Sponsrad eller anställd av resebyrå
Jag har en ganska naiv men "dreamer" fråga.
Jobbar som regissör för reklamfilmer, musikvideos m.m.
Jag producerar film helt enkelt. Skulle man inte kunna bli sponsrad eller anställd av en resebyrå som marknadsföring. Jag gör filmer i olika länder som får folk att bli inspirerade, jäkligt sugna på att resa och uppleva likadana saker och som lön så betalar de min resa och ger en eventuell budget "fickpengar".
Jobbar som regissör för reklamfilmer, musikvideos m.m.
Jag producerar film helt enkelt. Skulle man inte kunna bli sponsrad eller anställd av en resebyrå som marknadsföring. Jag gör filmer i olika länder som får folk att bli inspirerade, jäkligt sugna på att resa och uppleva likadana saker och som lön så betalar de min resa och ger en eventuell budget "fickpengar".
Varför inte ställa frågan till alla slags reseföretag, flyg mm.?
Mvh
Mvh
En vanlig resebyrå lär ju knappast ha det behovet då dom är allt för generella och att dom oftast säljer på pris då produkten dom säljer inte är unik, speciellt inte till ett land som Frankrike, Thailand eller USA osv.
En specialiserad resebyrå för tex Antarktis, Mongoliet eller Arktis däremot skulle ju kunna behöva väcka lite lustkänslor. Men jag tvivlar på att det skulle göras på något annat sätt än frilans. Sedan kan du ju fundera på hur filmen skulle nå ut, knappast ekonomiskt försvarbart på TV4 prime time.
Fundera istället på vad just DU har för något unikt att erbjuda och som kunderna kan ha ett behov av, helt fel att först tänka "jag vill ut o resa gratis".
Men varför inte boka en resa till Mongoliet, stanna ett par månader och filma och samla roliga och intressanta fakta. Klipp ihop till olika format. Kan du sälja det materialet så kan du kanske få framtida uppdrag med förskott på arvodet.
En specialiserad resebyrå för tex Antarktis, Mongoliet eller Arktis däremot skulle ju kunna behöva väcka lite lustkänslor. Men jag tvivlar på att det skulle göras på något annat sätt än frilans. Sedan kan du ju fundera på hur filmen skulle nå ut, knappast ekonomiskt försvarbart på TV4 prime time.
Fundera istället på vad just DU har för något unikt att erbjuda och som kunderna kan ha ett behov av, helt fel att först tänka "jag vill ut o resa gratis".
Men varför inte boka en resa till Mongoliet, stanna ett par månader och filma och samla roliga och intressanta fakta. Klipp ihop till olika format. Kan du sälja det materialet så kan du kanske få framtida uppdrag med förskott på arvodet.
Hejsan Anders,
några kommentarer from a business perspective:
1a) Ytterst få filmproducenter blir anställda av sina slutkunder.
1b) Resebyråer och researrangörer är två olika saker. De första är återförsäljare (idag nästan enbart nätbaserade). De andra sysslar oftast med vad vi populärt kallar charter. De har olika marknadsföringsbehov.
2) Vet att Ving för många år sedan hade en fotograf på heltidskontrakt för att fotografera hotell till katalogerna. Världen (och i princip all produktion vare sig det gäller film eller katalog) är annorlunda nu.
3) Sponsoring? Enbart för väldigt specifika projekt. Ofta CSR-relaterade.
4) Tror inte att dina potentiella kunder finns bland researrangörer. Däremot k-a-n olika länders tourist authorities ägna sig åt generiska feel-goodfilmer. Men de anlitar hellre sina landsmän för den sortens jobb. Eller möjligen Michael Palin.
5) Har du finansiell backup kan du göra resorna först och sedan sälja materialet via olika bildbyråer (Getty, Alamy och liknande). Förr kunde man få ganska bra betalt för bild/filmmaterial. Idag är taxorna löjligt låga, men visst – om BBC använder något du filmat till en vinjett så...
Så här skulle jag lägga upp min pitch:
- Se till att först lära dig hur turistindustrin och resemarknaden fungerar.
- Välj ut din mest sannolika kund.
- Presentera ett mycket väl definierat och avgränsat projekt för dem.
Innan dessa komponenter finns på plats, så... är det nog just ett drömprojekt för drömmare.
Men filmprojekt har kommit till på lösare grunder än så, så jag ska inte regna på din parad.
Good luck!
:: hkn ::
några kommentarer from a business perspective:
1a) Ytterst få filmproducenter blir anställda av sina slutkunder.
1b) Resebyråer och researrangörer är två olika saker. De första är återförsäljare (idag nästan enbart nätbaserade). De andra sysslar oftast med vad vi populärt kallar charter. De har olika marknadsföringsbehov.
2) Vet att Ving för många år sedan hade en fotograf på heltidskontrakt för att fotografera hotell till katalogerna. Världen (och i princip all produktion vare sig det gäller film eller katalog) är annorlunda nu.
3) Sponsoring? Enbart för väldigt specifika projekt. Ofta CSR-relaterade.
4) Tror inte att dina potentiella kunder finns bland researrangörer. Däremot k-a-n olika länders tourist authorities ägna sig åt generiska feel-goodfilmer. Men de anlitar hellre sina landsmän för den sortens jobb. Eller möjligen Michael Palin.
5) Har du finansiell backup kan du göra resorna först och sedan sälja materialet via olika bildbyråer (Getty, Alamy och liknande). Förr kunde man få ganska bra betalt för bild/filmmaterial. Idag är taxorna löjligt låga, men visst – om BBC använder något du filmat till en vinjett så...
Så här skulle jag lägga upp min pitch:
- Se till att först lära dig hur turistindustrin och resemarknaden fungerar.
- Välj ut din mest sannolika kund.
- Presentera ett mycket väl definierat och avgränsat projekt för dem.
Innan dessa komponenter finns på plats, så... är det nog just ett drömprojekt för drömmare.
Men filmprojekt har kommit till på lösare grunder än så, så jag ska inte regna på din parad.
Good luck!
:: hkn ::