Plötsligt väldigt dyrt hos Hertz

Av Fiaaa
13 juni 2017 11:17
Visningar: 530
Hej,
Ska på roadtrip i USA 31/8-14/9. Landar på LAX och flyger hem från SF. Bil 31/8-13/9.
Tidigare har priserna på hyrbil hos Hertz legat runt 5 000 kr och nu när vi ska boka plötsligt på över 12 000 kr. Vet inte om jag gjort något fel eller om vi nu är för sent ute, och i såna fall vad har ni för andra idéer?
13 juni 2017 11:43 (redigerad)
Har också reagerat på Hertz otroligt höga priser, detta under minst ett år, sen kan de helt plötsligt ha skapligt pris när man söker, sen dyrt igen. Vet inte hur deras prissättning funkar.

Avis brukar ligga bra i pris överlag.
Sixt har ofta bra priser när avresan närmar sig, de kan ligga lite högt men justerar ofta ner priserna när tidsmarginalen krymper, antagligen för att slippa stå med outhyrda bilar. Enligt vår erfarenhet så är chansen för fina uppgraderingar också bra hos Sixt, bokar man en bil men de råkar ha en svåruthyrd (mycket dyrare) bil så får man den, de hyr hellre ut den billigt än låter den stå stilla. Sixt har inte lika stora flottor av bilar vilket jag tror förklarar detta, de har oftast fina välutrustade bilar men tyvärr inte lika väl utbyggt nät av uthyrningsställen även om det blir bättre och bättre hela tiden.

Detta är mina favoriter, Sixt först, sen Avis, även Hertz fast deras höga USA-priser har diskvalificerat dem på senare tid. Finns ju även andra som ska vara bra men som vi inte hyrt av, helt enkelt för att de aldrig kunnat konkurera med pris, t.ex. National.
Alamo har vi skippat sen vi hyrde på LAX, sämsta uthyrningsstället vi stött på (tillsammans med Budget i Dublin) annars har de ibland konkurrenskraftiga priser.
Budget ska vara lågprisvarianten av Avis men jag hittar inte bättre deals där.

Ska slå ett öga för skojs skull men några 12000:- ska det inte kosta om ni inte ska ha någon specialbil vilket jag antar att ni inte ska ha om ni hittat för 5000:- tidigare ;-) Biltyp?

Standardsvaren gäller, Medlem! Rabattkoder! Kampanjer! Kolla uthyrarnas olika sidor (.se .com. ie. ca.....)(gäller inte Sixt som har samma priser oavsett sida).

Edit: Något annat som kan påverka, extra förare, ung förare, andra tillval?
Av Fiaaa
13 juni 2017 12:13
Tack för snabbt svar!
Vi tänkte inte ta den allra billigaste eller minsta, men absolut ingen värstingbil.
Min sambo som ska köra är 29 år, inge extra förare eller något sånt. Inga extra val gjorda utan bara sett priserna på första sidan efter vald plats, datum osv. Provat både Icas och eurobonus CDP.

Ska kolla på dina tips sedan.
Av Lotta29
13 juni 2017 12:27
Du kan få från Avis under 5000kr , de har 15% rabatt för hyrbil i USA. Jag slog dina datum, Ford escape 4100kr
13 juni 2017 12:28 (redigerad)
Citerat från Fiaaa:
Tack för snabbt svar!
Vi tänkte inte ta den allra billigaste eller minsta, men absolut ingen värstingbil.
Min sambo som ska köra är 29 år, inge extra förare eller något sånt. Inga extra val gjorda utan bara sett priserna på första sidan efter vald plats, datum osv. Provat både Icas och eurobonus CDP.

Ska kolla på dina tips sedan.
Sitter precis och kollar nu ;-)

Får betydligt bättre priser. kollade LAX-SFO 31/8-13/9 10:00 - 10:00.

