Swiss air
Har bokat med Swiss air och det känns tajt med 40 minuter när man byter plan, men det måste väl räcka annars hade de väl inte knåpat i hop en sådan resa?
ligger ankomsthallen och avgångshallen i närheten av varandra? eftersom det är bara byte så är ju all incheckning av bagage klar är det svårt att hitta? I zurich
mvh Eva
ligger ankomsthallen och avgångshallen i närheten av varandra? eftersom det är bara byte så är ju all incheckning av bagage klar är det svårt att hitta? I zurich
mvh Eva
Hej!
Jag har åkt den rutten (till Bkk gissar jag att du ska) och på nerresan var det inga problem. Det är en bit att förflytta sig. Du byter terminal med ett tåg. Den tågresan tar 3 minuter. Men lägg ändå benen på ryggen.
Hemresan hade vi en liknande marginal, och då missade vi Stockholmsplanet.
Jag har åkt den rutten (till Bkk gissar jag att du ska) och på nerresan var det inga problem. Det är en bit att förflytta sig. Du byter terminal med ett tåg. Den tågresan tar 3 minuter. Men lägg ändå benen på ryggen.
Hemresan hade vi en liknande marginal, och då missade vi Stockholmsplanet.
vad hände på hemresan som gjorde att ni missade?
fick ni åka ett annat flyg då? jag har bokat hela trippen från stockholm phuket...mellanlandning zurich och bangkok.
Eller hur löstes det?
Är det bra skyltat? med tanke på att det säljs många resor till bangkok på den här rutten så lär man nog inte vara själv i allafall, men man vill ju att det ska klaffa...
fick ni åka ett annat flyg då? jag har bokat hela trippen från stockholm phuket...mellanlandning zurich och bangkok.
Eller hur löstes det?
Är det bra skyltat? med tanke på att det säljs många resor till bangkok på den här rutten så lär man nog inte vara själv i allafall, men man vill ju att det ska klaffa...
Kan delge dig en annan mångårig erfarenhet, men har kanske inte samma förutsättningar som din. Jag delger därför olika alternativ:
Du byter kanske inom samma zon och behöver inte gå via ytterligare passkontroller och säkerhetspass. Om du behöver det, i och med att du lämnar EU till "övrigt", så är tiden knapp.
Gaten stänger ca 20 minuter innan utsatt avgångstid. Det innebär att du har ca 20 minuter på dig. Är hallen full med folk så kan det vara svårt att hinna komma fram i tid.
Ankommer inte ditt plan i rätt tid så minskar givetvis tiden. Reser du i vintertid så kanske vingarna får avisas, och nu är du satt i "klistret".
Många tror att planen väntar och i synnerhet om man reser med samma bolag. MEN TRO INTE DET!!
Tiden i luften är marginell och MÅSTE hållas. Det är en myt att man väntar in ett annat plan. Skulle det vara fallet så är det mer ett UNDANTAG.
Om någon svarar att "för oss var det inga problem", så visar det bara på dålig erfarenhet eller BARA tur.
Fråga den du bokat resan med om de kan garantera bytet. Med vite!!
Hör av dig igen, det är mycket intressant att följa utvecklingen och vilka garantier som du fått, med viteföreläggande på ca 10.000 kr.
Du byter kanske inom samma zon och behöver inte gå via ytterligare passkontroller och säkerhetspass. Om du behöver det, i och med att du lämnar EU till "övrigt", så är tiden knapp.
Gaten stänger ca 20 minuter innan utsatt avgångstid. Det innebär att du har ca 20 minuter på dig. Är hallen full med folk så kan det vara svårt att hinna komma fram i tid.
Ankommer inte ditt plan i rätt tid så minskar givetvis tiden. Reser du i vintertid så kanske vingarna får avisas, och nu är du satt i "klistret".
Många tror att planen väntar och i synnerhet om man reser med samma bolag. MEN TRO INTE DET!!
Tiden i luften är marginell och MÅSTE hållas. Det är en myt att man väntar in ett annat plan. Skulle det vara fallet så är det mer ett UNDANTAG.
Om någon svarar att "för oss var det inga problem", så visar det bara på dålig erfarenhet eller BARA tur.
Fråga den du bokat resan med om de kan garantera bytet. Med vite!!
Hör av dig igen, det är mycket intressant att följa utvecklingen och vilka garantier som du fått, med viteföreläggande på ca 10.000 kr.
