Sunkigt hotell!!!
Varning till alla som funderar på att boka resa med Ving!
Dom är sparsamma med informationen på bokningsbekräftelsen som ni får efter fullgjord bokning!
Vi bokade hotel i Karon (Phuket Island wiew) i mars 2010 och vi valde att bo i vad dom kallade för dubbelrum.
Vad detta innebar var att detta dubbelrum var beläget i ett Annex bakom huvudbyggnaderna till detta hotell. Det står förvisso på hotellbeskrivningen att det finns två typer av rum, där sk, standardrum är belägna i Annexbyggnaden, men absolut inget på bokningsbekräftelsen. 14 dagar i underbara Thailand på ett "sunkrum" där balkongen ej gick att använda.
Vi reklamerade detta när vi kommit hem, men Ving tyckte inte att dom gjort något fel. Dom hänvisade endast till hotellbeskrivningen.... Men dom är väl så stora att dom inte bryr sig i om någon eller några resenärer har det taskigt på semestern!!! Dom får väl sälja resor ändå! Men aldrig mer till oss..
Har rest i många år och och kommer att fortsätta med det. Men det är slutåkt med ovan nämda researrangör. Hoppas detta kan medverka till att andra inte går på samma mina som vi gjorde..
Dom är sparsamma med informationen på bokningsbekräftelsen som ni får efter fullgjord bokning!
Vi bokade hotel i Karon (Phuket Island wiew) i mars 2010 och vi valde att bo i vad dom kallade för dubbelrum.
Vad detta innebar var att detta dubbelrum var beläget i ett Annex bakom huvudbyggnaderna till detta hotell. Det står förvisso på hotellbeskrivningen att det finns två typer av rum, där sk, standardrum är belägna i Annexbyggnaden, men absolut inget på bokningsbekräftelsen. 14 dagar i underbara Thailand på ett "sunkrum" där balkongen ej gick att använda.
Vi reklamerade detta när vi kommit hem, men Ving tyckte inte att dom gjort något fel. Dom hänvisade endast till hotellbeskrivningen.... Men dom är väl så stora att dom inte bryr sig i om någon eller några resenärer har det taskigt på semestern!!! Dom får väl sälja resor ändå! Men aldrig mer till oss..
Har rest i många år och och kommer att fortsätta med det. Men det är slutåkt med ovan nämda researrangör. Hoppas detta kan medverka till att andra inte går på samma mina som vi gjorde..
Ving har även sålt sin sista resa till oss. Släktingar hade bokat resa och vi ville bo på samma hotell så därför blev det Ving på vår Gran Canaria resa.
I rumsbeskrivningen stod det att rummet skulle vara 34-45 kvm i verkligheten var det 25 kvm inkl balkong och biutrymme, väldigt spartanskt, dåligt med förvaringsutrymmen, tvål och shampo fick vi första dagen, inte mer, tydligen ska man bara tvätta sig första dagen, men å andra sidan fanns inte alltid vatten så då behövs ju inget tvål :-) Transfern till hotellet fick vi vänta på i evigheter men transfern till flyget dök inte upp alls! Hade ingen som helst nytta av att resa med Ving. Det vi fick var att en s.k. reseledare stack in huvudet i bussen och grattulerade oss att vi råkat komma dit just när det var som mest reor i butikerna, sen såg vi ingen från ving igen under hela resan.
Nästa gång blir det att boka reguljärt, hotellefer eget tycke samt taxi ToR flygplatsen. Billigare bättre och mer valfrihet.
I rumsbeskrivningen stod det att rummet skulle vara 34-45 kvm i verkligheten var det 25 kvm inkl balkong och biutrymme, väldigt spartanskt, dåligt med förvaringsutrymmen, tvål och shampo fick vi första dagen, inte mer, tydligen ska man bara tvätta sig första dagen, men å andra sidan fanns inte alltid vatten så då behövs ju inget tvål :-) Transfern till hotellet fick vi vänta på i evigheter men transfern till flyget dök inte upp alls! Hade ingen som helst nytta av att resa med Ving. Det vi fick var att en s.k. reseledare stack in huvudet i bussen och grattulerade oss att vi råkat komma dit just när det var som mest reor i butikerna, sen såg vi ingen från ving igen under hela resan.
Nästa gång blir det att boka reguljärt, hotellefer eget tycke samt taxi ToR flygplatsen. Billigare bättre och mer valfrihet.
Men fy! Jag som tyckte Apollo var dåliga för att de inte syntes till under två veckor på Rhodos eller var på plats att hämnta upp oss vid flygplatsen...men det låter inte som i närheten av vad ni gått igenom. Vilka är egenltligen bra att åka med? samt håller vad de lovar kan man undra.
