Resa med vilket flygbolag till Boston
Hej
Var ett tag sedan jag reste, då jag på senare år blivit flygrädd.
Vi ska till Boston och det känns vikitgt med kort flygtid, en mellanlandning och känsla av rymd i planet.
Har nu kollat in Virgin Atlantic isåfall economy, då premium economy blev så mkt dyrare. Känner mig inte nöjd då man kommer så långt bak i planet som rad51.
Kollar nu in Britsh Airways. Länge sen jag reste med dom.
BA blir det med en Boeing 777 och Airbus med Virgin A A340-300.
Tar gärna emot tips. Vilket flygplan känns rymligast, tystast?
Mvh
Li
Var ett tag sedan jag reste, då jag på senare år blivit flygrädd.
Vi ska till Boston och det känns vikitgt med kort flygtid, en mellanlandning och känsla av rymd i planet.
Har nu kollat in Virgin Atlantic isåfall economy, då premium economy blev så mkt dyrare. Känner mig inte nöjd då man kommer så långt bak i planet som rad51.
Kollar nu in Britsh Airways. Länge sen jag reste med dom.
BA blir det med en Boeing 777 och Airbus med Virgin A A340-300.
Tar gärna emot tips. Vilket flygplan känns rymligast, tystast?
Mvh
Li
Inte svar på din fråga, men har du kollat http://www.icelandair.com/
Åker du från Arlanda kan det ju vara ett bra alternativ med tanke på att mellanlandningen blir lite mer mitt på.
/Peter
Åker du från Arlanda kan det ju vara ett bra alternativ med tanke på att mellanlandningen blir lite mer mitt på.
/Peter
Icelandair är ett utmärkt alternativ. Att byta plan på Keflavik definitivt mycket smidigare än Heathrow. MEN, Icelandairs Boeing 757 är ju mindre maskiner (3+3) jämfört med både BA och Virgin, så knappast det "rymligaste" alternativet. Men säkert det mest problemfria.
Hejsan Li – jag svarar här också, eftersom fler kanske kan ha nytta av svaret.
• Virgin Atlantic flyger Airbus A340-600, A340-300 och Boeing 747-400 över Atlanten.
Seat-plans över deras flygplan hittar du här:
http://www.airlinequality.com/Experience/VS_seatplan.htm
• British Airways flyger Boeing 747-400, Boeing 777 och Boeing 767 över Atlanten.
Seat-plans över deras flygplan hittar du här:
http://www.airlinequality.com/Experience/BA_seatplan.htm
(siten jag länkar till har seatplans för i princip alla flygbolag som räknas)
Jag har flugit alla flygplanstyperna. Min personliga favorit bland dem är Airbus A340-600.
Det är ett modernt, rymligt flygplan, där alla utrymmen som annars fyller upp kabinen (besättningens utrymmen, kök, toaletter etc.) har flyttats en trappa ner.
Dessutom är det något extra att flyga Virgin Atlantic. De vet hur man gör upplevelsen ombord lite bättre än andra.
Inga av de flygplanstyper vi talar om känns särskilt trånga, utom möjligen Boeing 767, men det är vanskligt att säga något säkert. Det kan bero på hur nytt planet är, och/eller om de har stoppat in modernare kabininredning.
Men utifrån mina egna erfarenheter från bolagen, skulle jag alltså välja Virgin oavsett vad, även om du inte får flyga A340-600.
Hoppas att det hjälper en bit, tycker
:: hkn ::
PS. Är du flygrädd så kan det kanske kännas bra att veta att rad 51 = långt bak i planet = en av de säkraste platserna. Så länge vi inte pratar större stolar med snurr, gung etc, utan om economy, så sitter du bekvämast i raderna precis över vingen. Planets rörelser märks minst där.
• Virgin Atlantic flyger Airbus A340-600, A340-300 och Boeing 747-400 över Atlanten.
Seat-plans över deras flygplan hittar du här:
http://www.airlinequality.com/Experience/VS_seatplan.htm
• British Airways flyger Boeing 747-400, Boeing 777 och Boeing 767 över Atlanten.
Seat-plans över deras flygplan hittar du här:
http://www.airlinequality.com/Experience/BA_seatplan.htm
(siten jag länkar till har seatplans för i princip alla flygbolag som räknas)
Jag har flugit alla flygplanstyperna. Min personliga favorit bland dem är Airbus A340-600.