Vi var i tid till Zürich, tom före tid i luften m inga plan får landa före kl 06 så vi kom ändå ner 10-15 min efter planerat. Det var en del folk i passkontrollen så vårt anslutande plan till Sthlm hade åkt (däremot hann bagaget till Sthlm). Fick åka SAS (ombokat gratis) sista biten. Plan väntar inte.
Ja jo det förstår ju jag med :) att plan inte väntar, men frågan är om man måste köpa nya biljetter eller om man blir ombokad på annat plan när det planet man åker med är sent ner, eller om det är upp till en själv att se tiull att man är i tiid även om man har anslutande plan på samma biljett...
Citerat från evho:
Ja jo det förstår ju jag med :) att plan inte väntar, men frågan är om man måste köpa nya biljetter eller om man blir ombokad på annat plan när det planet man åker med är sent ner, eller om det är upp till en själv att se tiull att man är i tiid även om man har anslutande plan på samma biljett...
Det är inte lätt att veta vad du inte förstår, men att plan inte väntar är vi överens om.Ja jo det förstår ju jag med :) att plan inte väntar, men frågan är om man måste köpa nya biljetter eller om man blir ombokad på annat plan när det planet man åker med är sent ner, eller om det är upp till en själv att se tiull att man är i tiid även om man har anslutande plan på samma biljett...
Du kommer att bli ombokad till ett annat plan, men det kan lika väl gå över London och sedan till ditt mål. Att du kommer fram 20 timmar senare eller mer kommer inte att ersättas. Har du en resplan kan detta vara ett bekymmer. Eller?
Enligt artikel 19 i Montrealkonventionen har transportören ett skadestånd för skador till följd av försenad transport av passagerare. Detta gäller inte (kort beskrivning) om transportören har "vidtaget alla åtgärder som rimligen kan begäras" etc. Bevisa motsatsen!!
Så är bara din undran om biljetten så kan du sova lugnt. Den är gratis, men du kan tappa din resplan och massor av fritid vid "målet" för resan.
Ha alltid handlingar som styrker avtal med arrangören i bra skick. Ta kopior och SPARA!
Citerat från evho:
Ja jo det förstår ju jag med :) att plan inte väntar, men frågan är om man måste köpa nya biljetter eller om man blir ombokad på annat plan när det planet man åker med är sent ner, eller om det är upp till en själv att se tiull att man är i tiid även om man har anslutande plan på samma biljett...
Under förutsättning att det är samma bolag och rutten var bokningsbar i bokaren (resebyrån, bokningssitens) system, så är det flygbolaget som bokar om dig utan kostnad för dig.Ja jo det förstår ju jag med :) att plan inte väntar, men frågan är om man måste köpa nya biljetter eller om man blir ombokad på annat plan när det planet man åker med är sent ner, eller om det är upp till en själv att se tiull att man är i tiid även om man har anslutande plan på samma biljett...
Sen är min praktiska erfarenhet att alla gånger, vilket är ganska många för mig vid det här laget, jag råkat ut för motsvarande tidsbrist mellan byten har de endera väntat in flyget och/eller haft en person som står vid gaten när man ankommer och lotsar en snabbt till rätt gate. Det gäller förmodligen inte vid stora förseningar eller extremt korta tider mellan flighten. Men jag tror inte du kommer att få problem mer än att det blir till att springa lite.
Citerat från van:
Sen är min praktiska erfarenhet att alla gånger, vilket är ganska många för mig vid det här laget, jag råkat ut för motsvarande tidsbrist mellan byten har de endera väntat in flyget och/eller haft en person som står vid gaten när man ankommer och lotsar en snabbt till rätt gate. Det gäller förmodligen inte vid stora förseningar eller extremt korta tider mellan flighten. Men jag tror inte du kommer att få problem mer än att det blir till att springa lite.
Jo det kan man få. Om du läser mina alternativ här ovan, så kan du få problem om du har bara lite otur. Allt annat är en myt. Det är heller ingen garanti, som man tycker borde vara självklar, att personalen "slussar en" ombord. Glöm det rådet! Det finns inga regler om det.Citerat från evho:
Ja jo det förstår ju jag med :) att plan inte väntar, men frågan är om man måste köpa nya biljetter eller om man blir ombokad på annat plan när det planet man åker med är sent ner, eller om det är upp till en själv att se tiull att man är i tiid även om man har anslutande plan på samma biljett...
