Rättigheter vid ombokning av flyg/resplan?
Hej,
Fick idag mail från företaget (Flygcity), som jag bokat våra flygbiljetter till San Francisco genom, där det står att våra flygbiljetter måste bokas om pga tidtabellsändringar (vi flyger nästa helg).
Resplanen för våra ursprungliga biljetter var:
- Gtbg till London
- London till San Francisco
vi är framme i SF kl. 14:15.
Den nya resplanen som föreslås är
- Gtbg till Helsingfors
- Helsingfors till Chicago
- Chicago till San Francisco
vi är framme i SF kl. 19:15.
Detta är ju en försämring för vår del då vi ffa vill slippa den extra mellanlandningen i Chicago samt att vi förlorar nästan en halv dag i SF.
Vi har dessutom reserverade platser för den transatlantiska flygningen i den ursprungliga bokningen som jag inte vet vad som händer med nu när vi måste byta flyg.
Min fråga är om någon annan har varit med om något liknande? Vilka rättigheter har man som kund när man erbjuds ett sämre alternativ jämfört med vad man har betalat för. Kan man t.ex. kräva någon form av kompensation? Jag är särskilt angelägen om att få behålla våra reserverade platser eller erbjudas liknande på det nya flyget.
Tacksam får återkoppling,
MVH Patrick
Fick idag mail från företaget (Flygcity), som jag bokat våra flygbiljetter till San Francisco genom, där det står att våra flygbiljetter måste bokas om pga tidtabellsändringar (vi flyger nästa helg).
Resplanen för våra ursprungliga biljetter var:
- Gtbg till London
- London till San Francisco
vi är framme i SF kl. 14:15.
Den nya resplanen som föreslås är
- Gtbg till Helsingfors
- Helsingfors till Chicago
- Chicago till San Francisco
vi är framme i SF kl. 19:15.
Detta är ju en försämring för vår del då vi ffa vill slippa den extra mellanlandningen i Chicago samt att vi förlorar nästan en halv dag i SF.
Vi har dessutom reserverade platser för den transatlantiska flygningen i den ursprungliga bokningen som jag inte vet vad som händer med nu när vi måste byta flyg.
Min fråga är om någon annan har varit med om något liknande? Vilka rättigheter har man som kund när man erbjuds ett sämre alternativ jämfört med vad man har betalat för. Kan man t.ex. kräva någon form av kompensation? Jag är särskilt angelägen om att få behålla våra reserverade platser eller erbjudas liknande på det nya flyget.
Tacksam får återkoppling,
MVH Patrick
Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Är det helgen 7-8 sept ni ska åka? Isf kanske det har med BA's strejk att göra?
Detta är kopierat från BA hemsida:
Check your flight status
If you think your flight may be impacted by industrial action on or around 9 and 10 September, please check your flight status in Manage My Booking. If you are booked through a travel agent, you should contact them directly.
Detta är kopierat från BA hemsida:
Check your flight status
If you think your flight may be impacted by industrial action on or around 9 and 10 September, please check your flight status in Manage My Booking. If you are booked through a travel agent, you should contact them directly.
Citerat från Birgere:
Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Tack för tipsen Birgere. Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Enligt "Flygkalkylatorn" har vi rätt till 600 Euro i kompensation om ombokningen inte beror på "extraordinära omständigheter". Vi flyger med British Airways hela vägen i det nya förslaget med avresa 9/9 vilket innebär att det skulle kunna bero på strejken som Annaer nämner, vilket i sådana fall innebär att vi inte har rätt till någon ersättning... I vår ursprungliga bokning skulle vi dock flyga med BA från Gtbg - London och sedan med Virgin Atlantic från London till San Francisco. Är det BA eller VA som ska betala för en eventuell kompensation? Vilket bolag ska jag kontakta?
Bra förslag, jag ska sätta mig imorgon och se om jag kan hitta ett bättre ruttalternativ som jag kan föreslå för resebyrån.
Och jag håller med dig angående att "förlora en halv dag-argumentet". Men jag la fram det som en negativ konsekvent till resebyrån för att bygga upp mitt case :-/ Personligen så kommer jag hellre fram 19:00 istället för 14:00 så det bara är att gå och lägga sig och slippa försöka hålla sig vaken till kvällen. Det är främst den extra mellanlandningen och utökade flygtiden som stör mig i den nya resplanen.
Citerat från Patrick84:
Enligt "Flygkalkylatorn" har vi rätt till 600 Euro i kompensation om ombokningen inte beror på "extraordinära omständigheter". Vi flyger med British Airways hela vägen i det nya förslaget med avresa 9/9 vilket innebär att det skulle kunna bero på strejken som Annaer nämner, vilket i sådana fall innebär att vi inte har rätt till någon ersättning... I vår ursprungliga bokning skulle vi dock flyga med BA från Gtbg - London och sedan med Virgin Atlantic från London till San Francisco. Är det BA eller VA som ska betala för en eventuell kompensation? Vilket bolag ska jag kontakta?
Bra förslag, jag ska sätta mig imorgon och se om jag kan hitta ett bättre ruttalternativ som jag kan föreslå för resebyrån.
Och jag håller med dig angående att "förlora en halv dag-argumentet". Men jag la fram det som en negativ konsekvent till resebyrån för att bygga upp mitt case :-/ Personligen så kommer jag hellre fram 19:00 istället för 14:00 så det bara är att gå och lägga sig och slippa försöka hålla sig vaken till kvällen. Det är främst den extra mellanlandningen och utökade flygtiden som stör mig i den nya resplanen.