Vi har rest med Fritidsresor två ggr.
första gången med charter och andra gången med flygstol.
Vi har bara bra saker att säga om service ifrån Fritidsresor. Första gången vi åkte så blev planet hem försenat TRE dagar och det var inga problem alls. Vi fick behålla rummet, all mat var självklart gratis och mycket bra info hela tiden... Transfern funkade perfekt!
Mvh Frippe
första gången med charter och andra gången med flygstol.
Vi har bara bra saker att säga om service ifrån Fritidsresor. Första gången vi åkte så blev planet hem försenat TRE dagar och det var inga problem alls. Vi fick behålla rummet, all mat var självklart gratis och mycket bra info hela tiden... Transfern funkade perfekt!
Mvh Frippe
Jag vill ju säga så att om man vill engagera sig i planering för resan med egen bokning av både flyg och hotell är det allra bäst att fixa detta själv. Dock kan det vara problem vid högsäsong.
Jag har flera gånger bokat via expedia.se. Både flyg och hotellrum. Uppfattat denna resebyrå som väldigt seriös..
I Thailand t.ex. är det bara så mycket billigare att ordna detta själva. Förra året i Thailand var hotellpriset där vi bodde (Jomtien, östra Thailand) ca 110 sv kr per dygn inkl frukost och fri tillgång till internet (med egen laptop). Samma pris året innan. I år hörde jag att priset låg på 125 kr.
Det som gäller är att kolla flygpriser. Där kan det skilja väldigt mycket. På långdistanser är det nog klokt att boka tidigt om man inte har "is" i magen.
Nu är vi ingen barnfamilj vilket underlättar denna typ av bokning.
expedia.se är ju inte ensamma. Kolla här på RG med deras sökmotor.
Mvh
Ingemar
Jag har flera gånger bokat via expedia.se. Både flyg och hotellrum. Uppfattat denna resebyrå som väldigt seriös..
I Thailand t.ex. är det bara så mycket billigare att ordna detta själva. Förra året i Thailand var hotellpriset där vi bodde (Jomtien, östra Thailand) ca 110 sv kr per dygn inkl frukost och fri tillgång till internet (med egen laptop). Samma pris året innan. I år hörde jag att priset låg på 125 kr.
Det som gäller är att kolla flygpriser. Där kan det skilja väldigt mycket. På långdistanser är det nog klokt att boka tidigt om man inte har "is" i magen.
Nu är vi ingen barnfamilj vilket underlättar denna typ av bokning.
expedia.se är ju inte ensamma. Kolla här på RG med deras sökmotor.
Mvh
Ingemar
Vi har tittat på Fritidsresors utbud till nästa gång. Några kompisar till oss reser alltid med dom och har endast gott att säga om dom.
Vi bokade RoyalClass nu sist, och först när vi kom till Arlanda och skulle checka in fick vi reda på att vi fick ha 30 kg i bagage !! Men inte det minsta info från Ving, Det skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker om detta!
Dsson
Vi bokade RoyalClass nu sist, och först när vi kom till Arlanda och skulle checka in fick vi reda på att vi fick ha 30 kg i bagage !! Men inte det minsta info från Ving, Det skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker om detta!
Dsson
Synd att du inte reklamerade på plats, för då kan man få byta rum. Vi fick på en Vingresa till Miami ett rum med takfönster och vi reklamerade direkt efter första natten och de ordnade ett annat rum under dagen till oss. Ni borde också ha pratat med hotellet om inte Ving hade tagit tag i det, för ibland så ordnar de ett annat rum.
Det med de 30-kilo baggage måste man själv läsa sig till. De har en inforuta där det står vad t.ex sunclass innebär.
Jag hoppas att dina resor blir till belåtenhet.
Det med de 30-kilo baggage måste man själv läsa sig till. De har en inforuta där det står vad t.ex sunclass innebär.
Jag hoppas att dina resor blir till belåtenhet.
Visst kan man reklamera om man vill lägga tid på det, plus tid på att byta rum o.s.v. men för mig räcker det att konstatera att Ving inte levererar det de tar betalt för och att vi inte vill gynna sådana skojare mer. Vår erfarenhet (har genom åren rest med Ving endast ca. 7-8 ggr.) är att man ofta får hotellens sämsta rum men får betala mer. Tyvärr är det ibland omöjligt att hitta reguljärflyg med vettiga flygtider då har vi ibland valt charter. Kanske man istället i nödfall ska köpa flygstolar av något charterbolag och sen fixa resten själv, att vi ska undvika charter om vi kan är i alla fall klart. För oss som aldrig kontaktar reseledare, deltar i välkomstmöten eller åker deras (dyra) utfärder innebär chartern inga fördelar, när det dessutom inte ens fungerar och man inte får det man betar för så får det vara.
