Resa från USA till Kuba och hem vintern 2016

18 okt. 2016 21:02
Visningar: 3265
Hej,

Har bokat flygbiljetter till FLL första halvan av december i år och var väldigt sugen på att åka vidare till Kuba några dagar. Upptäckte dock att man ännu inte släppt tillräckligt mycket på reserestriktionerna från USA än för att det skulle bli enkelt att resa mellan länderna och undrar om någon här har koll på vad som gäller för en Svensk turist?

Som jag förstår det är det ok att åka om man gör det för kulturellt utbyte/kontakt med lokalbefolkningen(?).
Jag hade tänkt ägna ca 3 dagar åt att åka på arrangerade utflykter och 1-2 dagar till att vila på hotellet. Går det att räkna utflykterna som någon av de 12 godkända anledningarna till att besöka landet och är det okej att ha några oplanerade dagar eller blir turistinslaget för stort i så fall?

Är det först när man återvänder till USA som man kan behöva redogöra för vad man ägnat sig åt på Kuba eller finns det kontroller åt båda hållen så att det blir svårt att lämna USA även om man flyger en annan väg hem så att man inte behöver in i USA igen?

Har redan köpt flygbiljetterna t/r OSL-FLL och planerade att boka hembiljetten från Kuba så att jag fick en lagom bytestid på FLL utan att behöva lämna flygplatsen igen i USA. Funderar dock på om det gör någon skillnad om jag skulle boka en ny biljett HAV-OSL (med byte i FLL) så att hela hemresan går på en och samma bokning istället för två separata bokningar som det är i dagsläget?
Av Hawaii
18 okt. 2016 23:19
Restriktionerna gäller endast för amerikanska medborgare, vad jag vet. Klokast att kolla det här med kubanska ambassaden (eller konsulat) men jag är ganska säker på att som svensk medborgare kan du boka en biljett så länge du har ett giltigt visum att besöka Kuba. (Och detta kontrolleras vid incheckning FLL, absolut inte på returen - har du inte giltiga rese dokument för Kuba kommer du inte ens på planet i FLL).
Men att boka en separat biljett vidare till Kuba strax efter ankomst till FLL är däremot INTE lyckat. Du kan ha tur och allting funkar bra, men om ankommande flyg till FLL är försenat och du missar HAV flyget så får du ju köpa en ny biljett. Personligen hade jag bokat in ett natt stopp i FLL mellan de 2 flygen. Och jag tvivlar på att du kan boka en genomgående biljett OSL-FLL-HAV. Vilket flygbolag till Kuba? Jag vet att Spirit Airlines ska börja flyga FLL-HAV den 1 december och Southwest Airlines ska börja den 12 december och de 2 flygbolagen samarbetar definitivt INTE med något annat bolag så det blir automatiskt en separat bokning.
19 okt. 2016 07:38
Tack så mycket för svaret!

Då ska jag prova att ringa det kubanska konsulatet.
Hade tänkt stanna några nätter i Miami innan jag åker vidare, så den delen är förhoppningsvis lugn :) På hemresan hade jag spanat in ett flyg med drygt 6h bytestid i FLL innan flyget till Oslo går. När jag sökte på flyg HAV-OSL körde flygbolagen bara med drygt 2h mellanlandning (antar att de ordnar ny biljett om man missar det anslutande flyget då?), så jag hoppas på att klara mig på 6h om jag delar upp hemresan i två separata bokningar.

Tanken var att jag skulle flyga med Delta Airlines från Miami på ditvägen men nu verkar biljettpriserna ha gått upp, så jag får se vilka det blir. Fronter verkar flyga direkt från Miami också men på hemvägen (som jag helst vill flyga via FLL) får jag mest träffar med Spirit nu.
Av Hawaii
19 okt. 2016 18:06
Har inte själv kollat några priser men Spirit brukar normalt ha de lägsta priserna (och de tar sedan betalt för allting annat separat) men du måste då också definitivt göra den bokningen separat. Och om du har 2 separata bokningar och missar nästa flyg så är det DITT ansvar - d.v.s. flygbolaget kommer INTE att "ordna ny biljett"). Om du har en genomgående bokning genom ett av de större bolagen (typ American Airlines, Delta eller United) så bokar de om dig utan kostnad om du missar ett anslutande flyg.
20 okt. 2016 07:57
Okej, tack igen! Jag får se till att ha riktigt goda marginaler om det blir Spirit då :)

