Safari
Hej! Ngn som har erfarenhet av resebolagen Afrikasafari eller Safari Patrol ?? Vi har funderingar på en safariresa i dec-jan. På det ena bolaget måste man fixa flyget ned till Tanzania själv o det verkar lite krångligt från GbG. Någon som flugit dit och hur? Tacksam för tips! My
Lättaste sättet att flyga till Tanzania från Göteborg är via Amsterdam.
- För Tanzania gäller sedan KLM till Kilimanjaro International – flygplatsen ligger mellan Moshi och Arusha, vilket är den absolut enklaste vägen in, (om det är 'the northern loop' ni ska göra).
- Alternativt kan ni byta i Nairobi eller Dar es-Salaam och flyga med en mindre operatör till Kili International, eller vart ni nu styr kosan.
Tipset är dock att boka snabbt. Platserna till Afrika fylls upp märkvärdigt fort vid juletid.
Best,
:: h ::
- För Tanzania gäller sedan KLM till Kilimanjaro International – flygplatsen ligger mellan Moshi och Arusha, vilket är den absolut enklaste vägen in, (om det är 'the northern loop' ni ska göra).
- Alternativt kan ni byta i Nairobi eller Dar es-Salaam och flyga med en mindre operatör till Kili International, eller vart ni nu styr kosan.
Tipset är dock att boka snabbt. Platserna till Afrika fylls upp märkvärdigt fort vid juletid.
Best,
:: h ::
Man kan även ta tåget till Köpenhamn (4 timmar) och flyga med Ethiopian Airlines, billigaste men ett ganska dåligt flygbolag. Annars har du Lejonresor i Göteborg som du kan gå och prata med....
Jag har varit på safari i Tanzania och vi bor i Göteborg.
När vi höll på och kollade efter resor hade jag kontakt med Safari Patrol och jag uppfattade den mannen som mycket seriös och mycket erfaren. Han delade med sig av ett antal värdefulla tips som jag inte kunde läsa om någon annanstans. Att vi inte bokade med honom berodde på att det var lite tajt om tid och att han inte återkom inom snar tid med ett rimligt pris. Men jag minns att han erbjöd flyg med KLM, precis som Hkn skriver.
Vi åkte med Turkish Airlines och resan syddes ihop av en liten resebyrå i Malmö. Flygningen gick via Istanbul till Dar es Salaam och sen efter några rejält jobbiga timmars väntan vidare till Kilimanjaro. Det var ingen höjdarflight om man säger så eftersom vi på vägen mellanlandade i Nairobi (mitt i natten) och sen ankom vi till Dar halv fyra på natten och inrikeskärran till Kilimanjaro skulle inte gå förrän sju på morgonen... Det är ju lätt att förstå hur trötta vi var och det fanns inte en susning till chans att kunna handla lite frukost eller kaffe på flygplatsen i Dar.
Hur det än blir för er; om ni ska fixa flyget själva eller om resebyrån gör det så se till att ni får en dag för att slappa och sova innan safari-trippen drar i gång. Nattflyg är ju alltid nattflyg och man sover ju i allmänhet inte så bra. Vi hade bokat så men Turkish strulade till det och ställde in vårt flyg vilket fick till följd att vi förlorade vår vilodag och tvingades att åka direkt ut på safari. det är ingen överdrift att påstå att det var rejält tungt och på eftermiddagen sussade vi så gott i jeepen....
När vi höll på och kollade efter resor hade jag kontakt med Safari Patrol och jag uppfattade den mannen som mycket seriös och mycket erfaren. Han delade med sig av ett antal värdefulla tips som jag inte kunde läsa om någon annanstans. Att vi inte bokade med honom berodde på att det var lite tajt om tid och att han inte återkom inom snar tid med ett rimligt pris. Men jag minns att han erbjöd flyg med KLM, precis som Hkn skriver.
