Resa till Orlando med rullstolsburet barn.
Hej
har tänkt att åka till Orlando med barnen. Vi har en flicka som sitter i rullstol. Är det någon som vet hur det är att ha rullstol i Orland och framför allt hur det är att flyga med en rullstolsburen.
Är det lättare att låta en resebyrå sy ihop en resa till oss så man inte missar något eller är det fortfarande lätta att pyssla ihop sin egen resa?
Tacksam för svar.
har tänkt att åka till Orlando med barnen. Vi har en flicka som sitter i rullstol. Är det någon som vet hur det är att ha rullstol i Orland och framför allt hur det är att flyga med en rullstolsburen.
Är det lättare att låta en resebyrå sy ihop en resa till oss så man inte missar något eller är det fortfarande lätta att pyssla ihop sin egen resa?
Tacksam för svar.
Hej,
Rent generellt så är ju USA väldigt anpassat för personer som sitter i rullstol eller har andra funktionshinder.
Hur det är att flyga med en rullstolsbunden person vet jag inte men kan inte låta bli att berätta hur illa SAS behandlade en av vår dotters kompisar som är rullstolsbunden. Flickan och en kompis till henne kommer båda från England och skulle flyga från Heathrow till GBG för att besöka vår dotter. Tjejerna var 12 år och flög själva. På flygplatsen checkades de in och blev seatade LÄNGST BAK i ekonomiklass.
Det hela löste sig - inte genom SAS-personalen - utan att två vänliga medresenärer som hade bokat business erbjöd tjejerna att ta deras platser.
När jag ringde till SAS för att skälla på dem var det som att prata med en kossa och när jag försökte få dem att hjälpa till så att det inte skulle bli lika tokigt när tjejerna skulle åka hem var det bara kalla handen - trots att tiden var inne för att checka in själv på nätet.
Man blir inte imponerad!
Däremot när vi flög Turkish från Afrika hem till Europa så var det ett handikappat par (mannen var blind och damen hörselskadad) och det var självklart för Turkish att sätta dem på bästa platsen i ekonomiklass för att underlätta.
Jag syr alltid ihop våra resor på egen hand och sparar massor av pengar men jag vet inte om jag vågar rekommendera det med tanke på att det är en lång resa till USA och tänk om det skulle bli lika tokigt som för vår flickas kompisar. Hoppas dock att detta bara var en miss i arbetet så att det inte är mera regel än undantag.
Trevlig resa!
Rent generellt så är ju USA väldigt anpassat för personer som sitter i rullstol eller har andra funktionshinder.
Hur det är att flyga med en rullstolsbunden person vet jag inte men kan inte låta bli att berätta hur illa SAS behandlade en av vår dotters kompisar som är rullstolsbunden. Flickan och en kompis till henne kommer båda från England och skulle flyga från Heathrow till GBG för att besöka vår dotter. Tjejerna var 12 år och flög själva. På flygplatsen checkades de in och blev seatade LÄNGST BAK i ekonomiklass.
Det hela löste sig - inte genom SAS-personalen - utan att två vänliga medresenärer som hade bokat business erbjöd tjejerna att ta deras platser.
När jag ringde till SAS för att skälla på dem var det som att prata med en kossa och när jag försökte få dem att hjälpa till så att det inte skulle bli lika tokigt när tjejerna skulle åka hem var det bara kalla handen - trots att tiden var inne för att checka in själv på nätet.
Man blir inte imponerad!
Däremot när vi flög Turkish från Afrika hem till Europa så var det ett handikappat par (mannen var blind och damen hörselskadad) och det var självklart för Turkish att sätta dem på bästa platsen i ekonomiklass för att underlätta.
Jag syr alltid ihop våra resor på egen hand och sparar massor av pengar men jag vet inte om jag vågar rekommendera det med tanke på att det är en lång resa till USA och tänk om det skulle bli lika tokigt som för vår flickas kompisar. Hoppas dock att detta bara var en miss i arbetet så att det inte är mera regel än undantag.
Trevlig resa!
Jag kan inte se hur din resa skulle bli annorlunda för att du bokar den via en resebyrå. Du kan lätt hitta ett hotell på nätet och i stort sett alla hotell i USA är handikappanpassade. Många äldre eller överviktiga där borta åker gärna runt på en "inomhusmoped" (minns inte vad de heter...) eller i rullstol.
När det gäller flygresan har inte resebyrån mer att säga till om än andra passagerare, snarare mindre i så fall.
Var bara noga med att boka in att er dotter sitter i rullstol när ni bokar, i synnerhet om hon ska bäras ombord. Då BRUKAR man blir placerad där framme och vid fönstret per automatik.
När det gäller flygresan har inte resebyrån mer att säga till om än andra passagerare, snarare mindre i så fall.
Var bara noga med att boka in att er dotter sitter i rullstol när ni bokar, i synnerhet om hon ska bäras ombord. Då BRUKAR man blir placerad där framme och vid fönstret per automatik.
Och så var det alltså inte med SAS och den historien som jag berättade om.... Bedrövligt!
Citerat från marie78:
Jag kan inte se hur din resa skulle bli annorlunda för att du bokar den via en resebyrå. Du kan lätt hitta ett hotell på nätet och i stort sett alla hotell i USA är handikappanpassade. Många äldre eller överviktiga där borta åker gärna runt på en "inomhusmoped" (minns inte vad de heter...) eller i rullstol.
När det gäller flygresan har inte resebyrån mer att säga till om än andra passagerare, snarare mindre i så fall.
Var bara noga med att boka in att er dotter sitter i rullstol när ni bokar, i synnerhet om hon ska bäras ombord. Då BRUKAR man blir placerad där framme och vid fönstret per automatik.
Jag kan inte se hur din resa skulle bli annorlunda för att du bokar den via en resebyrå. Du kan lätt hitta ett hotell på nätet och i stort sett alla hotell i USA är handikappanpassade. Många äldre eller överviktiga där borta åker gärna runt på en "inomhusmoped" (minns inte vad de heter...) eller i rullstol.
När det gäller flygresan har inte resebyrån mer att säga till om än andra passagerare, snarare mindre i så fall.
Var bara noga med att boka in att er dotter sitter i rullstol när ni bokar, i synnerhet om hon ska bäras ombord. Då BRUKAR man blir placerad där framme och vid fönstret per automatik.