Hm, BA o Virgin combo via LHR... det finns inget officiellt codashare mellan bolagen men det finns enligt brittisk lag ett tvingande interline agreement mellan dom i London. Detta betyder att du aldrig kan boka en sådan resa med BA eller Virgin. Så från flygbolagets perspektiv så är det 2 separata flyg och troligtvis kan du möjligtvis på något sätt få ersättning för första flighten till LHR.Citerat från Birgere:
Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Tack för tipsen Birgere. Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Enligt "Flygkalkylatorn" har vi rätt till 600 Euro i kompensation om ombokningen inte beror på "extraordinära omständigheter". Vi flyger med British Airways hela vägen i det nya förslaget med avresa 9/9 vilket innebär att det skulle kunna bero på strejken som Annaer nämner, vilket i sådana fall innebär att vi inte har rätt till någon ersättning... I vår ursprungliga bokning skulle vi dock flyga med BA från Gtbg - London och sedan med Virgin Atlantic från London till San Francisco. Är det BA eller VA som ska betala för en eventuell kompensation? Vilket bolag ska jag kontakta?
Bra förslag, jag ska sätta mig imorgon och se om jag kan hitta ett bättre ruttalternativ som jag kan föreslå för resebyrån.
Och jag håller med dig angående att "förlora en halv dag-argumentet". Men jag la fram det som en negativ konsekvent till resebyrån för att bygga upp mitt case :-/ Personligen så kommer jag hellre fram 19:00 istället för 14:00 så det bara är att gå och lägga sig och slippa försöka hålla sig vaken till kvällen. Det är främst den extra mellanlandningen och utökade flygtiden som stör mig i den nya resplanen.
Ditt nya alternativ kommer att flygas med Finnair-Finnair-American och inga BA flyg där så för att ta sig från GOT så måste ni nog flyga via Helsingfors.
I vilket fall så kan du inte skicka in en claim förrän resan avslutats och du kan alltid testa att begära kompensation från BA, det är ju deras piloter som ska strejka.
Citerat från Birgere:
Ditt nya alternativ kommer att flygas med Finnair-Finnair-American och inga BA flyg där så för att ta sig från GOT så måste ni nog flyga via Helsingfors.
I vilket fall så kan du inte skicka in en claim förrän resan avslutats och du kan alltid testa att begära kompensation från BA, det är ju deras piloter som ska strejka.
Gick in och läste på BA´s hemsida och då BA gick ut med informationen/bokar om flygen 14 dagar innan strejken påbörjas kommer någon kompensation ej att betalas ut från BA. Jag fick infon via resebyrån dagen efter så den bollen kan jag släppa.Citerat från Patrick84:
Enligt "Flygkalkylatorn" har vi rätt till 600 Euro i kompensation om ombokningen inte beror på "extraordinära omständigheter". Vi flyger med British Airways hela vägen i det nya förslaget med avresa 9/9 vilket innebär att det skulle kunna bero på strejken som Annaer nämner, vilket i sådana fall innebär att vi inte har rätt till någon ersättning... I vår ursprungliga bokning skulle vi dock flyga med BA från Gtbg - London och sedan med Virgin Atlantic från London till San Francisco. Är det BA eller VA som ska betala för en eventuell kompensation? Vilket bolag ska jag kontakta?
Bra förslag, jag ska sätta mig imorgon och se om jag kan hitta ett bättre ruttalternativ som jag kan föreslå för resebyrån.
Och jag håller med dig angående att "förlora en halv dag-argumentet". Men jag la fram det som en negativ konsekvent till resebyrån för att bygga upp mitt case :-/ Personligen så kommer jag hellre fram 19:00 istället för 14:00 så det bara är att gå och lägga sig och slippa försöka hålla sig vaken till kvällen. Det är främst den extra mellanlandningen och utökade flygtiden som stör mig i den nya resplanen.
Hm, BA o Virgin combo via LHR... det finns inget officiellt codashare mellan bolagen men det finns enligt brittisk lag ett tvingande interline agreement mellan dom i London. Detta betyder att du aldrig kan boka en sådan resa med BA eller Virgin. Så från flygbolagets perspektiv så är det 2 separata flyg och troligtvis kan du möjligtvis på något sätt få ersättning för första flighten till LHR.Citerat från Birgere:
Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Tack för tipsen Birgere. Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Enligt "Flygkalkylatorn" har vi rätt till 600 Euro i kompensation om ombokningen inte beror på "extraordinära omständigheter". Vi flyger med British Airways hela vägen i det nya förslaget med avresa 9/9 vilket innebär att det skulle kunna bero på strejken som Annaer nämner, vilket i sådana fall innebär att vi inte har rätt till någon ersättning... I vår ursprungliga bokning skulle vi dock flyga med BA från Gtbg - London och sedan med Virgin Atlantic från London till San Francisco. Är det BA eller VA som ska betala för en eventuell kompensation? Vilket bolag ska jag kontakta?
Bra förslag, jag ska sätta mig imorgon och se om jag kan hitta ett bättre ruttalternativ som jag kan föreslå för resebyrån.
Och jag håller med dig angående att "förlora en halv dag-argumentet". Men jag la fram det som en negativ konsekvent till resebyrån för att bygga upp mitt case :-/ Personligen så kommer jag hellre fram 19:00 istället för 14:00 så det bara är att gå och lägga sig och slippa försöka hålla sig vaken till kvällen. Det är främst den extra mellanlandningen och utökade flygtiden som stör mig i den nya resplanen.
Ditt nya alternativ kommer att flygas med Finnair-Finnair-American och inga BA flyg där så för att ta sig från GOT så måste ni nog flyga via Helsingfors.
