Roadtrip USA Miami till San Fransisco

Av Knape
15 dec. 2009 15:40
Visningar: 3219
Hej!
Vi planerar en roadtrip i USA sommaren 2010 och kommer besöka följande resmål:

Key West, Miami (+Miami Beach), Orlando, New Orleans, Dallas, Kansas (~ Witchita), Amarillo, Albuquerque, Flagstaff, Grand Canyon, Las Vegas,
Los Angeles, San Fransisco.

Är det någon som har tips på ställen man ska besöka i dessa orterna eller på vägen? Eller kanske andra resmål man hellre ska passera än någon av dessa?

Tacksam för alla tips!
Av Hawaii
15 dec. 2009 18:58
Någon speciell anledning till att du vill besöka Dallas, Wichita och Amarillo? Själv tycker jag San Antonio är en mycket trevligare stad än Dallas t.ex. Så om du inte har en speciell anledning till att besöka de tre städerna, skulle jag i stället föreslå att från New Orleans fortsätta västerut på I-10, förbi Houston till San Antonio och vidare västerut på I-10. Strax norr om El Paso kan du antingen ta I-25 norrut till Albuquerque (och sedan västerut på I-40 till Flagstaff och Grand Canyon), ELLER västerut på I-10 till Phoenix, och därifrån norrut på I-17 till Flagstaff. Och om du har funderingar på att korsa gränsen och besöka någon av de mexikanska gränsstäderna, så kan det vara bra att veta att där är enormt mycket brott. Ciudad Juarez (vid El Paso) är den allra farligaste - de har hittills i år, 2009, haft mer än 2000 drog-relaterade mord.

Hur lång tid har du planerat för resan? Och hur mycket tid för den sista biten (LV-LA-SF)?
Av Knape
16 dec. 2009 10:00
Nej ingen speciell anledning egentligen, mer att dom "låg på vägen" som vi har tänkt oss. Faktum är att vi helt nyligen fick bra tips på Austin och även Fort Worth så vi kommer nog passera där. Dallas vet jag ingen som rekommenderar så det blir nog bara in och titta på Elm Street och sen dra vidare.

San Antonio säger du. Tyvärr känns det som att det ligger lite väl långt söderut, vi skulle gärna vilja ta lite höjd för att få se lite av Mid-lands (Typ Kansas och Colorado) så därför får vi nog skippa Phoenix också. Att köra lite på Route 66 hade också varit kul.

Mexiko får vänta till en annan resa, vi får inte lämna USA med hyrbilen och att stanna vid gränsen för att åka in med buss känns tidsödande och jag misstänker att man bara får se turistdelarna av Mexiko då i alla fall.

Tidsramen är ungefär 4 och en halv vecka. Tanken är att lägga 1 och en halv vecka i söder (Florida och Louisiana) 1 och en halv vecka i Kalifornien och 1 och en halv vecka där emellan.

Ingen erfarenhet av Kansas, Oklahoma eller Colorado?

Tack för tipsen, keep'em coming! :)
Av Hawaii
16 dec. 2009 18:01
Har varit ett antal gånger i alla tre del-staterna (KS, OK och CO). Kansas och Oklahoma är MYCKET platta. Att köra därigenom: enormt tråkigt och inte mycket att se. Östra delen av CO exakt samma, men i västra delen av CO har du ju Klippiga Bergen. Staden Denver ligger precis där bergen börjar. Att komma österifrån och se Denver, med bergen som bakgrund är en makalös upplevelse. Men att köra norrut till CO blir ju en ganska bra omväg. Enl. min uppfattning så är hela centrala USA (Midwest) enormt tråkigt att köra genom. Mycket långa sträckor genom totalt platt terräng och inget intressant att se. Att ta I-10 från New Orleans (via San Antonio) till El Paso t.ex. (och sedan norrut till Albuquerque) är inte längre än att ta en nordligare väg. Men lite intressantare.

Måste ge mig ut om ett par minuter, men kommer att ha lite mera funderingar senare.
Av Hawaii
17 dec. 2009 02:08
OK, har lite tid igen. Du kanske såg mitt inlägg i den andra tråden. Det här är kanske inte vad du hade tänkt dig, eller vad du är intresserad av, men jag kastar ut det som ett alternativ i alla fall:

I stället för en kust-till-kust roadtrip, hyr bil i Florida. Kör runt i 10 dagar eller så. Finns definitivt tillräckligt att se. Sedan FLYG därifrån, antingen med ett 2 natts stopp i New Orleans, ELLER direkt till Los Angeles (om det är där ni skall flyga hemifrån). Hyr bil där och gör en rejäl rundtur på c:a tre veckor. På tre veckor hinner ni med MASSOR av intressanta platser i Kalifornien, Arizona, Utah och Nevada. Om du bara har en och en halv vecka kommer du defintivit inte att hinna med allt där är att se. Och jag kan garantera en sak: MYCKET mer att se i de här fyra staterna än i staterna i centrala USA (Midwest). D.v.s. mellan New Orleans och Klippiga Bergen, så du kommer att utnyttja din begränsade tid mycket bättre, och se fler intressanta platser.
Av Knape
17 dec. 2009 15:05
Tack för infon,
Klippiga bergen kommer vi definitivt boka in och om Kansas och Oklahoma är så tråkiga som du säger kommer vi försöka bränna på därigenom så fort som möjligt.
Från Fort Worth till Las Vegas är det bara 260 mil så det löser man ju på ett par dagar.
Har du några tips på vad som finns längs vägen till El Paso eller vad är det som gör att du tycker att den vägen är intressantare?
Det känns lite bökigt att lämna in bilen, flyga och sen hämta ut en ny bil. Det blir ju förmodligen ganska mycket dyrare också både hyrbilen och tillkommande flyget.

