Rutt och aktiviteter Florida

Av Olerica
14 jan. 2018 23:14 (redigerad)
Visningar: 1510
Är alldeles i början av planeringsfasen och detta är min första skiss på vår 14-16-dagars resa till Florida november 2019. Vi som åker är en familj med två killar i ålder 14 och 11. Vi är aktiva/rastlösa och klarar inte en heldag på stranden (men det hade nog varit nyttigt) ;-)

Tyck gärna till om rutten och fyll på med aktiviteter, gärna småaktiviteter som typ en glass på världens största glasscafe eller se solnedgången från brygga X. Sen får vi ha familjeråd och stryka aktiviteter allt eftersom. Det enda som är HELT bestämt är Universals Studios båda parker. Resten är bara idéer. Och det är alltså FL eller Tampa som gäller, lite beroende på hockeybiljetter.

Flyg
Göteborg
-Key West (Miami?)
Orlando-Göteborg

Key West:
2 nätter
Hotell
1. Snorkla
2.

Miami:
3 nätter
Hotell
1. South Beach
2. Båtutflykt
3.

alt. Tampaområdet:
4 nätter
Hyra hus med pool
Tvätta
1. Hockey Tampa Bay
2. Shopping Outlet MiraMar
3. Clearwater Beach
4. Nöjespark
5.

alt. Fort Lauderdaleområdet:
4 nätter
Hyra hus med pool
Tvätta
1. Hockey Florida Panthers
2. Shopping Sawgrass
3. Bada
4.

Orlando:
5 nätter
Hyra hus med pool alt. lägenhet på resort (eller billigaste möjliga boende?)
En natt på Hard Rock hotel
1. Universal Studios Resort
2. Universal Studios Adventure
3. Disneys Star Wars
4. Badland
5. Shopping
6.

Tack på förhand!
Av Birgere
15 jan. 2018 00:17
Det låter väl i stort som en bra plan

Ni är ju lite uppbundna med hockeymatchen och då inte speldatumen släppts ännu så kan det ju strula till sig.

Några kommentarer:
Börja gärna i Maimitrakten så ni kan acklimatisera er, ev kan ni även knyta hockeyn redan då. Ni kan ju även lägga på någon/några nätter här och kanske även hitta hus/lägenhet. Kolla gärna miamitravel.se och floridasidan.se för aktiviteter.

KW 2 nätter är ok men jag tvivlar på att ni hinner åka på någon snorklingsutflykt med bara en dag, ska ni det så får ni lägga på en natt.

Har ni inte tålamod att ligga på stranden hela dagen så skulle jag skippat Tampa och lagt dagarna i Orlando istället.
Blir Hockeymatch aktuellt under tiden så tar det bara en timme till arenan från Orlando, samma sak med Busch Gardens och typ 1,5h till en strand på västkusten, utmärkt dagsutflykt.
Shoppingen är bättre både i Orlando o Sawgrass även om Tampas nya outlet ska vara trevlig.
Kolla på bahamabay.se för aktiviteter i centrala Florida. Har ni tur och det är ledigt kan ni även bo där (vi har själva bott där flera gånger). Du kan redan direkt skriva dit Kennedy Space Center på Orlandolistan men utbudet i övrigt är enormt.
15 jan. 2018 00:53 (redigerad)
Jag hade helt skippat Tampa/Ft. L stoppet. Lagt en eller två nätter till i K W och 2 till i Miami (Beach). Ska ni till Busch gardens skulle jag tagit det på väg till Orlando, kör från M B på kvällen, bo en natt nära parken, sen vidare till Orlando på kvällen.
Precis som Birgere skriver är avstånden inte så stora. T.ex. kör ni i princip lika lätt till Sawgrass från Miami som från Ft. L.

Miramar ligger inte i tampa utan i Estero. Satsa på premium Outlets, Sawgrass Mills och Dolphin Mall i första hand, sen finns det oändligt med köpcentran och affärer överallt om det blir tid över.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
https://www.facebook.com/Floridasidan
Av Olerica
15 jan. 2018 06:29
Tusen tack ni båda!

Min numrering har inget med dagarna att göra, jag listar bara aktiviteter.

Behöver man åka iväg en hel dag för snorkling? Ja då behövs kanske fler dagar? Vad gör man mer i KW? Badar, flanerar?

Kan man alltså ta hockeyn som en kvällsutflykt från Miami/Orlando? Inte för långt att köra för det?

Vi har inte tålamod att ligga vid en strand en hel dag, men älskar havet och att bada! Bor själva i närheten till havet och har pool, så bada vill vi! Framför allt jag som ser fram emot att få bada i värme! 😁 Jag skulle gärna vilja ta mig ett havsdopp så många dagar som möjligt och därför är jag skeptisk till att lägga fler dagar i Orlando.

Min tanke var att börja lite intensivt (så att ungarna inte tröttnar) sen ta dagarna i väst alt. FL som lite mer lågintensiva med lite hushäng, poolhäng och kortare utflykter för att avsluta intensivt igen med parkerna.

Ingen natt på västkusten alltså?

Lättare att hyra hus i Orlando än Miami va? Vill gärna få den softa hemmakänslan under en period och det får man inte på hotell.
15 jan. 2018 07:53 (redigerad)
Citerat från Olerica:
Tusen tack ni båda!

Min numrering har inget med dagarna att göra, jag listar bara aktiviteter.

Behöver man åka iväg en hel dag för snorkling? Ja då behövs kanske fler dagar? Vad gör man mer i KW? Badar, flanerar?

Kan man alltså ta hockeyn som en kvällsutflykt från Miami/Orlando? Inte för långt att köra för det?

Vi har inte tålamod att ligga vid en strand en hel dag, men älskar havet och att bada! Bor själva i närheten till havet och har pool, så bada vill vi! Framför allt jag som ser fram emot att få bada i värme! 😁 Jag skulle gärna vilja ta mig ett havsdopp så många dagar som möjligt och därför är jag skeptisk till att lägga fler dagar i Orlando.

Min tanke var att börja lite intensivt (så att ungarna inte tröttnar) sen ta dagarna i väst alt. FL som lite mer lågintensiva med lite hushäng, poolhäng och kortare utflykter för att avsluta intensivt igen med parkerna.

Ingen natt på västkusten alltså?

Lättare att hyra hus i Orlando än Miami va? Vill gärna få den softa hemmakänslan under en period och det får man inte på hotell.
Okej, fick inte ihop det riktigt med dagarna ;-)

Key West är ju mycket "flanera" och lrva i den speciella känslan där nere, men det finns ju också sevärdheter som museum. akvarium, fjärilspark, Hemingways hus, Little White House, Fyren, Mallory Square på kvällen, obligatoriska fotot vid USA fastlands sydligaste punkt o.s.v. En snorklingstur tar ju en halv dag iallafall, man hinner inta allt på ett par dagar kan man ju konstatera.

Vi är likadana, vill ha strand nära! Finns inget bättre än att kunna gå ner en timme eller två precis när man känner för det utan att plannera, packa bilen, letas parkering... hmmm, nej strandnära måste det vara! Därför hyr vi heller inte hus, vi är bara två och ett hus vid stranden spräcker allt vad budget heter för oss ;-(

Utbudet av hus är ju mycket större i Orlando-området och därmed också billigare. Självklart härligt med ett hus och leva mer "på riktigt" grilla på kvällen, ha egen pool o.s.v. om det är värt det är ju upp till var och en att avgöra. Vissa kanske just lever "som hemma några dagar, andra kanske bara är inne när de sover och nöjer sig med ett enkelt motellrum.....

Just nämnda Jetlag (som folk upplever lite olika) gör att man är väldigt morgonpigg och kvällstrött de första dagarna. Detta kan ju tala för att ta ett par dagar med lite mer morgon/förmiddags aktiviteter. T.ex. Everglades från Miami Beach, strandhäng och bad. Alltså att ta Miami Beach först, sen Key West, köra till Tampa och avsluta i Orlando.

Tänk på att ta två dagar med "park to park" på universal och inte en dag separat i varje park, då får ni med alla attraktioner.

Sen "tvätta"? Det behöver man inte om man besöker en outlet eller två ;-)

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
https://www.facebook.com/Floridasidan
Av Olerica
15 jan. 2018 20:27
Citerat från Daquiri:
Man kör lätt mellan Orlando och Tampa. Det man kanske dock får kalkylera med är jetlag så de första kvällarna kan vara ganska tuffa.
Tack! Det bör man nog ha i beaktande. Tänkte det därför skulle vara bra att börja på ett ställe där vi inte ska göra så mycket, mest gå omkring.

Du verkar gilla hockey (om man nu kallar Rögle för hockey ;-)), har du kollat på Tampa eller Florida?
Av Olerica
15 jan. 2018 20:49
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Olerica:
Tusen tack ni båda!

Min numrering har inget med dagarna att göra, jag listar bara aktiviteter.

Behöver man åka iväg en hel dag för snorkling? Ja då behövs kanske fler dagar? Vad gör man mer i KW? Badar, flanerar?

Kan man alltså ta hockeyn som en kvällsutflykt från Miami/Orlando? Inte för långt att köra för det?

Vi har inte tålamod att ligga vid en strand en hel dag, men älskar havet och att bada! Bor själva i närheten till havet och har pool, så bada vill vi! Framför allt jag som ser fram emot att få bada i värme! 😁 Jag skulle gärna vilja ta mig ett havsdopp så många dagar som möjligt och därför är jag skeptisk till att lägga fler dagar i Orlando.

Min tanke var att börja lite intensivt (så att ungarna inte tröttnar) sen ta dagarna i väst alt. FL som lite mer lågintensiva med lite hushäng, poolhäng och kortare utflykter för att avsluta intensivt igen med parkerna.

Ingen natt på västkusten alltså?

Lättare att hyra hus i Orlando än Miami va? Vill gärna få den softa hemmakänslan under en period och det får man inte på hotell.
Okej, fick inte ihop det riktigt med dagarna ;-)

Key West är ju mycket "flanera" och lrva i den speciella känslan där nere, men det finns ju också sevärdheter som museum. akvarium, fjärilspark, Hemingways hus, Little White House, Fyren, Mallory Square på kvällen, obligatoriska fotot vid USAs fastlands sydligaste punkt o.s.v. En snorklingstur tar ju en halv dag iallafall, man hinner inta allt på ett par dagar kan man ju konstatera.