Mitt svar till Birgitta:
Jag håller med dig att man skall ta kontakt med hotellet direkt! Så gjorde vi också, men fick till svar att om vi ville byta rum så fick vi betala 2850:- ytterligare.
Ang. bagagevikten så SKALL dom upplysa om detta!! Dom tar 2000:- per person extra för detta!
Man är också berättigad att besöka SAS lounge på Arlanda, men inte ett ord om detta heller. Vi åt i Uppsala!!!
Dsson
Jag håller med dig att man skall ta kontakt med hotellet direkt! Så gjorde vi också, men fick till svar att om vi ville byta rum så fick vi betala 2850:- ytterligare.
Ang. bagagevikten så SKALL dom upplysa om detta!! Dom tar 2000:- per person extra för detta!
Man är också berättigad att besöka SAS lounge på Arlanda, men inte ett ord om detta heller. Vi åt i Uppsala!!!
Dsson
Hej!
Måste bara få säga att Fritidsresor är toppen, vi åker med dom nästan jämt, har åkt nån enstaka gång med Ving. Vi hade strul förra året när vi var på Cypern Larnaka(fritidsresor) Skitigt i lgh, toa som inte funkade inte kul när man bor 5 i samma lgn, . Vi klagade flera gånger på hotellet , hade bokat till mat(halvp) den va vidrig! Gick inte att äta. Vi tog kontakt med fritidsresor, fick så bra hjälp, erbjudande om att byta hotell eller få tbk öite pengar. Fick även tillbaka pengar för maten, så vi betalade bara för frukost. Fick pengarna på plats där nere. Toppen!
Så nu bokar jag alltid med FRITIDSRESOR!!!!
Måste bara få säga att Fritidsresor är toppen, vi åker med dom nästan jämt, har åkt nån enstaka gång med Ving. Vi hade strul förra året när vi var på Cypern Larnaka(fritidsresor) Skitigt i lgh, toa som inte funkade inte kul när man bor 5 i samma lgn, . Vi klagade flera gånger på hotellet , hade bokat till mat(halvp) den va vidrig! Gick inte att äta. Vi tog kontakt med fritidsresor, fick så bra hjälp, erbjudande om att byta hotell eller få tbk öite pengar. Fick även tillbaka pengar för maten, så vi betalade bara för frukost. Fick pengarna på plats där nere. Toppen!
Så nu bokar jag alltid med FRITIDSRESOR!!!!
Åker aldrig charter nuförtiden men vi tog flygstol till Turkiet i höstas och det var verkligen ingen höjdare.
Vi åkte med Ving - Svindyrt med vatten mm på flyget och man fick inte ta med sig dryck ifrån terminalen. Trångt plan.
Har däremot vänner som åker emellanåt med charter och mest beröm får Fritidsresor.
Sist vi åkte charter var första svängen till Thailand och då vart flyget försenat totalt nästan 16tim och det enda dom bjöd på var en macka i Phuket, pga problem med mellanlandningen så fick dom inte med sig någon mat så när föräldrarna började bli förbannade på sista mellanlandningen i Köpenhamn så fixade dom lite pastasallad till oss svenskar som var kvar mot Arlanda.
Inte en krona tillbaka från Ving för besväret när vi reklamerade!
Vi åkte med Ving - Svindyrt med vatten mm på flyget och man fick inte ta med sig dryck ifrån terminalen. Trångt plan.
Har däremot vänner som åker emellanåt med charter och mest beröm får Fritidsresor.
Sist vi åkte charter var första svängen till Thailand och då vart flyget försenat totalt nästan 16tim och det enda dom bjöd på var en macka i Phuket, pga problem med mellanlandningen så fick dom inte med sig någon mat så när föräldrarna började bli förbannade på sista mellanlandningen i Köpenhamn så fixade dom lite pastasallad till oss svenskar som var kvar mot Arlanda.
Inte en krona tillbaka från Ving för besväret när vi reklamerade!
Hej,
Trist... vi har haft otur med Apollo.
