Resa med nationellt ID-kort
Hej,
Har och använder ni nationellt id-kort?
Läste om denna artikel idag, men de fick mer problem än det, sorgligt nog.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRawVV/deras-semester-blev-en-mardrom
Själv har jag inte kortet och har med mig passet varje gång jag flyger, oavsett om det är till Danmark eller Kiruna.
Har och använder ni nationellt id-kort?
Läste om denna artikel idag, men de fick mer problem än det, sorgligt nog.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRawVV/deras-semester-blev-en-mardrom
Själv har jag inte kortet och har med mig passet varje gång jag flyger, oavsett om det är till Danmark eller Kiruna.
Har det alltid i plånboken och reser med det när jag reser inom EU. Väldigt smidigt. Dock lite mindre användning för det sedan jag flyttade till New York, då jag ändå behöver ha passet med mig.
När man reser inom EU kan man även ha det nationella ID-kortet eller passet som en backup i fall man skulle bli av med sitt pass eller ID-kort. Då har man alltid ett dokument kvar att resa på och slipper ägna tid och massor av pengar för att fixa nytt pass på resan.
Historien i artikeln är helt vansinnig och ansvaret är helt och hållet Vings. De ska stå för alla kostnader och kompensera den här resenären som gjort allt rätt. Skandalöst dåligt!
När man reser inom EU kan man även ha det nationella ID-kortet eller passet som en backup i fall man skulle bli av med sitt pass eller ID-kort. Då har man alltid ett dokument kvar att resa på och slipper ägna tid och massor av pengar för att fixa nytt pass på resan.
Historien i artikeln är helt vansinnig och ansvaret är helt och hållet Vings. De ska stå för alla kostnader och kompensera den här resenären som gjort allt rätt. Skandalöst dåligt!
Även jag har ID kortet i plånboken jämt annars så skulle jag glömma ta med det.
Ang artikeln så brukar jag normalt sett bara sucka över gnällande resenärer som vill ha en-dags-fame i tidningen men även om man filtrerar bort snyftet så är detta ju en j...a skandal. Någon form av improvisation måste ju Ving ha för att underlätta för deras kunder.
Ang artikeln så brukar jag normalt sett bara sucka över gnällande resenärer som vill ha en-dags-fame i tidningen men även om man filtrerar bort snyftet så är detta ju en j...a skandal. Någon form av improvisation måste ju Ving ha för att underlätta för deras kunder.
Eftersom man ju inte vill betala för att läsa kanske ett sammandrag av innehållet kunde vara lämpligt?
Betala? Du menar artikeln? Det är bara att läsa den, den är inte låst.
Men i korthet: Ett par köper en resa med Ving till Grekland. De tar med sig korrekta resedokument. En av dem tar med ett pass och den andra ett nationellt ID-kort, helt enligt reglerna. Ving, som genomför resan, fuckar sedan upp och landar istället i Turkiet (!), på grund av att nån bugg i deras IT-system, som gjorde att de inte visste till vilket land flyget skulle.
Väl där kommer bara killen med passet in i landet, men inte hans partner som har ett nationellt ID-kort. De får spendera 20 timmar på flygplatsen på varsin sida om passkontrollen, innan de till slut kommer med ett flyg till Rhodos. Enligt artikeln får de väldigt lite hjälp av Ving och fick göra stora utlägg själva.
Det är ju helt klart Vings ansvar att lösa den här situationen. Resenärerna har gjort allt rätt och ansvaret är helt och hållet Vings. Ving ska naturligtvis ersätta resenärernas utlägg och i övrigt kompensera dem på ett tillfredställande sätt för att de inte fick den resa de betalt för. Som allra minst ska de naturligtvis ha den ersättning som de har rätt till enligt EU-reglerna (400 euro per person), men mer rimligt är att få hela resan återbetald, om den kostat mer än sammanlagt 800 euro. Vansinnigt haveri av Ving.
Men i korthet: Ett par köper en resa med Ving till Grekland. De tar med sig korrekta resedokument. En av dem tar med ett pass och den andra ett nationellt ID-kort, helt enligt reglerna. Ving, som genomför resan, fuckar sedan upp och landar istället i Turkiet (!), på grund av att nån bugg i deras IT-system, som gjorde att de inte visste till vilket land flyget skulle.