Vi är likadana, vill ha strand nära! Finns inget bättre än att kunna gå ner en timme eller två precis när man känner för det utan att plannera, packa bilen, letas parkering... hmmm, nej strandnära måste det vara! Därför hyr vi heller inte hus, vi är bara två och ett hus vid stranden spräcker allt vad budget heter för oss ;-(

Utbudet av hus är ju mycket större i Orlando-området och därmed också billigare. Självklart härligt med ett hus och leva mer "på riktigt" grilla på kvällen, ha egen pool o.s.v. om det är värt det är ju upp till var och en att avgöra. Vissa kanske just lever "som hemma några dagar, andra kanske bara är inne när de sover och nöjer sig med ett enkelt motellrum.....

Just nämnda Jetlag (som folk upplever lite olika) gör att man är väldigt morgonpigg och kvällstrött de första dagarna. Detta kan ju tala för att ta ett par dagar med lite mer morgon/förmiddags aktiviteter. T.ex. Everglades från Miami Beach, strandhäng och bad. Alltså att ta Miami Beach först, sen Key West, köra till Tampa och avsluta i Orlando.

Tänk på att ta två dagar med "park to park" på universal och inte en dag separat i varje park, då får ni med alla attraktioner.

Sen "tvätta"? Det behöver man inte om man besöker en outlet eller två ;-)

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
https://www.facebook.com/Floridasidan
Haha, jag vet! Men jag får verkligen inte packa för två veckor, Jag är sämst på att packa! Och när jag var i Florida för ett par år sedan på jobb, på Sawgrass, så handlade jag inte mycket alls. Är inte mycket för att lägga tusenlappar på märkeskläder, även om det är ”billigt”. Och ungarna hatar shopping, men det kan ju förändras när store killen blir tonåring 😬 Så jo, jag behöver tvätta och därför hyra hus. Den matematiken! 😁

Finns det nån kul sportoutlet kanske?? DET vore toppen! NHL-pryttlar och vanliga sportmärken typ adidas, Nike mfl.

Det här med boende verkar allra jobbigast att tänka igenom. Och att stryka aktiviteter. Everglades tex. Är det ett måste? Gillar varken mygg eller krokodiller. Kommer vi ångra oss om vi hoppar över Key West?

Vad ska vi göra i Miami? Sist var vi vid nåt ställe vid vattnet där det utgick massa båtar. Där fanns även shopping och restauranger. Typiskt turistigt skulle jag tro. Vart var vi då?

Jag ogillar känslan av att befinna mig i en storstad utan att ha planer. Känns som jag alltid befinner mig på fel ställe och aldrig där det händer.

Hur lägger ni upp era dagar i Miami?

Go kväll!
15 jan. 2018 22:20
Citerat från Olerica:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Olerica:
Tusen tack ni båda!

Min numrering har inget med dagarna att göra, jag listar bara aktiviteter.

Behöver man åka iväg en hel dag för snorkling? Ja då behövs kanske fler dagar? Vad gör man mer i KW? Badar, flanerar?

Kan man alltså ta hockeyn som en kvällsutflykt från Miami/Orlando? Inte för långt att köra för det?

Vi har inte tålamod att ligga vid en strand en hel dag, men älskar havet och att bada! Bor själva i närheten till havet och har pool, så bada vill vi! Framför allt jag som ser fram emot att få bada i värme! 😁 Jag skulle gärna vilja ta mig ett havsdopp så många dagar som möjligt och därför är jag skeptisk till att lägga fler dagar i Orlando.

Min tanke var att börja lite intensivt (så att ungarna inte tröttnar) sen ta dagarna i väst alt. FL som lite mer lågintensiva med lite hushäng, poolhäng och kortare utflykter för att avsluta intensivt igen med parkerna.

Ingen natt på västkusten alltså?

Lättare att hyra hus i Orlando än Miami va? Vill gärna få den softa hemmakänslan under en period och det får man inte på hotell.
Okej, fick inte ihop det riktigt med dagarna ;-)

Key West är ju mycket "flanera" och lrva i den speciella känslan där nere, men det finns ju också sevärdheter som museum. akvarium, fjärilspark, Hemingways hus, Little White House, Fyren, Mallory Square på kvällen, obligatoriska fotot vid USAs fastlands sydligaste punkt o.s.v. En snorklingstur tar ju en halv dag iallafall, man hinner inta allt på ett par dagar kan man ju konstatera.

Vi är likadana, vill ha strand nära! Finns inget bättre än att kunna gå ner en timme eller två precis när man känner för det utan att plannera, packa bilen, letas parkering... hmmm, nej strandnära måste det vara! Därför hyr vi heller inte hus, vi är bara två och ett hus vid stranden spräcker allt vad budget heter för oss ;-(

Utbudet av hus är ju mycket större i Orlando-området och därmed också billigare. Självklart härligt med ett hus och leva mer "på riktigt" grilla på kvällen, ha egen pool o.s.v. om det är värt det är ju upp till var och en att avgöra. Vissa kanske just lever "som hemma några dagar, andra kanske bara är inne när de sover och nöjer sig med ett enkelt motellrum.....

Just nämnda Jetlag (som folk upplever lite olika) gör att man är väldigt morgonpigg och kvällstrött de första dagarna. Detta kan ju tala för att ta ett par dagar med lite mer morgon/förmiddags aktiviteter. T.ex. Everglades från Miami Beach, strandhäng och bad. Alltså att ta Miami Beach först, sen Key West, köra till Tampa och avsluta i Orlando.

Tänk på att ta två dagar med "park to park" på universal och inte en dag separat i varje park, då får ni med alla attraktioner.

Sen "tvätta"? Det behöver man inte om man besöker en outlet eller två ;-)

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
https://www.facebook.com/Floridasidan
Haha, jag vet! Men jag får verkligen inte packa för två veckor, Jag är sämst på att packa! Och när jag var i Florida för ett par år sedan på jobb, på Sawgrass, så handlade jag inte mycket alls. Är inte mycket för att lägga tusenlappar på märkeskläder, även om det är ”billigt”. Och ungarna hatar shopping, men det kan ju förändras när store killen blir tonåring 😬 Så jo, jag behöver tvätta och därför hyra hus. Den matematiken! 😁

Finns det nån kul sportoutlet kanske?? DET vore toppen! NHL-pryttlar och vanliga sportmärken typ adidas, Nike mfl.

Det här med boende verkar allra jobbigast att tänka igenom. Och att stryka aktiviteter. Everglades tex. Är det ett måste? Gillar varken mygg eller krokodiller. Kommer vi ångra oss om vi hoppar över Key West?

Vad ska vi göra i Miami? Sist var vi vid nåt ställe vid vattnet där det utgick massa båtar. Där fanns även shopping och restauranger. Typiskt turistigt skulle jag tro. Vart var vi då?

Jag ogillar känslan av att befinna mig i en storstad utan att ha planer. Känns som jag alltid befinner mig på fel ställe och aldrig där det händer.

Hur lägger ni upp era dagar i Miami?

Go kväll!
Kläder och speciellt märkes är billigt. Skulle inte unna mig Hilfiger och Levis o.s.v hemma.
Börjar lära oss att packa så vi kan handla nu...
Tvättmaskiner finns på de flesta hotell så för den sakens skull behöver man ju inte hus.

Adidas Nike Puma och andra har outlets på de flesta outlet malls. Sportaffärer finns så klart också och de har ganska mycket sportprylar på varuhus som Target.

Everglades är unikt och jag tycker nog man bör se det.

Ni saknar ju inte K W om ni inte varit där men det är värt att besöka. Prioritera annat om ni vill.

Ni var på Bayside.Trevligt ställe med live musik och annat att avslta en dag inne i Miami med.
Miami har bra museum. Ett mycket bra Zoo. Föresten kolla här och googla på de olika sevärdheterna http://www.floridasidan.se/FlSev.php Frosts nya museum har jag inte fått med än.

Våra dagar i Miami? Ja det är så olika, nu har vi varit där lite och utforskar lite ställen vi inte hunnit, nya som dykt upp elle ibland sånt vi vill se igen.

Ska man ta någon sorts genomsnitt för 25 år så kan det vara några heldagar till att bara vara i South Beach, se lite sevärdheter där och bara utforska gata efter gata på våra promenader, en tur till Publix för matinköp. Om vädret tillåter ett par timmar på stranden emellanåt. En dag med utfärd till Swap Shop och Sawgrass Mills en annan till Dolphin Mall.
Någon dag till någon av Miamis stadsdelar, Coral Gables, Little Havanna.....

Senast var det lite annorlunda, vi struntade i bilen (Avis konstrade när vårt flyg blev en dag sent). Det var Calle Ocho Festival, en upplevelse, besökte Downtown, tog oss runt med gratis trolleys, metro mover och 25 cents buss. Hämtade bil näst sista dagen och åkte sen vidare norrut. Att skippa bil går men jag rekommenderar det inte om man inte sett området, nästanallt blir besvärligare utan.
Vi bor numera alltid på lägenhetshotell, fixar frukost och oftast lunch och middag själv.

Se lite av det vi tittat på i vårt fotoalbum så får ni kanske lite inspiration :-) http://www.floridasidan.se/Album.php

En vecka är slut innan man hinner blinka och ångesten infinner sig att det redan är slut.

Tack det samma!
Av Daquiri
15 jan. 2018 22:21
När vi var i Orlando hösten 2016 spelade Tampa hemma men vi orkade inte köra dit. Körde däremot över Tampa på väg ner till Sanibel. Vägarna är kanon i Florida så inga problem med att köra. Däremot är jag själv inget fan av att trycka in så mycket som möjligt på kort tid. Florida ligger ju kvar om man vill tillbaka.
(Gillar Troja också men jag vet inte vad du kallar det dem gör.)
16 jan. 2018 09:01
Börja med några fler dagar i Miami för att bli av med jetlag. Ta shopping härifrån till ex Sawgrass men även vanliga mall.

Key West är ju trevligt men superturistigt. Ingen snorkling att tala om, direkt. Tveksamt att inkludera på en 13n resa.

Hockey i Sunrise är inte heller någon höjdare. Halvfulla läktare och inga stjärnor.