Vi klagade på plats och fick några få försök till hjälp, men problemet blev aldrig riktigt löst (eller problemen kanske man skall säga). När vi kom hem hade vi bevis med oss i form av namn, dokumenterat vilka vi även ringt i Sverige och pratat med, telefonräkningskopia på långa samtal med Apopllo, då de reseledarna som fanns på plats (men aldrig kom) inte hjälpte oss direkt. Vi hade bildbevis på flera av felen, samt en utskrift från deras webbplats där informationen var fel (tur att vi skrev ut för detta tog de sedan bort). Vi hade också en lista hotellpersonalen glömt utanför rummet som bevisade att de aldrig städade rummen mm...
Med allt detta bevis material fick vi en del pengar tillbaka, efter ca 4 månaders klagan, och vi fick pengar i 3 omgångar, lite i taget typ. I efterhand ångrar vi att vi inte gick till Allmänna reklamationsnämnden så att de fick "en prick" samt så tycker vi pengarna vi fick tillbaka endast var det "mest nödvändiga" och inte någon som helst kompensation.
Numera bokar vi alltid helst reguljärflyg och hotell själva (och ser rummen ex inte ut som på bilderna så skall man ju kunna anmäla detta). I bland vill man ju dock åka charter, det kan ju vara både prisvärt och ett bra alternativ många gånger. Sist åkte vi med fritidsresor och var riktigt nöjda. Men sedan brukar de har "dyrare" resor också, iaf ganska ofta.
Vilket bolag man än åker med så kan man ju råka ut för detta, så det gäller nog att ha hotellinfo, bilder på rum mm utskrivet, och att ALLTID ta uppgifter på namn, så mycket bevis man kan osv. Även om man inte får hjälp på plats så kan man meddela när man kommit hem att man försökt, men att de ej gjort något åt det.
Tror också många gånger att det hjälper att visa att man vet hur reglerna gäller, och visa att man inte låter sig bli "överkörd". Jag tog namn på alla reseledare osv som inte ville hjälpa till, om inte annat så fick iaf Apollo veta det, och förhoppningsvis om de får många klagomål så får de inte arbeta kvar. De jobbar ju med service och ska ju göra allt i sin makt för att få nöjda kunder. De som var trevliga fick i stället positivt beröm.
Jag tycker ni skall gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden.
Hoppas ni får det bättre på nästa resa :-)
Trist... vi har haft otur med Apollo.
Vi klagade på plats och fick några få försök till hjälp, men problemet blev aldrig riktigt löst (eller problemen kanske man skall säga). När vi kom hem hade vi bevis med oss i form av namn, dokumenterat vilka vi även ringt i Sverige och pratat med, telefonräkningskopia på långa samtal med Apopllo, då de reseledarna som fanns på plats (men aldrig kom) inte hjälpte oss direkt. Vi hade bildbevis på flera av felen, samt en utskrift från deras webbplats där informationen var fel (tur att vi skrev ut för detta tog de sedan bort). Vi hade också en lista hotellpersonalen glömt utanför rummet som bevisade att de aldrig städade rummen mm...
Med allt detta bevis material fick vi en del pengar tillbaka, efter ca 4 månaders klagan, och vi fick pengar i 3 omgångar, lite i taget typ. I efterhand ångrar vi att vi inte gick till Allmänna reklamationsnämnden så att de fick "en prick" samt så tycker vi pengarna vi fick tillbaka endast var det "mest nödvändiga" och inte någon som helst kompensation.
Numera bokar vi alltid helst reguljärflyg och hotell själva (och ser rummen ex inte ut som på bilderna så skall man ju kunna anmäla detta). I bland vill man ju dock åka charter, det kan ju vara både prisvärt och ett bra alternativ många gånger. Sist åkte vi med fritidsresor och var riktigt nöjda. Men sedan brukar de har "dyrare" resor också, iaf ganska ofta.
Vilket bolag man än åker med så kan man ju råka ut för detta, så det gäller nog att ha hotellinfo, bilder på rum mm utskrivet, och att ALLTID ta uppgifter på namn, så mycket bevis man kan osv. Även om man inte får hjälp på plats så kan man meddela när man kommit hem att man försökt, men att de ej gjort något åt det.
Tror också många gånger att det hjälper att visa att man vet hur reglerna gäller, och visa att man inte låter sig bli "överkörd". Jag tog namn på alla reseledare osv som inte ville hjälpa till, om inte annat så fick iaf Apollo veta det, och förhoppningsvis om de får många klagomål så får de inte arbeta kvar. De jobbar ju med service och ska ju göra allt i sin makt för att få nöjda kunder. De som var trevliga fick i stället positivt beröm.
Jag tycker ni skall gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden.
Hoppas ni får det bättre på nästa resa :-)