Rundresa från Denver

20 nov. 2011 14:25
Visningar: 2185
Hej!

Jag och min sambo ska åka en roadtrip i USA i maj nästa år. Vi ska utgå från Denver, vidare till Cheyenne, Custer med Mount Rushmore tex, vidare till Cody, Yellowstone, Jackson, Salt Lake City, Moab, Durango, Monument Valley och sist Las Vegas.

Är det någon som har gjort något liknande resa som vill dela med sig av erfarenheter?

//Lina
Av Tango
20 nov. 2011 17:45
Hej!
Jag och min fru ska göra nästan exakt samma resa i Augusti i år!
så jag hoppas det blir många bra tipps här.
20 nov. 2011 18:17
Citerat från tango:
Hej!
Jag och min fru ska göra nästan exakt samma resa i Augusti i år!
så jag hoppas det blir många bra tipps här.
Åh, vad kul! Hur länge ska ni vara borta? Bokar ni allt själva?

//Lina
Av Asok
20 nov. 2011 19:59
Vi bilade från Spokane i Washington ner genom Idaho till Rexburg sen Yellowstone sedan via Cody runt Big Horns o upp till Little Big Horn sen bort till Devil's Tower och in i South Dakota genom Black Hills, Custer State Park o Pine Ridge Reservatet/Blackhills i år. Det som def. är att lägga tid på så är det Yellowstone. Vi var där i 4 dagar och det räckte inte till att hinna med allt man ville göra. Vi hade egen guide första dagen och det var guld värt eftersom vi främst ville se vargar och grizzlies och det fick vi! Dessutom fick vi se flera Coyotes samt en annan Grizzly på nära håll samt flera olika örnar m.m. Tänk på att det tar ofta längre tid att köra än vad man tror uppe i bergen.
Av Tango
20 nov. 2011 20:16
Vi tänker vara borta ca 3 veckor och vi bokar allt själva. vi är precis i början av våran planering men tanken med resan är att uppleva det gammla vilda västern med guldgräva städer som Deadwood och naturen på nära håll och givetvis lite pataj i Vegas som en avslutning. Vi hade inte tänkt att boka något boende i förväg förutom i Custer state park och yellowstone där jag tror att det blir fullbokat tidigt. Vi tittar också på att bo på en ranch med möjligheten till ridning men det verka vara extremt dyrt.
Kul med någon som ska göra samma resa, hoppas vi kan tipsa varandra med lite idèr. Vi har varit i Vegas två gånger om du undra något.
Av Asok
21 nov. 2011 14:52
Yellowtone får man vara ute i vääldigt god tid om man skall få rum där man vill bo. Vi bodde i Mammoth vilket vi tyckte var bra.

Utanför Cody ligger Old Trail Town som Buffalo Bill ställde upp. Samlade ihop gamla hus från om i "vilda Västern"
Av Tango
21 nov. 2011 19:14
Bra tips Asok! kan du berätta mer om eran guidade tur i Yellowstone, hur lång var den?,hur gick den till bil eller vandring? hur bokade ni?, pris? mm
Av Asok
21 nov. 2011 19:56
Bokade med Yellowstone Safaris - de är erfarna guider. Ken hämtade oss på hotellet tiiidigt på morgonen i sin Range Rover o körde sedan runt oss. Visste precis vad djuren håller hus. Vi hade 1 heldag men man kan även boka in längre turer, hiker m.m. de skräddarsyr vad du mest är intresserad av. 1 heldag kostar ca $375 tror jag det var o då ingick snacks, lunch, spotting scopes m.m. Bokade ca 6 månader i förväg.

Värt vartenda öre. Träffade på flera svenskar under dagen som var lite avundsjuka på oss. :-)
22 nov. 2011 10:19
Citerat från tango:
Vi tänker vara borta ca 3 veckor och vi bokar allt själva. vi är precis i början av våran planering men tanken med resan är att uppleva det gammla vilda västern med guldgräva städer som Deadwood och naturen på nära håll och givetvis lite pataj i Vegas som en avslutning. Vi hade inte tänkt att boka något boende i förväg förutom i Custer state park och yellowstone där jag tror att det blir fullbokat tidigt. Vi tittar också på att bo på en ranch med möjligheten till ridning men det verka vara extremt dyrt.
Kul med någon som ska göra samma resa, hoppas vi kan tipsa varandra med lite idèr. Vi har varit i Vegas två gånger om du undra något.
Det låter väldigt likt var vision på vår resa! Det kommer bli en vilda västern-resa med natur, roadtripkänsla plus Las Vegas!

Kan du rekommendera något hotell i Las Vegas? har du bott på Monte Carlo?