Jag tycker att det hade varit kul att se lite grann av mellersta USA, men det kanske räcker med Colorado. Åker man "bara" nere i söder så känns det som man bara får se en del av landet och det hade varit kul att täcka in så mycket som möjligt.

Skulle gärna ha lite tips på guldkorn i krokarna kring vår resväg. Mycket går att finna i guideböcker men utan att vara någon globetrotter så är ändå erfarenheten att dem roligaste grejerna inte står med där.
Tips?
Av Hawaii
17 dec. 2009 19:45
Ja, missförstå mig inte. Om du definitivt vill köra kust-till-kust skall du givetvis göra det. Jag bara drar upp ett annat alternativ för jag tror alltid det är bra att kolla olika varianter när man planerar en resa, och sedan välja den som man är mest intresserad av. Lite kommentarer och frågor:

Ofta tar hyrbilsbolagen ut en extra avgift om man vill lämna tillbaka bilen på en annan plats. Har du undersökt det? Varierar från bolag till bolag, och kan också variera beroende på när du hyr bilen.

Normalt får man bäst pris när man hyr en bil i en vecka. Vill man ha den i t.ex. 12 dagar är det troligen bäst att betala för 2 veckor. Så även om man hyr bil på ett par olika platser (Florida och Kalifornien t.ex.) behöver total beloppet inte nödvändigtvis bli högre.

Hur skall du flyga? Till Miami och sedan hem från San Francisco? Det är mycket möjligt att du kan köpa en biljett som inkluderar sträckan MIA-SFO utan större extra avgift. I dagens läg med alla de stora flygbolagen i tre olika allianser är detta lätt. SAS t.ex. samarbetar (genom Star Alliance) med Continental Airlines, US Airways och United Airlines. British Airways (genom OneWorld) samarbetar med American Airlines.

OM du kör kust-till-kust kommer du att ha ett par kördagar som kommer att bli ganska långa och tråkiga (Texas, Oklahoma, Kansas t.ex.). Går inte att undvika och gäller oavsett vilken väg du väljer. Jag nämnde I-10, inte för att det är en intressantare väg (det är den inte), utan för att jag tycker San Antonio är en mycket trevligare stad än Dallas och Fort Worth.

Jag ser det så här: på en semester har man bara ett begränsat antal dagar. Man kan välja att göra de dagarna mer eller mindre intressanta. Som jag ser det kan man inte undvika ett par relativt tråkiga (och tröttsamma) kördagar i centrala USA om man kör kust-till-kust. Om man i stället gör en rundtur i västra USA har man mycket fler möjligheter att göra så många av dagarna som möjligt mer intressanta eftersom naturen är så fantastisk där.

Ang. din kommentar att "se så mycket av USA som möjligt" i stället för att bara köra i södra USA. USA är ju ett så enormt stort land att oavsett vad du gör kommer du ju bara att se en bråkdel, och det gäller att välja de delarna du är mest intresserad av. OM du t.ex. definitivt vill köra kust-till-kust och OM du definitivt vill se Colorado, är ett alternativ att ta I-10 västerut till El Paso, sedan I-25 norrut via Albuquerque till Denver och sedan I-70 västerut. Jag har själv aldrig kört I-25 eller I-70 men jag vet att I-70 är makalöst vacker och I-25 är säkert en mycket intressantare väg än att köra norrut genom Oklahoma och Kansas t.ex. Kanske obetydligt längre, men inte någon större skillnad. D.v.s. max ett par timmar extra.
Av Knape
23 dec. 2009 11:55
Ja engångsavgiiften är planerad, vi hyr genom Hertz som faktiskt blir billigast av alla vi har kollat på (National, Alamo, Holiday autos, Avis, ebilhyra m.fl.)

Vi flyger till Miami och från San Fransisco och det landade på ~6500kr ToR vilket kändes helt ok.

Håller med om att det kan bli en del långdragna sträckor, men samtidigt är det en del av upplevelsen också. Vill gärna komma ut på landet en bit och känna lite på det mer genuina. Fördomen/erfarenheten säger att om man bara håller sig på motorvägar så blir det inte så mycket sett och den kulinariska upplevelsen begränsas till McD och BK...

Ska definitivt kolla mer på I70! Det hade varit kul att åka lite genom Colorado. Känns som ett helt annat landskap än resten av delarna vi åker igenom.

Tack för tipset!
Av Hawaii
23 dec. 2009 18:07
Ja, helt riktigt att de långa sträckorna ju blir del av upplevelsen. Men då måste du också (delvis) undvika Interstates, som för det mesta är ganska tråkiga. Det finns som sagt undantag (I-70 västerut från Denver säkert ett undantag). OM ni kör den vägen, så missa inte Bryce Canyon och/eller Zion National Park, båda i Utah. Och sedan inte långt till Las Vegas. Ni kommer sedan, i så fall, att vara tvungna att köra lite i "fel riktning" för att komma till Grand Canyon, men det kan det ju vara värt.

Och från Grand Canyon, om ni har tid och vill ta en intressantare väg, kör söderut längs Colorado-floden (gränsen mellan AZ och CA), genom Lake Havasu City. där den gamla London Bridge finns, återuppbyggd. Och har ni tid, missa inte San Diego. Personligen tycker jag det är en intressantare stad än Los Angeles, med mer att se.