Väl där kommer bara killen med passet in i landet, men inte hans partner som har ett nationellt ID-kort. De får spendera 20 timmar på flygplatsen på varsin sida om passkontrollen, innan de till slut kommer med ett flyg till Rhodos. Enligt artikeln får de väldigt lite hjälp av Ving och fick göra stora utlägg själva.
Det är ju helt klart Vings ansvar att lösa den här situationen. Resenärerna har gjort allt rätt och ansvaret är helt och hållet Vings. Ving ska naturligtvis ersätta resenärernas utlägg och i övrigt kompensera dem på ett tillfredställande sätt för att de inte fick den resa de betalt för. Som allra minst ska de naturligtvis ha den ersättning som de har rätt till enligt EU-reglerna (400 euro per person), men mer rimligt är att få hela resan återbetald, om den kostat mer än sammanlagt 800 euro. Vansinnigt haveri av Ving.
Den här artikeln är låst. Lås upp och läs vidare nu.
Prova Plus för 1 kr nu!
1 kr första månaden, löper sedan vidare för 59 kr/mån. Avsluta när du vill
Tack!
Prova Plus för 1 kr nu!
1 kr första månaden, löper sedan vidare för 59 kr/mån. Avsluta när du vill
Tack!
Okej, de skulle till Grekland, såg ut som Turkiet av det lilla man kan läsa.
Då är jag med på att Ving borde ta ansvar.
Då är jag med på att Ving borde ta ansvar.
Ersättningen på 400 ska ju inte Ving blandas in i, en försening ska flygbolaget ersätta men inte om det är Vings fel. Man kan ju ha en reseförsäkring som ger viss ersättning vid försening.
Däremot borde de antagligen ersätta det som missats av resan plus extra kostnader om nu inte Ving uttryckligen uppmanat resenärerna att ta med pass då kan det ju bli snårigt, krävs klart mer detaljer för att döma här ;)
Däremot borde de antagligen ersätta det som missats av resan plus extra kostnader om nu inte Ving uttryckligen uppmanat resenärerna att ta med pass då kan det ju bli snårigt, krävs klart mer detaljer för att döma här ;)
Det var ju datorsystemet på Rhodos flygplats som havererade så alla flyg fick dirigeras om. Så grundproblemet var ju inte Vings. Men dom kunde ansträngt sig mycket mer för att resenärerna som satta fast innanför passkontrollen i Turkiet kunde få en drägligare behandling och att dom säkerställt att när äntligen dom kom iväg till Rhodos att det fanns hotellrum för dom vid ankomsten. Rummen hade tydligen avbokats pga sen ankomst och detta skulle Ving även skött snyggare.
BTW, resenärer från Rhodos satt ju även dom fast. För att få hem dom så fort som möjligt så hyrde någon resebyrå in en Airbus A380... här var det iaf någon som gjorde det lilla extra.
BTW, resenärer från Rhodos satt ju även dom fast. För att få hem dom så fort som möjligt så hyrde någon resebyrå in en Airbus A380... här var det iaf någon som gjorde det lilla extra.
Då är ju frågan om just detta inte t.o.m. är ett fall som ligger utanför flugbolagets ansvar och ersättning kanske kan nekas helt därifrån.....
Håller med, folk köper väl charter för att de tror att det ingår service. Det är ju tyvärr längesen det var så :(
Man bör ju kunna förvänta sig att en charterarrangör bryr sig om resenärerna men det gör de inte enligt vår uppfattning. Att man inte ens fixar saker de själv ställer till är inget annat än skandal och fruktansvärt varje gång någon får sin semester förstörd.
Satt själv på Sturup en hel dag och Apollo gav noll och ingen information, delade ut några kuponger till mat som inte räckte till enkel fika ens.
Ving missade transfern senast vi åkte med dem, när vi ringde skulle de skicka taxi, de skickade en liten bil till 7 vuxna, så några kom inte med. Charter känns som boskapstransport man får betala extra för allt, lite bagage, trångt och stökigt på flyget, man vallas (i bästa fall) till en kö för att vänta på en buss, sen pekas man i bussens riktning, "buss 237 ska stå där borta" guiden som förr höll en trevlig inledning med information om resmålet och det obligatoriska välkomstmötet på bussen ;) verkar bortrationaliserad för länge sen, bara att hoppas man hoppar av bussen på rätt plats och vi undviker det till 100% sen många år.