Sixt:

En stor bil typ Malibu kostar utan några rabatter. 4.152,74 vid förskottsbetalning (viktigt hos Sixt eftersom avbokningsvillkoren är sämre än om man betalar på plats)
Vid efterskottsbetalning, 4.360,16

Med min blygsamma rabatt (har mitt Eurobonus anslutet till Sixt, har man högre status på sitt kort eller har hyrt mycket av Sixt får man bättre rabatter).
Förskottsbetalning 3.935,61
(jag fick ingen rabatt på efterskottspriserna)

En SUV modell mindre (mellanstor), Hundai Tucson.
Förbet. utan rabatt 4540,28 med rabatt 4301,72.
Efterskottsbetalning 4767,73

AVIS.se

Stor bil (inte störst) Ford Fusion, 4.157,96 utan rabatt. Med Simon Malls rabatt (som också ger rabatthäften till Simons köpcentras) 3.534,29

SUV, Ford Escape. 4.428,04 utan rabatt. 3.763,78 med Simon.

Själv hade jag bokat SUVen hos Avis och eventuellt bokat om ifall de eller Sixt kommer med ett bättre pris innan avresan.
Se mer om bilhyra, http://www.floridasidan.se/hyrbil.php http://www.floridasidan.se/BokaResa.php http://www.floridasidan.se/FlTra.php
13 juni 2017 12:35
Tittade på Hertz också.

Chrysler 200 ska de ha 11.224.40 vid "betala nu" med Motormännens rabatt. Vet som sagt inte hur de prissätter eller hur de kan hyra ut några bilar.........
Av Fiaaa
13 juni 2017 15:15
Efter era kommentarer lutar det åt Avis. Med Eurobonuskortet får man både rabatt, poäng och lägga till extra förare över 25 år kostnadsfritt, plus att jag som är 24 år kan köra utan extra tillägg enligt kundtjänst. Ska prova när jag har mitt kort tillhands. Låter nästan för bra för att vara sant, Hertz erbjudanden är ju ett skämt i jämförelse.
13 juni 2017 15:47
Citerat från Fiaaa:
Efter era kommentarer lutar det åt Avis. Med Eurobonuskortet får man både rabatt, poäng och lägga till extra förare över 25 år kostnadsfritt, plus att jag som är 24 år kan köra utan extra tillägg enligt kundtjänst. Ska prova när jag har mitt kort tillhands. Låter nästan för bra för att vara sant, Hertz erbjudanden är ju ett skämt i jämförelse.
Menar de att AWD koden från SAS tar bor avgift för ung förare? Har bara känt till att koden från Visa gör det.
Extra förare är alltid gratis hos Avis även om Svenska Avis inte verkar ha koll på det eller bara döljer det av någon anledning.
Du bör kunna använda Simonrabatten och samtidigt få bonus hos flygbolag, själv samlar jag numera hos B.A/Iberia och har fått poäng.
Frågan är om du tjänar mer på avgiften för ung förare, du får räkna på det, rejält billigare än Hertz blir det ju hursomhelst :-)

Börja iallafall med att bli medlem hos Avis om ni inte är det (räcker att den som står för hyran är medlem).
Av Fiaaa
13 juni 2017 20:43
Nej, tyvärr verkar du ha rätt. Killen på kundtjänst verkar inte ha koll. Nästa problem är att jag har kreditkort men inte min sambo, som jag förstår det måste han som bokar och ska köra stå på både eurobonus och kreditkortet, korrekt?
13 juni 2017 21:53
Citerat från Fiaaa:
Nej, tyvärr verkar du ha rätt. Killen på kundtjänst verkar inte ha koll. Nästa problem är att jag har kreditkort men inte min sambo, som jag förstår det måste han som bokar och ska köra stå på både eurobonus och kreditkortet, korrekt?
Har sambon något kort alls, har han ett Mastercard eller Visa ska det gå även om det inte är kredit. Enligt villkoren ska det vara ett kort i förarens namn, kan inte lova hur eller ens att de är flexibla med det.
Läs denna tråd för mer input https://www.reseguiden.se/diskussioner/hyra-bil-och-kredit-betalkort-44516 .