Kubas konsulat hade bara telefontider på torsdagar, så jag ska försöka att hinna ringa dit idag. Pratade med amerikanska ambassaden igår och de sa att reglerna var så nya att de inte riktigt vet vad de innebär än och rådde mig att ringa flygbolaget eftersom det är de som skall släppa ombord mig. När jag ringde ett av flygbolagen visste killen där ännu mindre och rådde mig att ringa konsulatet...
Känner att det var riktigt, riktigt dumt att jag inte bokade hela resan i ett svep och tog Miami en annan gång, men det är väl tur att jag iaf inte hunnit boka boende på Kuba än utan kan styra om ifall det visar sig vara helt kört.
1 nov. 2016 13:50
Hej,

Du behöver inte ringa konsulatet. Det är enkelt. Ring mig. Jag har jobbat med detta. Skriv till mig i PM så får du mitt tel.nr.
3 dec. 2016 01:15
Kubafrågan är högaktuell just nu på Florida.nu och vi får flera email varje dag angånde detta. Därför har jag personligen varit I kontakt med Kubas ambassad och de två flygbolagen som flyger dit från Florida, Jet Blue och American Airline.

Jet Blue flyger från Fort Lauderdale och AA från Miami. AA har t. o. m. öppnat en speciell Cuba Support Desk. Deras telefonnummer är: 877 511 2822 (fungerar nog ej från Sverige). De var mycket hjälpsamma när jag pratade med dem. Bl. a. påminde de att är man en Svensk turist som har för avsikt att göra ett kort besök till Cuba för att sedan återvända till USA så bör man ha med sig sin returbiljett till Sverige och kopia på ESTA beviset. Annars kan det bli problem med passkontrollen när man kommer tillbaka till USA.

Beträffande visa till Cuba så måste man köpa det på flygplatsen när man checker in. Jet Blue tar $50.00 och AA tar $100. Båda kallar det för “Travel Card”.

AA anonserade idag (December 2, 2016) att de drar in en del flyg till Cuba då efterfrågan har sjunkit. Kan beror på säsongen.

Givetvis reserverar vi oss för förändringar i reglerna, att resa till Cuba från Florida, men detta är vad som gäller idag. Vi jobbar med att lägga upp informationen på våran websida.

Gunnar Hedqwist
St. Augustine, FL
Av Birgere
3 dec. 2016 09:33
Citerat från Floridanu:
Kubafrågan är högaktuell just nu på Florida.nu och vi får flera email varje dag angånde detta. Därför har jag personligen varit I kontakt med Kubas ambassad och de två flygbolagen som flyger dit från Florida, Jet Blue och American Airline.

Jet Blue flyger från Fort Lauderdale och AA från Miami. AA har t. o. m. öppnat en speciell Cuba Support Desk. Deras telefonnummer är: 877 511 2822 (fungerar nog ej från Sverige). De var mycket hjälpsamma när jag pratade med dem. Bl. a. påminde de att är man en Svensk turist som har för avsikt att göra ett kort besök till Cuba för att sedan återvända till USA så bör man ha med sig sin returbiljett till Sverige och kopia på ESTA beviset. Annars kan det bli problem med passkontrollen när man kommer tillbaka till USA.

Beträffande visa till Cuba så måste man köpa det på flygplatsen när man checker in. Jet Blue tar $50.00 och AA tar $100. Båda kallar det för “Travel Card”.

AA anonserade idag (December 2, 2016) att de drar in en del flyg till Cuba då efterfrågan har sjunkit. Kan beror på säsongen.

Givetvis reserverar vi oss för förändringar i reglerna, att resa till Cuba från Florida, men detta är vad som gäller idag. Vi jobbar med att lägga upp informationen på våran websida.