Kommer ni också att åka till Durango?

m.v.h LIna
Av Tango
4 dec. 2011 13:14
I sommras både vi på Planet hollywood westgate och Mirage, två mycket bra hotel med utmärkt läge på strippen. Ph har en liten yngre puplik och mindre pool område men med bra läge precis intill miracle mile shoping galleria. dessutom bra prisläge och eget kök i dom flesta av rummen. Mirage blev vårat favorit hotel med underbart poolområde, jätte fina rum och kanon service. Monte carlo vet jag faktiskt inte så mycket om men det ligger ju rätt bra på strippen, kanske känns det lite "gammalt".
Flamingo ligger också jätte bra till och har ett riktigt bra poolområde och är verkligen prisvärt deras Go room är nog det bästa rummet med det läget till det priset i Las vegas! däremot så är det övriga på hotellet inte så roligt.
Durango har vi inte med i våran resa, men berätta gärna mer om det.
Av Moth63
4 dec. 2011 13:30
Jag har varit är två gångar och kommer att boka Mirage nästa gång känns det som

Jack
Av Erc
6 dec. 2011 10:33
Citerat från cowgirlpower_88:
Hej!

Jag och min sambo ska åka en roadtrip i USA i maj nästa år. Vi ska utgå från Denver, vidare till Cheyenne, Custer med Mount Rushmore tex, vidare till Cody, Yellowstone, Jackson, Salt Lake City, Moab, Durango, Monument Valley och sist Las Vegas.

Är det någon som har gjort något liknande resa som vill dela med sig av erfarenheter?
Gjorde en resa i april 2011 som påminner om er. Utgick från, och återvände hem från, Denver, CO. Smidig, enkel och stor flygplats. Ungefär 1 timme från landning till hyrbilsstarten. Vi åkte först västerut mot Moab, UT för vidare färd söderut mot Monument Valley (missa för allt i världen inte sträcken Valley of the Gods!) och Grand Canyon South Rim. Resan fortsatte sedan via Holbrook, AZ, Reserve, NM, Chloride, NM, Alamogordo, NM (White Sands rekommenderas!) och Roswell, NM. Vidare i nordlig riktning genom Amarillo, TX för vidare resa genom landsbygden till Hot Springs, SD och Mt Rushmore, Black Hills, Crazy Horse och Wind Cave (bufflar i det vilda är maffigt). Vidare sydväst sedan förbi Devils Tower till Cheyenne, WY och slutligen åter till Denver.
28 dec. 2011 15:25
Citerat från erc:
Citerat från cowgirlpower_88:
Hej!

Jag och min sambo ska åka en roadtrip i USA i maj nästa år. Vi ska utgå från Denver, vidare till Cheyenne, Custer med Mount Rushmore tex, vidare till Cody, Yellowstone, Jackson, Salt Lake City, Moab, Durango, Monument Valley och sist Las Vegas.

Är det någon som har gjort något liknande resa som vill dela med sig av erfarenheter?
Gjorde en resa i april 2011 som påminner om er. Utgick från, och återvände hem från, Denver, CO. Smidig, enkel och stor flygplats. Ungefär 1 timme från landning till hyrbilsstarten. Vi åkte först västerut mot Moab, UT för vidare färd söderut mot Monument Valley (missa för allt i världen inte sträcken Valley of the Gods!) och Grand Canyon South Rim. Resan fortsatte sedan via Holbrook, AZ, Reserve, NM, Chloride, NM, Alamogordo, NM (White Sands rekommenderas!) och Roswell, NM. Vidare i nordlig riktning genom Amarillo, TX för vidare resa genom landsbygden till Hot Springs, SD och Mt Rushmore, Black Hills, Crazy Horse och Wind Cave (bufflar i det vilda är maffigt). Vidare sydväst sedan förbi Devils Tower till Cheyenne, WY och slutligen åter till Denver.
Oj, vilken resa! Hur gjorde ni, bokade ni allt i förväg? Vi har bokat flyget nu och hotellet i Las Vegas. Vi ska nog boka alla hotell+hyrbil snart. Hur var vädret i april?

Jag har också börjat fundera på hur alla har skaffat bilkartor? Köper ni dem när ni kommer till USA eller är alla så moderna så och använder gps? jag vill gärna inte göra det, för jag älskar att läsa kartor och jag tycker det förstör lite av tjusningen!

m.v.h Lina
Av Asok
29 dec. 2011 15:58
Jag brukar beställa turistbroschyrer på nätet till de ställen vi skall till och ibland får man med kartor då. Annars köper jag dem på engelska Amazon eller på plats.
Av Erc
3 jan. 2012 10:00
Citerat från cowgirlpower_88:
Oj, vilken resa! Hur gjorde ni, bokade ni allt i förväg? Vi har bokat flyget nu och hotellet i Las Vegas. Vi ska nog boka alla hotell+hyrbil snart. Hur var vädret i april?

Jag har också börjat fundera på hur alla har skaffat bilkartor? Köper ni dem när ni kommer till USA eller är alla så moderna så och använder gps? jag vill gärna inte göra det, för jag älskar att läsa kartor och jag tycker det förstör lite av tjusningen!

m.v.h Lina
Den här gången var faktiskt allt boende bokat i förväg. Orsakerna var bland annat relativt sen ankomst till Denver som gjorde att vi ogärna ville irra runt efter boende sent på kvällen efter en mastig resdag. Vissa boenden var viktiga för själva resan (exempelvis Wigwam Motel i Holbrook, AZ och The Big Texan Steak Ranch, Amarillo) och bokades i förväg. En annan fördel med att i förväg boka de billigare övernattningsmotellen är att de blir om möjligt än billigare. :)

Bilen var, självklart, bokad i förväg. Bokade genom MrJet vilket jag har mycket goda erfarenheter av och allt fungerade återigen utan friktion.