Det är ett modernt, rymligt flygplan, där alla utrymmen som annars fyller upp kabinen (besättningens utrymmen, kök, toaletter etc.) har flyttats en trappa ner.
Dessutom är det något extra att flyga Virgin Atlantic. De vet hur man gör upplevelsen ombord lite bättre än andra.
Inga av de flygplanstyper vi talar om känns särskilt trånga, utom möjligen Boeing 767, men det är vanskligt att säga något säkert. Det kan bero på hur nytt planet är, och/eller om de har stoppat in modernare kabininredning.
Men utifrån mina egna erfarenheter från bolagen, skulle jag alltså välja Virgin oavsett vad, även om du inte får flyga A340-600.
Hoppas att det hjälper en bit, tycker
:: hkn ::
PS. Är du flygrädd så kan det kanske kännas bra att veta att rad 51 = långt bak i planet = en av de säkraste platserna. Så länge vi inte pratar större stolar med snurr, gung etc, utan om economy, så sitter du bekvämast i raderna precis över vingen. Planets rörelser märks minst där.
Om du är orolig för att det känns trångt skulle jag valt Virgin. Då är stolarna arrangerade 2-4-2 så man har alltid bara ett säte till gången samt om man sitter vi fönster så har man bara 1 person bredvid sig. BA har stolarna arrangerade 3-3-3 på sina 777 så då kan man om man sitter på exempelvis plats B ha två personer bredvid sig. Dessutom är Airbus planen generellt tystare än Boeing men det är ju en smaksak.
Som skrivits tidigare så är rörelsen mest kännbar längst bak i planet men turbulens är något som absolut inte är farligt utom i vissa extremt enstaka fall. Man kan tänka att flygplanet är som en bil som åker på en grusväg, det är lite skakigt men absolut ingen fara. Eller så kan man tänka att turbelens är luft i rörelse och ett flygplan är helt beroende av denna luft för att hålla sig uppe :).
Ha en trevlig resa.
Som skrivits tidigare så är rörelsen mest kännbar längst bak i planet men turbulens är något som absolut inte är farligt utom i vissa extremt enstaka fall. Man kan tänka att flygplanet är som en bil som åker på en grusväg, det är lite skakigt men absolut ingen fara. Eller så kan man tänka att turbelens är luft i rörelse och ett flygplan är helt beroende av denna luft för att hålla sig uppe :).
Ha en trevlig resa.
Herrarna har försett dig med detaljinfo om kärrorna och deras inredning så den biten lämnar jag.
Det kan vara bra att tänka på en sak när det gäller flyg till USA med byte. Naturligtvis är det bäst, rent geografiskt, att byta på Island eller i London eftersom det ju ligger i rätt riktning så att säga.
Men det finns en nackdel tycker i alla fall jag och det gäller hemresan. Tricket för att hantera tidsomställningen så bra som möjligt är att man ska resa hem från USA så sent som möjligt på kvällen. Och om man ska byta i London som vi gjorde och flög från NYC så blev tiden att sova väldigt kort efter att det stökats färdigt med drinkvagn, mat m.m., vilket gjorde att i alla fall jag var helt slut när vi landade i London. Annars om man får sova lite längre så brukar i alla fall jag vara hyfsat ok. Kan ju också vara bra för dig som inte gillar att flyga att kunna sova bort den tiden.
Det kan vara bra att tänka på en sak när det gäller flyg till USA med byte. Naturligtvis är det bäst, rent geografiskt, att byta på Island eller i London eftersom det ju ligger i rätt riktning så att säga.
Men det finns en nackdel tycker i alla fall jag och det gäller hemresan. Tricket för att hantera tidsomställningen så bra som möjligt är att man ska resa hem från USA så sent som möjligt på kvällen. Och om man ska byta i London som vi gjorde och flög från NYC så blev tiden att sova väldigt kort efter att det stökats färdigt med drinkvagn, mat m.m., vilket gjorde att i alla fall jag var helt slut när vi landade i London. Annars om man får sova lite längre så brukar i alla fall jag vara hyfsat ok. Kan ju också vara bra för dig som inte gillar att flyga att kunna sova bort den tiden.