Mitt förslag blir därför;
4n Miami Beach.
SoBe med bil fr dag 1
- acklimatisering, bad, sevärdheter, everglades, sawgrass.....
6-7n Orlando
- universal x 3, disney, resort, kennedy space, shopping, kvällsnöjen
2-3n Clearwater
- strandliv, hockey, busch gardens
Av Daytona
16 jan. 2018 10:13 (redigerad)
Vi var i Florida över jul och första delen av våran rutt såg ut så här;
Landande i Miami på kvällen, tog ut hyrbil och körde till Homestead Florida City för en natt på hotell. Morgonen efter, pigga som attan redan kl 4, började vi köra ut mot Florida Keys. Vi hade bokat 4 nätter i Marathon på Captain Pips Marina. Supermysigt litet ställe som var som en liten camping by. Tog en snorkeltur via hotellet och det var väl värt det. Så härligt! Var ute en halvdag så vi hann med annat också.De erbjuder även uthyrning av vattenskotrar och annat ifall man blir rastlös. Dolphin Research Center ligger också i Marathon om man är intresserad av det. Finns en del närliggande lokala pärlor till restauranger om man bara vet vart man ska gå.
Åkte över till Key west en dag, vacker väg ut men själva staden impade inte särskilt. Turistanpassad! Snordyrt! Kul att ha vart där men been there done that....vi kände inget behov att stanna där för övernattning.

Sedan åkte vi upp till Fort Myers beach och Outrigger Resort. (körde genom Everglades) Underbart ställe! Låg lite off från själva centrum men man kunde hyra cyklar och bege sig ut på tur. Finns en outlet i Miromar som är bra.

Sen St Pete Beach , rätt trevligt det med men bokade det för att ha nära till Tampa och hockey arenen eftersom vi hade bokat matchbiljetter.Väldigt kul!!

Det är himla kul att åka runt, men det tar tid att färdas och det blir helt klart dyrare.

Se till att boka hotell som iallafall har kyl/micro och kaffebryggare så ni kan fixa egen frukost.
Av Olerica
16 jan. 2018 21:09
Citerat från Marcus_p:
Börja med några fler dagar i Miami för att bli av med jetlag. Ta shopping härifrån till ex Sawgrass men även vanliga mall.

Key West är ju trevligt men superturistigt. Ingen snorkling att tala om, direkt. Tveksamt att inkludera på en 13n resa.

Hockey i Sunrise är inte heller någon höjdare. Halvfulla läktare och inga stjärnor.

Mitt förslag blir därför;
4n Miami Beach.
SoBe med bil fr dag 1
- acklimatisering, bad, sevärdheter, everglades, sawgrass.....
6-7n Orlando
- universal x 3, disney, resort, kennedy space, shopping, kvällsnöjen
2-3n Clearwater
- strandliv, hockey, busch gardens
Men tack! Jag gillar ditt upplägg! Jag har på något sätt fastnat i att vi måste avsluta i Orlando eftersom vi troligtvis flyger därifrån. Men det kanske inte är så långt från västkusten till flygplatsen? Nackdelen är att vi förmodligen då hamnar i parkerna under helgen. Universal är en av de viktigaste grejerna med resan så vore nog bra om vi undvek helgen. Men som sagt, gillar upplägget!
Av Olerica
16 jan. 2018 21:17
Citerat från Daytona:
Vi var i Florida över jul och första delen av våran rutt såg ut så här;
Landande i Miami på kvällen, tog ut hyrbil och körde till Homestead Florida City för en natt på hotell. Morgonen efter, pigga som attan redan kl 4, började vi köra ut mot Florida Keys. Vi hade bokat 4 nätter i Marathon på Captain Pips Marina. Supermysigt litet ställe som var som en liten camping by. Tog en snorkeltur via hotellet och det var väl värt det. Så härligt! Var ute en halvdag så vi hann med annat också.De erbjuder även uthyrning av vattenskotrar och annat ifall man blir rastlös. Dolphin Research Center ligger också i Marathon om man är intresserad av det. Finns en del närliggande lokala pärlor till restauranger om man bara vet vart man ska gå.
Åkte över till Key west en dag, vacker väg ut men själva staden impade inte särskilt. Turistanpassad! Snordyrt! Kul att ha vart där men been there done that....vi kände inget behov att stanna där för övernattning.

Sedan åkte vi upp till Fort Myers beach och Outrigger Resort. (körde genom Everglades) Underbart ställe! Låg lite off från själva centrum men man kunde hyra cyklar och bege sig ut på tur. Finns en outlet i Miromar som är bra.

Sen St Pete Beach , rätt trevligt det med men bokade det för att ha nära till Tampa och hockey arenen eftersom vi hade bokat matchbiljetter.Väldigt kul!!

Det är himla kul att åka runt, men det tar tid att färdas och det blir helt klart dyrare.

Se till att boka hotell som iallafall har kyl/micro och kaffebryggare så ni kan fixa egen frukost.
Tack för frukosttipset. Det blir det jobbigaste med resan, att inte få europeisk hotellfrukost. Vi älskar hotellfrukostar!

Vilken match såg ni? Vad kostade det ungefär? Måste man ha ”bra” platser?

Tack för resort-tipset. Jag måste läsa på mer om västkusten, helt okänt för mig.

Everglades, kan man köra igenom där som en vanlig färdsträcka? Upplever man naturen då? Spontant lockar inte Everglades så jättemycket men kan man åka genom så kanske man får känna lite på det iaf?
Av Olerica
16 jan. 2018 21:25
Citerat från Daquiri:
När vi var i Orlando hösten 2016 spelade Tampa hemma men vi orkade inte köra dit. Körde däremot över Tampa på väg ner till Sanibel. Vägarna är kanon i Florida så inga problem med att köra. Däremot är jag själv inget fan av att trycka in så mycket som möjligt på kort tid. Florida ligger ju kvar om man vill tillbaka.
(Gillar Troja också men jag vet inte vad du kallar det dem gör.)
Ja, kanske borde vi plocka bort en destination. Flera tycker jag skulle prioritera KW, Miami och Orlando. Jag lutar mer åt Miami, västkust och Orlando. Hmmm... tål att funderas på! Och jag måste läsa på om västkusten. Ska vi se hockey får det nog bli Tampa. Gäller att ha tur med matchschemat.
16 jan. 2018 22:03 (redigerad)
Hockey i Tampa, helt klart. Har sett säkert 50 matcher live i Tampa och en handfull Panthers matcher. Stor skillnad. Bäst blir det i matcherna inom Atlantic division. Med tanke på att ni enkelt når Amalie både från Clearwater och Orlando är det säkert match under era dagar där. Priserna ligger på 120-160 usd för första och andra "ring" och 40-60 uppe i taket kring tredje "ring".

Gällande er rutt finns det såklart inget som hindrar att köra över till västkusten och avsluta i Orlando. Jag tänkte mer sol-park-sol. Till flygplatsen i Orlando har ni 1:45 från Clearwater så av den anledningen funkar båda avsluten.

När ni åker över Miami-Västkusten kan ni ta 41:an och där stanna till i 2h för en tur ut i Everglades om ni trots allt känner att det är ngt för er och värt det.

Välj en 3 dagars 3 parks park-to-park biljett för att lägga till Volcano Bay som vattenpark. Biljetten kostar då bara 10usd extra per person jämfört med en tvådagars...
Av Jela01
17 jan. 2018 09:34
Underbar tråd! Vi är i samma läge med att planera en resa till Florida, bila runt östkusten. Funderar mycket på resans längd samt boendet. Bättre och billigare att hyra ett hus "i mitten" och sen utgå därifrån med bil eller boka hotell på olika ställen? Det där med tidsomställningen och jetlag var en bra påminnelse. Kan bli jobbigt främst för barnen tänker jag. Är mycket tacksam för tips av alla dess slag då vi aldrig besökt USA förut.
17 jan. 2018 10:02
Citerat från Olerica:

Ja, kanske borde vi plocka bort en destination. Flera tycker jag skulle prioritera KW, Miami och Orlando. Jag lutar mer åt Miami, västkust och Orlando. Hmmm... tål att funderas på! Och jag måste läsa på om västkusten. Ska vi se hockey får det nog bli Tampa. Gäller att ha tur med matchschemat.
Ni behöver knappast åka till KW för sönernas skull. De uppskattar nog Orlando mkt mer. Stanna i Miami några dagar för att få rätt på jetlagen sedan avfärd över till västkusten. Fort Myers Beach eller Clearwater och avsluta med Orlando 4-5 dagar. Universals parker passar tonåringar perfekt.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Daytona
17 jan. 2018 11:21 (redigerad)
Citerat från Olerica:
Citerat från Daytona:
Vi var i Florida över jul och första delen av våran rutt såg ut så här;
Landande i Miami på kvällen, tog ut hyrbil och körde till Homestead Florida City för en natt på hotell. Morgonen efter, pigga som attan redan kl 4, började vi köra ut mot Florida Keys. Vi hade bokat 4 nätter i Marathon på Captain Pips Marina. Supermysigt litet ställe som var som en liten camping by. Tog en snorkeltur via hotellet och det var väl värt det. Så härligt! Var ute en halvdag så vi hann med annat också.De erbjuder även uthyrning av vattenskotrar och annat ifall man blir rastlös. Dolphin Research Center ligger också i Marathon om man är intresserad av det. Finns en del närliggande lokala pärlor till restauranger om man bara vet vart man ska gå.
Åkte över till Key west en dag, vacker väg ut men själva staden impade inte särskilt. Turistanpassad! Snordyrt! Kul att ha vart där men been there done that....vi kände inget behov att stanna där för övernattning.

Sedan åkte vi upp till Fort Myers beach och Outrigger Resort. (körde genom Everglades) Underbart ställe! Låg lite off från själva centrum men man kunde hyra cyklar och bege sig ut på tur. Finns en outlet i Miromar som är bra.

Sen St Pete Beach , rätt trevligt det med men bokade det för att ha nära till Tampa och hockey arenen eftersom vi hade bokat matchbiljetter.Väldigt kul!!

Det är himla kul att åka runt, men det tar tid att färdas och det blir helt klart dyrare.

Se till att boka hotell som iallafall har kyl/micro och kaffebryggare så ni kan fixa egen frukost.
Tack för frukosttipset. Det blir det jobbigaste med resan, att inte få europeisk hotellfrukost. Vi älskar hotellfrukostar!

Vilken match såg ni? Vad kostade det ungefär? Måste man ha ”bra” platser?

Tack för resort-tipset. Jag måste läsa på mer om västkusten, helt okänt för mig.