Jag delar din kartförtjusning och kan varmt rekommendera Michelin North American Road Atlas. Utges varje år och jag fick 2012-utgåcan i julklapp nu. Som komplement använder jag navigator. Har en Tomtom 910 med både Europa och Nordamerika. Det kan ibland vara bekvämt att få vägen till ett specifikt hotell presenterad snabbt och korrekt.

15 jan. 2012 17:17
Tack så mycket för tipsen! Hämtade ni ut hyrbilen samma kväll när ni kom till Denver? Vi ska bo på ett hotell nära flygplatsen och funderar på att hämta ut bilen dagen efter då vi också kommer rätt sent till Denver.

Nu har vi bara hyrbilen kvar att boka, vi funderar på MrJet. Vad hade ni för bil och hur många var ni på resan?

m.v.h Lina
Den här gången var faktiskt allt boende bokat i förväg. Orsakerna var bland annat relativt sen ankomst till Denver som gjorde att vi ogärna ville irra runt efter boende sent på kvällen efter en mastig resdag. Vissa boenden var viktiga för själva resan (exempelvis Wigwam Motel i Holbrook, AZ och The Big Texan Steak Ranch, Amarillo) och bokades i förväg. En annan fördel med att i förväg boka de billigare övernattningsmotellen är att de blir om möjligt än billigare. :)

Bilen var, självklart, bokad i förväg. Bokade genom MrJet vilket jag har mycket goda erfarenheter av och allt fungerade återigen utan friktion.

Jag delar din kartförtjusning och kan varmt rekommendera Michelin North American Road Atlas. Utges varje år och jag fick 2012-utgåcan i julklapp nu. Som komplement använder jag navigator. Har en Tomtom 910 med både Europa och Nordamerika. Det kan ibland vara bekvämt att få vägen till ett specifikt hotell presenterad snabbt och korrekt.

Av Erc
15 jan. 2012 23:03
Citerat från cowgirlpower_88:
Tack så mycket för tipsen! Hämtade ni ut hyrbilen samma kväll när ni kom till Denver? Vi ska bo på ett hotell nära flygplatsen och funderar på att hämta ut bilen dagen efter då vi också kommer rätt sent till Denver.

Nu har vi bara hyrbilen kvar att boka, vi funderar på MrJet. Vad hade ni för bil och hur många var ni på resan?

m.v.h Lina
Vi hämtade hyrbilen direkt. Vår första övernattning var Glenwood Springs, ca 300km väster om DEN. Vi landade strax före 19:00 och satt i hyrbilen några minuter i åtta. Anlände till hotellet omkring midnatt (hyfsat trötta såklart).

Även om ni har ett hotell i närheten av flygplatsen skulle jag rekommendera er att hämta ut bilen. Ni slipper taxikostnader och kan fortsätta er resa direkt på morgonen efter, utan att behöva stå och vänta i någon hyrbilskö.

MrJet rekommenderar jag varmt och gärna då med Avis eller Hertz som har betydligt trevligare vagnparker än Dollar/Enterprise/National/Alamo. Du slipper också den irriterande policyn med att behöva betala (överpris) för den fulla tanken bensin vid upphämtning. Men - det här är en smaksak.

Vi hyrde av Hertz, genom MrJet. En midsize SUV. Exempelbilen var en Ford Escape och vi fick en Toyota RAV4. Vi var bara två personer och hade mer än rymligt - både för oss och packning.
19 jan. 2012 07:38
Vi hämtade hyrbilen direkt. Vår första övernattning var Glenwood Springs, ca 300km väster om DEN. Vi landade strax före 19:00 och satt i hyrbilen några minuter i åtta. Anlände till hotellet omkring midnatt (hyfsat trötta såklart).

Även om ni har ett hotell i närheten av flygplatsen skulle jag rekommendera er att hämta ut bilen. Ni slipper taxikostnader och kan fortsätta er resa direkt på morgonen efter, utan att behöva stå och vänta i någon hyrbilskö.

MrJet rekommenderar jag varmt och gärna då med Avis eller Hertz som har betydligt trevligare vagnparker än Dollar/Enterprise/National/Alamo. Du slipper också den irriterande policyn med att behöva betala (överpris) för den fulla tanken bensin vid upphämtning. Men - det här är en smaksak.

