Svarta listan flygbiljettsåterförsäljare
Problem med bolaget som sålt dig flygbiljetter?
Att bolag gör misstag är inget konstigt, men ifall man sätter ett fel handlande i system eller inte gör rätt för sig efter påpekande så skall bolaget hängas ut.
Jag vill hänga ut biljettåterförsäljaren Bravofly.
Jag köpte 2013 2st biljetter till Barcelona, priset som angavs i bokningsprocessen smyghöjdes på det kvitto/bokningsbekräftelsen jag fick efter visa-kortsbetalningen. Företaget har programmerat systemet så fiffigt att valutan på bokningsbekräftelsen skiljer sig med den valutan som syns tidigare i bokningenprocessen, med hopp om att konsumenten inte skall reagera över att man smyghöjt beloppet. Jag reagerade dock att man saltat biljetterna med 150kr stycket.
Jag försökte i flera dagar få kontakt med bolaget men det gick inte att komma fram. Lyckades dock hitta en emailadress till en tjej som jobbade på bolaget, hon hade kommenterat i andra reseforum där andra människor klagat på dem, skriver standardsvar "vi beklagar det som har hänt, kontakta mig så skall vi hjälpa dig"
Jag mailade tonvis med solklara fakta, hade printscreens på alla beloppen osv, men jag fick dumma svar o ingen hjälp, men hävdade bestämt att allt är som det skall. Pekar jag på ren fakta så svarar man sedan på en annan fråga o spelar dum bara. Jag förstår då att det är ett bedrägeri man satt i system, att smygsalta biljetterna.
Jag minns inte tåggången men jag tror denna svenskbaserade tjej kontaktade en support i England(?) Pratade brittisk dialekt, och hon ringde mig. Hon var ganska elak o hård o bestämd i rösten och nämnde att jag skulle vara glad att hon ens ringde upp mig, och nämnde att andra bolag skulle lägga på luren. Som att de orden skulle göra mig till en nöjd kund. Hon kunde heller inte ge raka svar och berättade att det inte är några diffar i kostnaden o allt är korrekt.
Jag bad henne dra åt hel_ette, jag kände mig kränkt o lurad.
Jag gjorde en kortreklamation hos Visa, all fakta fick de, tog mig nog 5-6 timmar sammanställa allt, var det värt 300kr? KNAPPAST! Men jag är principfast och tycker det är HORRIBELT att företag lurar folk och sen bara dissar problemet.
Jag fick mina pengar av Visa så det kändes skönt att få upprättelse. Dock lär inte Visa ha gjort någon aktion mot bolaget utan har bara rakt upp o ner godkänt min reklamation.
Jag kan ge er ett riktigt bra råd, gör PRINTSCREEN´s på era bokningar! Och gör flera printscreens så att alla priser o fakta kommer med, och viktigt att ni får med hela adressraden i webrowsern ifall det blir en tvist. Så jäkla trist att man idag hela tiden måste vara på sin vakt, det gäller alla tjänster o varor som man köper.
Att bolag gör misstag är inget konstigt, men ifall man sätter ett fel handlande i system eller inte gör rätt för sig efter påpekande så skall bolaget hängas ut.
Jag vill hänga ut biljettåterförsäljaren Bravofly.
Jag köpte 2013 2st biljetter till Barcelona, priset som angavs i bokningsprocessen smyghöjdes på det kvitto/bokningsbekräftelsen jag fick efter visa-kortsbetalningen. Företaget har programmerat systemet så fiffigt att valutan på bokningsbekräftelsen skiljer sig med den valutan som syns tidigare i bokningenprocessen, med hopp om att konsumenten inte skall reagera över att man smyghöjt beloppet. Jag reagerade dock att man saltat biljetterna med 150kr stycket.