Everglades, kan man köra igenom där som en vanlig färdsträcka? Upplever man naturen då? Spontant lockar inte Everglades så jättemycket men kan man åka genom så kanske man får känna lite på det iaf?
Det är ju alltid kul att äta frukost på tex. Dennys eller Ihop, men det kostar ju en del och kanske inget man vill göra varje dag . Ja, det finns 2 vägar att välja på, hgw 41 och I 75, vi körde först på 41an och man får ju se en del av naturen om man är intresserad. Vi svängde sedan av på I 75 och det tog oss ungefär 4 h att köra till FMB. Om ni väljer att köra den mindre vägen så se till att ha cash, vi skulle äta lunch och de tog inte emot kort då de inte ens hade telefon :)

Vi såg Tampa Bay mot Montreal Canadians- det var verkligen en upplevelse. Bara att vara utanför arenan innan match var som ett party. Våra biljetter kostade $70 styck, vi hade platser högt upp men i en "kurva" (hörn) så vi satt riktigt bra faktiskt. Man ser ju spelet på isen men det finns också en storbildsskärm. Vi bokade hemifrån ett par månader innan och hade biljetterna på mobilen bara. Smidigt! Det finns ett stort parkeringshus i anslutning till arenan där det kostar 20 dollar att parkera, funkade jättebra när vi skulle ut efter matchen också.

För era barns skull så skippa Key West, bo istället på någon av de små öarna innan och åk in över dagen- det räcker jag lovar!
17 jan. 2018 12:01 (redigerad)
Citerat från Jela01:
Underbar tråd! Vi är i samma läge med att planera en resa till Florida, bila runt östkusten. Funderar mycket på resans längd samt boendet. Bättre och billigare att hyra ett hus "i mitten" och sen utgå därifrån med bil eller boka hotell på olika ställen? Det där med tidsomställningen och jetlag var en bra påminnelse. Kan bli jobbigt främst för barnen tänker jag. Är mycket tacksam för tips av alla dess slag då vi aldrig besökt USA förut.
Det beror ju på så mycket, hur mycket av Ostkusten vill ni se och vad är ni intresserade av.

Vill ni t.ex. se från Miami till St. Augustine så är det ingen bra idé att bo i Orlando eller Dayton och köra därifrån.

Då får man ta iallafall två ställen som utgångspunkt. Miami Beach för att beta av södra delen med Miamiområdet, Everglades mm. Sen om man ska besöka flera parker i Orlando så viil man antagligen bo där ett tag.

Därifrån går det att göra utfärder till båda Väst och Ostkusten. Ska man kanske bara till en park så funkar det bra att bo t.ex. i Daytona Beach och istället köra till Orlando över dagen. Att bo vid havet är iallafall för mig något som lockar mer än inlandet om man måste välja (vilket man så klart inte måste om man inte vill).

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
17 jan. 2018 12:21
Citerat från Olerica:
Citerat från Daquiri:
När vi var i Orlando hösten 2016 spelade Tampa hemma men vi orkade inte köra dit. Körde däremot över Tampa på väg ner till Sanibel. Vägarna är kanon i Florida så inga problem med att köra. Däremot är jag själv inget fan av att trycka in så mycket som möjligt på kort tid. Florida ligger ju kvar om man vill tillbaka.
(Gillar Troja också men jag vet inte vad du kallar det dem gör.)
Ja, kanske borde vi plocka bort en destination. Flera tycker jag skulle prioritera KW, Miami och Orlando. Jag lutar mer åt Miami, västkust och Orlando. Hmmm... tål att funderas på! Och jag måste läsa på om västkusten. Ska vi se hockey får det nog bli Tampa. Gäller att ha tur med matchschemat.
Ni har ju tid att fundera och planera så ett tips till kanske kan tas? ;-)

Ni landar i Miami, med tanke på nämnda jetlag så skulle ni ju kunna köra till västkusten, Ft. Myers Beach är riktigt fint. Där kan ni ta det lite lugnare och se några lokala sevärdheter, kanske ett första "mall". Rekomenderar Edison, Ford Winter Estate och Fleemasters Fleemarket, vill ni samla snäckor tar ni en tur till Sanibel (en vardag då bilköerna kan vara hemska på helgerna).

Sen tar ni 41an österut till Miami då kan ni se Everglades så mycket ni vill och orkar. Se er om i Big Cypress (börja alltid om det går vid "visitor centers" om det går för bra tips och råd) sen Miccosukee Indian Village och Shark Valley. Överkurs men intressant är en omväg till Everglades City och Chokoloskee.

Kommer ni i rimlig tid till Miami kan ni stanna till i Little Havanna för en Cuban Sandwish och en Cafe Cubano.

Sen så klart Miami Beach innan Orlando.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Av Olerica
17 jan. 2018 21:41
Citerat från Jela01:
Underbar tråd! Vi är i samma läge med att planera en resa till Florida, bila runt östkusten. Funderar mycket på resans längd samt boendet. Bättre och billigare att hyra ett hus "i mitten" och sen utgå därifrån med bil eller boka hotell på olika ställen? Det där med tidsomställningen och jetlag var en bra påminnelse. Kan bli jobbigt främst för barnen tänker jag. Är mycket tacksam för tips av alla dess slag då vi aldrig besökt USA förut.
Vad kul! När har ni tänkt att åka? Och hur gamla kommer barnen vara? Ja, det där med boende verkar vara en djungel. Svårt att ta beslut om det är värt mycket att bo bra eller mindre bra. Svårt att veta hur mycket man är på rummet. Vi har bara åkt all inklusive med kidsen tidigare och då är man ju aldrig på rummet. Kanske helt annorlunda när man åker så här. Eller inte. Mycket att tänka på men det är ju ändå angenäma tankar :-)
Av Olerica
17 jan. 2018 21:46
Citerat från Marcus_p:
Hockey i Tampa, helt klart. Har sett säkert 50 matcher live i Tampa och en handfull Panthers matcher. Stor skillnad. Bäst blir det i matcherna inom Atlantic division. Med tanke på att ni enkelt når Amalie både från Clearwater och Orlando är det säkert match under era dagar där. Priserna ligger på 120-160 usd för första och andra "ring" och 40-60 uppe i taket kring tredje "ring".

Gällande er rutt finns det såklart inget som hindrar att köra över till västkusten och avsluta i Orlando. Jag tänkte mer sol-park-sol. Till flygplatsen i Orlando har ni 1:45 från Clearwater så av den anledningen funkar båda avsluten.

När ni åker över Miami-Västkusten kan ni ta 41:an och där stanna till i 2h för en tur ut i Everglades om ni trots allt känner att det är ngt för er och värt det.

Välj en 3 dagars 3 parks park-to-park biljett för att lägga till Volcano Bay som vattenpark. Biljetten kostar då bara 10usd extra per person jämfört med en tvådagars...
Tack för grymma tips! Hockey i Tampa får det bli. Ungarna vill helst se Chicago Blackhawks eller Ottawa, men det kan de glömma. Morsan ska till Florida! :-)
Av Olerica
17 jan. 2018 21:51
Citerat från Nisse524:
Citerat från Olerica:

Ja, kanske borde vi plocka bort en destination. Flera tycker jag skulle prioritera KW, Miami och Orlando. Jag lutar mer åt Miami, västkust och Orlando. Hmmm... tål att funderas på! Och jag måste läsa på om västkusten. Ska vi se hockey får det nog bli Tampa. Gäller att ha tur med matchschemat.
Ni behöver knappast åka till KW för sönernas skull. De uppskattar nog Orlando mkt mer. Stanna i Miami några dagar för att få rätt på jetlagen sedan avfärd över till västkusten. Fort Myers Beach eller Clearwater och avsluta med Orlando 4-5 dagar. Universals parker passar tonåringar perfekt.
Jamen eller hur! Men kanske tar nyfikenheten över så man kan åka til KW bara en natt? Eller nä. Eller jo. Eller kanske... tur vi inte behöver bestämma oss ännu! :-)
Av Olerica
17 jan. 2018 21:56
Citerat från Daytona:
Citerat från Olerica:
Citerat från Daytona:
Vi var i Florida över jul och första delen av våran rutt såg ut så här;
Landande i Miami på kvällen, tog ut hyrbil och körde till Homestead Florida City för en natt på hotell. Morgonen efter, pigga som attan redan kl 4, började vi köra ut mot Florida Keys. Vi hade bokat 4 nätter i Marathon på Captain Pips Marina. Supermysigt litet ställe som var som en liten camping by. Tog en snorkeltur via hotellet och det var väl värt det. Så härligt! Var ute en halvdag så vi hann med annat också.De erbjuder även uthyrning av vattenskotrar och annat ifall man blir rastlös. Dolphin Research Center ligger också i Marathon om man är intresserad av det. Finns en del närliggande lokala pärlor till restauranger om man bara vet vart man ska gå.
Åkte över till Key west en dag, vacker väg ut men själva staden impade inte särskilt. Turistanpassad! Snordyrt! Kul att ha vart där men been there done that....vi kände inget behov att stanna där för övernattning.

Sedan åkte vi upp till Fort Myers beach och Outrigger Resort. (körde genom Everglades) Underbart ställe! Låg lite off från själva centrum men man kunde hyra cyklar och bege sig ut på tur. Finns en outlet i Miromar som är bra.

Sen St Pete Beach , rätt trevligt det med men bokade det för att ha nära till Tampa och hockey arenen eftersom vi hade bokat matchbiljetter.Väldigt kul!!

Det är himla kul att åka runt, men det tar tid att färdas och det blir helt klart dyrare.

Se till att boka hotell som iallafall har kyl/micro och kaffebryggare så ni kan fixa egen frukost.
Tack för frukosttipset. Det blir det jobbigaste med resan, att inte få europeisk hotellfrukost. Vi älskar hotellfrukostar!

Vilken match såg ni? Vad kostade det ungefär? Måste man ha ”bra” platser?

Tack för resort-tipset. Jag måste läsa på mer om västkusten, helt okänt för mig.

Everglades, kan man köra igenom där som en vanlig färdsträcka? Upplever man naturen då? Spontant lockar inte Everglades så jättemycket men kan man åka genom så kanske man får känna lite på det iaf?
Det är ju alltid kul att äta frukost på tex. Dennys eller Ihop, men det kostar ju en del och kanske inget man vill göra varje dag . Ja, det finns 2 vägar att välja på, hgw 41 och I 75, vi körde först på 41an och man får ju se en del av naturen om man är intresserad. Vi svängde sedan av på I 75 och det tog oss ungefär 4 h att köra till FMB. Om ni väljer att köra den mindre vägen så se till att ha cash, vi skulle äta lunch och de tog inte emot kort då de inte ens hade telefon :)

Vi såg Tampa Bay mot Montreal Canadians- det var verkligen en upplevelse. Bara att vara utanför arenan innan match var som ett party. Våra biljetter kostade $70 styck, vi hade platser högt upp men i en "kurva" (hörn) så vi satt riktigt bra faktiskt. Man ser ju spelet på isen men det finns också en storbildsskärm. Vi bokade hemifrån ett par månader innan och hade biljetterna på mobilen bara. Smidigt! Det finns ett stort parkeringshus i anslutning till arenan där det kostar 20 dollar att parkera, funkade jättebra när vi skulle ut efter matchen också.

