Ryanair seriöst bolag??

29 jan. 2012 11:28
Visningar: 1260
Fakta - så följer flygbolagen Almänna Rreklmations Nämden

De tio flygbolag som fällts flest gånger i Allmäna reklamationsnämnden från 1 jan 2005 till 31 dec 2010 samt antalet och andelen fall där flygbolagen ignorerat myndighetens rekommendation att helt eller delvis kompensera kunden.

SAS: 107 fällningar varav 0 ignorerades (0%)

Ryaniar: 84 fällningar varav 49 ignorerades (58,3%)
Lufthansa: 36 fällningar varav 11 ignorerades (30,5%)
Air France: 44 fällningar varav 6 ignorerades (13,6%)

British Airways: 38 fällningar varav 4 ignorerades (10,5%)
Al Italia: 45 fällningar varav 44 ignorerades (8,9%)
Iberia: 35 fällningar varav 1 ignorerades (2,9%)

Norwegian: 43 fällningar varav 1 ignorerades (2,3%)
KLM: 60 fällningar varav 1 ignorerades (1,7%)
Sterlin (konkurs 2008): 38 fällningar varav 0 ignorerades (0%)

Ryanair struntar i mer än varannan fällning



Lågprisbolaget Ryanair struntar i sex av tio fällningar i Allmänna reklamationsnämnden. Det visar en granskning som Rapport gjort. Flygbolaget anser inte att man behöver följa Svenska myndigheters beslut

Toni Berg blev försenad till sin mors begravning - ersattes inte
Ryanairchef: "Idiotiskt att följa ARN"
När Toni Lerg skulle resa med Ryanair från Skavsta för att delta vid sin mors begravning i Frankfurt var planet över fem timmar försenat. Gudstjänsten fick skjutas upp och Toni tvingades ta en dyr hyrbil i Frankfurt för att hinna fram.

Mådde dåligt
-Jag mådde väldigt dåligt av den här förseningen. Det var min mors begravning och jag hade bråttom att komma iväg, säger Toni Lerg i Stockholm. Man kände sig stressad, man kunde inte ta det farväl man ville göra. Det kändes jobbigt.

Han vände sig senare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som beslutade att Ryanair skulle ersätta honom med drygt 4.000 kronor
för hyrbilen.

-Ryanair skickade på våran fordran ett standardbrev tillbaka och avslog ARN:s rekommentationer, säger Toni Lerg uppgivet.

I konsumenttvister med Ryanair mellan 2005 och 2010 har ARN givit kunden helt eller delvis rätt i 84 fall. Men i 49 av de fallen har Ryanair struntat i ARN:s rekommendationer att kompensera konsumenten. Det rör sig om ersättningar för försenat eller inställt flyg, extrautgifter, förlorat bagage och annat. Det visar Rapports genomgång av konsumenttidningen Råd & Röns svarta lista, där de företag som inte inom ett halvår till ett år följer myndigheten ARN:s beslut, hamnar.

Jan Bertoft "Svek mot konsumenterna"
-Det här är oerhört allvarligt, det är ett svek mot konsumenterna och det är en skandal för flygbolaget och flygbranschen i stort, säger Jan Bertoft generalsekreterare för Sveriges konsumenter som publicerar Råd & Rön.
-Att man faktiskt har så här opolitiska bolag att de inte följer de beslut som tagits fram av de myndigheter som är utpekade att ta hand om konsumenters rättigheter.

Ryanair utmärker sig kraftigt när det gäller att inte följa ARN:s beslut om man jämför med flygbolagen som fällts flest gånger mellan första januari 2005 och sista december 2010. Medan SAS under perioden följt samtliga rekommendationer att kompensera kunden har Ryanair struntat i det i hela 58 procent av fallen eller i 6 av 10 fällningar.

Stephen McNamara "Idiotiskt att följa ARN"
-Vi är inte intresserade av vad någon konstig svensk konsumentgrupp tycker, säger kommunikationschefen på Ryanair Stephen McNamara till SVT:s Rapport.
Men det är ingen konsumentgrupp, ARN är en svensk myndighet...
-Och varför följer inte den myndigheten EU-lagstiftningen? fortsätter Stephen McNamara.
Du ifrågasätter om svenska myndigheter följer EU:s lagar?
-Ja, Ryanair följer alltid EU:s lagar om passagerares rättigheter, säger Stephen McNamara.
-Är det inte illojal konkurrens när Ryanair i så många fall struntar i att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut samtidigt som exempelvis SAS följer samtliga rekommendationer från ARN?
-Det får stå för dem, det är idiotiskt av SAS att följa ARN:s rekommendationer.

Till skillnad mot i Norge finns i Sverige inget juridiskt tvång att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut. Trots att det nu gått två år har Toni Lerg inte fått några pengar av Ryanair.

-Rentav för jävligt, rentav för jävligt. Jag kan inte förstå att lagen är så tandlös. Här behövs en skärpning, de borde helt enkelt inte få flyga i Sverige om de inte följer regelverket och myndigheternas beslut, säger Toni Lerg till SVT:s Rapport.
29 jan. 2012 12:21
Det är inga beslut från ARN utan rekommendationer! Dem som väljer att flyga med Ryanair borde läsa igenom dem avtalen dem kryssar i när dem bokar resan och sedan inte förvänta sig något extra.
Ryanair har en tydlig affärsplan för att kunna sälja så billiga biljetter som möjligt och i den affärsplanen har man bestämt att mans ska följa EU's lagar och ignorera rekommendationer från myndigheter som ARN.
29 jan. 2012 12:36
Jag anser det inte seriöst, man ska följa lagar och regler i det land man verkar oavsett var företaget är baserat. Vill folk sen resa med ett oseriöst företag för att spara några kronor så får man klart göra det. Lufthansas kundvård är för övrigt också väldigt tvivelaktig om man läser om hur de bemöter sin kunder. Något annat än noll i statistiken borde egentligen inte vara acceptabelt.

Att företagen inte bryr sig om sina kunder är ju så klart upp till dem men man kan ju undra hur mycket pengar de 11 ärenden som LH och 49 Ryan Air struntade i skulle kosta och vad de förlorar i förlorat anseende och förlorade intäkter istället.

ARN fattar visst beslut men deras rekommendationer är inte tvingande, man kan ju alltid gå till domstol, där utslagen däremot är det.

För mig är i alla fall denna statistik något jag tar hänsyn till vid val av flygbolag.