Jag försökte i flera dagar få kontakt med bolaget men det gick inte att komma fram. Lyckades dock hitta en emailadress till en tjej som jobbade på bolaget, hon hade kommenterat i andra reseforum där andra människor klagat på dem, skriver standardsvar "vi beklagar det som har hänt, kontakta mig så skall vi hjälpa dig"
Jag mailade tonvis med solklara fakta, hade printscreens på alla beloppen osv, men jag fick dumma svar o ingen hjälp, men hävdade bestämt att allt är som det skall. Pekar jag på ren fakta så svarar man sedan på en annan fråga o spelar dum bara. Jag förstår då att det är ett bedrägeri man satt i system, att smygsalta biljetterna.
Jag minns inte tåggången men jag tror denna svenskbaserade tjej kontaktade en support i England(?) Pratade brittisk dialekt, och hon ringde mig. Hon var ganska elak o hård o bestämd i rösten och nämnde att jag skulle vara glad att hon ens ringde upp mig, och nämnde att andra bolag skulle lägga på luren. Som att de orden skulle göra mig till en nöjd kund. Hon kunde heller inte ge raka svar och berättade att det inte är några diffar i kostnaden o allt är korrekt.
Jag bad henne dra åt hel_ette, jag kände mig kränkt o lurad.
Jag gjorde en kortreklamation hos Visa, all fakta fick de, tog mig nog 5-6 timmar sammanställa allt, var det värt 300kr? KNAPPAST! Men jag är principfast och tycker det är HORRIBELT att företag lurar folk och sen bara dissar problemet.
Jag fick mina pengar av Visa så det kändes skönt att få upprättelse. Dock lär inte Visa ha gjort någon aktion mot bolaget utan har bara rakt upp o ner godkänt min reklamation.
Jag kan ge er ett riktigt bra råd, gör PRINTSCREEN´s på era bokningar! Och gör flera printscreens så att alla priser o fakta kommer med, och viktigt att ni får med hela adressraden i webrowsern ifall det blir en tvist. Så jäkla trist att man idag hela tiden måste vara på sin vakt, det gäller alla tjänster o varor som man köper.
Medlemmen har tagit bort svaret
Flyger man med lågprisflygen typ EasyJet har man inte mycket val för det är just Bravofly som man bokar via då, de har ingen egen sida när det kommer till själva bokningen.
Men jag vill bara säga att vi har raka motsatta erfarenheten av dom, vi har bokat ti London m dom två ggr nu i sommar o andra gången reagerade vi för de kom inga biljetter, ringde bara det nr de hänvisar till, tror det är ett 08-nummer men det stod klart o tydligt att det är engelsktalande personal.
Fick svar direkt o felet, som var vårt eget, missat en bokstav i mailadressen och 2 min senare hade vi våra biljetter.
Förra sommaren skötte goda vänner bokningen till Barcelona via dom, bolaget kursade men Bravofly bokade om o vi fick ersättning för "ovisshet o besvär".
Men helt klart undviker vi mindre okända bolag om vi inte bokar direkt m flygbolagen.
Men jag vill bara säga att vi har raka motsatta erfarenheten av dom, vi har bokat ti London m dom två ggr nu i sommar o andra gången reagerade vi för de kom inga biljetter, ringde bara det nr de hänvisar till, tror det är ett 08-nummer men det stod klart o tydligt att det är engelsktalande personal.
Fick svar direkt o felet, som var vårt eget, missat en bokstav i mailadressen och 2 min senare hade vi våra biljetter.
Förra sommaren skötte goda vänner bokningen till Barcelona via dom, bolaget kursade men Bravofly bokade om o vi fick ersättning för "ovisshet o besvär".
