Reklamation

11 aug. 2014 20:26
Visningar: 2313
Jag vill reklamera min resa som jag nyss gjort till Turkiet.
Ni som har reklamerat, vad har ni anmärkt på?
Vad har ni fått ersättning för?
Jag tycker också det är svårt att ange en summa för det jag har anmärkningar på.

Nån som kan?;)
Av Birgere
11 aug. 2014 20:38
Grundförutsättningarna för en reklamation är ju att produkten du fick avviker ifrån den du blev lovad vid köptillfället.
Det är nog enklare om du beskriver vad du reklamerar jämfört med vad du blev lovad för att få bra svar.
11 aug. 2014 21:06
Jag blev ju inte lovad ätbar mat, men den var hemsk.
Inte heller att jag skulle bli tvungen att gå till mitt hotellrum varje gång jag behövde gå på toa, eftersom den vid poolen var trasig hela veckan.
Blev inte heller lovad att dom skulle hålla rent och snyggt på hotellet.

Däremot å bilden av hotellet, så ser man ett par sitta i solstolar, och blir serverad en tjusig drink.
Det gick ju inte eftersom att man
1, aldrig blev serverad, utan fick beställa och ta med från baren
2. fanns inga drinkar att göra.
3. fanns bara pappersmuggar och plastglas
4 fanns inte ens sugrör.

Och på bilden av hotellet så är bilden av poolen tagen från typ en lyftkran så den ser stor ut.
Och tygstycket som i verkligheten fanns för skugga, fanns inte med på bild.

Var en pöl på badrumsgolvet så att min pojkvän ramlade och slog sig.

blandannat
11 aug. 2014 22:00
Citerat från Monstertruck:
Jag blev ju inte lovad ätbar mat, men den var hemsk.
Inte heller att jag skulle bli tvungen att gå till mitt hotellrum varje gång jag behövde gå på toa, eftersom den vid poolen var trasig hela veckan.
Blev inte heller lovad att dom skulle hålla rent och snyggt på hotellet.

Däremot å bilden av hotellet, så ser man ett par sitta i solstolar, och blir serverad en tjusig drink.
Det gick ju inte eftersom att man
1, aldrig blev serverad, utan fick beställa och ta med från baren
2. fanns inga drinkar att göra.
3. fanns bara pappersmuggar och plastglas
4 fanns inte ens sugrör.

Och på bilden av hotellet så är bilden av poolen tagen från typ en lyftkran så den ser stor ut.
Och tygstycket som i verkligheten fanns för skugga, fanns inte med på bild.

Var en pöl på badrumsgolvet så att min pojkvän ramlade och slog sig.

blandannat
Var det charter? Klagade ni på plats? Charterbolagen avslår i princip automatiskt klagomål om de inte framförts på plats.

Ska ni klaga så skriv ett klagomål som är sakligt (vad andra klagat på har inget med saken att göra) ta upp relevanta saker som är rimliga att klaga på, kräv ersättning som ni tycker är rimlig (att en pool ser stor ut på ett foto som trots allt visar polen är t.ex. knappast grund för klagomål, står det däremot i beskrivningen att polen är 25 meter men den i verkligheten är 5 kan det ju vara en grund).

Får ni avslag från (inte kommer överens med) företaget så kan ni vända er till ARN, vinner ni helt eller delvis så rekommenderar ARN företaget att ersätta er, vinner ni inte gehör hos ARN så är nog förutsättningarna inte så goda om ni går vidare till domstol.
Vinner ni och får ersättning så är ju allt bra, vinner ni (eller förlorar) men företaget fortsätter vägra ersätta er efter det kan ni välja att gå till domstol. det innebär dock en viss risk att ni går förlorande ur det hele (speciellt om ni inte vann hos ARN).