Gunnar Hedqwist
St. Augustine, FL
Bra att du försöker reda ut detta, däremot har jag en kollega som ska flyga Florida-Kuba ToR nu i vinter och han har fått lite annorlunda råd än vad du skriver.
- Skaffa visum i Sverige så slipper man avgiften till flygbolaget
- Tala om för passkontrollen vid inresan från Sverige att du ska göra en avstickare till Kuba
- Ta med bevis på reseförsäkring (via jobbet eller hemförsäkringen) och var beredd på att visa upp denna i passkontrollen på Kuba
- Ta med bevis på INRESEDATUM till USA då ESTA's 90 dagar fortsätter att ticka på även om man lämnat landet och var beredd att visa upp detta vid incheckningen i Kuba vid återresan till USA. Tipset var att behålla boardingcardet från inresan till USA.

Jag ser logiken i kraven ovan men kan inte garantera att dom stämmer eller är kompletta.

Att man behöver ett utprintat ESTA kvitto för att visa upp i passkontrollen i USA tror jag inte ett smack på, om man har behov av att visa biljetten för hemresan vet jag inte då det normalt sett aldrig krävs när du kommer till USA, men det kanske inte skadar att ha resplanen i väskan.....better safe than sorry.

När det gäller AAs reducering av flyg så gäller det väl hela 2017 och både i form av färre avgångar och mindre flygplan.
3 dec. 2016 15:18
Birgere,

Tack för ditt svar.

Det finns många sätt att flå en katt och det kan finnas olika alternative. Om nu reglerna inte är helt skrivna i sten, så kan det också beror på med vem man pratar med t. ex. på den Kubanska ambassaden i Sverige och/eller här i USA. Trots allt är det individer som kan tolka vissa saker olika.

Men, vi får absolut inte glömma att lagar och regler kan också ändras över natten. Avtalet mellan USA och Cuba kan snabbt ändras på många sätt när vi får en ny regering här i USA. Även Cubas kommer förmodligen att genomgå en del förändringar nu när Fidel Castro är borta.

Jag tror fullt och fast på vad du säger om din kollega och om du har hört det dirket från honom/henne. Men, vi får också en hel del email från Svenskar som också har varit i kontakt med ambassaden i Stockholm och de har fått rådet att kontakta ambassaden i USA. Så där har vi genast olika uppgifter.

Som jag skrev ovan inlägg så har jag också varit i kontakt med ambassaden i Wash. DC och de gav mig rådet att kontakta flygbolaget som jag skulle resa med. Tydligen har de (flygbolagen) fått “authority” att utfärda vad de kallar Travel Card (inresetillstånd) till Cuba. Vidare som jag skrev så har AA öppnat en “Cuba Support Desk” som svara på frågor.

Jag lägger ganska stor vikt vid vad deras Support Desk säger då deras flygbolag är ansvarig för att om de transporterar folk till en viss destination och passageraren inte har de rätta dokumenten så är flygbolaget skyldiga att transportera passageraren tillbaka till landet där de gick ombord. Detta på flygbolagets egen bekostnad.

Men, igen Birgere, detta innebär inte att vad du säger är fel. Förmodligen finns det alternativet likväl och sedan får man bara fråga om vilket alternative är lättast och billigast. Att gå till ambassaden i Stockholm eller köpa kortet på flygplatsen i Florida.

Beträffande returbiljetter, ESTA och försäkringar så tycks detta inte vara något krav bara ett förslag för att göra inresan tillbaka USA enklare. Personligen skulle jag följa det rådet. Förhoppningsvis är det INGEN som reser utan tillräckligt försäkringskydd dessa dagar.

Beträffande AA reducering Iitrafiken var bara en kommentar (nyhet) som kom ut igår. Inte viktig I denna fråga.

Vi får också hoppas att andra läsare som har riktiga och korrekta uppgifter kan hjälpa att läggat ut information på denna sidan (gratis givetvis). Speciellt on de har rest fram och tillbaka mellan Florida och Cuba.

Gunnar Hedqwist
St. Augustine, FL
Av Birgere
3 dec. 2016 17:15
Sorry Gunnar... förstår inte riktigt vad du ville säga med senaste inlägget.

För oss som reser mycket vet vi att flygbolagen är ansvariga för att kolla dokument och för en Svensk medborgare så krävs det ett "Tarjeta del Turista" som utfärdas normalt sett av auktoriserade resebyråer, flygbolag eller naturligtvis Kubanska konsulat o ambassader. Notera att det är enklare för en svensk än en amerikan att få detta turistvisum (inte inresetillstånd) och det är giltigt 30 dagar o kan förlängas 30 dagar på plats. Förutom detta krävs en reseförsäkring, returbiljett inom 60 dagar och ett pass.