Men helt klart undviker vi mindre okända bolag om vi inte bokar direkt m flygbolagen.
hej,
Jag har bokat direkt hos EasyJet på deras hemsida nu senast I oktober resan till London.
http://www.easyjet.com/
Jag har bokat direkt hos EasyJet på deras hemsida nu senast I oktober resan till London.
http://www.easyjet.com/
Citerat från Lett_o_resglad:
hej,
Jag har bokat direkt hos EasyJet på deras hemsida nu senast I oktober resan till London.
http://www.easyjet.com/
Ja men tar du deras svenska sida går själva bokningsdelen över till Bravofly ,
hej,
Jag har bokat direkt hos EasyJet på deras hemsida nu senast I oktober resan till London.
http://www.easyjet.com/
Citerat från Marilcj:
Gav inte det nån varningssignal hos dig? Varför hamnade du inte hos easyjet.com isf?
Citerat från Lett_o_resglad:
hej,
Jag har bokat direkt hos EasyJet på deras hemsida nu senast I oktober resan till London.
http://www.easyjet.com/
Ja men tar du deras svenska sida går själva bokningsdelen över till Bravofly ,hej,
Jag har bokat direkt hos EasyJet på deras hemsida nu senast I oktober resan till London.
http://www.easyjet.com/
Citerat från Bibby:
Varför skulle den ge mig en varningssignal....jag har icke haft problem med dom utan precis tvärtom
Citerat från Marilcj:
Gav inte det nån varningssignal hos dig? Varför hamnade du inte hos easyjet.com isf?Citerat från Lett_o_resglad:
hej,
Jag har bokat direkt hos EasyJet på deras hemsida nu senast I oktober resan till London.
http://www.easyjet.com/
Ja men tar du deras svenska sida går själva bokningsdelen över till Bravofly ,hej,
Jag har bokat direkt hos EasyJet på deras hemsida nu senast I oktober resan till London.
http://www.easyjet.com/
Medlemmen har tagit bort svaret
Hej
Innan jul jag har köpt biljet från Bravofly. Har betald 400 euro men har gjord fel med datumet så därför jag vill avboka den. Ok det gick bra men när jag väntade på hela summan fick jag bara 300 kronor tillbaks. När jag frågade vart är mina pengar de sa att jag ska inte får något. Om jag hade problem med hälsan då måste jag skickar jag läkarintyg de firman kan återbetala pengar men i andra fall de återbetalar inget. Nu mina pengar försvann. Hur kan jag acceptera den?
Och jag vet inte vad jag ska göra att ska för det?
Om ni har nån förlag gärna vill jag veta. Jag tänkte kontakta Konsumentverket eller advokat vet ej.
Innan jul jag har köpt biljet från Bravofly. Har betald 400 euro men har gjord fel med datumet så därför jag vill avboka den. Ok det gick bra men när jag väntade på hela summan fick jag bara 300 kronor tillbaks. När jag frågade vart är mina pengar de sa att jag ska inte får något. Om jag hade problem med hälsan då måste jag skickar jag läkarintyg de firman kan återbetala pengar men i andra fall de återbetalar inget. Nu mina pengar försvann. Hur kan jag acceptera den?
Och jag vet inte vad jag ska göra att ska för det?
Om ni har nån förlag gärna vill jag veta. Jag tänkte kontakta Konsumentverket eller advokat vet ej.
Citerat från Deskata:
Hej
Innan jul jag har köpt biljet från Bravofly. Har betald 400 euro men har gjord fel med datumet så därför jag vill avboka den. Ok det gick bra men när jag väntade på hela summan fick jag bara 300 kronor tillbaks. När jag frågade vart är mina pengar de sa att jag ska inte får något. Om jag hade problem med hälsan då måste jag skickar jag läkarintyg de firman kan återbetala pengar men i andra fall de återbetalar inget. Nu mina pengar försvann. Hur kan jag acceptera den?
Och jag vet inte vad jag ska göra att ska för det?
Om ni har nån förlag gärna vill jag veta. Jag tänkte kontakta Konsumentverket eller advokat vet ej.