För era barns skull så skippa Key West, bo istället på någon av de små öarna innan och åk in över dagen- det räcker jag lovar!
Tack för grymma tips. KW-tipset ska jag plugga på lite direkt. Och några dagar måste vi såklart kosta på oss riktig frukost/brunch.
Pju, vilka parkeringsavgifter man kommer ha under dessa veckor! Nästan i klass med hela hyravgiften ju! :-(
Av Olerica
17 jan. 2018 22:03
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Jela01:
Underbar tråd! Vi är i samma läge med att planera en resa till Florida, bila runt östkusten. Funderar mycket på resans längd samt boendet. Bättre och billigare att hyra ett hus "i mitten" och sen utgå därifrån med bil eller boka hotell på olika ställen? Det där med tidsomställningen och jetlag var en bra påminnelse. Kan bli jobbigt främst för barnen tänker jag. Är mycket tacksam för tips av alla dess slag då vi aldrig besökt USA förut.
Det beror ju på så mycket, hur mycket av Ostkusten vill ni se och vad är ni intresserade av.

Vill ni t.ex. se från Miami till St. Augustine så är det ingen bra idé att bo i Orlando eller Dayton och köra därifrån.

Då får man ta iallafall två ställen som utgångspunkt. Miami Beach för att beta av södra delen med Miamiområdet, Everglades mm. Sen om man ska besöka flera parker i Orlando så viil man antagligen bo där ett tag.

Därifrån går det att göra utfärder till båda Väst och Ostkusten. Ska man kanske bara till en park så funkar det bra att bo t.ex. i Daytona Beach och istället köra till Orlando över dagen. Att bo vid havet är iallafall för mig något som lockar mer än inlandet om man måste välja (vilket man så klart inte måste om man inte vill).

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Hur långt är det från bra strandnära boende till Orlando? Eftersom vi tänkt bo en natt på Hard Rock Hotel för att få expresspassen så kanske vi kan ta övriga nätter närmare havet? Fast kanske lite långt att åka morgonen till dag 1 på US och långt hem efter dag 2? Lite väl saftiga priser för att bo mer än en natt på HR. Men ett hotellrum mitt i Orlando lockar ju inte jättemycket. Möjligtvis resort, men då talar vi väl också om en helt annan prisklass?
Av Olerica
17 jan. 2018 22:12
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Olerica:
Citerat från Daquiri:
När vi var i Orlando hösten 2016 spelade Tampa hemma men vi orkade inte köra dit. Körde däremot över Tampa på väg ner till Sanibel. Vägarna är kanon i Florida så inga problem med att köra. Däremot är jag själv inget fan av att trycka in så mycket som möjligt på kort tid. Florida ligger ju kvar om man vill tillbaka.
(Gillar Troja också men jag vet inte vad du kallar det dem gör.)
Ja, kanske borde vi plocka bort en destination. Flera tycker jag skulle prioritera KW, Miami och Orlando. Jag lutar mer åt Miami, västkust och Orlando. Hmmm... tål att funderas på! Och jag måste läsa på om västkusten. Ska vi se hockey får det nog bli Tampa. Gäller att ha tur med matchschemat.
Ni har ju tid att fundera och planera så ett tips till kanske kan tas? ;-)

Ni landar i Miami, med tanke på nämnda jetlag så skulle ni ju kunna köra till västkusten, Ft. Myers Beach är riktigt fint. Där kan ni ta det lite lugnare och se några lokala sevärdheter, kanske ett första "mall". Rekomenderar Edison, Ford Winter Estate och Fleemasters Fleemarket, vill ni samla snäckor tar ni en tur till Sanibel (en vardag då bilköerna kan vara hemska på helgerna).

Sen tar ni 41an österut till Miami då kan ni se Everglades så mycket ni vill och orkar. Se er om i Big Cypress (börja alltid om det går vid "visitor centers" om det går för bra tips och råd) sen Miccosukee Indian Village och Shark Valley. Överkurs men intressant är en omväg till Everglades City och Chokoloskee.

Kommer ni i rimlig tid till Miami kan ni stanna till i Little Havanna för en Cuban Sandwish och en Cafe Cubano.

Sen så klart Miami Beach innan Orlando.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Åh, tack för ännu mer fina tips! Jag vill ha massor! :-)
Vi måste inte nödvändigt landa i Miami, men jag tänker att Miami eller Orlando är enklast/flest flyg/ billigast/ minst byten?

Varför jag tänker Miami och norrut denna gången är för att jag gjorde tvärtom sist. Då började vi i Universal studios och sen blev det liksom aldrig bättre än det under resan. Ja, jag älskar nöjesfält! :-) Tänkte därför avsluta med höjdpunkten den här gången. Fast samtidigt gott att avsluta med ett par sköna slappa dagar på stranden.
Fina tips om FMB!

Hur bor vi på Miami Beach tycker du?
17 jan. 2018 23:06
Citerat från Olerica:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Olerica:
Citerat från Daquiri:
När vi var i Orlando hösten 2016 spelade Tampa hemma men vi orkade inte köra dit. Körde däremot över Tampa på väg ner till Sanibel. Vägarna är kanon i Florida så inga problem med att köra. Däremot är jag själv inget fan av att trycka in så mycket som möjligt på kort tid. Florida ligger ju kvar om man vill tillbaka.
(Gillar Troja också men jag vet inte vad du kallar det dem gör.)
Ja, kanske borde vi plocka bort en destination. Flera tycker jag skulle prioritera KW, Miami och Orlando. Jag lutar mer åt Miami, västkust och Orlando. Hmmm... tål att funderas på! Och jag måste läsa på om västkusten. Ska vi se hockey får det nog bli Tampa. Gäller att ha tur med matchschemat.
Ni har ju tid att fundera och planera så ett tips till kanske kan tas? ;-)

Ni landar i Miami, med tanke på nämnda jetlag så skulle ni ju kunna köra till västkusten, Ft. Myers Beach är riktigt fint. Där kan ni ta det lite lugnare och se några lokala sevärdheter, kanske ett första "mall". Rekomenderar Edison, Ford Winter Estate och Fleemasters Fleemarket, vill ni samla snäckor tar ni en tur till Sanibel (en vardag då bilköerna kan vara hemska på helgerna).

Sen tar ni 41an österut till Miami då kan ni se Everglades så mycket ni vill och orkar. Se er om i Big Cypress (börja alltid om det går vid "visitor centers" om det går för bra tips och råd) sen Miccosukee Indian Village och Shark Valley. Överkurs men intressant är en omväg till Everglades City och Chokoloskee.

Kommer ni i rimlig tid till Miami kan ni stanna till i Little Havanna för en Cuban Sandwish och en Cafe Cubano.

Sen så klart Miami Beach innan Orlando.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Åh, tack för ännu mer fina tips! Jag vill ha massor! :-)
Vi måste inte nödvändigt landa i Miami, men jag tänker att Miami eller Orlando är enklast/flest flyg/ billigast/ minst byten?

Varför jag tänker Miami och norrut denna gången är för att jag gjorde tvärtom sist. Då började vi i Universal studios och sen blev det liksom aldrig bättre än det under resan. Ja, jag älskar nöjesfält! :-) Tänkte därför avsluta med höjdpunkten den här gången. Fast samtidigt gott att avsluta med ett par sköna slappa dagar på stranden.
Fina tips om FMB!

Hur bor vi på Miami Beach tycker du?
Det blir ju fortfarande söderifrån och norrut fast FMB före Miami B.
Mall utanför FMB glömde jag Miromar ligger där, bäst i området.

I Miami Beach har vi bott på Tradewinds, gillar det skarpt och bra läge, lugnt men nära allt inkl. stranden. Vi tycker om att handla i amerikanska affärer och laga mycket av maten själv. Deras priser är dock obegripliga som många andra hotells, kan pendla mellan prisvärt och hutlöst!

Annars finns hotell i alla kategorier vi har dock svårt att hitta något som passar oss och som kan konkurera i prisvärde med Tradewinds.
17 jan. 2018 23:18
Citerat från Olerica:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Jela01:
Underbar tråd! Vi är i samma läge med att planera en resa till Florida, bila runt östkusten. Funderar mycket på resans längd samt boendet. Bättre och billigare att hyra ett hus "i mitten" och sen utgå därifrån med bil eller boka hotell på olika ställen? Det där med tidsomställningen och jetlag var en bra påminnelse. Kan bli jobbigt främst för barnen tänker jag. Är mycket tacksam för tips av alla dess slag då vi aldrig besökt USA förut.
Det beror ju på så mycket, hur mycket av Ostkusten vill ni se och vad är ni intresserade av.

Vill ni t.ex. se från Miami till St. Augustine så är det ingen bra idé att bo i Orlando eller Dayton och köra därifrån.

Då får man ta iallafall två ställen som utgångspunkt. Miami Beach för att beta av södra delen med Miamiområdet, Everglades mm. Sen om man ska besöka flera parker i Orlando så viil man antagligen bo där ett tag.

Därifrån går det att göra utfärder till båda Väst och Ostkusten. Ska man kanske bara till en park så funkar det bra att bo t.ex. i Daytona Beach och istället köra till Orlando över dagen. Att bo vid havet är iallafall för mig något som lockar mer än inlandet om man måste välja (vilket man så klart inte måste om man inte vill).