Undrar om vi inte gör en höna av en fjäder här. Har man bara dom vanliga dokumenten som krävs för en svensk så ska det inte vara något speciellt. Hypen kommer ju mest från regelverket som gäller amerikanare som inte verkar få åka dit som vanliga turister.
17 feb. 2017 19:39
Hej,

Vi skall också åka till Kuba men bo i Miami två dagar innan vi flyger till Kuba. Jag med på att vi köper visum till Kuba vid incheckningsdisken när vi checkar in till Kubaflyget och vid passkontrollen bifogar Esta, returbiljetter till USA samt en kopia på sjuk/olycksfallsförsäkring.

MEN, har ni behövt förklara de 12 olika kategorierna, man måste väl tillhöra en av de 12 kategorierna som tillåts resa till Kuba enligt amerikansk lag.

Stort tack på förhand!
Av Brellz
24 feb. 2017 03:44
Citerat från Thomasvik:
Hej,

Vi skall också åka till Kuba men bo i Miami två dagar innan vi flyger till Kuba. Jag med på att vi köper visum till Kuba vid incheckningsdisken när vi checkar in till Kubaflyget och vid passkontrollen bifogar Esta, returbiljetter till USA samt en kopia på sjuk/olycksfallsförsäkring.

MEN, har ni behövt förklara de 12 olika kategorierna, man måste väl tillhöra en av de 12 kategorierna som tillåts resa till Kuba enligt amerikansk lag.

Stort tack på förhand!
Hej,

Jag tror inte svenska medborgare behöver förklara de 12 kategorierna, utan det gäller endast amerikanska medborgare! Möjligt att det hade gällt ifall du hade haft visum, ex J1, då man under tiden visumet gäller i princip räknas som amerikansk medborgare, som jag förstått det!

Så det ska nog inta vara några problem! Jag ska själva resa till Kuba i maj från USA och sen tillbaka, så du får gärna berätta sen hur det gick!

Ha en fin resa!

Med vänlig hälsning,,
Brellz
28 feb. 2017 13:25
Hej. Själv i samma sits nu, fast kommer komma från Puerto Rico.
Hade varit bra att höra hur det gick från er som eventuellt redan gjort USA->Kuba resan.
Ska försöka meddela hur det gick för oss, och läget just nu är att ambasaden hänvisade till reglerna som vi alla läst och sa att vi skulle dubbelkolla med flygbolaget vilket jag håller på att göra nu.

mvh
/Johan
3 mars 2017 18:33
Hej Johan,

Jag skall berätta för dig när vi gjort denna procedur. Av den informationen jag fått så behöver man ej visum Sverige-Kuba utan istället köpa visum (USA-Kuba) i incheckningsdisken på Miami internationella Airport och sedan (om de frågan) ge en förklaring till skäl som stämmer väl in på någon av de 12 kategorierna.

Så jag tror och hoppas vi kommer vidare från USA till Kuba.

😄
Citerat från Jopi1975:
Hej. Själv i samma sits nu, fast kommer komma från Puerto Rico.
Hade varit bra att höra hur det gick från er som eventuellt redan gjort USA->Kuba resan.
Ska försöka meddela hur det gick för oss, och läget just nu är att ambasaden hänvisade till reglerna som vi alla läst och sa att vi skulle dubbelkolla med flygbolaget vilket jag håller på att göra nu.

mvh
/Johan
3 mars 2017 18:35
Hej Brellz,

Jag skall berätta för dig när vi gjort denna procedur. Av den informationen jag fått så behöver man ej visum Sverige-Kuba utan istället köpa visum (USA-Kuba) i incheckningsdisken på Miami internationella Airport och sedan (om de frågan) ge en förklaring till skäl som stämmer väl in på någon av de 12 kategorierna.

😄
Citerat från Brellz:
Citerat från Thomasvik:
Hej,

Vi skall också åka till Kuba men bo i Miami två dagar innan vi flyger till Kuba. Jag med på att vi köper visum till Kuba vid incheckningsdisken när vi checkar in till Kubaflyget och vid passkontrollen bifogar Esta, returbiljetter till USA samt en kopia på sjuk/olycksfallsförsäkring.