Nu skriver du inte vad för slags biljett du hade köpt.Hej
Innan jul jag har köpt biljet från Bravofly. Har betald 400 euro men har gjord fel med datumet så därför jag vill avboka den. Ok det gick bra men när jag väntade på hela summan fick jag bara 300 kronor tillbaks. När jag frågade vart är mina pengar de sa att jag ska inte får något. Om jag hade problem med hälsan då måste jag skickar jag läkarintyg de firman kan återbetala pengar men i andra fall de återbetalar inget. Nu mina pengar försvann. Hur kan jag acceptera den?
Och jag vet inte vad jag ska göra att ska för det?
Om ni har nån förlag gärna vill jag veta. Jag tänkte kontakta Konsumentverket eller advokat vet ej.
Men oftast så köper man en ICKE ombokningsbar biljett och det betyder att man inte kan ändra på något.
Andra biljettyper kan en ändring göras men det kostar en hel del pengar.
I ditt fall har du avbokat biljetten och om du inte från början köpt en dyr avbokningsbar biljett så får du i bästa fall enbart tillbaka flygskatter efter div administrativa avdrag.
Har du köpt resan med ett kredit/betalkort så kan det ingå ett avbeställningsskydd i detta. Kolla i så fall ditt korts villkor.
Jag vill varna er alla för att boka med "Bravofly" som är en av de bolag som Momondo samarbetar med. De vägrar oss återbetalning inom rimlig tid trots att vi ringde dem 15 minuter efter biljetterna bokats och betalats för att ångra köpet på grund av fel datum. De hävdar att det tar upp till 1 år för dem att betala tillbaka pengarna.
De garanterade däremot på telefon att det skulle ta max 1 månad för återbetalning och efter deras sätt att bete sig räknar vi inte att få tillbaka pengarna alls
De garanterade däremot på telefon att det skulle ta max 1 månad för återbetalning och efter deras sätt att bete sig räknar vi inte att få tillbaka pengarna alls
Citerat från Bibby:
Jag begriper inte att folk fortfarande bokar biljetter via de sajter som en sökmotor rekar. Hur tänker folk? Ser de inte sambandet och faran? Hur kan man inte det? Suck....
Boka via flygbolaget direkt och du är 99% säker, via en resebyrå 50% säker, max.
Kanske för att urvalet är 99ggr större och priserna oftast är 30-50% lägre. ;-)Jag begriper inte att folk fortfarande bokar biljetter via de sajter som en sökmotor rekar. Hur tänker folk? Ser de inte sambandet och faran? Hur kan man inte det? Suck....
Boka via flygbolaget direkt och du är 99% säker, via en resebyrå 50% säker, max.
Men förutom detta så är det stora fördelar att boka med flygbolagen direkt och även värt att betala någon 100lapp för. Men kanske inte 10-20000 för en familj.
Citerat från Birgere:
Men förutom detta så är det stora fördelar att boka med flygbolagen direkt och även värt att betala någon 100lapp för. Men kanske inte 10-20000 för en familj.
Mmmmm.... Citerat från Bibby:
Jag begriper inte att folk fortfarande bokar biljetter via de sajter som en sökmotor rekar. Hur tänker folk? Ser de inte sambandet och faran? Hur kan man inte det? Suck....
Boka via flygbolaget direkt och du är 99% säker, via en resebyrå 50% säker, max.
Kanske för att urvalet är 99ggr större och priserna oftast är 30-50% lägre. ;-)Jag begriper inte att folk fortfarande bokar biljetter via de sajter som en sökmotor rekar. Hur tänker folk? Ser de inte sambandet och faran? Hur kan man inte det? Suck....
Boka via flygbolaget direkt och du är 99% säker, via en resebyrå 50% säker, max.
Men förutom detta så är det stora fördelar att boka med flygbolagen direkt och även värt att betala någon 100lapp för. Men kanske inte 10-20000 för en familj.
Kunskap är makt sägs det. Makt är pengar. Varför då inte utnyttja och kapitalisera på den kunskapen som finns här? Varför fråga isf?
Spara några ören och få alla dessa bekymmer ifall nåt händer... Jaja, "We told you so..."