I vilket fall så kan du inte skicka in en claim förrän resan avslutats och du kan alltid testa att begära kompensation från BA, det är ju deras piloter som ska strejka.
Nedan är förslaget på den nya resplanen. Det står att det är BA under "Flight" men du menar att det är Finnair och AA som kommer flyga?
Flight
British Airways 6082
Departure airport
Gothenburg-Landvetter Airport (GOT)
Landing airport
Helsinki Airport (HEL)
Departure time
Mon Sep/09 08:50
Landing time
11:10
Flight
British Airways 6089
Departure airport
Helsinki Airport (HEL)
Landing airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD) Chicago, Illinois, United States
Departure time
Mon Sep/09 13:30
Landing time
14:40
Flight
British Airways 4341
Departure airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD)
Chicago, Illinois, United States
Landing airport
San Francisco International Airport (SFO)
San Francisco, California, United States
Departure time
Mon Sep/09 16:32
Landing time
19:09
Citerat från Patrick84:
Nedan är förslaget på den nya resplanen. Det står att det är BA under "Flight" men du menar att det är Finnair och AA som kommer flyga?
Flight
British Airways 6082
Departure airport
Gothenburg-Landvetter Airport (GOT)
Landing airport
Helsinki Airport (HEL)
Departure time
Mon Sep/09 08:50
Landing time
11:10
Flight
British Airways 6089
Departure airport
Helsinki Airport (HEL)
Landing airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD) Chicago, Illinois, United States
Departure time
Mon Sep/09 13:30
Landing time
14:40
Flight
British Airways 4341
Departure airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD)
Chicago, Illinois, United States
Landing airport
San Francisco International Airport (SFO)
San Francisco, California, United States
Departure time
Mon Sep/09 16:32
Landing time
19:09
Det är BA code share flygnummer. Det brukar även stå "operated by" på dokumenten. BA får bara flyga inom och till/från UK.Citerat från Birgere:
Ditt nya alternativ kommer att flygas med Finnair-Finnair-American och inga BA flyg där så för att ta sig från GOT så måste ni nog flyga via Helsingfors.
I vilket fall så kan du inte skicka in en claim förrän resan avslutats och du kan alltid testa att begära kompensation från BA, det är ju deras piloter som ska strejka.
Gick in och läste på BA´s hemsida och då BA gick ut med informationen/bokar om flygen 14 dagar innan strejken påbörjas kommer någon kompensation ej att betalas ut från BA. Jag fick infon via resebyrån dagen efter så den bollen kan jag släppa.Citerat från Patrick84:
Enligt "Flygkalkylatorn" har vi rätt till 600 Euro i kompensation om ombokningen inte beror på "extraordinära omständigheter". Vi flyger med British Airways hela vägen i det nya förslaget med avresa 9/9 vilket innebär att det skulle kunna bero på strejken som Annaer nämner, vilket i sådana fall innebär att vi inte har rätt till någon ersättning... I vår ursprungliga bokning skulle vi dock flyga med BA från Gtbg - London och sedan med Virgin Atlantic från London till San Francisco. Är det BA eller VA som ska betala för en eventuell kompensation? Vilket bolag ska jag kontakta?
Bra förslag, jag ska sätta mig imorgon och se om jag kan hitta ett bättre ruttalternativ som jag kan föreslå för resebyrån.
Och jag håller med dig angående att "förlora en halv dag-argumentet". Men jag la fram det som en negativ konsekvent till resebyrån för att bygga upp mitt case :-/ Personligen så kommer jag hellre fram 19:00 istället för 14:00 så det bara är att gå och lägga sig och slippa försöka hålla sig vaken till kvällen. Det är främst den extra mellanlandningen och utökade flygtiden som stör mig i den nya resplanen.
Hm, BA o Virgin combo via LHR... det finns inget officiellt codashare mellan bolagen men det finns enligt brittisk lag ett tvingande interline agreement mellan dom i London. Detta betyder att du aldrig kan boka en sådan resa med BA eller Virgin. Så från flygbolagets perspektiv så är det 2 separata flyg och troligtvis kan du möjligtvis på något sätt få ersättning för första flighten till LHR.Citerat från Birgere:
Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Tack för tipsen Birgere. Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Enligt "Flygkalkylatorn" har vi rätt till 600 Euro i kompensation om ombokningen inte beror på "extraordinära omständigheter". Vi flyger med British Airways hela vägen i det nya förslaget med avresa 9/9 vilket innebär att det skulle kunna bero på strejken som Annaer nämner, vilket i sådana fall innebär att vi inte har rätt till någon ersättning... I vår ursprungliga bokning skulle vi dock flyga med BA från Gtbg - London och sedan med Virgin Atlantic från London till San Francisco. Är det BA eller VA som ska betala för en eventuell kompensation? Vilket bolag ska jag kontakta?
Bra förslag, jag ska sätta mig imorgon och se om jag kan hitta ett bättre ruttalternativ som jag kan föreslå för resebyrån.
Och jag håller med dig angående att "förlora en halv dag-argumentet". Men jag la fram det som en negativ konsekvent till resebyrån för att bygga upp mitt case :-/ Personligen så kommer jag hellre fram 19:00 istället för 14:00 så det bara är att gå och lägga sig och slippa försöka hålla sig vaken till kvällen. Det är främst den extra mellanlandningen och utökade flygtiden som stör mig i den nya resplanen.
Ditt nya alternativ kommer att flygas med Finnair-Finnair-American och inga BA flyg där så för att ta sig från GOT så måste ni nog flyga via Helsingfors.
