Saknar ett efternamn på biljetten. Vad gör jag??
Vid bokning av min resa bokade jag i mitt och dotterns tilltalsnamn, trots att jag har ett mellanamn och dottern har både ett mellannamn och "två" efternamn (dvs två mellannamn) Nu säger Ving att båda hennes efternamn måste stå med, men inte våra båda förnamn. Stämmer de???
Dilemma två, de säger att de kommer kosta en hel del att boka om med hennes namn eller kanske tom behöva boka en helt ny biljett. HUR kan detta vara möjligt? Ser framför allt att detta verkar uppstå en del och ändå fortsätter problemen för oss resenärer att uppstå pga otydligheter.
Känner mig ledsen och orolig att våra nu så efterlängtade resa inte kommer kunna bli av. Vad gör jag??
Dilemma två, de säger att de kommer kosta en hel del att boka om med hennes namn eller kanske tom behöva boka en helt ny biljett. HUR kan detta vara möjligt? Ser framför allt att detta verkar uppstå en del och ändå fortsätter problemen för oss resenärer att uppstå pga otydligheter.
Känner mig ledsen och orolig att våra nu så efterlängtade resa inte kommer kunna bli av. Vad gör jag??
Stod det inte när du bokade att du skulle skriva som det stod i passet? Skrev du fel på Estan så kostar det bara 14$ men flygbolagen kan ju ta några hundra för namnbyte. Du skriver ju inte vilket flygbolag du åker med men det är ju bara att maila dem så löser det sig, Ving har väl inga plan till USA?
Boka i båda efternamn (alltså de som står på efternamnsraden) och det förnamn som står först är mitt tips. Vissa flygbolag kan inte ändra namn efter att biljetten utfärdats, då måste man köpa ny biljett.
Citerat från Worldofmarie:
Boka i båda efternamn (alltså de som står på efternamnsraden) och det förnamn som står först är mitt tips. Vissa flygbolag kan inte ändra namn efter att biljetten utfärdats, då måste man köpa ny biljett.
Är det inte så att på flygplatser krävs bara att man kan identifiera att det är rätt person som biljetten hör till?Boka i båda efternamn (alltså de som står på efternamnsraden) och det förnamn som står först är mitt tips. Vissa flygbolag kan inte ändra namn efter att biljetten utfärdats, då måste man köpa ny biljett.
Men tala inte med Ving, utan direkt med flygbolagen. Resebyråer är jätterädda för att någon ska tro att de blir portade p.g.a. felaktiga namn, därför brer de på med både hängslen och livremmar.
/PeterO
Hej!
Nästan samma sak hände mig nyligen, jag kastade om min sons efternamn i fel ordning på biljetten och sen gick det inte att ändra. Pratade med flygbolaget (AA) som sa att de inte kunde göra någonting och att han inte skulle få flyga med dem om det inte stod exakt likadant på biljetten som i passet och att det låg på resebyrån att göra namnändringen. Resebyrån sa dock att de inte kunde göra någonting pga att det var flera flygbolag inblandade. Så det slutade med att vi var tvungna att göra en namnändring hos skatteverket! När åker ni? Skatteverket var mycket förstående och vänliga när jag förklarade situationen och det går ju alltid att ändra tillbaka sen. Hoppas det löser sig! /Isabel
Nästan samma sak hände mig nyligen, jag kastade om min sons efternamn i fel ordning på biljetten och sen gick det inte att ändra. Pratade med flygbolaget (AA) som sa att de inte kunde göra någonting och att han inte skulle få flyga med dem om det inte stod exakt likadant på biljetten som i passet och att det låg på resebyrån att göra namnändringen. Resebyrån sa dock att de inte kunde göra någonting pga att det var flera flygbolag inblandade. Så det slutade med att vi var tvungna att göra en namnändring hos skatteverket! När åker ni? Skatteverket var mycket förstående och vänliga när jag förklarade situationen och det går ju alltid att ändra tillbaka sen. Hoppas det löser sig! /Isabel
Citerat från Tinuviel1:
Hej!
Nästan samma sak hände mig nyligen, jag kastade om min sons efternamn i fel ordning på biljetten och sen gick det inte att ändra. Pratade med flygbolaget (AA) som sa att de inte kunde göra någonting och att han inte skulle få flyga med dem om det inte stod exakt likadant på biljetten som i passet och att det låg på resebyrån att göra namnändringen. Resebyrån sa dock att de inte kunde göra någonting pga att det var flera flygbolag inblandade. Så det slutade med att vi var tvungna att göra en namnändring hos skatteverket! När åker ni? Skatteverket var mycket förstående och vänliga när jag förklarade situationen och det går ju alltid att ändra tillbaka sen. Hoppas det löser sig! /Isabel
Fel ordning spelar inte så stor roll om det inte är så att det ska matchas med elektroniskt visum/ESTA/eTA.
Hej!