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Hur långt är det från bra strandnära boende till Orlando? Eftersom vi tänkt bo en natt på Hard Rock Hotel för att få expresspassen så kanske vi kan ta övriga nätter närmare havet? Fast kanske lite långt att åka morgonen till dag 1 på US och långt hem efter dag 2? Lite väl saftiga priser för att bo mer än en natt på HR. Men ett hotellrum mitt i Orlando lockar ju inte jättemycket. Möjligtvis resort, men då talar vi väl också om en helt annan prisklass?
Ska ni gå i två parker, ta då 1 eller 2 nätter i Orlando. Även om det bara är 1.5 timmes körning så är det mindre kul och sen har ni ju passen att tänka på om ni vill ha dem.
Ni kan ju begräsa er till bara antalet nätter som är nödvändiga i Orlando och ta mer tid vid kusten.
Av Birgere
18 jan. 2018 00:07
Har ni fokus på barnen så kan ni definitivt hoppa över Key West och Miami, vi åker gärna dit som vuxna men ungarna har aldrig direkt gillat det. Hyr ni bostad i tex FtM eller kring Siesta Key och så kan ni om ni vill ta dagsutflykter till Everglades och tom Miami. Nackdelen med kusterna är ju att det inte finns så mycket att göra så man blir lätt lite rastlös, speciellt ungarna. För vuxna finns det ju däremot en massa härliga miljöer, restauranger, barer osv och det är ganska skönt att slippa alla barnfamiljer som man stöter på i Orlando.
Att ha tex ClearWater beach eller typ Daytona som bas för bla Orlando har vi testat en gång...helt värdelöst. Då dels körandet blev för mycket och det är en j...a trafik när man ska in till Orlando på morgonen samt att man missar flexibiliteten när man vill till havet att anpassa sig efter vädret, kan vara kanonväder på östkusten ena dagen samtidigt som det spöregnar på västkusten och tvärt om. Finns ju inget tråkigare än att vara vid en badort när det är taskigt väder.

Ni får väl klura o stretcha era tankar lite om vad ni vill ha ut av resan.
Av Olerica
18 jan. 2018 21:35
Har ändrat lite. Är resrutten möjlig? :-) (Jag veeeet, läääänge kvar men jag gillar att njuta av resor både innan, under och efter själva resan :-) )

1. Lördag: South Beach käka middag (natt: lägenhet SoBe)
2. Söndag: South Beach, acklimatisera sig, bada, Little Havana (natt: lägenhet SoBe)
3. Måndag: Sawgrass (natt: lägenhet SoBe)
4. Tisdag: Båtutflykt, Bayside (natt: lägenhet SoBe)
5. Onsdag: Everglades (natt: poolhus Clearwater Bay eller billigt motellrum på vägen)
6. Torsdag: Clearwater Beach, bada, sola slappa (natt: poolhus Clearwater Bay)
7. Fredag: Nöjespark Busch Gardens (natt: poolhus Clearwater Bay)
8. Lördag: Slappa, bada, håller tummarna för hockey :-) (natt: poolhus Clearwater Bay)
9. Söndag: Shopping Outlet i Orlando (natt: billigt motellrum Orlando)
10. Måndag: Universal Studios Resort (natt: Hardrock Cafe Hotel)
11. Tisdag: Universal Studios Adventure (natt: billigt motellrum Orlando)
12. Onsdag: Universal Studios Vulcano Bay (natt: resort Orlando)
13. Torsdag: Slappardag, bada (natt: resort Orlando)
14. Fredag: Disneys Star Wars? (natt: resort Orlando)
15. Lördag: Bada, äta pannkakor, åka hem.
18 jan. 2018 22:22
Lite kort input, bara till planen som ser bra ut överlag.

Undvik parkerna på fredagar-söndagar. Bara ett hotellbyte i Orlando och inget på vägen efter Everglades. Ett byte tar onödig tid och man får köra runt med allt man har i bilen.
Avsätt inte hela dagar till shopping. Outlet öppet til 23...
Överplanera inte då det kan regna hela dagar i november.
Hockeyn tar ni lika lätt från Orlando, 45min.
Grym resa
18 jan. 2018 22:50
Instämmer med Marcus_p.
Kanske ni ska vänta att boka boende eller se till att ha avbokningsbart tills hokeyprogrammet är spikat.
Av Birgere
19 jan. 2018 00:36
Något att fundera på:

Ska ni gå på Halloween Horror Nights på Universal så bör ni planera in detta tidsmässigt, dagarna brukar släppas i februari/mars.
Tiden att köra mellan Clearwater Beach till Hockeyn resp Busch Gardens är i stort desamma som från Orlando.
Att hyra hus/lägenhet under bara några dagar drar iväg lite i pris bl.a pga städavgiften om ens ägarna är villiga att hyra ut så kort tid.
Som alla andra säger, låt bli att byta boende hela tiden. ska ni tex bo på Hard Rock i Orlando så kör dit tidigt som f..n på morgonen från Clearwater så får ni 2 heldagar med expresspass för en övernattning. Därefter kan ni ta in på något annat ställe.
Ta aldrig in på ett motell eller simpelt hotell om ni tidigare under resan bott i hus eller lägenhet. Ni kommer att tycka det är en ren plåga.
19 jan. 2018 12:49
Vad kul. Den här tråden följer jag för här är ytterligare en familj (två vuxna o två barn 8 och 12 år) som kommer att åka till Florida i slutet av oktober - i början av november (10 nätter totalt).
Vi ser ut att ha ungefär samma upplägg dvs Orlando, ev ishockey och Miami. Vi tänkte börja två nätter i Miami Beach (SB) och därefter någonstans på västkusten i sex nätter och avsluta med Orlando (för att undvika att åka dit under helgen) i två nätter (3 dagar). När det gäller västkusten så funderar vi på Sarasota (Siesta Key?) eller Ft Myers. Några andra tips på västkusten? Vi bor gärna nära till strand och gåavstånd till trevliga restauranger. Olerica, hoppas det är ok att jag hänger på i tråden.
19 jan. 2018 13:28
Citerat från Hallon00:
Vad kul. Den här tråden följer jag för här är ytterligare en familj (två vuxna o två barn 8 och 12 år) som kommer att åka till Florida i slutet av oktober - i början av november (10 nätter totalt).
Vi ser ut att ha ungefär samma upplägg dvs Orlando, ev ishockey och Miami. Vi tänkte börja två nätter i Miami Beach (SB) och därefter någonstans på västkusten i sex nätter och avsluta med Orlando (för att undvika att åka dit under helgen) i två nätter (3 dagar). När det gäller västkusten så funderar vi på Sarasota (Siesta Key?) eller Ft Myers. Några andra tips på västkusten? Vi bor gärna nära till strand och gåavstånd till trevliga restauranger. Olerica, hoppas det är ok att jag hänger på i tråden.
Kan tipsa om detta ställe. http://beachshellinn.com/ Passade oss perfekt. Lägenhet (vi tog den med privat uteplats vilket var mysigt) En äldre dam drev (man vet aldrig, saker ändras snabbt när det gäller hotell) stället och lagade kaffe på mornarna, En livsmedelsbutik över gatan, stranden några meter från dörren och en kort promenad till restaurangerna vid piren. Stranden är superfin här bredare än runt piren och inte alls samma trängsel.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan.se
Av Olerica
21 jan. 2018 22:04
Citerat från Marcus_p:
Lite kort input, bara till planen som ser bra ut överlag.

Undvik parkerna på fredagar-söndagar. Bara ett hotellbyte i Orlando och inget på vägen efter Everglades. Ett byte tar onödig tid och man får köra runt med allt man har i bilen.
Avsätt inte hela dagar till shopping. Outlet öppet til 23...
Överplanera inte då det kan regna hela dagar i november.
Hockeyn tar ni lika lätt från Orlando, 45min.
Grym resa
Tack! Läste på om de två nya ”budgethotellen” som Universal bygger nu. Kanske skulle man ta för istället då, med avbrott för en natt på Hard Rock för att få tag på expresspassen. Håller med, blir inte så bra med så många hotelllbyten. Bara trist att lägga större summa på boende de dagar man går upp tidigt och kommer hem sent.

Det där med regn hörde jag inte. Usch och fy! Hur vanligt är det i okt/nov-skiftet?

När kommer spelschemat för hösten -19?

Shopping haldagar räcker gott för oss!

Tackar!
Av Olerica
21 jan. 2018 22:08 (redigerad)
Citerat från Floridasidan:
Instämmer med Marcus_p.
Kanske ni ska vänta att boka boende eller se till att ha avbokningsbart tills hokeyprogrammet är spikat.
Ja, men när spikas matchschemat? Och när kommer flygbiljetterna släppas? Vilken flygsida rekommenderas? Flygresor.se?

Hur är det med flyg- och hotellpriser? Lönar det sig att boka så snabbt det går? Är det booking.com som gäller? Fint att de finns på refounder 👍🏼
Av Olerica
21 jan. 2018 22:16
Citerat från Birgere:
Något att fundera på:

Ska ni gå på Halloween Horror Nights på Universal så bör ni planera in detta tidsmässigt, dagarna brukar släppas i februari/mars.
Tiden att köra mellan Clearwater Beach till Hockeyn resp Busch Gardens är i stort desamma som från Orlando.
Att hyra hus/lägenhet under bara några dagar drar iväg lite i pris bl.a pga städavgiften om ens ägarna är villiga att hyra ut så kort tid.
Som alla andra säger, låt bli att byta boende hela tiden. ska ni tex bo på Hard Rock i Orlando så kör dit tidigt som f..n på morgonen från Clearwater så får ni 2 heldagar med expresspass för en övernattning. Därefter kan ni ta in på något annat ställe.
Ta aldrig in på ett motell eller simpelt hotell om ni tidigare under resan bott i hus eller lägenhet. Ni kommer att tycka det är en ren plåga.
Känns bara surt att betala stora pengar för dyrt boende de dagar man inte kommer vara ”hemma”. Men man orkar ju inte flänga runt med packning heja tiden heller. Som yngre reste jag runt i Indien och bodde i rum för några tior natten, så jag hade nog klarar motellrum. Fast kidsen, där har du nog en poäng! Och jag har nog också blivit lite bekväm på äldre dar ;-)

Japp, vi kostar på oss en natt på hardrock för passens skull. Fast en får räcka, hutlösa pengar! :-( Läste lite om universals två nya hotell de bygger, där kanske vi kan bo resten av orlandovistelsen. Okej priser och pooler. Pool är definitivt ett krav om vi ska avsluta resan där!
Av Olerica
21 jan. 2018 22:22
Citerat från Hallon00:
Vad kul. Den här tråden följer jag för här är ytterligare en familj (två vuxna o två barn 8 och 12 år) som kommer att åka till Florida i slutet av oktober - i början av november (10 nätter totalt).
Vi ser ut att ha ungefär samma upplägg dvs Orlando, ev ishockey och Miami. Vi tänkte börja två nätter i Miami Beach (SB) och därefter någonstans på västkusten i sex nätter och avsluta med Orlando (för att undvika att åka dit under helgen) i två nätter (3 dagar). När det gäller västkusten så funderar vi på Sarasota (Siesta Key?) eller Ft Myers. Några andra tips på västkusten? Vi bor gärna nära till strand och gåavstånd till trevliga restauranger. Olerica, hoppas det är ok att jag hänger på i tråden.
Välkommen in i tråden! Enda kravet är att du delar med dig av er reseberättelse när ni kommit hem! ;-) Då passar ni också på under höstlovet förstår jag?! Vilka flyger ni med och vartifrån? Har ni bokat flyg? Västkusten vet jag inget om så jag behöver läsa på lite. Orlando, FLD och Miami har jag besökt en gång för ett par år sedan. Jag jobbade då så jag kunde inte styra så mycket själv men det gav definitivt mersmak!
Av Olerica
21 jan. 2018 22:42
@Floridasidan Jag hittade till din blogg. Läste att det var orkan oktober -16 och även i höstas var det ju en. Är det en stor risk man tar om man åker månadsskiftet okt-nov?
Av Olerica
21 jan. 2018 23:06
Ang. Sawgrass Mills. Finns det nåt kul ställe i närheten där söner och sambo kan roa sig när de tröttnat på affärer efter någon/några timmar? Jag går gärna i 5-6 timmar men helst utan uttråkade söner utan shoppingintresse i släptåg. De är nog färdiga efter Nike-butiken är jag rädd. Hur löser man denna konflikt smidigast?
22 jan. 2018 08:09
Citerat från Olerica:
@Floridasidan Jag hittade till din blogg. Läste att det var orkan oktober -16 och även i höstas var det ju en. Är det en stor risk man tar om man åker månadsskiftet okt-nov?
Nej, det är i princip ingen risk alls. Orkanen "vi hade" strök utanför kusten och kom inte in över FLorida, den ställde till skador ändå men man riskerar knappast att hamna i en orkan om man inte vill.