I vilket fall så kan du inte skicka in en claim förrän resan avslutats och du kan alltid testa att begära kompensation från BA, det är ju deras piloter som ska strejka.
Nedan är förslaget på den nya resplanen. Det står att det är BA under "Flight" men du menar att det är Finnair och AA som kommer flyga?
Flight
British Airways 6082
Departure airport
Gothenburg-Landvetter Airport (GOT)
Landing airport
Helsinki Airport (HEL)
Departure time
Mon Sep/09 08:50
Landing time
11:10
Flight
British Airways 6089
Departure airport
Helsinki Airport (HEL)
Landing airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD) Chicago, Illinois, United States
Departure time
Mon Sep/09 13:30
Landing time
14:40
Flight
British Airways 4341
Departure airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD)
Chicago, Illinois, United States
Landing airport
San Francisco International Airport (SFO)
San Francisco, California, United States
Departure time
Mon Sep/09 16:32
Landing time
19:09
Förstår att dom går ut med info 14 dagar innan för att slippa betala ersättning.
Har du kollat vad en helt ny biljett skulle kosta idag med vilket bolag som helst, du har ju även rätt till att få tillbaka pengarna om du säger nej till deras förslag.
Citerat från Birgere:
Förstår att dom går ut med info 14 dagar innan för att slippa betala ersättning.
Har du kollat vad en helt ny biljett skulle kosta idag med vilket bolag som helst, du har ju även rätt till att få tillbaka pengarna om du säger nej till deras förslag.
Ok, tack för infon.Citerat från Patrick84:
Nedan är förslaget på den nya resplanen. Det står att det är BA under "Flight" men du menar att det är Finnair och AA som kommer flyga?
Flight
British Airways 6082
Departure airport
Gothenburg-Landvetter Airport (GOT)
Landing airport
Helsinki Airport (HEL)
Departure time
Mon Sep/09 08:50
Landing time
11:10
Flight
British Airways 6089
Departure airport
Helsinki Airport (HEL)
Landing airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD) Chicago, Illinois, United States
Departure time
Mon Sep/09 13:30
Landing time
14:40
Flight
British Airways 4341
Departure airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD)
Chicago, Illinois, United States
Landing airport
San Francisco International Airport (SFO)
San Francisco, California, United States
Departure time
Mon Sep/09 16:32
Landing time
19:09
Det är BA code share flygnummer. Det brukar även stå "operated by" på dokumenten. BA får bara flyga inom och till/från UK.Citerat från Birgere:
Ditt nya alternativ kommer att flygas med Finnair-Finnair-American och inga BA flyg där så för att ta sig från GOT så måste ni nog flyga via Helsingfors.
I vilket fall så kan du inte skicka in en claim förrän resan avslutats och du kan alltid testa att begära kompensation från BA, det är ju deras piloter som ska strejka.
Gick in och läste på BA´s hemsida och då BA gick ut med informationen/bokar om flygen 14 dagar innan strejken påbörjas kommer någon kompensation ej att betalas ut från BA. Jag fick infon via resebyrån dagen efter så den bollen kan jag släppa.Citerat från Patrick84:
Enligt "Flygkalkylatorn" har vi rätt till 600 Euro i kompensation om ombokningen inte beror på "extraordinära omständigheter". Vi flyger med British Airways hela vägen i det nya förslaget med avresa 9/9 vilket innebär att det skulle kunna bero på strejken som Annaer nämner, vilket i sådana fall innebär att vi inte har rätt till någon ersättning... I vår ursprungliga bokning skulle vi dock flyga med BA från Gtbg - London och sedan med Virgin Atlantic från London till San Francisco. Är det BA eller VA som ska betala för en eventuell kompensation? Vilket bolag ska jag kontakta?
Bra förslag, jag ska sätta mig imorgon och se om jag kan hitta ett bättre ruttalternativ som jag kan föreslå för resebyrån.
Och jag håller med dig angående att "förlora en halv dag-argumentet". Men jag la fram det som en negativ konsekvent till resebyrån för att bygga upp mitt case :-/ Personligen så kommer jag hellre fram 19:00 istället för 14:00 så det bara är att gå och lägga sig och slippa försöka hålla sig vaken till kvällen. Det är främst den extra mellanlandningen och utökade flygtiden som stör mig i den nya resplanen.
Hm, BA o Virgin combo via LHR... det finns inget officiellt codashare mellan bolagen men det finns enligt brittisk lag ett tvingande interline agreement mellan dom i London. Detta betyder att du aldrig kan boka en sådan resa med BA eller Virgin. Så från flygbolagets perspektiv så är det 2 separata flyg och troligtvis kan du möjligtvis på något sätt få ersättning för första flighten till LHR.Citerat från Birgere:
Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Tack för tipsen Birgere. Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Enligt "Flygkalkylatorn" har vi rätt till 600 Euro i kompensation om ombokningen inte beror på "extraordinära omständigheter". Vi flyger med British Airways hela vägen i det nya förslaget med avresa 9/9 vilket innebär att det skulle kunna bero på strejken som Annaer nämner, vilket i sådana fall innebär att vi inte har rätt till någon ersättning... I vår ursprungliga bokning skulle vi dock flyga med BA från Gtbg - London och sedan med Virgin Atlantic från London till San Francisco. Är det BA eller VA som ska betala för en eventuell kompensation? Vilket bolag ska jag kontakta?
Bra förslag, jag ska sätta mig imorgon och se om jag kan hitta ett bättre ruttalternativ som jag kan föreslå för resebyrån.
