. Mitt råd är några nätter på östsidan, några nätter nordost. Så ser man mer av ön och slipper skumpa runt för mkt vid utflykter.

Spännande resa ni har framför er!
Mvh
Theresia
Av M4sta86
16 okt. 2019 11:35
Citerat från Evatez:
Hej!

Verkar som ni kör samma upplägg som vi gjorde:
Vi flög till Dar es salaam, men, det gör vi inte om, helt onödigt, OM man inte ska till parkerna däromkring.
Mitt råd är, flyg till Arusha.

Vi anlitade en lokal guide, Amani på Brown Parrot Safari, rekommenderar den VARMT! Amani tog med oss till Tarangire dag 1, och Ngorongoro dag 2. Perfekt upplägg, superbra boenden. Amani fixade allt. Jättebra kontakt med honom, via whatsup, han levde upp till alla våra förväntningar, och mer därtill. Otroligt påläst och van guide, kan berätta allt om kultur och djurliv. Han är fd masaii och hade väldigt mkt att berätta runt det. Tog oss även med till en masaii-by, vårt önskemål.

Har ni lite tid till, så skulle jag även åkt till Serengeti, ska visst vara nåt i särklass. Men, vi var supernöjda med våra två parker, eftersom vi bara ville göra två safari-dgr. Speciellt Ngorongoro- otroligt läcker natur, miljö och djurliv.

Sen flög vi till Zanzibar. Mitt råd är några nätter på östsidan, några nätter nordost. Så ser man mer av ön och slipper skumpa runt för mkt vid utflykter.

Spännande resa ni har framför er!
Mvh
Theresia
Hej

Tack för input.

Kommer du ihåg priset för safari?
Arusha verkar va lämpligast ja.
Bodde ni över i tält eller lodge?
Vi har tänkt ha ca 14 dagar i Zanzibar fördelade på norr och östkust :)
Av M4sta86
16 okt. 2019 11:39
Verkar ju vara väldigt skiftande priser på nätet. Vissa erbjuder privat 2-dagarstur för ca $350 pp medan andra har för närmare $1000
Av Evatez
19 okt. 2019 11:45
Citerat från M4sta86:
Citerat från Evatez:
Hej!

Verkar som ni kör samma upplägg som vi gjorde:
Vi flög till Dar es salaam, men, det gör vi inte om, helt onödigt, OM man inte ska till parkerna däromkring.
Mitt råd är, flyg till Arusha.

Vi anlitade en lokal guide, Amani på Brown Parrot Safari, rekommenderar den VARMT! Amani tog med oss till Tarangire dag 1, och Ngorongoro dag 2. Perfekt upplägg, superbra boenden. Amani fixade allt. Jättebra kontakt med honom, via whatsup, han levde upp till alla våra förväntningar, och mer därtill. Otroligt påläst och van guide, kan berätta allt om kultur och djurliv. Han är fd masaii och hade väldigt mkt att berätta runt det. Tog oss även med till en masaii-by, vårt önskemål.

Har ni lite tid till, så skulle jag även åkt till Serengeti, ska visst vara nåt i särklass. Men, vi var supernöjda med våra två parker, eftersom vi bara ville göra två safari-dgr. Speciellt Ngorongoro- otroligt läcker natur, miljö och djurliv.

Sen flög vi till Zanzibar. Mitt råd är några nätter på östsidan, några nätter nordost. Så ser man mer av ön och slipper skumpa runt för mkt vid utflykter.

Spännande resa ni har framför er!
Mvh
Theresia
Hej

Tack för input.

Kommer du ihåg priset för safari?
Arusha verkar va lämpligast ja.
Bodde ni över i tält eller lodge?
Vi har tänkt ha ca 14 dagar i Zanzibar fördelade på norr och östkust :)
Av Evatez
19 okt. 2019 11:48
Vi betalade 2000 dollar, två tonåringar o två vuxna. Vi bodde på lodger, som Amani bokade, superbra ställen. Mat, transport, guidning av Amani, allt ingick på de drygt två dygnen. Ni kommer inte ångra er om ni bokar med honom👍🏼
Lycka till!
Av M4sta86
21 okt. 2019 08:56
Citerat från Evatez:
Vi betalade 2000 dollar, två tonåringar o två vuxna. Vi bodde på lodger, som Amani bokade, superbra ställen. Mat, transport, guidning av Amani, allt ingick på de drygt två dygnen. Ni kommer inte ångra er om ni bokar med honom👍🏼
Lycka till!
Lite utanför vår budget tyvärr. Huvudsyftet med resan är sol & bad så tänkte bara ta en kortare safari när man är på plats.
Lutar åt Kenya och Diani Beach istället. Ta safari antingen därifrån eller Nairobi. 2-dagars för ca 700USD för 2 personer. Antingen Amboseli eller Tsavo East.