Under förutsättning att det är samma bolag och rutten var bokningsbar i bokaren (resebyrån, bokningssitens) system, så är det flygbolaget som bokar om dig utan kostnad för dig.Ja jo det förstår ju jag med :) att plan inte väntar, men frågan är om man måste köpa nya biljetter eller om man blir ombokad på annat plan när det planet man åker med är sent ner, eller om det är upp till en själv att se tiull att man är i tiid även om man har anslutande plan på samma biljett...
Sen är min praktiska erfarenhet att alla gånger, vilket är ganska många för mig vid det här laget, jag råkat ut för motsvarande tidsbrist mellan byten har de endera väntat in flyget och/eller haft en person som står vid gaten när man ankommer och lotsar en snabbt till rätt gate. Det gäller förmodligen inte vid stora förseningar eller extremt korta tider mellan flighten. Men jag tror inte du kommer att få problem mer än att det blir till att springa lite.
Har någon tagit tiden på hur lång tid som åtgår att lämna planet?
Citerat från asasven:
Jag pratar varken om garantier, regler eller ger råd. Det reflekterar bara min erfarenhet.
Citerat från van:
Sen är min praktiska erfarenhet att alla gånger, vilket är ganska många för mig vid det här laget, jag råkat ut för motsvarande tidsbrist mellan byten har de endera väntat in flyget och/eller haft en person som står vid gaten när man ankommer och lotsar en snabbt till rätt gate. Det gäller förmodligen inte vid stora förseningar eller extremt korta tider mellan flighten. Men jag tror inte du kommer att få problem mer än att det blir till att springa lite.
Jo det kan man få. Om du läser mina alternativ här ovan, så kan du få problem om du har bara lite otur. Allt annat är en myt. Det är heller ingen garanti, som man tycker borde vara självklar, att personalen "slussar en" ombord. Glöm det rådet! Det finns inga regler om det.Citerat från evho:
Ja jo det förstår ju jag med :) att plan inte väntar, men frågan är om man måste köpa nya biljetter eller om man blir ombokad på annat plan när det planet man åker med är sent ner, eller om det är upp till en själv att se tiull att man är i tiid även om man har anslutande plan på samma biljett...
Under förutsättning att det är samma bolag och rutten var bokningsbar i bokaren (resebyrån, bokningssitens) system, så är det flygbolaget som bokar om dig utan kostnad för dig.Ja jo det förstår ju jag med :) att plan inte väntar, men frågan är om man måste köpa nya biljetter eller om man blir ombokad på annat plan när det planet man åker med är sent ner, eller om det är upp till en själv att se tiull att man är i tiid även om man har anslutande plan på samma biljett...
Sen är min praktiska erfarenhet att alla gånger, vilket är ganska många för mig vid det här laget, jag råkat ut för motsvarande tidsbrist mellan byten har de endera väntat in flyget och/eller haft en person som står vid gaten när man ankommer och lotsar en snabbt till rätt gate. Det gäller förmodligen inte vid stora förseningar eller extremt korta tider mellan flighten. Men jag tror inte du kommer att få problem mer än att det blir till att springa lite.
Vans råd: "Men jag tror inte du kommer att få problem mer än att det blir till att springa lite."
Van, det är skarpt läge och Evho är ute efter ett råd. Man kan vinna på en lott, men varför chansa. Går det att välja bort och känna sig tryggare så är det klart mitt råd, om man inte kan komma senare till resmålet. Kan man det så är ingen skada skedd.
Lycka till!
Van, det är skarpt läge och Evho är ute efter ett råd. Man kan vinna på en lott, men varför chansa. Går det att välja bort och känna sig tryggare så är det klart mitt råd, om man inte kan komma senare till resmålet. Kan man det så är ingen skada skedd.
Lycka till!
Hej Evho
Nu blir jag klart bekymrad. Vi har bokat samma avgångar som du. Beräknar landa 16.30 i Bangkokboch ska sen vidare till hat yai kl 18.05.
Trodde i min enfald att eftersom rutten var bokningsbar (stockholm-Zürich - Bangkok) via swiss air så är det meningen att man ska hinna.
Efterlyser precis som du en detaljerad förflyttningsplan på flygplatsen i Zürich När åker ni Evho?
Nu blir jag klart bekymrad. Vi har bokat samma avgångar som du. Beräknar landa 16.30 i Bangkokboch ska sen vidare till hat yai kl 18.05.
Trodde i min enfald att eftersom rutten var bokningsbar (stockholm-Zürich - Bangkok) via swiss air så är det meningen att man ska hinna.