Och jag håller med dig angående att "förlora en halv dag-argumentet". Men jag la fram det som en negativ konsekvent till resebyrån för att bygga upp mitt case :-/ Personligen så kommer jag hellre fram 19:00 istället för 14:00 så det bara är att gå och lägga sig och slippa försöka hålla sig vaken till kvällen. Det är främst den extra mellanlandningen och utökade flygtiden som stör mig i den nya resplanen.
Ditt nya alternativ kommer att flygas med Finnair-Finnair-American och inga BA flyg där så för att ta sig från GOT så måste ni nog flyga via Helsingfors.
I vilket fall så kan du inte skicka in en claim förrän resan avslutats och du kan alltid testa att begära kompensation från BA, det är ju deras piloter som ska strejka.
Nedan är förslaget på den nya resplanen. Det står att det är BA under "Flight" men du menar att det är Finnair och AA som kommer flyga?
Flight
British Airways 6082
Departure airport
Gothenburg-Landvetter Airport (GOT)
Landing airport
Helsinki Airport (HEL)
Departure time
Mon Sep/09 08:50
Landing time
11:10
Flight
British Airways 6089
Departure airport
Helsinki Airport (HEL)
Landing airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD) Chicago, Illinois, United States
Departure time
Mon Sep/09 13:30
Landing time
14:40
Flight
British Airways 4341
Departure airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD)
Chicago, Illinois, United States
Landing airport
San Francisco International Airport (SFO)
San Francisco, California, United States
Departure time
Mon Sep/09 16:32
Landing time
19:09
Förstår att dom går ut med info 14 dagar innan för att slippa betala ersättning.
Har du kollat vad en helt ny biljett skulle kosta idag med vilket bolag som helst, du har ju även rätt till att få tillbaka pengarna om du säger nej till deras förslag.
Har tittat lite på nya biljetter och har hittat flyg med KLM -1 byte både vid dit- och hemresan (från LA) för drygt 4000kr/person vilket är ett par hundra mer än vad vår ursprungliga resa kostade. Detta känns som ett eventuellt alternativ för att slippa den extra mellanlandningen samt korta ned reslängden.
Har du någon erfarenhet av KLM och kan komma med något utlåtande? Hur är servicen, maten , dryck/alkohol under flygning m.m.
Tittade även enbart på enkelresa till SF men detta var lika/dyrare jämfört med att boka både tur/retur resa(?)
Citerat från Patrick84:
Har tittat lite på nya biljetter och har hittat flyg med KLM -1 byte både vid dit- och hemresan (från LA) för drygt 4000kr/person vilket är ett par hundra mer än vad vår ursprungliga resa kostade. Detta känns som ett eventuellt alternativ för att slippa den extra mellanlandningen samt korta ned reslängden.
Har du någon erfarenhet av KLM och kan komma med något utlåtande? Hur är servicen, maten , dryck/alkohol under flygning m.m.
Tittade även enbart på enkelresa till SF men detta var lika/dyrare jämfört med att boka både tur/retur resa(?)
Det är allt eller inget när du avbokar. Du kan inte behålla hemresan. Det är nog 5 år sedan jag flög KLM över atlanten och vad som ingår i biljettpriset idag vet jag inte men det har säkert ändrat sig. Men prata med resebyrån om dom kan boka in dig på KLM flighten och refunda dig för avbokningen
Citerat från Birgere:
Förstår att dom går ut med info 14 dagar innan för att slippa betala ersättning.
Har du kollat vad en helt ny biljett skulle kosta idag med vilket bolag som helst, du har ju även rätt till att få tillbaka pengarna om du säger nej till deras förslag.
Ok, tack för infon.Citerat från Patrick84:
Nedan är förslaget på den nya resplanen. Det står att det är BA under "Flight" men du menar att det är Finnair och AA som kommer flyga?
Flight
British Airways 6082
Departure airport
Gothenburg-Landvetter Airport (GOT)
Landing airport
Helsinki Airport (HEL)
Departure time
Mon Sep/09 08:50
Landing time
11:10
Flight
British Airways 6089
Departure airport
Helsinki Airport (HEL)
Landing airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD) Chicago, Illinois, United States
Departure time
Mon Sep/09 13:30
Landing time
14:40
Flight
British Airways 4341
Departure airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD)
Chicago, Illinois, United States
Landing airport
San Francisco International Airport (SFO)
San Francisco, California, United States
Departure time
Mon Sep/09 16:32
Landing time
19:09
Det är BA code share flygnummer. Det brukar även stå "operated by" på dokumenten. BA får bara flyga inom och till/från UK.Citerat från Birgere:
Ditt nya alternativ kommer att flygas med Finnair-Finnair-American och inga BA flyg där så för att ta sig från GOT så måste ni nog flyga via Helsingfors.
I vilket fall så kan du inte skicka in en claim förrän resan avslutats och du kan alltid testa att begära kompensation från BA, det är ju deras piloter som ska strejka.
Gick in och läste på BA´s hemsida och då BA gick ut med informationen/bokar om flygen 14 dagar innan strejken påbörjas kommer någon kompensation ej att betalas ut från BA. Jag fick infon via resebyrån dagen efter så den bollen kan jag släppa.Citerat från Patrick84:
Enligt "Flygkalkylatorn" har vi rätt till 600 Euro i kompensation om ombokningen inte beror på "extraordinära omständigheter". Vi flyger med British Airways hela vägen i det nya förslaget med avresa 9/9 vilket innebär att det skulle kunna bero på strejken som Annaer nämner, vilket i sådana fall innebär att vi inte har rätt till någon ersättning... I vår ursprungliga bokning skulle vi dock flyga med BA från Gtbg - London och sedan med Virgin Atlantic från London till San Francisco. Är det BA eller VA som ska betala för en eventuell kompensation? Vilket bolag ska jag kontakta?
