Resebyrå som kursar (ex Erawan Travel)

Av Birgere
3 dec. 2016 12:52
Visningar: 275
Nu har det hänt igen. Erawan Travel som verkar vara en resebyrå med kontoret i fickan (Enskild firma) har kursat och en massa resenärer som betalt både flyg till o uppehälle i Thailand sedan lång tid tillbaka verkar blivit av med sina pengar.

Detta väcker några frågeställningar..
- Är det lagligt att bedriva resebyrå utan en resegaranti?
- Kan resebyrån boka platser på flyg och få bokningsnummer utan att i sin tur betala till flygbolaget?
- Är det möjligt för en resebyrå att boka hotell utan end föra över en handpenning?

Eller är det så att det handlar om ett långsiktigt bedrägeriförsök och naiva resenärer?
Hur kan man som resenär skydda sig från detta (förutom att boka direkt med flygbolag o hotell alternativt verifiera resegarantin).
3 dec. 2016 23:51
Jag menar att man ska sätta in en viss summa till Kammarkollegiet för att få sälja resor.

Angående flygresor är det busenkelt att få ett bokningsnummer utan att betala, både från resenärens och resebyråns sida. Det får man alltid direkt efter reservationen. Däremot får man en e-ticket först när resan är betald. Så enda nyttan med ett bokningsnummer är att man kan hitta reservationen och därmed förhoppningsvis se en historia. E-ticket är betalningen för resan.
Av Birgere
4 dec. 2016 00:39
Citerat från Worldofmarie:
Jag menar att man ska sätta in en viss summa till Kammarkollegiet för att få sälja resor.

Angående flygresor är det busenkelt att få ett bokningsnummer utan att betala, både från resenärens och resebyråns sida. Det får man alltid direkt efter reservationen. Däremot får man en e-ticket först när resan är betald. Så enda nyttan med ett bokningsnummer är att man kan hitta reservationen och därmed förhoppningsvis se en historia. E-ticket är betalningen för resan.
ok... är det flygbolaget eller resebyrån som ställer ut e-biljetten?
Måste inte biljetten ställas ut inom en viss tid från att bokningen är gjord för att pris o tillgänglighet ska kunna garanteras?
4 dec. 2016 01:28
Jo, det måste den, annars annulleras bokningen och passageraren står med bokningsnummer och ingen e-ticket. Det är den man bokar hos som ställer ut biljetten, det kan alltså vara både flygbolag och resebyrå.
Av Birgere
4 dec. 2016 10:20
Citerat från Worldofmarie:
Jo, det måste den, annars annulleras bokningen och passageraren står med bokningsnummer och ingen e-ticket. Det är den man bokar hos som ställer ut biljetten, det kan alltså vara både flygbolag och resebyrå.
Så det betyder att en resebyrå kan ta betalt, boka och ställa ut en biljett utan att flygbolaget får sina pengar?
Hur kan man då veta om flygbolaget verkligen är betalt?
4 dec. 2016 13:45
Ja, passagerare blir lurade i sällsynta fall. Har man sin e-ticket kan man vara ganska lugn. Sen har jag inte koll på exakt hur och när betalning till flygbolaget sker.
Av Birgere
4 dec. 2016 18:37
Så det gäller alltså att se till så man får e-ticketnummret inom några dagar från man bokat.
4 dec. 2016 21:50
Citerat från Birgere:
Så det gäller alltså att se till så man får e-ticketnummret inom några dagar från man bokat.
Ja, helst. Jag blir orolig om jag inte kan se mitt e-ticketnummer. Ibland syns det inte på bokningen man får, men man kan också kolla www.checkmytrip.com. Lågprisbolag kör ju dock med ticketless-system, men det brukar inte vara problem med det.
Av Birgere
5 dec. 2016 00:02
Men man kan väl se E-ticket numret oxå om man loggar in på flygbolagets sida...
5 dec. 2016 17:16
Citerat från Birgere:
Men man kan väl se E-ticket numret oxå om man loggar in på flygbolagets sida...
Ja.