Vi hyrde av Hertz, genom MrJet. En midsize SUV. Exempelbilen var en Ford Escape och vi fick en Toyota RAV4. Vi var bara två personer och hade mer än rymligt - både för oss och packning.
Hallå igen!
Tack för tipsen!Jag tror vi kommer med samma flyg som ni, mellanlandade ni på Island? Vi ska boka bilen nu i slutet på månaden. Såg nu att hotellet ligger två mil bort från flygplatsen så det blir nog enklast som du säger att hämta bilen när man kommer.

m.v.h Lina
Av Moth63
19 jan. 2012 07:54
Var noga med hertz, de krävde betalning av mig när jag återlämnade bilen, fast allt var klart med autoeurope
Varning!
Av Erc
19 jan. 2012 10:09
Citerat från cowgirlpower_88:
Hallå igen!
Tack för tipsen!Jag tror vi kommer med samma flyg som ni, mellanlandade ni på Island? Vi ska boka bilen nu i slutet på månaden. Såg nu att hotellet ligger två mil bort från flygplatsen så det blir nog enklast som du säger att hämta bilen när man kommer.

m.v.h Lina
Nej, vi flög Göteborg - London Heathrow - Denver med British Airways. Mellanlandar ni på Island antar jag att ni mellanlandar på ytterligare flygplats någonstans i nordamerika. För inte flyger väl Iceland direkt Reykjavik - Denver?

Tror ni gör mycket klokt i att ta ut hyrbilen direkt.

Hur ser ruttplanen ut så här efter några veckors ytterligare planering?
Av Erc
19 jan. 2012 10:12
Citerat från moth63:
Var noga med hertz, de krävde betalning av mig när jag återlämnade bilen, fast allt var klart med autoeurope
Varning!
Jag skulle vilja säga att varningen kan utfärdas för samtliga biluthyrare - i hela världen.

Då jag också har erfarenheter av just förmedlaren Auto Europe skulle jag kunna hålla med om en allmän varning gällande just dem. Min erfarenhet var inte så negativ att jag led större ekonomisk skada men tillräckligt för att aldrig mer använda mig av dem.

Vad handlade ditt bekymmer om? Skadad bil? Ogiltig voucher?
Av Moth63
19 jan. 2012 10:14
Inget alls, skulle bara lämna tillbaka bilen, de tog mitt kort nummer och jag trodde att allt var som det skulle, men icke
Av Erc
19 jan. 2012 10:19
Citerat från moth63:
Inget alls, skulle bara lämna tillbaka bilen, de tog mitt kort nummer och jag trodde att allt var som det skulle, men icke
Du för ursäkta min nyfiken.

Men - kortnumret hade de väl redan? Antar att du lämnat fram kortet vid upphämtning för depositionen.

Var det hela hyran de tog betalt för vid återlämnandet eller någon specifik delkostnad (navigator/barnstol/snökedjor/takbox/bränsle/extraförare etc etc)?
19 jan. 2012 10:21
Rolig tråd att läsa. Ska själv också på ungefär samma resa i juni, och har fått många bra tips här! :)
Av Erc
19 jan. 2012 10:46
Citerat från majsan_82:
Rolig tråd att läsa. Ska själv också på ungefär samma resa i juni, och har fått många bra tips här! :)
Dimper ni också ner i Denver?
Av Moth63
19 jan. 2012 11:51
De fick min voucher när jag hämtade bilen och bad om mitt kontokort även om jag sa att det var betalt och klart, märkligt var det i allafall
Av Erc
19 jan. 2012 12:01
Citerat från moth63:
De fick min voucher när jag hämtade bilen och bad om mitt kontokort även om jag sa att det var betalt och klart, märkligt var det i allafall
Det spelar faktiskt ingen roll hur förbetald bilen än är - ett kreditkort behövs ändå vid upphämtandet. Uthyrande företag reserverar ett depositionsbelopp (varierar enormt mellan uthyrare och länder). Hyrbilsförmedlarna är inte supertydliga med att informera om detta. Inte heller hyrbilsföretagen själva - men informationen finns relativt lätt tillgänglig.

Värt att veta är också att kreditkortet som används vid upphämtandet måste vara utställt i den primära förarens namn. Detta missade jag våren 2010 på Budget PHL och fick utföra lite banktransfereringar över telefon på plats.

Så. Bokad och betald hyrbil med voucher kräver kreditkort för depostionsumman vid upphämtning. Var det detta som hände dig?
Av Moth63
19 jan. 2012 12:08
Ja, nu är det några år sedan, men ändå
Av Erc
19 jan. 2012 12:09
Citerat från moth63:
Ja, nu är det några år sedan, men ändå
Hyrbilsföretagen har gjort på det här sättet sedan urminnes tider.

Så, det var depositionen det handlade om?
Av Moth63
19 jan. 2012 13:06
Ingen aning men dubbelt betalning
Av Erc
19 jan. 2012 16:14
Citerat från moth63:
Ingen aning men dubbelt betalning
Den naturliga frågan blir: Vad i hela friden sa Auto Europe om det?!
Av Moth63
19 jan. 2012 19:50
ja jag påtalade ju det hela, men jag var lite sent ute att påtala detta, livet var inne i en ny vändning och annat tog min tid, tyvärr i efterhand
Av Erc
19 jan. 2012 21:15
Citerat från moth63:
ja jag påtalade ju det hela, men jag var lite sent ute att påtala detta, livet var inne i en ny vändning och annat tog min tid, tyvärr i efterhand
Jag skulle vilja säga att händelsen inte motiverar en allmän varning för Hertz. Möjligen en påminnelse om att Auto Europe lämnar en del att önska.

