Singapore Airlines (SIA) ställer flygplan på marken.
Enligt en artikel i tisdagens (17/2) nummer av Bangkok Post meddelar Singapore Airlines (SIA) chief executive Chew Choon Seng att de skall grounda 17 % av sin flotta samt genomföra fler kostnadsbesparande åtgärder under räkenskapsåret april 2009 till mars 2010. Detta pga det globala ekonomiska läget som slår hårt mot passagerar- och cargotrafiken.
Bolaget, ett av Asien största flygbolag, sade att de skall ställa 17 passagerarflygplan på marken och att de överväger möjligheten att cancellera en del av gjorda flygplanbeställningar.
Nedgången av bokade passagerarsäten från 80,5 % till 74,1 % och cargolast från 58,6 % till 54,2 % har gjort att denna åtgärd är nödvändig. ”2009 kommer att bli ett mycket tufft år” säger Chew Choon Seng.
Inget beslut är ännu fattat om att annullera innestående beställningar, bl a 13 Airbus A380 världens största passagerarflygplan. SIA har redan 6 Airbus A380 superjumbos och har innestående order på ytterligare 18 A330, 20 Boeing B787-9 ”Dreamliners” och 20 A350-900 XWBs, med leverans fram till 2016.
Vad man skall göra med de 17 flygplan som skall groundas är ännu inte klart säger SIA:s spokesman Stephen Forshaw. Antingen säljs de, leasas ut eller parkeras i öknen för att tas i drift när det blir andra tider. Att parkera flygplan i öknen är ett vanligt sätt att ”konservera” dem. Det blir inga skador och efter service är de färdiga att sättas in i trafik igen.
Detta är ett första steg av SIA i den ekonomiska osäkerheten flygbranschen lever under och det är inte omöjligt att det följer fler åtgärder. ”If there are to be cuts in salary, the management will be the first to take hem,” sade Chew. /AFP
Bolaget, ett av Asien största flygbolag, sade att de skall ställa 17 passagerarflygplan på marken och att de överväger möjligheten att cancellera en del av gjorda flygplanbeställningar.
Nedgången av bokade passagerarsäten från 80,5 % till 74,1 % och cargolast från 58,6 % till 54,2 % har gjort att denna åtgärd är nödvändig. ”2009 kommer att bli ett mycket tufft år” säger Chew Choon Seng.
Inget beslut är ännu fattat om att annullera innestående beställningar, bl a 13 Airbus A380 världens största passagerarflygplan. SIA har redan 6 Airbus A380 superjumbos och har innestående order på ytterligare 18 A330, 20 Boeing B787-9 ”Dreamliners” och 20 A350-900 XWBs, med leverans fram till 2016.
Vad man skall göra med de 17 flygplan som skall groundas är ännu inte klart säger SIA:s spokesman Stephen Forshaw. Antingen säljs de, leasas ut eller parkeras i öknen för att tas i drift när det blir andra tider. Att parkera flygplan i öknen är ett vanligt sätt att ”konservera” dem. Det blir inga skador och efter service är de färdiga att sättas in i trafik igen.
Detta är ett första steg av SIA i den ekonomiska osäkerheten flygbranschen lever under och det är inte omöjligt att det följer fler åtgärder. ”If there are to be cuts in salary, the management will be the first to take hem,” sade Chew. /AFP
Flygbolag går i konkurs världen över, andra hålls igång genom konstgjord andning, researrangörer minskar drastiskt sitt utbud, den ekonomiska svackan djupnar för var dag som går och ändå är det är bra bit kvar till denna ravins botten. Men följer man RG tycks folk resa som aldrig förr. Rätt fantastiskt.
Citerat från farbror_frej:
Flygbolag går i konkurs världen över, andra hålls igång genom konstgjord andning, researrangörer minskar drastiskt sitt utbud, den ekonomiska svackan djupnar för var dag som går och ändå är det är bra bit kvar till denna ravins botten. Men följer man RG tycks folk resa som aldrig förr. Rätt fantastiskt.
Följer man ditt resonemang är det lika bra att ta till snaran? Vad är trevligare?Flygbolag går i konkurs världen över, andra hålls igång genom konstgjord andning, researrangörer minskar drastiskt sitt utbud, den ekonomiska svackan djupnar för var dag som går och ändå är det är bra bit kvar till denna ravins botten. Men följer man RG tycks folk resa som aldrig förr. Rätt fantastiskt.
Det Sierra beskriver är det stålbad som flygbolagen tvungna till.
De som har kvar sina jobb här i Svedala och övriga världen kan fortfarande resa som om inget hade hänt, kanske t.o.m. få en del förmåner som man inte får i goda tider. Mitt råd är därför passa på och res när ni kan.
//M
Citerat från moltas:
Det Sierra beskriver är det stålbad som flygbolagen tvungna till.
De som har kvar sina jobb här i Svedala och övriga världen kan fortfarande resa som om inget hade hänt, kanske t.o.m. få en del förmåner som man inte får i goda tider. Mitt råd är därför passa på och res när ni kan.
Du gör en helt egen tolkning av mitt resonemang. Skulle du kunna förtydliga din tolkning.
Citerat från farbror_frej:
Flygbolag går i konkurs världen över, andra hålls igång genom konstgjord andning, researrangörer minskar drastiskt sitt utbud, den ekonomiska svackan djupnar för var dag som går och ändå är det är bra bit kvar till denna ravins botten. Men följer man RG tycks folk resa som aldrig förr. Rätt fantastiskt.
Följer man ditt resonemang är det lika bra att ta till snaran? Vad är trevligare?Flygbolag går i konkurs världen över, andra hålls igång genom konstgjord andning, researrangörer minskar drastiskt sitt utbud, den ekonomiska svackan djupnar för var dag som går och ändå är det är bra bit kvar till denna ravins botten. Men följer man RG tycks folk resa som aldrig förr. Rätt fantastiskt.
Det Sierra beskriver är det stålbad som flygbolagen tvungna till.
De som har kvar sina jobb här i Svedala och övriga världen kan fortfarande resa som om inget hade hänt, kanske t.o.m. få en del förmåner som man inte får i goda tider. Mitt råd är därför passa på och res när ni kan.
frågan är omöjlig att besvara.....