MEN, har ni behövt förklara de 12 olika kategorierna, man måste väl tillhöra en av de 12 kategorierna som tillåts resa till Kuba enligt amerikansk lag.

Stort tack på förhand!
Hej,

Jag tror inte svenska medborgare behöver förklara de 12 kategorierna, utan det gäller endast amerikanska medborgare! Möjligt att det hade gällt ifall du hade haft visum, ex J1, då man under tiden visumet gäller i princip räknas som amerikansk medborgare, som jag förstått det!

Så det ska nog inta vara några problem! Jag ska själva resa till Kuba i maj från USA och sen tillbaka, så du får gärna berätta sen hur det gick!

Ha en fin resa!

Med vänlig hälsning,,
Brellz
3 mars 2017 18:52
Tack, åker ni närmsta veckorna då?
Det börjar brinna lite i knutarna för våran del.
Fick ett "svar" från amerikanska ambassaden på Kuba idag men det gav inget mera än vad vi redan visste.
Citerat från Thomasvik:
Hej Johan,

Jag skall berätta för dig när vi gjort denna procedur. Av den informationen jag fått så behöver man ej visum Sverige-Kuba utan istället köpa visum (USA-Kuba) i incheckningsdisken på Miami internationella Airport och sedan (om de frågan) ge en förklaring till skäl som stämmer väl in på någon av de 12 kategorierna.

Så jag tror och hoppas vi kommer vidare från USA till Kuba.

😄
Citerat från Jopi1975:
Hej. Själv i samma sits nu, fast kommer komma från Puerto Rico.
Hade varit bra att höra hur det gick från er som eventuellt redan gjort USA->Kuba resan.
Ska försöka meddela hur det gick för oss, och läget just nu är att ambasaden hänvisade till reglerna som vi alla läst och sa att vi skulle dubbelkolla med flygbolaget vilket jag håller på att göra nu.

mvh
/Johan
4 mars 2017 10:31
Hej Johan,

Vi åker till Miami den 6/4 och vidare till Kuba den 8/4.

Jag är tämligen säker på att vi skippar Svenskt visum till Kuba och köper dessa i incheckningsdisken när vi checkar in på Kubakärran. Det verkar vara så man skall göra. Det låter helt osannolikt att de skall fråga efter svenskt Kubavisum på flygplatsen i Miami.

Är du av samma åsikt?
Citerat från Jopi1975:
Tack, åker ni närmsta veckorna då?
Det börjar brinna lite i knutarna för våran del.
Fick ett "svar" från amerikanska ambassaden på Kuba idag men det gav inget mera än vad vi redan visste.
Citerat från Thomasvik:
Hej Johan,

Jag skall berätta för dig när vi gjort denna procedur. Av den informationen jag fått så behöver man ej visum Sverige-Kuba utan istället köpa visum (USA-Kuba) i incheckningsdisken på Miami internationella Airport och sedan (om de frågan) ge en förklaring till skäl som stämmer väl in på någon av de 12 kategorierna.

Så jag tror och hoppas vi kommer vidare från USA till Kuba.

😄
Citerat från Jopi1975:
Hej. Själv i samma sits nu, fast kommer komma från Puerto Rico.
Hade varit bra att höra hur det gick från er som eventuellt redan gjort USA->Kuba resan.
Ska försöka meddela hur det gick för oss, och läget just nu är att ambasaden hänvisade till reglerna som vi alla läst och sa att vi skulle dubbelkolla med flygbolaget vilket jag håller på att göra nu.

mvh
/Johan
4 mars 2017 10:47
Tjena. Då hinner vi lite före. Men jag tror ni gör helt rätt av allt jag läst i alla fall. I vårat fall så är det ju dock från Puerto Rico via Dominikanska så vet inte om det gör någon skillnad och får som sagt inga svar. Men lutar åt att vi eventuellt säkrar upp med både visum från Sverige och får i värsta fall lösa på plats i Puerto Rico om det skulle krävas. Hellre de extra pengarna än att bli stående.
Men från Miami hade jag också löst på plats som du planerat, och fundera ut en rimlig story kring en av de 12 kategorierna om det nu skulle behövas.

mvh
/Johan
Citerat från Thomasvik:
Hej Johan,

Vi åker till Miami den 6/4 och vidare till Kuba den 8/4.