Citerat från Bibby:
Kunskap är makt sägs det. Makt är pengar. Varför då inte utnyttja och kapitalisera på den kunskapen som finns här? Varför fråga isf?
Spara några ören och få alla dessa bekymmer ifall nåt händer... Jaja, "We told you so..."
Du har helt rätt i att det ställer större krav på beställaren att boka via resebyrå än via flygbolaget, speciellt måste man veta vad man heter, när man är född, när och vart man ska åka. Har man inte dom kunskaperna, vilket är den största anledningen till att det strular, så ska man undvika små nätresebyråer.
Citerat från Birgere:
Men förutom detta så är det stora fördelar att boka med flygbolagen direkt och även värt att betala någon 100lapp för. Men kanske inte 10-20000 för en familj.
Mmmmm.... Citerat från Bibby:
Jag begriper inte att folk fortfarande bokar biljetter via de sajter som en sökmotor rekar. Hur tänker folk? Ser de inte sambandet och faran? Hur kan man inte det? Suck....
Boka via flygbolaget direkt och du är 99% säker, via en resebyrå 50% säker, max.
Kanske för att urvalet är 99ggr större och priserna oftast är 30-50% lägre. ;-)Jag begriper inte att folk fortfarande bokar biljetter via de sajter som en sökmotor rekar. Hur tänker folk? Ser de inte sambandet och faran? Hur kan man inte det? Suck....
Boka via flygbolaget direkt och du är 99% säker, via en resebyrå 50% säker, max.
Men förutom detta så är det stora fördelar att boka med flygbolagen direkt och även värt att betala någon 100lapp för. Men kanske inte 10-20000 för en familj.
Kunskap är makt sägs det. Makt är pengar. Varför då inte utnyttja och kapitalisera på den kunskapen som finns här? Varför fråga isf?
Spara några ören och få alla dessa bekymmer ifall nåt händer... Jaja, "We told you so..."
Citerat från Marilcj:
Det var konstigt. Skriver jag in easyjet.se så blir jag automatiskt dirigerad till easyjet.com och det är oftast den jag väljer ändå när jag bokar easyJet. Citerat från Lett_o_resglad:
hej,
Jag har bokat direkt hos EasyJet på deras hemsida nu senast I oktober resan till London.
http://www.easyjet.com/
Ja men tar du deras svenska sida går själva bokningsdelen över till Bravofly ,hej,
Jag har bokat direkt hos EasyJet på deras hemsida nu senast I oktober resan till London.
http://www.easyjet.com/
Momondo & co är ju helt värdelöst att kolla på. Allt billigt är ändå bara med skumma resebolag man inte vågar boka med så snart är man inne på sida 2-3 där de gamla vanliga bolagen dyker upp med sina egna sajter. :) Enda gången de är användbara är när man ska någonstans mer ovanligt och kan tänka sig att byta flyg på vägen. Man ser olika förbindelser bra.
Citerat från Barabrittiskt:
Momondo & co är ju helt värdelöst att kolla på. Allt billigt är ändå bara med skumma resebolag man inte vågar boka med så snart är man inne på sida 2-3 där de gamla vanliga bolagen dyker upp med sina egna sajter. :) Enda gången de är användbara är när man ska någonstans mer ovanligt och kan tänka sig att byta flyg på vägen. Man ser olika förbindelser bra.
Helt korrekt att det är vid indirekta flighter man gör dom stora besparingarna, dom få tillfällen man hittar direkt flighter till vettiga priser så skiljer det ju oftast inte mycket i pris.Momondo & co är ju helt värdelöst att kolla på. Allt billigt är ändå bara med skumma resebolag man inte vågar boka med så snart är man inne på sida 2-3 där de gamla vanliga bolagen dyker upp med sina egna sajter. :) Enda gången de är användbara är när man ska någonstans mer ovanligt och kan tänka sig att byta flyg på vägen. Man ser olika förbindelser bra.