Nästan samma sak hände mig nyligen, jag kastade om min sons efternamn i fel ordning på biljetten och sen gick det inte att ändra. Pratade med flygbolaget (AA) som sa att de inte kunde göra någonting och att han inte skulle få flyga med dem om det inte stod exakt likadant på biljetten som i passet och att det låg på resebyrån att göra namnändringen. Resebyrån sa dock att de inte kunde göra någonting pga att det var flera flygbolag inblandade. Så det slutade med att vi var tvungna att göra en namnändring hos skatteverket! När åker ni? Skatteverket var mycket förstående och vänliga när jag förklarade situationen och det går ju alltid att ändra tillbaka sen. Hoppas det löser sig! /Isabel
Citerat från Peter_o:
Är det inte så att på flygplatser krävs bara att man kan identifiera att det är rätt person som biljetten hör till?
Men tala inte med Ving, utan direkt med flygbolagen. Resebyråer är jätterädda för att någon ska tro att de blir portade p.g.a. felaktiga namn, därför brer de på med både hängslen och livremmar.
/PeterO
Nja, lite strängare än så är det. Men precis ALLT som står i passet MÅSTE inte vara med. Det viktigaste är ju såklart att man inte bokar i ett helt annat namn (t.ex. om man gift sig och bytt namn).Är det inte så att på flygplatser krävs bara att man kan identifiera att det är rätt person som biljetten hör till?
Men tala inte med Ving, utan direkt med flygbolagen. Resebyråer är jätterädda för att någon ska tro att de blir portade p.g.a. felaktiga namn, därför brer de på med både hängslen och livremmar.
/PeterO
Om det är felstavat eller om passageraren t.ex. vänt om på förnamn och efternamn blir det oftast att man påpekar "Gör rätt nästa gång". Eller som de danskar som bokar i sitt mellannamn istället för efternamnet (deras mellannamn står efter förnamnen i passet, inte på efternamnsraden).
Citerat från Worldofmarie:
Enligt damen på American Airlines så skulle han inte ens få checka in på deras flygning om inte efternamnen stod i samma ordning som i passet.
Citerat från Tinuviel1:
Hej!
Nästan samma sak hände mig nyligen, jag kastade om min sons efternamn i fel ordning på biljetten och sen gick det inte att ändra. Pratade med flygbolaget (AA) som sa att de inte kunde göra någonting och att han inte skulle få flyga med dem om det inte stod exakt likadant på biljetten som i passet och att det låg på resebyrån att göra namnändringen. Resebyrån sa dock att de inte kunde göra någonting pga att det var flera flygbolag inblandade. Så det slutade med att vi var tvungna att göra en namnändring hos skatteverket! När åker ni? Skatteverket var mycket förstående och vänliga när jag förklarade situationen och det går ju alltid att ändra tillbaka sen. Hoppas det löser sig! /Isabel
Fel ordning spelar inte så stor roll om det inte är så att det ska matchas med elektroniskt visum/ESTA/eTA.Hej!
Nästan samma sak hände mig nyligen, jag kastade om min sons efternamn i fel ordning på biljetten och sen gick det inte att ändra. Pratade med flygbolaget (AA) som sa att de inte kunde göra någonting och att han inte skulle få flyga med dem om det inte stod exakt likadant på biljetten som i passet och att det låg på resebyrån att göra namnändringen. Resebyrån sa dock att de inte kunde göra någonting pga att det var flera flygbolag inblandade. Så det slutade med att vi var tvungna att göra en namnändring hos skatteverket! När åker ni? Skatteverket var mycket förstående och vänliga när jag förklarade situationen och det går ju alltid att ändra tillbaka sen. Hoppas det löser sig! /Isabel
Citerat från Tinuviel1:
Problemet är nog att man pratar med olika personer. Den som svarar att man måste ändra är normalt inte den som gör incheckningen,, och är jätterädd att svara något som kan vara fel (men oftast inte är det)..Citerat från Worldofmarie:
Enligt damen på American Airlines så skulle han inte ens få checka in på deras flygning om inte efternamnen stod i samma ordning som i passet.Citerat från Tinuviel1:
Hej!
Nästan samma sak hände mig nyligen, jag kastade om min sons efternamn i fel ordning på biljetten och sen gick det inte att ändra. Pratade med flygbolaget (AA) som sa att de inte kunde göra någonting och att han inte skulle få flyga med dem om det inte stod exakt likadant på biljetten som i passet och att det låg på resebyrån att göra namnändringen. Resebyrån sa dock att de inte kunde göra någonting pga att det var flera flygbolag inblandade. Så det slutade med att vi var tvungna att göra en namnändring hos skatteverket! När åker ni? Skatteverket var mycket förstående och vänliga när jag förklarade situationen och det går ju alltid att ändra tillbaka sen. Hoppas det löser sig! /Isabel
Fel ordning spelar inte så stor roll om det inte är så att det ska matchas med elektroniskt visum/ESTA/eTA.Hej!
Nästan samma sak hände mig nyligen, jag kastade om min sons efternamn i fel ordning på biljetten och sen gick det inte att ändra. Pratade med flygbolaget (AA) som sa att de inte kunde göra någonting och att han inte skulle få flyga med dem om det inte stod exakt likadant på biljetten som i passet och att det låg på resebyrån att göra namnändringen. Resebyrån sa dock att de inte kunde göra någonting pga att det var flera flygbolag inblandade. Så det slutade med att vi var tvungna att göra en namnändring hos skatteverket! När åker ni? Skatteverket var mycket förstående och vänliga när jag förklarade situationen och det går ju alltid att ändra tillbaka sen. Hoppas det löser sig! /Isabel
Så i den här diskussionen är det nog Worldofmari som besitter de största kunskaperna.