Håller med, folk köper väl charter för att de tror att det ingår service. Det är ju tyvärr längesen det var så :(
Man bör ju kunna förvänta sig att en charterarrangör bryr sig om resenärerna men det gör de inte enligt vår uppfattning. Att man inte ens fixar saker de själv ställer till är inget annat än skandal och fruktansvärt varje gång någon får sin semester förstörd.
Satt själv på Sturup en hel dag och Apollo gav noll och ingen information, delade ut några kuponger till mat som inte räckte till enkel fika ens.
Ving missade transfern senast vi åkte med dem, när vi ringde skulle de skicka taxi, de skickade en liten bil till 7 vuxna, så några kom inte med. Charter känns som boskapstransport man får betala extra för allt, lite bagage, trångt och stökigt på flyget, man vallas (i bästa fall) till en kö för att vänta på en buss, sen pekas man i bussens riktning, "buss 237 ska stå där borta" guiden som förr höll en trevlig inledning med information om resmålet och det obligatoriska välkomstmötet på bussen ;) verkar bortrationaliserad för länge sen, bara att hoppas man hoppar av bussen på rätt plats och vi undviker det till 100% sen många år.
Jag tänker såhär, jag har ett avtal med Ving. Ving levererar inte det som avtalats alltså bör Ving ersätta mig för detta. Om felet beror på något som ligger bortom Vings kontroll bör Ving kräva ersättning av de som de har avtal med som ej levererat enligt avtal mot Ving.
Men det är alltså inte så det funkar i flygvärlden? En blir ju nyfiken. :)
Men det är alltså inte så det funkar i flygvärlden? En blir ju nyfiken. :)
Citerat från Crappyusrname:
Jag tänker såhär, jag har ett avtal med Ving. Ving levererar inte det som avtalats alltså bör Ving ersätta mig för detta. Om felet beror på något som ligger bortom Vings kontroll bör Ving kräva ersättning av de som de har avtal med som ej levererat enligt avtal mot Ving.
Men det är alltså inte så det funkar i flygvärlden? En blir ju nyfiken. :)
Nej så funkar det inte med just flyget, oavsett om det är ett charterbolag så är frågan om den standardiserade ersättningen enligt EU-förordningen en sak mellan resenären och flygbolaget (som mycket väl kan ägas av eller ingå i samma koncern som resebolaget).Jag tänker såhär, jag har ett avtal med Ving. Ving levererar inte det som avtalats alltså bör Ving ersätta mig för detta. Om felet beror på något som ligger bortom Vings kontroll bör Ving kräva ersättning av de som de har avtal med som ej levererat enligt avtal mot Ving.
Men det är alltså inte så det funkar i flygvärlden? En blir ju nyfiken. :)
Däremot lär det vara paketreselagen som gäller i förhållandet resenär, Ving. Där är det som du skriver charterbolaget som har ansvaret. Här kan det naturligtvis också bli frågan om ersättning, både enligt lagen och speciella villkor i avtalet.
Sen har resenären ofta en försäkring (ofta via hemförsäkring, separat köpt försäkring eller kreditkortsutgivares försäkring), där blir det så klart en affär mellan denne och försäkringsbolaget.
För att svara på grundfrågan ;)
Jag har inget utan åker på passet och har körkortet med.
Har däremot funderat på att skaffa då det ju är en bra backup ifall något händer med passet.
En sån sak som man antagligen inte blir färdig till förrän man skulle behövt det.....
Jag har inget utan åker på passet och har körkortet med.
Har däremot funderat på att skaffa då det ju är en bra backup ifall något händer med passet.
En sån sak som man antagligen inte blir färdig till förrän man skulle behövt det.....
Citerat från Floridasidan:
För att svara på grundfrågan ;)
Jag har inget utan åker på passet och har körkortet med.
Har däremot funderat på att skaffa då det ju är en bra backup ifall något händer med passet.
En sån sak som man antagligen inte blir färdig till förrän man skulle behövt det.....
Enklast är ju att skaffa det i samband med att man förnyar passet. Då blir det samma ansökan och båda går ut samtidigt.
För att svara på grundfrågan ;)
Jag har inget utan åker på passet och har körkortet med.
Har däremot funderat på att skaffa då det ju är en bra backup ifall något händer med passet.
En sån sak som man antagligen inte blir färdig till förrän man skulle behövt det.....