Man vet ju att en orkan är påväg långt innan den kommer, den dyker inte upp plötsligt. Myndigheterna följer utveclingen i veckor och ju närmre det kommer ju mer precis vet man var orkanen kommmer. Man kan aldrig förutspå exakt, de kan byta riktning, bli starkare eller dö ut. Vi följde utvecklingen innan vi åkte och visste att orkanen antagligen va påväg just längs Ostkusten där vi skulle börja resan (Daytona Beach).
Vi övernattade på vägen mot Daytona strax söderom Ft. Lauderdale och avvaktade ända fram till dess med att boka om till Sydväst istället då det var halt klart att Daytona Beach skulle stängas ner helt och vi hade aldrig åkt dit om risken fanns.

Vi var också i Florida 1992 ca. 3 månader efter Abdew (en av de som drabbat FLorida värst) då såkg man verkligen vad orkaner kan göra, träden låg som en matta längs marken som om en gigantisk boll rullat över.

Jag har bara lagt in de orkaner som kommit över Florida men du kan iallafall se lite hur vanligt det är http://www.floridasidan.se/Vader.php du känner säkert till http://flhurricane.com/ redan men sidan kan man inte tipsa om för mycket.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan.se
22 jan. 2018 08:20
Citerat från Olerica:
Ang. Sawgrass Mills. Finns det nåt kul ställe i närheten där söner och sambo kan roa sig när de tröttnat på affärer efter någon/några timmar? Jag går gärna i 5-6 timmar men helst utan uttråkade söner utan shoppingintresse i släptåg. De är nog färdiga efter Nike-butiken är jag rädd. Hur löser man denna konflikt smidigast?
Inget på gångavstånd men det finns lite bilhandlare i närheten....

Annars kan de ju fika på Cheeskake Factory eller Rainforest Café och se någon film på bion :-)
Har egentligen aldrig funderat på det utan stängningsdags kan vara en bra gräns för när man går därifrån ;-)

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan.se
22 jan. 2018 08:32
Citerat från Olerica:
Citerat från Floridasidan:
Instämmer med Marcus_p.
Kanske ni ska vänta att boka boende eller se till att ha avbokningsbart tills hokeyprogrammet är spikat.
Ja, men när spikas matchschemat? Och när kommer flygbiljetterna släppas? Vilken flygsida rekommenderas? Flygresor.se?

Hur är det med flyg- och hotellpriser? Lönar det sig att boka så snabbt det går? Är det booking.com som gäller? Fint att de finns på refounder 👍🏼
Vi bokar flyg så fort vi kan, brukar löna sig i längden även om det någon gång kan bli att man missar något erbjudande. Det är viktigare att kunna välja fritt bland flygavgångar så man får bra tider och flyg man gillar. Vi bokar direkt hos flygbolagen, det ångrar man inte om något strular! Man kan använda många olika sidor för att hitta flyget, Momondo, Reseguiden, Google Flights, Skyscanner o.s.v.....

Även hotell bokar vi direkt vi bokat flyget men då alltid med fri avbokning, då kan det aldrig bli fel utan man kan byta boende om något bättre/billigare dyker upp eller man ändrar rutt. Även hyrbil bokar vi så snabbt som möjligt, samma sak, man håller koll på priserna och bokar om ifall man hittar något billigare.

Vi bokar nästan allt av Hotels.com, har hört så mycket negativt om Booking så där bokar vi aldrig längre, avbokade det vi bokat sen vi hört hur deras kundtjänst (inte) fungerar, de verkar inte ta minsta ansvar när det går fel. Även Hotels får kritik men de gånger något inte stämt där har vi alltid blivit kompenserade minst dåligt och ofta billigast enligt min erfarenhet alltså.

Angående boende i Orlando tänker vi ungefär som du är inne på. Vi spenderar nästan ingen tid på boendet och vi har alltid bott på billiga ställen vilket funkar hur bra som helst bara man kollar upp lite recensioner.
Vi bodde t.ex. på Extended Stay America som ligger på gångavstånd från Universal (ca. 20 min).

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan.se
Av Daytona
22 jan. 2018 08:35
Citerat från Olerica:
Ang. Sawgrass Mills. Finns det nåt kul ställe i närheten där söner och sambo kan roa sig när de tröttnat på affärer efter någon/några timmar? Jag går gärna i 5-6 timmar men helst utan uttråkade söner utan shoppingintresse i släptåg. De är nog färdiga efter Nike-butiken är jag rädd. Hur löser man denna konflikt smidigast?
De kan ju alltid åka till Everglades Holiday park ( Gatorboys från TV) ligger inte alls så långt bort och det räcker med ett par timmar där . Sawgrass mill är gigantiskt- om man som jag inte är så shopping galen så orsakade det mest stress och "ångest" .;) Men jag har svårt för trängsel.. ;)
22 jan. 2018 09:29
Japp, vi kostar på oss en natt på hardrock för passens skull. Fast en får räcka, hutlösa pengar! :-( Läste lite om universals två nya hotell de bygger, där kanske vi kan bo resten av orlandovistelsen. Okej priser och pooler. Pool är definitivt ett krav om vi ska avsluta resan där!

Om jag förstår det rätt väljer ni Hard Rock för passens skull.... Får jag slänga in ett förslag :) . Skippa passen, köp Park to park för tre dagar, tror det kostar 273 USD på orlandoticket Center. Då hinner ni med mer vad gäller parkerna och kan stanna på samma boende under hela er vistelse. Lite osäker på antalet besökare i november men en snabb titt i nedanstående kalender
https://www.undercovertourist.com/orlando/crowd-calendar/November-2018/ visar att 17-25 nov kanske skall undvikas. Utöver dessa dagar ser det ganska skapligt ut. Med andra ord kanske inget tvång att lägga ut mkt pengar på hotell eller passen.
Av Olerica
23 jan. 2018 16:00
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Olerica:
@Floridasidan Jag hittade till din blogg. Läste att det var orkan oktober -16 och även i höstas var det ju en. Är det en stor risk man tar om man åker månadsskiftet okt-nov?
Nej, det är i princip ingen risk alls. Orkanen "vi hade" strök utanför kusten och kom inte in över FLorida, den ställde till skador ändå men man riskerar knappast att hamna i en orkan om man inte vill.

Man vet ju att en orkan är påväg långt innan den kommer, den dyker inte upp plötsligt. Myndigheterna följer utveclingen i veckor och ju närmre det kommer ju mer precis vet man var orkanen kommmer. Man kan aldrig förutspå exakt, de kan byta riktning, bli starkare eller dö ut. Vi följde utvecklingen innan vi åkte och visste att orkanen antagligen va påväg just längs Ostkusten där vi skulle börja resan (Daytona Beach).
Vi övernattade på vägen mot Daytona strax söderom Ft. Lauderdale och avvaktade ända fram till dess med att boka om till Sydväst istället då det var halt klart att Daytona Beach skulle stängas ner helt och vi hade aldrig åkt dit om risken fanns.

Vi var också i Florida 1992 ca. 3 månader efter Abdew (en av de som drabbat FLorida värst) då såkg man verkligen vad orkaner kan göra, träden låg som en matta längs marken som om en gigantisk boll rullat över.