Bra förslag, jag ska sätta mig imorgon och se om jag kan hitta ett bättre ruttalternativ som jag kan föreslå för resebyrån.
Och jag håller med dig angående att "förlora en halv dag-argumentet". Men jag la fram det som en negativ konsekvent till resebyrån för att bygga upp mitt case :-/ Personligen så kommer jag hellre fram 19:00 istället för 14:00 så det bara är att gå och lägga sig och slippa försöka hålla sig vaken till kvällen. Det är främst den extra mellanlandningen och utökade flygtiden som stör mig i den nya resplanen.
Hm, BA o Virgin combo via LHR... det finns inget officiellt codashare mellan bolagen men det finns enligt brittisk lag ett tvingande interline agreement mellan dom i London. Detta betyder att du aldrig kan boka en sådan resa med BA eller Virgin. Så från flygbolagets perspektiv så är det 2 separata flyg och troligtvis kan du möjligtvis på något sätt få ersättning för första flighten till LHR.Citerat från Birgere:
Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Tack för tipsen Birgere. Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Enligt "Flygkalkylatorn" har vi rätt till 600 Euro i kompensation om ombokningen inte beror på "extraordinära omständigheter". Vi flyger med British Airways hela vägen i det nya förslaget med avresa 9/9 vilket innebär att det skulle kunna bero på strejken som Annaer nämner, vilket i sådana fall innebär att vi inte har rätt till någon ersättning... I vår ursprungliga bokning skulle vi dock flyga med BA från Gtbg - London och sedan med Virgin Atlantic från London till San Francisco. Är det BA eller VA som ska betala för en eventuell kompensation? Vilket bolag ska jag kontakta?
Bra förslag, jag ska sätta mig imorgon och se om jag kan hitta ett bättre ruttalternativ som jag kan föreslå för resebyrån.
Och jag håller med dig angående att "förlora en halv dag-argumentet". Men jag la fram det som en negativ konsekvent till resebyrån för att bygga upp mitt case :-/ Personligen så kommer jag hellre fram 19:00 istället för 14:00 så det bara är att gå och lägga sig och slippa försöka hålla sig vaken till kvällen. Det är främst den extra mellanlandningen och utökade flygtiden som stör mig i den nya resplanen.
Ditt nya alternativ kommer att flygas med Finnair-Finnair-American och inga BA flyg där så för att ta sig från GOT så måste ni nog flyga via Helsingfors.
I vilket fall så kan du inte skicka in en claim förrän resan avslutats och du kan alltid testa att begära kompensation från BA, det är ju deras piloter som ska strejka.
Nedan är förslaget på den nya resplanen. Det står att det är BA under "Flight" men du menar att det är Finnair och AA som kommer flyga?
Flight
British Airways 6082
Departure airport
Gothenburg-Landvetter Airport (GOT)
Landing airport
Helsinki Airport (HEL)
Departure time
Mon Sep/09 08:50
Landing time
11:10
Flight
British Airways 6089
Departure airport
Helsinki Airport (HEL)
Landing airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD) Chicago, Illinois, United States
Departure time
Mon Sep/09 13:30
Landing time
14:40
Flight
British Airways 4341
Departure airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD)
Chicago, Illinois, United States
Landing airport
San Francisco International Airport (SFO)
San Francisco, California, United States
Departure time
Mon Sep/09 16:32
Landing time
19:09
Förstår att dom går ut med info 14 dagar innan för att slippa betala ersättning.
Har du kollat vad en helt ny biljett skulle kosta idag med vilket bolag som helst, du har ju även rätt till att få tillbaka pengarna om du säger nej till deras förslag.
Har tittat lite på nya biljetter och har hittat flyg med KLM -1 byte både vid dit- och hemresan (från LA) för drygt 4000kr/person vilket är ett par hundra mer än vad vår ursprungliga resa kostade. Detta känns som ett eventuellt alternativ för att slippa den extra mellanlandningen samt korta ned reslängden.
Har du någon erfarenhet av KLM och kan komma med något utlåtande? Hur är servicen, maten , dryck/alkohol under flygning m.m.
Tittade även enbart på enkelresa till SF men detta var lika/dyrare jämfört med att boka både tur/retur resa(?)
Citerat från Birgere:
Pratade precis med resebyrån om en eventuell ombokning då det var samma resebyrå som sålde de nya biljetterna jag tittade på. Men då det förelåg av-/ombokningsavgifter vid ett sånt byte så beslutade jag att acceptera den nya resplanen som dem/BA redan tagit fram.Citerat från Patrick84:
Har tittat lite på nya biljetter och har hittat flyg med KLM -1 byte både vid dit- och hemresan (från LA) för drygt 4000kr/person vilket är ett par hundra mer än vad vår ursprungliga resa kostade. Detta känns som ett eventuellt alternativ för att slippa den extra mellanlandningen samt korta ned reslängden.
Har du någon erfarenhet av KLM och kan komma med något utlåtande? Hur är servicen, maten , dryck/alkohol under flygning m.m.
Tittade även enbart på enkelresa till SF men detta var lika/dyrare jämfört med att boka både tur/retur resa(?)
Det är allt eller inget när du avbokar. Du kan inte behålla hemresan. Det är nog 5 år sedan jag flög KLM över atlanten och vad som ingår i biljettpriset idag vet jag inte men det har säkert ändrat sig. Men prata med resebyrån om dom kan boka in dig på KLM flighten och refunda dig för avbokningenCiterat från Birgere:
Förstår att dom går ut med info 14 dagar innan för att slippa betala ersättning.