Märklig historia.
Av Moth63
19 jan. 2012 21:40
Fast felet var Hertz som tog dubbelt betalt. Ja ja end of story, det är några år sedan
20 jan. 2012 10:12
Erc: Japp, vi flyger också till Denver och startar där. Det känns som den naturliga utgångspunkten för den här resan. :)
Av Erc
20 jan. 2012 10:18
Citerat från majsan_82:
Erc: Japp, vi flyger också till Denver och startar där. Det känns som den naturliga utgångspunkten för den här resan. :)
Ja, det är en utomordentlig utgångspunkt! Berätta gärna mer om er planerade resa!
20 jan. 2012 16:18
Erc: Jag har ungefär samma plan som trådstartaren.Startar i Denver, sen upp mot Cheyenne, Mount Rushmore, Yellowstone, Salt Lake City, Las Vegas ,Bryce Canyon, Monument Valley, Moab. Sen hem igen från Denver. Men har inte planerat rutten helt färdigt än, det enda som är bokat är flygbiljetterna och första natten i Denver. :)
Av Erc
20 jan. 2012 17:19
Citerat från majsan_82:
Erc: Jag har ungefär samma plan som trådstartaren.Startar i Denver, sen upp mot Cheyenne, Mount Rushmore, Yellowstone, Salt Lake City, Las Vegas ,Bryce Canyon, Monument Valley, Moab. Sen hem igen från Denver. Men har inte planerat rutten helt färdigt än, det enda som är bokat är flygbiljetterna och första natten i Denver. :)
Ni kommer få en underbar tur! Antar att ni känner till det andra stora stenmonumentet i närheten av Mount Rushmore - Crazy Horse? Rekommenderas när ni ändå är i krokarna.
21 jan. 2012 09:41
Erc: Hade faktiskt inte tänkt på crazy-horse monumentet, men har kollat upp det nu, och där ska vi absolut stanna till då det ligger bra till efter vår tänkta rutt. Tack för tipset! :)
21 jan. 2012 11:25
Vet ni hur vädret är i maj? Har nu beställt kartboken!

Vi har nu bokat flygbiljetterna och alla hotell. I slutet av månaden blir det hyrbilen.

Vi kommer först stanna två nätter i Denver, sedan en natt i Cheyenne, sedan kommer vi åka uppåt till Keystone och stanna där i två nätter. Sedan vidare till Cody två nätter, Jackson Hole en natt, Salt Lake city en natt, Moab två nätter, Durango två nätter, sedan vidare till Page en natt sedan avslutar vi tre nätter i Las Vegas!

Längtar som tusan!!
Av Erc
21 jan. 2012 12:36
Citerat från cowgirlpower_88:
Vet ni hur vädret är i maj? Har nu beställt kartboken!

Vi har nu bokat flygbiljetterna och alla hotell. I slutet av månaden blir det hyrbilen.

Vi kommer först stanna två nätter i Denver, sedan en natt i Cheyenne, sedan kommer vi åka uppåt till Keystone och stanna där i två nätter. Sedan vidare till Cody två nätter, Jackson Hole en natt, Salt Lake city en natt, Moab två nätter, Durango två nätter, sedan vidare till Page en natt sedan avslutar vi tre nätter i Las Vegas!

Längtar som tusan!!
Väderstatistiken hittar du lättast på wikipedia genom att söka på orterna. Jag har varit i trakterna tre gånger i början och slutet av april och i juni. April betyder risk i princip vilket väder som helst. Vi hade allt från minusgrader och snöfall i Moab och norra Nevada till stekande sommarsol i Vegas och söderut. Slutet av juni var somrigt värre - överallt.

I Cheyenne kan jag varmt rekommendera hotellet The Historic Plains Hotel.
http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g60439-d255670-Reviews-The_Historic_Plains_Hotel-Cheyenne_Wyoming.html

I Black Hills/Keystone/Custer/Wind Cave-området bodde vi galet billigt på ett Super 8 i Hot Springs. Ligger granne med Mammoth Site vilket är värt en timme eller två.
http://www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g60995-d144846-Reviews-Mammoth_Site_of_Hot_Springs-Hot_Springs_South_Dakota.html

I SLC kan hotellet Little America rekommenderas.
http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g60922-d112219-Reviews-Little_America_Hotel-Salt_Lake_City_Utah.html

Är någon i sällskapet det minsta motor- eller bilintresserad bör ni besöka Bonneville Salt Flats strax väster om Salt Lake City.

Har även övernattat i Page. Då på ett vanligt Motel 6 som var överraskande bra för sitt pris. Besökte Glen Canyon Dam vilket kan vara en smula ynkligt efter Hoover Dam...