Vi åkte med Turkish Airlines och resan syddes ihop av en liten resebyrå i Malmö. Flygningen gick via Istanbul till Dar es Salaam och sen efter några rejält jobbiga timmars väntan vidare till Kilimanjaro. Det var ingen höjdarflight om man säger så eftersom vi på vägen mellanlandade i Nairobi (mitt i natten) och sen ankom vi till Dar halv fyra på natten och inrikeskärran till Kilimanjaro skulle inte gå förrän sju på morgonen... Det är ju lätt att förstå hur trötta vi var och det fanns inte en susning till chans att kunna handla lite frukost eller kaffe på flygplatsen i Dar.
Hur det än blir för er; om ni ska fixa flyget själva eller om resebyrån gör det så se till att ni får en dag för att slappa och sova innan safari-trippen drar i gång. Nattflyg är ju alltid nattflyg och man sover ju i allmänhet inte så bra. Vi hade bokat så men Turkish strulade till det och ställde in vårt flyg vilket fick till följd att vi förlorade vår vilodag och tvingades att åka direkt ut på safari. det är ingen överdrift att påstå att det var rejält tungt och på eftermiddagen sussade vi så gott i jeepen....
Tack för svar. Det verkar krångligt det där med flyg från GbG. Skickade en förfrågan till Kenzon o de sa att de kunde fixa med flyg från Stockholm. Undrar hur det kommer sig att Patrol kan åka med KLM? Jag tror jag ska ringa o prata med dem.Tyvärr verkar de vara väldigt dyra. Det är synd att dessa resor kostar såpass. Det kanske blir så att vi åker till Borneo i år istället. My
Citerat från annl:
"Vi åkte med Turkish Airlines och resan syddes ihop av en liten resebyrå i Malmö. Flygningen gick via Istanbul till Dar es Salaam och sen efter några rejält jobbiga timmars väntan vidare till Kilimanjaro. Det var ingen höjdarflight om man säger så eftersom vi på vägen mellanlandade i Nairobi (mitt i natten) och sen ankom vi till Dar halv fyra på natten och inrikeskärran till Kilimanjaro skulle inte gå förrän sju på morgonen... Det är ju lätt att förstå hur trötta vi var och det fanns inte en susning till chans att kunna handla lite frukost eller kaffe på flygplatsen i Dar.
Hur det än blir för er; om ni ska fixa flyget själva eller om resebyrån gör det så se till att ni får en dag för att slappa och sova innan safari-trippen drar i gång. Nattflyg är ju alltid nattflyg och man sover ju i allmänhet inte så bra. Vi hade bokat så men Turkish strulade till det och ställde in vårt flyg vilket fick till följd att vi förlorade vår vilodag och tvingades att åka direkt ut på safari. det är ingen överdrift att påstå att det var rejält tungt och på eftermiddagen sussade vi så gott i jeepen...."
Er arrangör samarbetar troligen med ett par hotell i Arusha (eller Nairobi). Jag har sovit nära flygplatsen varje gång och sedan ägnat första dagen i Afrika åt jeeptransport ut i parken, alt. tagit mindre flygplan ut.
Detta upplägg är att föredra jämfört med att flyga natt, landa på morgonen för att sedan börja resan yrvaken (och verkligen inte att rekommendera om ni ska köra själva).
- - - - -
@My53: Krångligt med flyg från Göteborg? Har du väldigt speciella önskemål om datum? Gjorde en snabb koll på Reseguiden och fick hyggliga priser med KLM till Kili Airport i december utan något besvär alls (sökte med utresa + hemresa på fredagar).
Tror att man bör vara inställd på att biljetterna den tiden på året kostar minst 7500-8500 om de bokas nu. Restiden för de smidigaste anslutningarna med KLM brukar vara ca 2 h (GOT-AMS) och sedan rör det sig om ca 8 h till Kili Airport – en nätt 12-13-timmars resa med andra ord, beroende på väntetiden i Amsterdam.
- - - - -
Och anledningen till att jag tjatar om KLM är helt enkelt att de i min bok varit helt överlägsna på flyg till Nairobi/Kili (d v s, flest avgångar och tidtabeller som passat). Det finns andra varianter (Turkish Airlines med en längre första etapp, Ethiopian eller flyg via Qatar eller liknande).