Har du kollat vad en helt ny biljett skulle kosta idag med vilket bolag som helst, du har ju även rätt till att få tillbaka pengarna om du säger nej till deras förslag.
Ok, tack för infon.Citerat från Patrick84:
Nedan är förslaget på den nya resplanen. Det står att det är BA under "Flight" men du menar att det är Finnair och AA som kommer flyga?
Flight
British Airways 6082
Departure airport
Gothenburg-Landvetter Airport (GOT)
Landing airport
Helsinki Airport (HEL)
Departure time
Mon Sep/09 08:50
Landing time
11:10
Flight
British Airways 6089
Departure airport
Helsinki Airport (HEL)
Landing airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD) Chicago, Illinois, United States
Departure time
Mon Sep/09 13:30
Landing time
14:40
Flight
British Airways 4341
Departure airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD)
Chicago, Illinois, United States
Landing airport
San Francisco International Airport (SFO)
San Francisco, California, United States
Departure time
Mon Sep/09 16:32
Landing time
19:09
Det är BA code share flygnummer. Det brukar även stå "operated by" på dokumenten. BA får bara flyga inom och till/från UK.Citerat från Birgere:
Ditt nya alternativ kommer att flygas med Finnair-Finnair-American och inga BA flyg där så för att ta sig från GOT så måste ni nog flyga via Helsingfors.
I vilket fall så kan du inte skicka in en claim förrän resan avslutats och du kan alltid testa att begära kompensation från BA, det är ju deras piloter som ska strejka.
Gick in och läste på BA´s hemsida och då BA gick ut med informationen/bokar om flygen 14 dagar innan strejken påbörjas kommer någon kompensation ej att betalas ut från BA. Jag fick infon via resebyrån dagen efter så den bollen kan jag släppa.Citerat från Patrick84:
Enligt "Flygkalkylatorn" har vi rätt till 600 Euro i kompensation om ombokningen inte beror på "extraordinära omständigheter". Vi flyger med British Airways hela vägen i det nya förslaget med avresa 9/9 vilket innebär att det skulle kunna bero på strejken som Annaer nämner, vilket i sådana fall innebär att vi inte har rätt till någon ersättning... I vår ursprungliga bokning skulle vi dock flyga med BA från Gtbg - London och sedan med Virgin Atlantic från London till San Francisco. Är det BA eller VA som ska betala för en eventuell kompensation? Vilket bolag ska jag kontakta?
Bra förslag, jag ska sätta mig imorgon och se om jag kan hitta ett bättre ruttalternativ som jag kan föreslå för resebyrån.
Och jag håller med dig angående att "förlora en halv dag-argumentet". Men jag la fram det som en negativ konsekvent till resebyrån för att bygga upp mitt case :-/ Personligen så kommer jag hellre fram 19:00 istället för 14:00 så det bara är att gå och lägga sig och slippa försöka hålla sig vaken till kvällen. Det är främst den extra mellanlandningen och utökade flygtiden som stör mig i den nya resplanen.
Hm, BA o Virgin combo via LHR... det finns inget officiellt codashare mellan bolagen men det finns enligt brittisk lag ett tvingande interline agreement mellan dom i London. Detta betyder att du aldrig kan boka en sådan resa med BA eller Virgin. Så från flygbolagets perspektiv så är det 2 separata flyg och troligtvis kan du möjligtvis på något sätt få ersättning för första flighten till LHR.Citerat från Birgere:
Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Tack för tipsen Birgere. Ang ev ersättning så hittar du det här:
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
Vad jag tycker du ska göra är att söka efter andra biljetter inom One World och se om det finns några rutter som är bättre än förslaget du fått och sedan kontakta resebyrån o fråga om dom kan boka in er där istället.
Kan nog inte riktigt säga att ni förlorar en halv dag i SF då ni ändå bara kommer vilja sova när ni kommer fram.
Enligt "Flygkalkylatorn" har vi rätt till 600 Euro i kompensation om ombokningen inte beror på "extraordinära omständigheter". Vi flyger med British Airways hela vägen i det nya förslaget med avresa 9/9 vilket innebär att det skulle kunna bero på strejken som Annaer nämner, vilket i sådana fall innebär att vi inte har rätt till någon ersättning... I vår ursprungliga bokning skulle vi dock flyga med BA från Gtbg - London och sedan med Virgin Atlantic från London till San Francisco. Är det BA eller VA som ska betala för en eventuell kompensation? Vilket bolag ska jag kontakta?
Bra förslag, jag ska sätta mig imorgon och se om jag kan hitta ett bättre ruttalternativ som jag kan föreslå för resebyrån.
Och jag håller med dig angående att "förlora en halv dag-argumentet". Men jag la fram det som en negativ konsekvent till resebyrån för att bygga upp mitt case :-/ Personligen så kommer jag hellre fram 19:00 istället för 14:00 så det bara är att gå och lägga sig och slippa försöka hålla sig vaken till kvällen. Det är främst den extra mellanlandningen och utökade flygtiden som stör mig i den nya resplanen.
Ditt nya alternativ kommer att flygas med Finnair-Finnair-American och inga BA flyg där så för att ta sig från GOT så måste ni nog flyga via Helsingfors.
I vilket fall så kan du inte skicka in en claim förrän resan avslutats och du kan alltid testa att begära kompensation från BA, det är ju deras piloter som ska strejka.
Nedan är förslaget på den nya resplanen. Det står att det är BA under "Flight" men du menar att det är Finnair och AA som kommer flyga?