Vegas behöver inga kommentarer. :) Var ska ni bo? Jag har hittills bara testat Luxor och Excalibur.
21 jan. 2012 18:02
Erc: Vad tyckte du om Excalibur?? Vi funderar på det hotellet, men tvekar eftersom det står att rökning är tillåten där och tänker då att kanske alla rum är inpyrda..? Vi är nämligen icke-rökare... Har bott på circus circus senast vi var i Vegas, men det var ingen succé...
Av Erc
22 jan. 2012 09:19
Citerat från majsan_82:
Erc: Vad tyckte du om Excalibur?? Vi funderar på det hotellet, men tvekar eftersom det står att rökning är tillåten där och tänker då att kanske alla rum är inpyrda..? Vi är nämligen icke-rökare... Har bott på circus circus senast vi var i Vegas, men det var ingen succé...
Jag fann Excalibur ytterst prisvärt (vardagar) men det börjar bli något till åren. Läget är mycket bra och det går att nå Luxor, New York New York, Tropicana med flera till fots via gångbroar. Precis som i många andra miljöer i Vegas är cigarettröken svår att undkomma helt. Jag vill dock minnas att både Excalibur och Luxor erbjuder rökfria rum. En googling på "smoke free room las vegas" ger annars en hel del resultat.
Av Tango
22 jan. 2012 09:23
Citerat från cowgirlpower_88:
Vet ni hur vädret är i maj? Har nu beställt kartboken!

Vi har nu bokat flygbiljetterna och alla hotell. I slutet av månaden blir det hyrbilen.

Vi kommer först stanna två nätter i Denver, sedan en natt i Cheyenne, sedan kommer vi åka uppåt till Keystone och stanna där i två nätter. Sedan vidare till Cody två nätter, Jackson Hole en natt, Salt Lake city en natt, Moab två nätter, Durango två nätter, sedan vidare till Page en natt sedan avslutar vi tre nätter i Las Vegas!

Längtar som tusan!!
Ni ska bo två nätter i Moab och Durango och jag undra om ni har några bra tips om dessa områden, antar att det är fin natur men finns det mer att se?
Vi tänkte bo i Page och besöka Monument valley och north rim innan det bär av till vegas.
Av Pehag
22 jan. 2012 10:41
Hej!
Jag har varit vid Mount Rushmore, Crazy Horse, Deadwood m m. Ingen av er har nämnt Needles Highway men den vill jag gärna rekommendera. Det är mer än 20 år sen jag var där så minnena har bleknat, men både denna bilsväng i bergen samt Deadwood var imponerande.
Betr hotell i Las Vegas är det inte heller någon som nämnt Cosmopolitan. Det kan vara så att inte så många varit där ännu eftersom det bara varit i bruk ett år. Vi var där i september och jag kan verkligen rekommendera det. Läget är perfekt precis brevid Bellagio. Vi hade jättefina rum med underbara sängar och utsikt över fontänerna.
Lycka till!
Pernilla
22 jan. 2012 13:34
Pehag: Jag har hört mycket bra om just Cosmopolitan i Las Vegas, och har faktiskt just igår bestämt att bo där under vår tripp och bokat in det hotellet - det verkar vara prisvärt och både ha bra läge och rökfria rum :)
Av Tango
22 jan. 2012 13:51
Citerat från majsan_82:
Pehag: Jag har hört mycket bra om just Cosmopolitan i Las Vegas, och har faktiskt just igår bestämt att bo där under vår tripp och bokat in det hotellet - det verkar vara prisvärt och både ha bra läge och rökfria rum :)
Vi lika så! Cosmopolitan ligger fantastiskt bra till och deras sviter som ligger mot bellagio verka toppen och vi kommer definitivt att bor där.
Och som sagt är det svårt att undvika cigarettrök i vegas eftersom det är tillåtet att röka nästan överallt.
Av Pehag
22 jan. 2012 18:31
Våra barn var väldigt väldigt imponerade av Cosmopolitan. Ni som nu bokat detta hotell - glöm inte att säga till vid incheckningen att ni vill ha utsikt mot Bellagio. Vi är inte heller rökare och faktumet att det rökt precis överallt i Las Vegas var lite trist. Vi hade inte begärt ett rökfritt rum men det var absolut inte inpyrt där.
En annan kul sak med Cosmopolitan som vi missade... de tar inget extra för valet parking - så glöm inte att nyttja det om ni har hyrbil med er :)
Läs gärna min reseblogg och se på våra bilder därifrån: www.pernillahagg.blogg.se
Av Moth63
22 jan. 2012 20:49
Cosmopolitan är ett fantastiskt hotell som ligger perfekt, kanske inte det billigaste :-)
23 jan. 2012 17:41
Vi blev rekommenderade att stanna två nätter Moab för att hinna se all natur. Durango har en genuin tågstation, där det går gamla tåg mellan Durango och silverton.

Vi ska bo i en svit på Monte carlo i Las Vegas.

Kul att så många kommer med så bra tips =)
31 jan. 2012 07:39
Jag har försökt att hitta hur varmt det är i maj i de områden vi ska åka till, men det är väldigt luddigt.