Flygbolag kan vara kinkiga med att namn ska stämma på bokningar och kort, vet inte hur SAS är med detta. Själv försöker jag numera få namnen på bonuskort att vara samma och använda likadant på alla bokningar men ibland är t.o.m det problem...
Av Fiaaa
14 juni 2017 07:57
Okej så vanligt kort ska funka.
Nästa grej: 1, när vi kollar priser och villkor med Simons rabatten förstår vi inte om LDW eller SLI/ALI ingår eller ej även när vi läser villkoren.

2, Och när vi kollar priser på eurobonussidan så står det att LDW och ALI ingår men där verkar man bara kunna välja pay later( enter the agreement with local supplier) och inte pay now (enter agreement with avis), spelar detta någon roll?
14 juni 2017 08:30
Citerat från Fiaaa:
Okej så vanligt kort ska funka.
Nästa grej: 1, när vi kollar priser och villkor med Simons rabatten förstår vi inte om LDW eller SLI/ALI ingår eller ej även när vi läser villkoren.

2, Och när vi kollar priser på eurobonussidan så står det att LDW och ALI ingår men där verkar man bara kunna välja pay later( enter the agreement with local supplier) och inte pay now (enter agreement with avis), spelar detta någon roll?
När du väljer bil (Jag valde Escapen) så står det att detta ingår längst ner på sidan där di kan göra tillval.

"Flygplats-/stadsskatt
Det här är en stationsavgift för de uthyrningsstationer med högre driftskostnader. Till exempel, flygplatser.
Vehicle Registration Fee
VRF avgiften (Vehicle Registration Fee) är inkluderad i det visade priset innan du bokar. Avgiften täcker bl.a. fordonsregistreringsavgift.
Lokal skatt
Extra ansvarsförsäkring
Extra ansvarsförsäkring täcker vid händelser av personskada, dödsfall eller skador på egendom under din hyra.
Täcker vid förlust eller skada
Du är försäkrad vid en olycksfallsskada, men om reparationer krävs tillkommer självrisk. Fråga vår personal vid hämtning av bil om försäkringar som kan reducera eller ta bort din självrisk.This vehicle's excess is USD0,00.
Obegränsade kilometer"

När du går vidare till nästa sida står det.

"Täcker vid förlust eller skada
Du är försäkrad vid en olycksfallsskada, men om reparationer krävs tillkommer självrisk. Fråga vår personal vid hämtning av bil om försäkringar som kan reducera eller ta bort din självrisk.This vehicle's excess is USD0,00.
Extra ansvarsförsäkring
Extra ansvarsförsäkring täcker vid händelser av personskada, dödsfall eller skador på egendom under din hyra."

Lite kryptiskt att det står att självrisk tillkommer men denna självrisk är ju i detta fallet USD0,00. Detta är de försäkringar man i regel vill ha, har ni sen t.ex. planer att ta med passagerare som själv är oförsäkrade så kan ni bli ersättningsskyldiga för deras skador vid en olycka, det är nog inte många som gör det men i.s.f. bör man även ha PAI.

Sen kan deras bekräftelsemejl vara lite konstiga, där står inte alltid i klartext att försäkringarna ingår.
14 juni 2017 08:35
Citerat från Fiaaa:
Okej så vanligt kort ska funka.
Nästa grej: 1, när vi kollar priser och villkor med Simons rabatten förstår vi inte om LDW eller SLI/ALI ingår eller ej även när vi läser villkoren.

2, Och när vi kollar priser på eurobonussidan så står det att LDW och ALI ingår men där verkar man bara kunna välja pay later( enter the agreement with local supplier) och inte pay now (enter agreement with avis), spelar detta någon roll?
Angående betala nu eller senare, har mindre betydelse hos Avis. Som jag skrev innan så har t.ex. Sixt lite sämre villkor vid förskottsbetalning om man av eller ombokar(kostar en slant och man får inte tillbaka mellanskillnaden om man bokar en billigare bil).
Avis har inte denna regel, iallafall inte sist jag bokade (bil i Spanien), jag bokade då med förskottsbetalning och lusläste villkoren. Enda nackdelen är att man ligger ute med pengarna å andra sidan får man ett bättre pris. Lusläs själv också deras villkor så jag inte missat något men jag är ganska säker på detta.