Jag har bara lagt in de orkaner som kommit över Florida men du kan iallafall se lite hur vanligt det är http://www.floridasidan.se/Vader.php du känner säkert till http://flhurricane.com/ redan men sidan kan man inte tipsa om för mycket.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan.se
Åh, härlig läsning! Tack!!!
27 jan. 2018 14:13
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Hallon00:
Vad kul. Den här tråden följer jag för här är ytterligare en familj (två vuxna o två barn 8 och 12 år) som kommer att åka till Florida i slutet av oktober - i början av november (10 nätter totalt).
Vi ser ut att ha ungefär samma upplägg dvs Orlando, ev ishockey och Miami. Vi tänkte börja två nätter i Miami Beach (SB) och därefter någonstans på västkusten i sex nätter och avsluta med Orlando (för att undvika att åka dit under helgen) i två nätter (3 dagar). När det gäller västkusten så funderar vi på Sarasota (Siesta Key?) eller Ft Myers. Några andra tips på västkusten? Vi bor gärna nära till strand och gåavstånd till trevliga restauranger. Olerica, hoppas det är ok att jag hänger på i tråden.
Kan tipsa om detta ställe. http://beachshellinn.com/ Passade oss perfekt. Lägenhet (vi tog den med privat uteplats vilket var mysigt) En äldre dam drev (man vet aldrig, saker ändras snabbt när det gäller hotell) stället och lagade kaffe på mornarna, En livsmedelsbutik över gatan, stranden några meter från dörren och en kort promenad till restaurangerna vid piren. Stranden är superfin här bredare än runt piren och inte alls samma trängsel.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan.se
Tack Jörgen. Jag skalll kolla upp ditt tips!
27 jan. 2018 14:21
Citerat från Olerica:
Citerat från Hallon00:
Vad kul. Den här tråden följer jag för här är ytterligare en familj (två vuxna o två barn 8 och 12 år) som kommer att åka till Florida i slutet av oktober - i början av november (10 nätter totalt).
Vi ser ut att ha ungefär samma upplägg dvs Orlando, ev ishockey och Miami. Vi tänkte börja två nätter i Miami Beach (SB) och därefter någonstans på västkusten i sex nätter och avsluta med Orlando (för att undvika att åka dit under helgen) i två nätter (3 dagar). När det gäller västkusten så funderar vi på Sarasota (Siesta Key?) eller Ft Myers. Några andra tips på västkusten? Vi bor gärna nära till strand och gåavstånd till trevliga restauranger. Olerica, hoppas det är ok att jag hänger på i tråden.
Välkommen in i tråden! Enda kravet är att du delar med dig av er reseberättelse när ni kommit hem! ;-) Då passar ni också på under höstlovet förstår jag?! Vilka flyger ni med och vartifrån? Har ni bokat flyg? Västkusten vet jag inget om så jag behöver läsa på lite. Orlando, FLD och Miami har jag besökt en gång för ett par år sedan. Jag jobbade då så jag kunde inte styra så mycket själv men det gav definitivt mersmak!
Vi åker från Göteborg via London till Miami med British airways och bokade för någon vecka sedan. De hade mycket billiga Economy premium som vi slog till på. Har bokat rum på South Miami Beach i två nätter och tittar nu på västkusten där vi kommer vara i fem, sex nätter. Förutom ft Myers; Siesta Key har vi nu även tittat på Lido Key. Vi avslutar med Orlando.
Av Jela01
29 jan. 2018 16:09
Citerat från Olerica:
Citerat från Daquiri:
När vi var i Orlando hösten 2016 spelade Tampa hemma men vi orkade inte köra dit. Körde däremot över Tampa på väg ner till Sanibel. Vägarna är kanon i Florida så inga problem med att köra. Däremot är jag själv inget fan av att trycka in så mycket som möjligt på kort tid. Florida ligger ju kvar om man vill tillbaka.
(Gillar Troja också men jag vet inte vad du kallar det dem gör.)
Ja, kanske borde vi plocka bort en destination. Flera tycker jag skulle prioritera KW, Miami och Orlando. Jag lutar mer åt Miami, västkust och Orlando. Hmmm... tål att funderas på! Och jag måste läsa på om västkusten. Ska vi se hockey får det nog bli Tampa. Gäller att ha tur med matchschemat.
Precis som vi också tänkt! Våra barn är 11 och 14 så vi behöver växla mellan, bad, utflykter, hockey , shopping och sightseeing! :-) Det svåraste just nu är att hitta bra flygtider till bra pris.... Några tips om det?
Av Jela01
30 jan. 2018 20:47
Citerat från Olerica:
Tusen tack ni båda!

Min numrering har inget med dagarna att göra, jag listar bara aktiviteter.

Behöver man åka iväg en hel dag för snorkling? Ja då behövs kanske fler dagar? Vad gör man mer i KW? Badar, flanerar?

Kan man alltså ta hockeyn som en kvällsutflykt från Miami/Orlando? Inte för långt att köra för det?

Vi har inte tålamod att ligga vid en strand en hel dag, men älskar havet och att bada! Bor själva i närheten till havet och har pool, så bada vill vi! Framför allt jag som ser fram emot att få bada i värme! 😁 Jag skulle gärna vilja ta mig ett havsdopp så många dagar som möjligt och därför är jag skeptisk till att lägga fler dagar i Orlando.

Min tanke var att börja lite intensivt (så att ungarna inte tröttnar) sen ta dagarna i väst alt. FL som lite mer lågintensiva med lite hushäng, poolhäng och kortare utflykter för att avsluta intensivt igen med parkerna.

Ingen natt på västkusten alltså?

Lättare att hyra hus i Orlando än Miami va? Vill gärna få den softa hemmakänslan under en period och det får man inte på hotell.
Vi har funderat på samma upplägg. Starta i Orlando med poolbad och parkbesök för att sen åka till västkusten och bada på stränder och ev. nån dag i Miamiområdet med bad och sightseeing som avslutning. Är tydligen något dyrare med flygbiljett till Orlando men det kanske ändå är bättre än att övernatta i Miami och sen köra bil i 3 timmar. Barnen lär vara både trötta och rastlösa efter en lång flygresa.... Bör väl inte vara problem att hyra bil på en flygplats för att sen lämna den på en annan?
Av Olerica
30 jan. 2018 21:22
Vi har funderat på samma upplägg. Starta i Orlando med poolbad och parkbesök för att sen åka till västkusten och bada på stränder och ev. nån dag i Miamiområdet med bad och sightseeing som avslutning. Är tydligen något dyrare med flygbiljett till Orlando men det kanske ändå är bättre än att övernatta i Miami och sen köra bil i 3 timmar. Barnen lär vara både trötta och rastlösa efter en lång flygresa.... Bör väl inte vara problem att hyra bil på en flygplats för att sen lämna den på en annan?
Hej!
Absolut inga problem att hämta bil på en flygplats och lämna på annan. När jag var i Florida för ett par år sedan så hämtade vi i just Orlando och lämnade i Miami. Hur smidigt som helst! Nästa gång vi reser vill vi göra omvänd rutt. Vill spara det bästa, i vårt tycke, till sist, det vill säga parkerna. Så vi hämtar bil i Miami och lämnar i Orlando. Om jag minns det rätt tog bilresan Orlando till Fort Lorderdale typ hela dagen men då stannade vi på Walmart på vägen. Och såklart några fikastop. Så köra Miami-Orlando direkt vid ankomst skulle jag inte välja att göra.
Av Olerica
1 feb. 2018 07:23
Ett litet sidospår. Jag läser om alla fantastiska stränder och undrar om det är väldigt ovanligt med bryggor, hopptorn osv? Själv älskar jag långgrunda stränder, men barnen vill gärna hoppa och dyka ner i vattnet, inte gå. Vart beger man sig då?
1 feb. 2018 09:11
Citerat från Olerica:
Ett litet sidospår. Jag läser om alla fantastiska stränder och undrar om det är väldigt ovanligt med bryggor, hopptorn osv? Själv älskar jag långgrunda stränder, men barnen vill gärna hoppa och dyka ner i vattnet, inte gå. Vart beger man sig då?
Inget jag reflekterat över direkt men kan inte direkt minnas något hopptorn eller liknande vid havet, bara vid insjöar. Det finns ju mycket pirar, men de har ju ett annat säkerhetstänk och förmodligen får man i regel inte dyka eller hoppa därifrån.
Av Birgere
1 feb. 2018 09:23
Kan inte heller minnas att jag sett några bryggor man kan hoppa ifrån. Vill dom dyka i vattnet så får det bli pooler men även där brukar det ibland förbjudet att dyka i pga säkerheten.
1 feb. 2018 09:31 (redigerad)
Citerat från Olerica:
Vi har funderat på samma upplägg. Starta i Orlando med poolbad och parkbesök för att sen åka till västkusten och bada på stränder och ev. nån dag i Miamiområdet med bad och sightseeing som avslutning. Är tydligen något dyrare med flygbiljett till Orlando men det kanske ändå är bättre än att övernatta i Miami och sen köra bil i 3 timmar. Barnen lär vara både trötta och rastlösa efter en lång flygresa.... Bör väl inte vara problem att hyra bil på en flygplats för att sen lämna den på en annan?
Hej!
Absolut inga problem att hämta bil på en flygplats och lämna på annan. När jag var i Florida för ett par år sedan så hämtade vi i just Orlando och lämnade i Miami. Hur smidigt som helst! Nästa gång vi reser vill vi göra omvänd rutt. Vill spara det bästa, i vårt tycke, till sist, det vill säga parkerna. Så vi hämtar bil i Miami och lämnar i Orlando. Om jag minns det rätt tog bilresan Orlando till Fort Lorderdale typ hela dagen men då stannade vi på Walmart på vägen. Och såklart några fikastop. Så köra Miami-Orlando direkt vid ankomst skulle jag inte välja att göra.
Då gick ni läääänge på Walmart ;-)

Det tar ca. 3 1/2 timme att köra MIA-Orlando. Sen tar man ju kanske ett par bensträckare (kisspauser) eller äter lite på vägen. Tar man Floridas Turnpike så är det en avslappnad körning och det finns fina "service plazas" att stanna vid så man behöver aldrig lämna vägen för att leta matställen mm.

Det är så klart individuellt men landar man senast vid 14.00 tiden så skulle jag inte tveka att köra direkt, man spar ju onekligen tid på det, landar man senare så kan det vara skönt med en övernattning en bit på vägen istället. Att köra en längre sträcka sent på kvällen är inte att rekommendera, en halvtimme, inga problem då man är igång efter gränskontroll och bilhämtning men flera timmar kan bli farligt då man brukar bli rejält trött redan vid 9-10 tiden första kvällarna, vissa kan ju inte heller sova på ett flygplan och då blir det kanske värre....

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Av Birgere
1 feb. 2018 09:57
Landar man 14-15 tiden i MIA så är det som sagt ingen tvekan om att man kan köra upp, tiden kan kanske stäckas någon timme till men landar man efter kl 18 så skulle jag aldrig ens fundera på att köra så långt speciellt med tanke på hur monoton turnpiken är.
Av Olerica
1 feb. 2018 17:18
Då gick ni läääänge på Walmart ;-)

Haha, vi gjorde nog det! :-) Minns inte riktigt men gissar att vi kom iväg från hotellet vid utcheckning. Sen tog vi oss sakta och fint ner mot Fort Lorderdale med några stopp för fika. Framme när det börjat mörkna. Eftersom det var vad vi gjorde den dagen så kändes det som hela dagen. Men själv är jag inte så sugen alls på att köra bil långt efter flygresa, men det är såklart en smaksak och kostnadsfråga. Visste inte att det var dyrare att flyga till/från Orlando.
Av Olerica
27 juli 2021 23:33
Long time, no see 😅😂

Av olika anledningar blev resan inte av 2019. Sen kom en pandemi emellan. Men nu jäklar ska vi boka våren 2022. Och för att barnen inte ska behöva ta ledigt alla för länge från skolan så tänker vi åka runt påsk. Och har lite frågor kring det:

1. Har Florida något påsklov?
2. Är det mesta öppet som vanligt skärtorsdag-annandag påsk?
3. Vart bokar jag enklast flyg? Till Miami och från Orlando eller Tampa.
4. Tror ni att fler linjer:biljetter släpps på så snart USA öppnar upp? Just nu rätt dyra flygbiljetter och alla med två byten.

Med vänlig hälsning, Erica