MEN det finns roliga undantag, förra året när vi flög CPH-MAN så letade Momondo upp en code share med Thai(!). Så genom att boka med Thai men flög SAS så fick vi biljetterna till halva priset... inte f....n hade jag hittat detta själv :-D
En skärmdump gör det inte bättre. De ignorerar allt och svarar inte på mejl.
De säljer också avboknings försäkringar dyrt som inte ger mer än det du redan har när du betalar med kort.
Om du avbokar med deras försäkring får du möjligen tillbaka några hundralappar efter mer än 6 månader.
Vem har koll på det efter så lång tid?
Ulf
De säljer också avboknings försäkringar dyrt som inte ger mer än det du redan har när du betalar med kort.
Om du avbokar med deras försäkring får du möjligen tillbaka några hundralappar efter mer än 6 månader.
Vem har koll på det efter så lång tid?
Ulf
Hej det var länge sen och när det hände det var jobbigt för mig med den biljetten. Helt ärligt jag visste inget vad jag ska göra och till vem jag ska vänja mig. Så de 400 euro fick någon från den jävligt Bravofly bolag.
Jag tror att fortfarande har någonstans i mitt telefon biljetten.
Citerat från Birgere:
Jag tror att fortfarande har någonstans i mitt telefon biljetten.
Citerat från Birgere:
Citerat från Deskata:
Hej
Innan jul jag har köpt biljet från Bravofly. Har betald 400 euro men har gjord fel med datumet så därför jag vill avboka den. Ok det gick bra men när jag väntade på hela summan fick jag bara 300 kronor tillbaks. När jag frågade vart är mina pengar de sa att jag ska inte får något. Om jag hade problem med hälsan då måste jag skickar jag läkarintyg de firman kan återbetala pengar men i andra fall de återbetalar inget. Nu mina pengar försvann. Hur kan jag acceptera den?
Och jag vet inte vad jag ska göra att ska för det?
Om ni har nån förlag gärna vill jag veta. Jag tänkte kontakta Konsumentverket eller advokat vet ej.
Visa mer
Nu skriver du inte vad för slags biljett du hade köpt.
Men oftast så köper man en ICKE ombokningsbar biljett och det betyder att man inte kan ändra på något.
Andra biljettyper kan en ändring göras men det kostar en hel del pengar.
I ditt fall har du avbokat biljetten och om du inte från början köpt en dyr avbokningsbar biljett så får du i bästa fall enbart tillbaka flygskatter efter div administrativa avdrag.
Har du köpt resan med ett kredit/betalkort så kan det ingå ett avbeställningsskydd i detta. Kolla i så fall ditt korts villkor.
Hej
Innan jul jag har köpt biljet från Bravofly. Har betald 400 euro men har gjord fel med datumet så därför jag vill avboka den. Ok det gick bra men när jag väntade på hela summan fick jag bara 300 kronor tillbaks. När jag frågade vart är mina pengar de sa att jag ska inte får något. Om jag hade problem med hälsan då måste jag skickar jag läkarintyg de firman kan återbetala pengar men i andra fall de återbetalar inget. Nu mina pengar försvann. Hur kan jag acceptera den?
Och jag vet inte vad jag ska göra att ska för det?
Om ni har nån förlag gärna vill jag veta. Jag tänkte kontakta Konsumentverket eller advokat vet ej.
Visa mer
Nu skriver du inte vad för slags biljett du hade köpt.
Men oftast så köper man en ICKE ombokningsbar biljett och det betyder att man inte kan ändra på något.
Andra biljettyper kan en ändring göras men det kostar en hel del pengar.
I ditt fall har du avbokat biljetten och om du inte från början köpt en dyr avbokningsbar biljett så får du i bästa fall enbart tillbaka flygskatter efter div administrativa avdrag.
Har du köpt resan med ett kredit/betalkort så kan det ingå ett avbeställningsskydd i detta. Kolla i så fall ditt korts villkor.