Secure Flight Passenger Data, hjälp!
I min bokning på Delta.com har det blivit något konstigt med min Secure Flight Passenger Data. Eftersom jag åker med Air France operated by Delta, visste jag inte riktigt hos vem jag skulle fylla in Secure Flight Passenger Data, så jag gjorde det på Air France hemsida, men när jag sedan kollade på min bokning på Delta.com och kollade på Passenger Information, hade det blivit jättekonstigt med namnen. På Delta finns de tre fält för namnen: first name, middle name och surname. I first name-rutan stod det följande (hittar på ett namn nu): saramaria ms maria, alltså både förnamn och mellannamn och till och med kön, hade klumpat ihop sig i en och samma ruta. Jag har försökt att få kontakt med både Air France, Delta och min resebyrå, utan framgång hittills.
Är detta något man borde oroa sig för eller kan man justera detta vid incheckningen när man kommer till flygplatsen?
Är detta något man borde oroa sig för eller kan man justera detta vid incheckningen när man kommer till flygplatsen?
Är det rätt hos A.F som Du bokat hos så är det garanterat inga problem.
Även om flygbolaget strulat till det på sin kant så kan incheckningen säkert fixa till detta.
Även om flygbolaget strulat till det på sin kant så kan incheckningen säkert fixa till detta.
Det är inte hos Air France jag har gjort bokningen utan hos en annan resebyrå. Jag fick tag på min resebyrå förut och de sa att man inte kunde ändra det så jag hoppas att det fixar sig vid incheckningen. Man blir ju lite paranoid.
Citerat från statenisland:
Det är inte hos Air France jag har gjort bokningen utan hos en annan resebyrå. Jag fick tag på min resebyrå förut och de sa att man inte kunde ändra det så jag hoppas att det fixar sig vid incheckningen. Man blir ju lite paranoid.
Bokningen är ju gjord hos A.F oavsett om Du eller en resebyrå gjort den. Du behöver inte oroa dig :-)Det är inte hos Air France jag har gjort bokningen utan hos en annan resebyrå. Jag fick tag på min resebyrå förut och de sa att man inte kunde ändra det så jag hoppas att det fixar sig vid incheckningen. Man blir ju lite paranoid.
Jag utgår också från att det är API-uppgifterna det handlar om, skulle flygbolaget göra fel och skicka fel uppgifter (Secure Flight Information) till myndigheterna så kan det i alla fall inte vara ditt ansvar.
Det verkar som om APIS och Secure Flight Information inte är samma sak. Det jag fyllde i på Air France verkar vara det som kallas APIS och det som har ändrats på Delta.com är Secure Flight Information. Det står dessutom tydligt på Delta.com att namnet måste stämma överens med passet och att information måste finnas tre dagar innan man åker annars kan man riskera att inte få gå på planet/bli insläppt i landet. Jag vet inte vad jag ska göra för resebyrån sa att det inte gick att ändra nu. :(
Det är inte samma sak men Secure Flight innehåller några uppgifter som också finns i API.
Du har bokat hos A.F via en resebyrå och det är dem du åker med även om de hyr in dig på Deltas flyg. Du behöver inte ens titta på Delta eftersom Du inte har några affärer med dem.
Secure Flight informationen tas redan vid bokningen vad jag vet, flygbolagen är skyldiga att vidarebefordra denna till Amerikanska myndigheter för alla som flyger över Amerikanskt luftrum. De får inte transportera någon till USA utan att göra detta.
API-uppgifterna ska flygbolaget samla in och vidarebefordra (samt få bekräftat) innan man får lyfta mot USA.
Har Du (resebyrån) fyllt i rätt namn vid bokningen har Du inget att oroa dig för. Har resebyrån gjort fel och de vägrar rätta felet får Du kanske ligga på dem lite mer. Ännu en anledning att inte använda resebyråer för sådant man kan göra bättre själv ;-)
Du har bokat hos A.F via en resebyrå och det är dem du åker med även om de hyr in dig på Deltas flyg. Du behöver inte ens titta på Delta eftersom Du inte har några affärer med dem.
Secure Flight informationen tas redan vid bokningen vad jag vet, flygbolagen är skyldiga att vidarebefordra denna till Amerikanska myndigheter för alla som flyger över Amerikanskt luftrum. De får inte transportera någon till USA utan att göra detta.
API-uppgifterna ska flygbolaget samla in och vidarebefordra (samt få bekräftat) innan man får lyfta mot USA.
Har Du (resebyrån) fyllt i rätt namn vid bokningen har Du inget att oroa dig för. Har resebyrån gjort fel och de vägrar rätta felet får Du kanske ligga på dem lite mer. Ännu en anledning att inte använda resebyråer för sådant man kan göra bättre själv ;-)