Är det någon som vet någon bra sida, eller har varit i Denver, Yellowstone, Salt lake City, Moab eller Las vegas under senare delen av maj?

m.v.h Lina
Av Erc
31 jan. 2012 20:42
Citerat från cowgirlpower_88:
Jag har försökt att hitta hur varmt det är i maj i de områden vi ska åka till, men det är väldigt luddigt.

Är det någon som vet någon bra sida, eller har varit i Denver, Yellowstone, Salt lake City, Moab eller Las vegas under senare delen av maj?

m.v.h Lina
Jag använder mig av den här tjänster för väderhistorik. Enormt detaljerat och du kan få fram exakt den data du önskar.

http://www.wunderground.com/history/
Av Tango
3 feb. 2012 18:26
Vi har nu fått fart på våran resplan och flyger till Denver i början på Juni och hem från Vegas 20 dagar senare, inga hotel bokade förutom Cosmopolitan i Las vegas.
ungefärlig rutt är Denver 3 nätter- hot springs 2 nätter - rapid city 1 natt- Deadwood 2 nätter-Billings 1 natt- Cody 1 natt- West yellowstone 2 nätter-jacksson 1 natt-Salt lake city 1 natt- North rim 1 natt- Las vegas 4 nätter.
5 Nätter i Black hills området är det kanske för mycket?
Lägga mer nätter i Yellowstone kanske?
Några bra tips på rodeo?
Av Erc
4 feb. 2012 08:26
Citerat från tango:
Vi har nu fått fart på våran resplan och flyger till Denver i början på Juni och hem från Vegas 20 dagar senare, inga hotel bokade förutom Cosmopolitan i Las vegas.
ungefärlig rutt är Denver 3 nätter- hot springs 2 nätter - rapid city 1 natt- Deadwood 2 nätter-Billings 1 natt- Cody 1 natt- West yellowstone 2 nätter-jacksson 1 natt-Salt lake city 1 natt- North rim 1 natt- Las vegas 4 nätter.
5 Nätter i Black hills området är det kanske för mycket?
Lägga mer nätter i Yellowstone kanske?
Några bra tips på rodeo?
Kan inte bidra med något rodeotips, men är nyfiken på vad ni fått för uppgifter om kostnaden för envägshyran av hyrbilen.
Av Asok
5 feb. 2012 22:00
Citerat från tango:
Vi har nu fått fart på våran resplan och flyger till Denver i början på Juni och hem från Vegas 20 dagar senare, inga hotel bokade förutom Cosmopolitan i Las vegas.
ungefärlig rutt är Denver 3 nätter- hot springs 2 nätter - rapid city 1 natt- Deadwood 2 nätter-Billings 1 natt- Cody 1 natt- West yellowstone 2 nätter-jacksson 1 natt-Salt lake city 1 natt- North rim 1 natt- Las vegas 4 nätter.
5 Nätter i Black hills området är det kanske för mycket?
Lägga mer nätter i Yellowstone kanske?
Några bra tips på rodeo?
Tycker def. ni ska skära ner tiden i Black Hills med 1-2 dgr o lägga dessa på Yellowstone om ni vill se ordentligt av området. Black Hills är inte så jäättestort. Länge sedan jag bodde i Hot Springs men det var bara en transferstad i mitt tycke. Det är hjärtat av Black Hills man vill uppleva så ta nån natt mitt i där istället är mitt förslag och en natt i Deadwood. Tänk på att det tar tid att köra över bergen (Wyoming-Montana) så ni inte stressar iväg.
Av Tango
6 feb. 2012 18:24
Nej inga prisuppgift om eventuell envägsavgift men kan åtekomma med det när det är klart.
Vi har precis gjort det du beskriver Asok, en dag mindre i Black hills och vi kommer bo i Custer och Deadwood så vi kommer få 3 heldagar i området.
Och vi kommer att har 4 dagar i yellowstone och 2 dagar i Jacksson hole .
Rodeo kommer vi nog besöka i Cody som har rodeo varje kväll mellan 1 juni-31 aug http://www.codystampederodeo.com/
Av Tango
8 feb. 2012 18:03
Citerat från erc:
Citerat från tango:
Vi har nu fått fart på våran resplan och flyger till Denver i början på Juni och hem från Vegas 20 dagar senare, inga hotel bokade förutom Cosmopolitan i Las vegas.
ungefärlig rutt är Denver 3 nätter- hot springs 2 nätter - rapid city 1 natt- Deadwood 2 nätter-Billings 1 natt- Cody 1 natt- West yellowstone 2 nätter-jacksson 1 natt-Salt lake city 1 natt- North rim 1 natt- Las vegas 4 nätter.
5 Nätter i Black hills området är det kanske för mycket?
Lägga mer nätter i Yellowstone kanske?
Några bra tips på rodeo?
Kan inte bidra med något rodeotips, men är nyfiken på vad ni fått för uppgifter om kostnaden för envägshyran av hyrbilen.
250-300 Dollar för envägsavgift med e-bilhyra. Bra eller dåligt? har ingen uppfattning om priset eftersom jag aldrig råkat ut för det tidigare. Har bara hyrt bil mellan las vegas och san fransisco och då var det ingen avgift.
Av Erc
8 feb. 2012 22:15
Citerat från tango:
Citerat från erc:
Citerat från tango:
Vi har nu fått fart på våran resplan och flyger till Denver i början på Juni och hem från Vegas 20 dagar senare, inga hotel bokade förutom Cosmopolitan i Las vegas.
ungefärlig rutt är Denver 3 nätter- hot springs 2 nätter - rapid city 1 natt- Deadwood 2 nätter-Billings 1 natt- Cody 1 natt- West yellowstone 2 nätter-jacksson 1 natt-Salt lake city 1 natt- North rim 1 natt- Las vegas 4 nätter.
5 Nätter i Black hills området är det kanske för mycket?
Lägga mer nätter i Yellowstone kanske?
Några bra tips på rodeo?
Kan inte bidra med något rodeotips, men är nyfiken på vad ni fått för uppgifter om kostnaden för envägshyran av hyrbilen.
250-300 Dollar för envägsavgift med e-bilhyra. Bra eller dåligt? har ingen uppfattning om priset eftersom jag aldrig råkat ut för det tidigare. Har bara hyrt bil mellan las vegas och san fransisco och då var det ingen avgift.
Jag har sett allt från USD100 till astronomiska kostnader för envägshyra till Alaska. Men några hundra verkar vara vanligt. Personligen skulle jag aldrig betala USD300 för att inte få köra de ca 120 milen mellan LAS och DEN. Rutten innehåller enormt vacker natur och bjuder på möjligheter till riktigt sceniska biltimmar.

