Tågresor/USA
Hej. Jag håller på att samla på mig information om semesterresor med tåg (Amtrak). För några år sedan gjorde jag min enda långresa med tåg över den nordamerikanska kontinenten - från Chicago till San Francisco. (California Sephyr.) Det var en fantastisk upplevelse.
Nu skulle jag vilja höra er andra berätta om liknande tågresor. Hur ni åkte. Vad det kostade. Vilken tid på året. O s v.
Bara USA är intressant (inte Kanada alltså).
Jag är speciellt nyfiken på att höra om sträckan New York-Miami samt om någon åkt Sunset Limited (det verkar som om den linjen numera går LA-New Orleans, tror att de gick ändå till Jacksonville tidigare).
Tacksam för hjälp.
mvh
EG
Nu skulle jag vilja höra er andra berätta om liknande tågresor. Hur ni åkte. Vad det kostade. Vilken tid på året. O s v.
Bara USA är intressant (inte Kanada alltså).
Jag är speciellt nyfiken på att höra om sträckan New York-Miami samt om någon åkt Sunset Limited (det verkar som om den linjen numera går LA-New Orleans, tror att de gick ändå till Jacksonville tidigare).
Tacksam för hjälp.
mvh
EG
Citerat från erc:
Blir nyfiken. Åkte du California Zephyr non-stop eller stannade du utmed rutten?
Hur var komforten? Priset?
Hej. Kul att du är nyfiken på tåg i USA. Jag tycker att det är ett underskattat sätt att ta sig runt det stora landet. Fler orde upptäcka detta sätt att resa i USA.Blir nyfiken. Åkte du California Zephyr non-stop eller stannade du utmed rutten?
Hur var komforten? Priset?
Jag åkte non-stop, det tog tre dagar och två nätter.
Priset: Resan gjordes för drygt fem år sedan. Då kostade resan för två personer ungefär 5 700 kr i egen sitt- och sovkupé. Utan egen kupé hade priset varit 2 200 kr. Det är knappt att man kan köra hyrbil och övernatta på samma sträcka för 5 700.
Komfort: Alldeles utmärkt. Den egna kupé är bekväm, två stora fåtöljer och man har ett stort eget fönster att titta ut genom. Sen kan man ströva runt i tåget och t ex sätta sig i utsiktsvagnen på 2:a våningen där det finns bekväma snurrfåtöljer och panaromafönster. Tröttnar man på det finns det ett kafé att besöka.
Det serveras frukost, lunch och middag i restaurangvagnen. Bra mat till ok priser.
På kvällen kommer din egen tågmästare förbi och förvandlar kupén till sovplats. Inte världens bekvämaste, men på ett mycket smart sätt byggs de två sätena om till två britsar, typ våningssängar. (En egen liten sovkudde rekommenderas.) Det finns dusch i vagnen.
Bagaget polleteras och se till att ha så lite handbagage som möjligt, Kanske bara nämnda sovkudde, toalettväskan och en bok.
Enbart själva avfärden från imponerande Union station i Chicago är ett äventyr. Inte lika spännande i San Francisco. Man anländer till en liten ort utanför staden och får åka sista milen med buss.
Under resan gör tåget många stopp. Men det är bara vid vissa stationer man tillåts gå ut och sträcka på benen. Är det en bra och kunnig tågmästare så kan man räkna med att få veta en hel del om platserna som passeras via information i högtalarsystemet.
mvh
EG