Efterlyser precis som du en detaljerad förflyttningsplan på flygplatsen i Zürich När åker ni Evho?
Hej,
Kan bara hålla med Van om att det visst kan förekomma att flygplan väntar - de hände oss senast i början av januari när vi åkte med FinnAir och var 45 minuter sena redan från starten i Singapore. I Helsingfors väntade Göteborgskärran på oss - trots att det var en morgonflight med mycket affärsresenärer.
Så att säga att det aldrig är så stämmer ju inte. En annan sak är att det kanske inte är så vanligt...
Kan bara hålla med Van om att det visst kan förekomma att flygplan väntar - de hände oss senast i början av januari när vi åkte med FinnAir och var 45 minuter sena redan från starten i Singapore. I Helsingfors väntade Göteborgskärran på oss - trots att det var en morgonflight med mycket affärsresenärer.
Så att säga att det aldrig är så stämmer ju inte. En annan sak är att det kanske inte är så vanligt...
Hej!
Jag blev också nervös men enligt dem jag bokat med så säger de att man har en minimum grä'ns på 40 min och då ska man hinna för vi har 45 :) det blir tajt, men jag säger som du bara man vet vart man ska och hur långt det är mellan gatena så borde man ju hinna, jag vill vara förberedd i allafall på vart jag ska. När jag tänker efter när man ex vis klivit av i bangkok förut så har det stått personal med skyltar och lotsat folk som har brottom vidare. Jag har lagt bort oron, det måste bara funka :) jag flyger 4/12-26/12. Som sagt man lär inte vara ensam svensk på den rutten efter som den säljs flitigt nu i allafall på de avgångar jag ska åka
när åker ni?
mvh Eva
Jag blev också nervös men enligt dem jag bokat med så säger de att man har en minimum grä'ns på 40 min och då ska man hinna för vi har 45 :) det blir tajt, men jag säger som du bara man vet vart man ska och hur långt det är mellan gatena så borde man ju hinna, jag vill vara förberedd i allafall på vart jag ska. När jag tänker efter när man ex vis klivit av i bangkok förut så har det stått personal med skyltar och lotsat folk som har brottom vidare. Jag har lagt bort oron, det måste bara funka :) jag flyger 4/12-26/12. Som sagt man lär inte vara ensam svensk på den rutten efter som den säljs flitigt nu i allafall på de avgångar jag ska åka
när åker ni?
mvh Eva
Detta blir helt klart en utmaning.
Kanske kan man tänka på att placera sig lång fram på planet om möjligt så man kommer fort ut, eller nåt.....
Vi far den 4 nov, så jag kan ju delge dig hur det går till när vi kommer tillbaka den 18 nov.
Är det så att du framöver får någon nyttig information om detta skulle jag vara glad om du hör av dig .
Har inte hittat nån information om hur det ser ut på flygplatsen, men får väl leta vidare, det är ju en hel del tid kvar.....
Kanske kan man tänka på att placera sig lång fram på planet om möjligt så man kommer fort ut, eller nåt.....
Vi far den 4 nov, så jag kan ju delge dig hur det går till när vi kommer tillbaka den 18 nov.
Är det så att du framöver får någon nyttig information om detta skulle jag vara glad om du hör av dig .
Har inte hittat nån information om hur det ser ut på flygplatsen, men får väl leta vidare, det är ju en hel del tid kvar.....
Hej igen!
Nu blev det så här. Vi tänkte att vi ringer o hör med swiss air om vi kan boka om o ta ett tidigare flyg från Arlanda så blir det inte så tight i Zürich.
Inga problem alls. Vi får några timmar i Zürich men det gör inget när man är på väg bort. På hemvägen är det snålt om tid, men då är vi ju i Europa och då vill man ju bara hem ,fort.
Nu blev det så här. Vi tänkte att vi ringer o hör med swiss air om vi kan boka om o ta ett tidigare flyg från Arlanda så blir det inte så tight i Zürich.
Inga problem alls. Vi får några timmar i Zürich men det gör inget när man är på väg bort. På hemvägen är det snålt om tid, men då är vi ju i Europa och då vill man ju bara hem ,fort.
Vi hade bokat med swiss air direkt. På deras bokningssida finns ett tel nr som börjar med 46 fast de talar eng..de frågar efter bokningnr, då ser de ju om det går att boka om.
Lycka till.
Lycka till.
Glömde skriva att vi inte behövde betala nåt extra för ombokningen.