Reseguidens nya hemsida

Av Tony - Reseguiden.se
12 mars 2006 22:09
Visningar: 233
Nån som upptäckt att vi gjort om hemsidan och smygöppnat detta ikväll...Gå till förstasidan, gör en sökning och kolla... Comments?
13 mars 2006 14:37
Bra:
1. Enkel och avskalad
2. En "Googlig" sida som människor säkert känner igen sig i och kanske då använder den som sin startsida...vilket till viss del är meningen med den nya utformningen?

Dåligt:
1. Den där "nu ska jag ut och resa"-känslan har försvunnit
2. För mycket klumpas ihop under samma kategori. Ta tex ”Paketresor” där man får upp allt mellan fisketurer och bussresor.
Av Bonanza
13 mars 2006 18:48
Trodde att detta var en tillfällig sida som skulle bytas sedan. Håller med ovanstående synpunkter. Särskilt den att sidan är tråkig. Gemensamt för alla webbplatser är att man skall kunna ta en snabb titt på första sidan och direkt se vad det handlar om. Som det ser ut nu vet man inte om det är en sökmotor eller vad?

Ang sökning av flygbiljetter:

Det har endast funnits EN sajt som varit bra på att söka biljetter. om det var doodle eller travlepartner har jag glömt (de har nu tagit bort den bra funktionen), men iaf så fanns alternativet "Flexibel -/+ 1 månad" och samma sak "1 vecka". Den absolut SÄMSTA sökfunktionen är den där man ENBART söker på angivna datum. Lite bättre är de som har +/- 1 dag" bättre ändå de som har "+/- 3 dagar" osv.

"Om du åker 6 mars så sparar du 1345kr!"
Jag tror majoriteten är lite flexibel med resedatumet bara de kan spara en slant!

Fixar ni på reseguiden några shyssta sökalternativ så kommer ni att bli förstahandsvalet för många som söker sina resor! Så är det! :)

Måste säga att det är schysst att ni tar del av användarens synpunkter och idéer. Det BORDE vara en självklarhet på alla ställen, men är det inte. En eloge till er! :)
Av Tony - Reseguiden.se
13 mars 2006 19:49
Tack för kommentarerna, det är jättebra feedback.
Svårigheten för oss har varit att positionera oss. När vi gör en inspirativ sida uppfattas vi som resebyrå (vilket vi absolut inte är) och man ser inte skogen för alla träden. Det vill säga, våra grundläggande sökfunktioner som leder till innehållet drunknar i allt som skall lyftas fram och "puffas".
När utvecklingen på nätet nu går mot att fler vill söka och jämföra innan de handlar, inte minst inom resor, vill vi gärna vara tydliga med det vi gör. Resultatet blir en mer avskalad "sökmotors-sida", där man får mer information allt eftersom man söker. Som komplement lanserar vi nu ett resemagasin i tryckt form där vi kan bjuda på inspiration. Magasinet är för våra medlemmar och kommer fokusera på resor och Internet. Vi kommer successivt publicera information från magasinet till sajten så förhoppningsvis skall vi kunna bjuda på mer inspiration senare.
Funktionerna +/- dagar är jättebra. En av våra kunder, Flygvaruhuset är det som kommunicerar så. Men inte ens dom anger att det är billigare om du reser en/två/tre etc. dagar tidigare/senare., fullt ut.

Kortfattat ligger problematiken i att huvuddelen av flygbolagens databaser driftas av globala centrala reservationssystem som debiterar bolagen och i förlängningen resebyråerna för antalet sökningar. När antalet sökningar per gjorda bokningar blir för många så går affären inte ihop. Återstår att återanvända information från redan gjorda sökningar. Den hinner dock ej bli så omfattande då priserna förändras flera gånger varje dygn. Många av de nya lågprisbolagen har nyare system och dras inte med denna problematik på samma sätt.

Vi jobbar för fullt med att lösa dessa problem och har dialog med branschens samtliga parter. Förhoppningen är att under våren lansera ett antal nya tjänster på flyg, bla enkelresor. Att hjälpa till att hitta lägsta priset i den "period" man söker är en annan som Bonanza anger ovan.
Av Bonanza
13 mars 2006 21:31
Ah, hade ingen aning om att de blir debiterade per sökning.
Då förstår man varför alla har så dåliga sökfunktioner...

Bra att få veta varför iaf, har stört mig på detta i många år! :)
Av Tony - Reseguiden.se
14 mars 2006 11:27
Ja, det stämmer, eller åt det hållet i varje fall. Du har säkert hört talas om Amadeus. Det är en sådan CRS eller Central Reservation System. Andra är Gallileo, Sabre och Worldspan.
Det som driver deras intäkter är transaktion. Flygbolag, hyrbilsföretag, hotellkedjor med flera som nyttjar deras system för distribution till resebyråer och andra återförsäljare betalar för gjorda bokningar.
Resebyråer som "driver" sådana transaktioner kan till och med tjäna pengar på att välja en CRS framför en annan, även om sådana incitament är på väg att förvinna.
Detta med sökningar har aldrig varit något problem eftersom systemen varit utvecklade och anpassade efter antalet professionella användare inom reseindustrin (läs: resebyråer, bokningscentraler, flygbolagens egna säljkanaler, mm).
Med Internets utbredning och utvecklingen av självboknings (-söknings) system för allmänheten har antalet sökningar till CRS:erna exploderat. Systemenen är inte anpassade för detta och gamla affärsmodeller håller inte längre. Det öppnar givetvis upp för nya aktörer och nya lösningar som ligger utanför CRS:ens oligopol något som förhoppningsvis faller oss konsumenter till gagn.