Man kan ha i minnet att KLM lever högt på sitt goda rykte på långa flygningar, samt att man lägger ner oproportionerligt mycket möda på att få anslutningarna till Schiphol att fungera (och utan dem fungerar inte de långa rutterna).
Så. Slut på föreläsningen.
:: h ::
"Vi åkte med Turkish Airlines och resan syddes ihop av en liten resebyrå i Malmö. Flygningen gick via Istanbul till Dar es Salaam och sen efter några rejält jobbiga timmars väntan vidare till Kilimanjaro. Det var ingen höjdarflight om man säger så eftersom vi på vägen mellanlandade i Nairobi (mitt i natten) och sen ankom vi till Dar halv fyra på natten och inrikeskärran till Kilimanjaro skulle inte gå förrän sju på morgonen... Det är ju lätt att förstå hur trötta vi var och det fanns inte en susning till chans att kunna handla lite frukost eller kaffe på flygplatsen i Dar.
Hur det än blir för er; om ni ska fixa flyget själva eller om resebyrån gör det så se till att ni får en dag för att slappa och sova innan safari-trippen drar i gång. Nattflyg är ju alltid nattflyg och man sover ju i allmänhet inte så bra. Vi hade bokat så men Turkish strulade till det och ställde in vårt flyg vilket fick till följd att vi förlorade vår vilodag och tvingades att åka direkt ut på safari. det är ingen överdrift att påstå att det var rejält tungt och på eftermiddagen sussade vi så gott i jeepen...."
Bestämmer ni er för att göra Tanzania, kan jag bara att skriva under på Annls uppmaning – se till att ni får sova när ni kommer ner.
Det brukar sällan vara något större problem, i och med att lejonparten av alla flygningar till Kenya/Tanzania går från Europa sent på förmiddagen/mitt på dagen och tar mark i Nairobi/Kili Airport efter mörkrets inbrott.Er arrangör samarbetar troligen med ett par hotell i Arusha (eller Nairobi). Jag har sovit nära flygplatsen varje gång och sedan ägnat första dagen i Afrika åt jeeptransport ut i parken, alt. tagit mindre flygplan ut.
Detta upplägg är att föredra jämfört med att flyga natt, landa på morgonen för att sedan börja resan yrvaken (och verkligen inte att rekommendera om ni ska köra själva).
- - - - -
@My53: Krångligt med flyg från Göteborg? Har du väldigt speciella önskemål om datum? Gjorde en snabb koll på Reseguiden och fick hyggliga priser med KLM till Kili Airport i december utan något besvär alls (sökte med utresa + hemresa på fredagar).
Tror att man bör vara inställd på att biljetterna den tiden på året kostar minst 7500-8500 om de bokas nu. Restiden för de smidigaste anslutningarna med KLM brukar vara ca 2 h (GOT-AMS) och sedan rör det sig om ca 8 h till Kili Airport – en nätt 12-13-timmars resa med andra ord, beroende på väntetiden i Amsterdam.
- - - - -
Och anledningen till att jag tjatar om KLM är helt enkelt att de i min bok varit helt överlägsna på flyg till Nairobi/Kili (d v s, flest avgångar och tidtabeller som passat). Det finns andra varianter (Turkish Airlines med en längre första etapp, Ethiopian eller flyg via Qatar eller liknande).
Man kan ha i minnet att KLM lever högt på sitt goda rykte på långa flygningar, samt att man lägger ner oproportionerligt mycket möda på att få anslutningarna till Schiphol att fungera (och utan dem fungerar inte de långa rutterna).
Så. Slut på föreläsningen.
:: h ::
Om ni ska flyga till Tanzania som vi gjorde så är det en nackdel med Turkish; de har ett stopp i Nairobi och det skedde mitt i natten och då var man tvungen att vakna för att peka ut sitt eget handbagage. Inget kul om man precis lyckats somna och dessutom tog det drygt en timme extra.