Observera också att envägshyran sällan anges som exakt summa utan uthyrande kontor tar betalat på plats vid upphämtning (plus skatter).

Återkom gärna med utfallet.

Har bilen redan bokats? Om så - har ni fått information om vilken faktisk uthyrare det blir?
12 feb. 2012 15:44
Hallå!

Vad kul att min tråd är aktiv! Jag har nu börjat kolla på vägar som vi ska åka. Är det någon som kan rekommendera nån viss väg man absolut inte får missa?

Jag kollar till exempel vägen från Cody till Jackson Hole. Vi vill ju gärna se Yellowstone men googlemaps visar vägen att man ska åka söder ut från Cody till Shoshoni och sedan köra väster ut in till Jackson Hole.

Jag ser ju att det finns en annan väg som går rakt västerut från Cody in i Yellowstone, som sedan också går söderut till Jackson Hole. Den vägen ser ju mer spännande ut, men vet inte om det är en jätteomväg eller om man får åka den i maj? Det är vägen som går raka spåret till Yellowstone Lake.

m.v.h Lina
Av Asok
12 feb. 2012 21:00
De sista vägarna i Yellowstone brukar öppnas i slutet av maj har jag för mig beroende på hur tidigt/sent snön försvinner där så ni bör kolla upp lite på Yellowstone:s site hur det brukar vara så ni kan planera rutten därefter. Det härliga med Yellowstone är ju fräck naturen med varma källor o stora vidder o djuren medans Tetons är mer vacker natur och bergskedjan. Vägen västerut från Cody till Yellowstone är spektakulär och väldigt vacker.
Av Asok
12 feb. 2012 21:05
Enligt deras hemsida öppnas Yellowstone-vägarna enligt nedan

April 20, 2012-Weather permitting, west-side roads open to motor vehicles. Visitors will be able to travel by car through the park's North & West Entrances to Norris, Madison, Canyon, & Old Faithful beginning at 8:00 a.m.
May 4, 2012-Weather permitting, the road linking Canyon, Fishing Bridge, & the East Entrance opens to wheeled vehicles.
May 11, 2012-Travel from the South Entrance to Grant, West Thumb, Fishing Bridge, & Lake over Craig Pass to Old Faithful open to wheeled vehicles. Also, Tower Junction to Tower Fall opens to wheeled vehicles. The road from Cooke City over Colter Pass to the Chief Joseph Scenic Highway intersection to the Long Lake gate shall open as soon thereafter as possible. For information on roads outside of the park from Cooke City via the Chief Joseph Scenic Highway, travelers in Wyoming may dial 511; those outside of Wyoming may call 1-888-996-7623, or visit the Wyoming Department of Transportation website at http://www.wyoroad.info/ .
May 25- (weather permitting) Dunraven Pass (Tower to Canyon).
May 25-(weather permitting)-Long Lake Gate over the Beartooth Highway to Red Lodge, Montana. For information on the Beartooth Highway to Red Lodge, Montana, travelers in Montana may dial 511; those outside Montana may call 1-800-226-7623, or visit the Montana Department of Transportation website at http://mdt511.com/ .

Så runt mitten av maj bör vägarna vara öppna för att kunna köra österifrån till västra entrén och även söderut.
27 okt. 2013 16:24
Jag sitter och läser och hittade denna tråden! Hur gick det mer era resor Majsan_82 och Tango? Jag hade en underbar trip med massa minnen!! Håller på och planerar in en ny resa i västra delen av landet med höjdpunkt Arizona.

Berätta om era resor!! =)

//Lina