Ni kan så klart också avstå Allmänna Reklamationsnämnden helt även om ni inte kommer överens med företaget och istället gå direkt till domstol.
Av Birgere
11 aug. 2014 23:35
Citerat från Monstertruck:
Jag blev ju inte lovad ätbar mat, men den var hemsk.
Helt subjektivt och ingen grund så länge du inte blev magsjuk
Inte heller att jag skulle bli tvungen att gå till mitt hotellrum varje gång jag behövde gå på toa, eftersom den vid poolen var trasig hela veckan.
Oj, fruktansvärt ;-)... kanske värt 25kr
Blev inte heller lovad att dom skulle hålla rent och snyggt på hotellet.
Vad sa dom när ni klagade och visade på vad som var fel? Man kan ju inte komma efter en månad o påstå att det låg en dammråtta under sängen
Däremot å bilden av hotellet, så ser man ett par sitta i solstolar, och blir serverad en tjusig drink.
Det gick ju inte eftersom att man
1, aldrig blev serverad, utan fick beställa och ta med från baren
Lider du av ett handikapp så kan det finnas grund till klagan
2. fanns inga drinkar att göra.
Normalt sätt så får man gå till en butik o köpa grogg o groggvirke
3. fanns bara pappersmuggar och plastglas
Jättebra, en säkerhetsfråga. Hade det varit tvärt om och ni skurit er på glasskärvor så skulle det kunna finnas grund för att klaga
4 fanns inte ens sugrör.

Och på bilden av hotellet så är bilden av poolen tagen från typ en lyftkran så den ser stor ut.
Fanns inga mått beskriva så ingen grund
Och tygstycket som i verkligheten fanns för skugga, fanns inte med på bild.
? Uppgardering av hotellet?
Var en pöl på badrumsgolvet så att min pojkvän ramlade och slog sig.
Skulle städerskan springa in o torka upp efter er direkt efter ni duschat? Hade ni beställt en personlig tjänare så kanske det funnits underlag för klagan
blandannat
Hoppas du har något verkligt att klaga på istället

Sorry om jag låter hård i tonen men jag trodde det var något allvarligt fel ni råkat ut för
12 aug. 2014 14:06
Håller med Birgere här! Som relativt van resenär tar jag hotellbeskrivningar och -foton med en nypa salt och blir inte upprörd om det inte avviker VÄSENTLIGT från det man haft anledning att förvänta sig.
Att störa sig på sånt förstör ju både semestern och minnena därifrån.
12 aug. 2014 17:50
Jag klagade på plats såklart.
Pölen i badrummet hade självklart inte vi själva skapat det var en pöl i badrummet hela tiden, det läckte nånstans.

Vi klagade på läckage och städningen...Det dom gjorde var att dom torkade upp det blöta på golvet...Som sedan var tillbaka igen på kvällen.

Jag blev magsjuk men sökte inte hjälp eftersom jag har gjort en operation så vågade jag inte söka hjälp på plats för jag visste inte hur kunskapen om operationen såg ut.

Ja kanske är jag naiv, men jag tycker inte att man ska behöva ha semester bland fyllda papperskorgar och en bar som luktar piss i sju dar...men vad vet jag?;)

För mig är det inte speciellt kul att behöva springa till hotellrummet så fort jag behöver gå på toaletten, speciellt inte eftersom jag blev magsjuk. Tycker det är en självklarhet att det ska finnas en toalett på andra ställen än mitt rum!

Att det serveras drinkar på bild är såklart ingen big deal men det är ju falsk marknadsföring?
12 aug. 2014 17:54
träffade ett stort gäng där med tjejer som fick en anställd sparkad för att han hade gått in i hennes rum mitt i natten med nyckel. Satt sig på hennes säng och frågat om hon ville att han skulle hämta vatten. SÅ nej det hände inte mig, Men man kan ju inte direkt säga att man kände sig trygg efter detta.

Flera av oss fick också vänförfrågningar från anställda på facebook, dom måste ha letat upp oss via bokningen

Inte heller detta är allvarligt t i mångas ögon, men jag tycker det är hemskt, trygghet är A och O
12 aug. 2014 17:55
Andra har berört det, men hotell erbjuder "nöjdhetsgarantier" för tjänster man "tillhandahåller".

Om det inte specifikt står skrivet ett felaktigt mått på poolen, att bordsservering erbjuds under hela vistelsen etc så är ni körda på dessa punkter.

Plastglas är en ren säkerhetsåtgärd i poolområden.

Om hotellet ej uppfyllt kraven erbjuder de sig i första hand att "lösa problemet på plats" och i andra hand att "finna annan lösning" - t ex byta rum.

Garantierna kan utfalla om "gästen kontaktat hotellet och gett hotellet chans att lösa problemet" på plats och de inte kunnat lösa det.

Sökte du inte hjälp för magen får du nog tyvärr gilla läget. Då står ord mot ord.

Har ni inte gjort detta har ni en snöbolls chans på ett varmt ställe att få igenom någonting - annat än utav goodwill.

Har de däremot använt sitt PMS för att hitta folk på FB är det ett stort integritetsbrott - men svårt att bevisa.