/PeterO
Citerat från Peter_o:
Så i den här diskussionen är det nog Worldofmari som besitter de största kunskaperna.
/PeterO
Det kan ju absolut hända att det går ändå, men dumt att chansa. Speciellt när man ska till USA och mina barn har spanska efternamn.
Citerat från Tinuviel1:
Problemet är nog att man pratar med olika personer. Den som svarar att man måste ändra är normalt inte den som gör incheckningen,, och är jätterädd att svara något som kan vara fel (men oftast inte är det)..Citerat från Worldofmarie:
Enligt damen på American Airlines så skulle han inte ens få checka in på deras flygning om inte efternamnen stod i samma ordning som i passet.Citerat från Tinuviel1:
Hej!
Nästan samma sak hände mig nyligen, jag kastade om min sons efternamn i fel ordning på biljetten och sen gick det inte att ändra. Pratade med flygbolaget (AA) som sa att de inte kunde göra någonting och att han inte skulle få flyga med dem om det inte stod exakt likadant på biljetten som i passet och att det låg på resebyrån att göra namnändringen. Resebyrån sa dock att de inte kunde göra någonting pga att det var flera flygbolag inblandade. Så det slutade med att vi var tvungna att göra en namnändring hos skatteverket! När åker ni? Skatteverket var mycket förstående och vänliga när jag förklarade situationen och det går ju alltid att ändra tillbaka sen. Hoppas det löser sig! /Isabel
Fel ordning spelar inte så stor roll om det inte är så att det ska matchas med elektroniskt visum/ESTA/eTA.Hej!
Nästan samma sak hände mig nyligen, jag kastade om min sons efternamn i fel ordning på biljetten och sen gick det inte att ändra. Pratade med flygbolaget (AA) som sa att de inte kunde göra någonting och att han inte skulle få flyga med dem om det inte stod exakt likadant på biljetten som i passet och att det låg på resebyrån att göra namnändringen. Resebyrån sa dock att de inte kunde göra någonting pga att det var flera flygbolag inblandade. Så det slutade med att vi var tvungna att göra en namnändring hos skatteverket! När åker ni? Skatteverket var mycket förstående och vänliga när jag förklarade situationen och det går ju alltid att ändra tillbaka sen. Hoppas det löser sig! /Isabel
Så i den här diskussionen är det nog Worldofmari som besitter de största kunskaperna.
/PeterO
Är det inte 2 olika aspekter som driver på denna hysteri med att få till namnet korrekt? (Förvånansvärt många verkar inte veta om vad dom heter)
1. I detta fall myndigheterna i USA, men till USA och många andra länder är det ju APIS informationen i kombination med passet som är det kritiska, så här borde inte namnet på själva biljetten vara så viktig.
2. Flygbolagen vill inte ha en andrahandsmarknad på billiga flygbiljetter.
Så om APIS är korrekt och det inte finns någon misstanke om att biljetten är köpt i andra hand så borde det inte finnas något hinder att kliva på.
Tyvärr så verkar det som vissa flygbolag och resebyråer missbrukar detta genom att påstå att det ska kosta skjortan om något är fel. Till viss del har jag förståelse för detta, dels så vill dom tjäna mer pengar men kanske viktigast så fattas beslutet vid incheckningsdisken och ingen kan ju veta i förväg vad "Marie" kommer att säga och "Marie" struntar fullständigt vad någon på huvudkontoret sagt om just den passageraren.
Lite samma sak som att amerikanska ambassaden aldrig kan garantera att man kommer in i USA då det är den person som sitter i passkontrollen i USA som enväldigt beslutar detta och även här struntar fullständigt i vad en ambassadtjänsteman i Sverige sagt.
1. I detta fall myndigheterna i USA, men till USA och många andra länder är det ju APIS informationen i kombination med passet som är det kritiska, så här borde inte namnet på själva biljetten vara så viktig.
2. Flygbolagen vill inte ha en andrahandsmarknad på billiga flygbiljetter.
Så om APIS är korrekt och det inte finns någon misstanke om att biljetten är köpt i andra hand så borde det inte finnas något hinder att kliva på.
Tyvärr så verkar det som vissa flygbolag och resebyråer missbrukar detta genom att påstå att det ska kosta skjortan om något är fel. Till viss del har jag förståelse för detta, dels så vill dom tjäna mer pengar men kanske viktigast så fattas beslutet vid incheckningsdisken och ingen kan ju veta i förväg vad "Marie" kommer att säga och "Marie" struntar fullständigt vad någon på huvudkontoret sagt om just den passageraren.
Lite samma sak som att amerikanska ambassaden aldrig kan garantera att man kommer in i USA då det är den person som sitter i passkontrollen i USA som enväldigt beslutar detta och även här struntar fullständigt i vad en ambassadtjänsteman i Sverige sagt.