Flight
British Airways 6082
Departure airport
Gothenburg-Landvetter Airport (GOT)
Landing airport
Helsinki Airport (HEL)
Departure time
Mon Sep/09 08:50
Landing time
11:10
Flight
British Airways 6089
Departure airport
Helsinki Airport (HEL)
Landing airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD) Chicago, Illinois, United States
Departure time
Mon Sep/09 13:30
Landing time
14:40
Flight
British Airways 4341
Departure airport
O'Hare International Airport (formerly Orchard Depot Field) (ORD)
Chicago, Illinois, United States
Landing airport
San Francisco International Airport (SFO)
San Francisco, California, United States
Departure time
Mon Sep/09 16:32
Landing time
19:09
Förstår att dom går ut med info 14 dagar innan för att slippa betala ersättning.
Har du kollat vad en helt ny biljett skulle kosta idag med vilket bolag som helst, du har ju även rätt till att få tillbaka pengarna om du säger nej till deras förslag.
Har tittat lite på nya biljetter och har hittat flyg med KLM -1 byte både vid dit- och hemresan (från LA) för drygt 4000kr/person vilket är ett par hundra mer än vad vår ursprungliga resa kostade. Detta känns som ett eventuellt alternativ för att slippa den extra mellanlandningen samt korta ned reslängden.
Har du någon erfarenhet av KLM och kan komma med något utlåtande? Hur är servicen, maten , dryck/alkohol under flygning m.m.
Tittade även enbart på enkelresa till SF men detta var lika/dyrare jämfört med att boka både tur/retur resa(?)
Resebyrån skulle iaf försöka se till att vi sitter tillsammans under flygningarna. Om dem nu kan påverka detta.
Tack för all feedback, mycket uppskattat.
9/9 har du för 3200:- + ev.baggage å ev. mat med Norwegian med mellanlandning på Arlanda.
https://www.norwegian.com/se/ipc/availability/avaday?AdultCount=1&A_City=OAK&D_City=GOT&D_Month=201909&D_Day=09&IncludeTransit=true&TripType=1&CurrencyCode=SEK&dFare=3199&mode=ab
https://www.norwegian.com/se/ipc/availability/avaday?AdultCount=1&A_City=OAK&D_City=GOT&D_Month=201909&D_Day=09&IncludeTransit=true&TripType=1&CurrencyCode=SEK&dFare=3199&mode=ab
Efter många turer fram och tillbaka har vi nu äntligen lyckats få nya biljetter.
Förslaget enligt ovan blev det inget av då platserna redan hann bokas upp av andra innan vårt resebolag bokade platserna. Det fanns då inga möjligheter att flyga den planerade avresedagen (9/9) med dem ombokningsregler som VA har.
Vi fick då nytt förslag att resa söndagen 8/8 istället vilket innbar att vi var tvungna att boka ytterligare en hotellnatt och jag var tvungen att stämma av med resterande 3 i resesällskapet om de kunde åka en dag tidigare. Efter lite trixande gick det att lösa och jag meddelade resebolaget att vi tar dessa biljetter. Fick efter någon dag besked att VA inte accepterade detta bytet pga att det skiljde sig mellan "biljettklasserna" (var dyrare) och vi fick då, av resebolaget, alternativen att antingen hitta annat resedatum (inte aktuellt för oss), avboka biljetter (och betala avbokningsavgift på 400kr/person) eller att betala mellanskillnaden för de nya biljetterna. Vi valde att betala mellanskillnaden. Detta gick inte heller då VA inte tillät detta!?
Jag blev då rent ut av förbannad och avbokade biljetterna (vilket inte heller gick så smidigt som jag förväntat mig) och bokade helt nya biljetter med avresa 9/9. Vi kommer att flyga med KLM och hade tur att det fanns biljetter med bra pris (ca. 4000 kr/person) med korta mellanlandningar i Amsterdam på dit och hemresan och med bra flygtider.
Nu hoppas jag att strulet är över och ser fram emot härlig resa.
Förslaget enligt ovan blev det inget av då platserna redan hann bokas upp av andra innan vårt resebolag bokade platserna. Det fanns då inga möjligheter att flyga den planerade avresedagen (9/9) med dem ombokningsregler som VA har.
Vi fick då nytt förslag att resa söndagen 8/8 istället vilket innbar att vi var tvungna att boka ytterligare en hotellnatt och jag var tvungen att stämma av med resterande 3 i resesällskapet om de kunde åka en dag tidigare. Efter lite trixande gick det att lösa och jag meddelade resebolaget att vi tar dessa biljetter. Fick efter någon dag besked att VA inte accepterade detta bytet pga att det skiljde sig mellan "biljettklasserna" (var dyrare) och vi fick då, av resebolaget, alternativen att antingen hitta annat resedatum (inte aktuellt för oss), avboka biljetter (och betala avbokningsavgift på 400kr/person) eller att betala mellanskillnaden för de nya biljetterna. Vi valde att betala mellanskillnaden. Detta gick inte heller då VA inte tillät detta!?
Jag blev då rent ut av förbannad och avbokade biljetterna (vilket inte heller gick så smidigt som jag förväntat mig) och bokade helt nya biljetter med avresa 9/9. Vi kommer att flyga med KLM och hade tur att det fanns biljetter med bra pris (ca. 4000 kr/person) med korta mellanlandningar i Amsterdam på dit och hemresan och med bra flygtider.
Nu hoppas jag att strulet är över och ser fram emot härlig resa.
Ojojoj, tummen upp å lycka till!!