Jag är tämligen säker på att vi skippar Svenskt visum till Kuba och köper dessa i incheckningsdisken när vi checkar in på Kubakärran. Det verkar vara så man skall göra. Det låter helt osannolikt att de skall fråga efter svenskt Kubavisum på flygplatsen i Miami.

Är du av samma åsikt?
8 apr. 2017 14:58
Hej,

- Live från Miami international Airport.

Visaprocessen var exakt som jag trodde.

Vi hade ej svenskt visum utan fyllde i ett A4-papper (som fanns på flygplatsen) med namn och bockade i en av de 12 anledningarna. Vi tog family, väl i incheckningsdisken köpte vi trevelcard för 50 dollar styck.

Sen var det klart och mot passkontrollen.

Jätteenkelt😄
Av Jenni_b
2 maj 2017 16:52
Någon som vet hur det är med boende i kuba? Gick in på booking.com och de går inte att boka nån som vet varför?

Så för att åka till Kuba om man ska va i USA innan så behövs alltså
Ett visum som går att fixa här i sverige, kopia av flygbiljetter och försäkring ?
2 maj 2017 17:09
Citerat från Jenni_b:
Någon som vet hur det är med boende i kuba? Gick in på booking.com och de går inte att boka nån som vet varför?
Hej Jenni. Det kan jag inte svara på men däremot tipsa om boende som vi hade, en riktigt nice lägenhet mitt i smeten i Havanna. Kan skaka fram uppgifterna om det låter intressant.
Så för att åka till Kuba om man ska va i USA innan så behövs alltså
Ett visum som går att fixa här i sverige, kopia av flygbiljetter och försäkring ?
Nja, via USA så måste du fixa turistkort där. Bevis på försäkring ja (fast de kollade aldrig på vårat).

Sedan för sammanfatta våran resa så struntade de helt i visum/turistkort vid incheckining i Puerto Rico. Sedan löstes papprena på mellanlandningen i Dominikanska. Där samlade de in våra pass vid gaten och tog någon timme och sedan ropades våra namn upp och vi fick hämta pass + turistkortet för $20. Inga frågor ställdes.
Av Jenni_b
2 maj 2017 19:59
Okej ja jag kan gärna ta del av lägenheten du bodde i. Så om jag exempelvis åker till Miami så får ja fixa turistkort där i flygplatsen? och då är det garanterat att det blir godkänt. Tänkte så man inte bokar flyget i onödan i förväg
2 maj 2017 22:13
Precis, se Thomasvik inlägg precis innan, jätteenkelt och oproblematiskt så känns inte som du behöver vara orolig.

Vi bokade via airbnb och ser att det finna massor av fina lägenheter där nu, är nog bara att välja och vraka. Vi hade denna: https://www.airbnb.com/rooms/17157304?guests=4&adults=4&location=Havana%2C%20Cuba&check_in=2017-08-14&check_out=2017-08-17&s=oJnM3Bdo
(hoppas länken funkar nu). Väldiig hjälpsam värdinna som svara på alla våra frågor m.m.
Av Jenni_b
19 juni 2017 00:08
Citerat från Jopi1975:
Precis, se Thomasvik inlägg precis innan, jätteenkelt och oproblematiskt så känns inte som du behöver vara orolig.

Vi bokade via airbnb och ser att det finna massor av fina lägenheter där nu, är nog bara att välja och vraka. Vi hade denna: https://www.airbnb.com/rooms/17157304?guests=4&adults=4&location=Havana%2C%20Cuba&check_in=2017-08-14&check_out=2017-08-17&s=oJnM3Bdo
(hoppas länken funkar nu). Väldiig hjälpsam värdinna som svara på alla våra frågor m.m.
Tack för tipset, jag kommer dock endast åka via europa till Kuba så fixar visum i förväg :) tänkte dock fråga ifall det är reseförsäkring som räcker eller behövs något annat?
Av Jenni_b
27 juni 2017 22:27
Tänkte även fråga om någon har erfarenhet av att resa via Kanada? krävs det någon visum som ska sökas på plats som via USA lr räcker med den vanliga visum man söker i Sverige genom kubanska ambassaden ?